Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
L 56 Bilag 11
Offentligt
934480_0001.png
934480_0002.png
934480_0003.png
934480_0004.png
934480_0005.png
Til lovforslag nr.L 56
Folketinget 2010-11
Tillægsbetænkning afgivet af Uddannelsesudvalget den 14. december 2010
Tillægsbetænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om befordringsrabat til studerende vedvideregående uddannelser, lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende iungdomsuddannelser m.v. og lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven)(Harmonisering af satser for befordringsrabat til uddannelsessøgende m.v., indførelse af godtgørelse efter en kilometersats tilstuderende ved videregående uddannelser m.v.).[af undervisningsministeren (Tina Nedergaard)]1. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 10. november 2010 og vartil 1. behandling den 12. november 2010. Lovforslaget blevefter 1. behandling henvist til behandling i Uddannelsesud-valget. Udvalget afgav betænkning den 7. december 2010.Lovforslaget var til 2. behandling den 9. december 2010,hvorefter det blev henvist til fornyet behandling i Uddannel-sesudvalget.MøderUdvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet ud-valgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1 møde.SpørgsmålUdvalget har under den fornyede behandling af lovforsla-get stillet 3 spørgsmål til undervisningsministeren til skriftligbesvarelse. Undervisningsministeren har besvaret spørgsmål19. Spørgsmål 20 og 21 forventes besvaret inden 3. behand-ling. Udvalgets spørgsmål 4 og 19 og undervisningsministe-rens svar herpå er optrykt som bilag 2 til tillægsbetænkningen.2. IndstillingerEtflertali udvalget (V, DF, KF og LA) indstiller lovfor-slaget tilvedtagelsei den affattelse, hvori det foreligger efter2. behandling.Etmindretali udvalget (S, SF, RV og EL) indstiller lov-forslaget tilforkastelseved 3. behandling.Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðvel-disflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet fortillægsbetænkningens afgivelse ikke repræsenteret med med-lemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at kommemed indstillinger eller politiske udtalelser i tillægsbetænknin-gen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt itillægsbetænkningen.
Per Bisgaard (V) Britta Schall Holberg (V) Ulla Tørnæs (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V) Troels Christensen (V) MarleneHarpsøe (DF)nfmd.Hans Kristian Skibby (DF) Charlotte Dyremose (KF)fmd.Villum Christensen (LA) Christine Antorini (S)Thomas Jensen (S) Kim Mortensen (S) Hüseyin Arac (S) Pernille Vigsø Bagge (SF) Peter Westermann (SF) Marianne Jelved (RV)Johanne Schmidt-Nielsen (EL)Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)
4745
Liberal Alliance (LA)Kristendemokraterne (KD)
31
AX012779
2
Dansk Folkeparti (DF)Socialistisk Folkeparti (SF)Det Konservative Folkeparti (KF)Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
24231794
Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
11112
3
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 56 omdelt efter afgivelse af betænkningBilagsnr.910TitelBetænkning afgivet 7/12-101. udkast til tillægsbetænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 56 stillet efter afgivelse af betænkningSpm.nr.1920TitelSpm. om, hvorfor ministeren ikke vil udskyde lovens ikrafttræden til nyt skoleårsstart, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke økonomiske konsekvenser lovforslaget vil få for unge, der bori Ribe, Vejen, Bramming og Tønder, der tager grundforløb/hovedforløb på EUCVest i Esbjerg eller handelsuddannelsen på Esbjerg Handelsskole, til undervis-ningsministerenSpm. om økonomiske konsekvenser for unge på Fyn på ungdomsuddannelser,til undervisningsministeren
21
4
Bilag 22 af udvalgets spørgsmål til undervisningsministeren og ministerens svar herpåUdvalgets spørgsmål 4 og 19 og undervisningsministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra S, SF og RV.
Spørgsmål 4:Regeringen har også varslet at fjerne SU for hjemmeboende unge, der går på en ungdomsuddannelse. Hvad bliver den årligemerudgift for unge på ungdomsuddannelser, der rammes af merudgiften på 1.513 kr. suppleret med det manglende beløb, hvisSU'en fjernes? Ministeren bedes opgøre merudgiften for transportforøgelse og fjernelse af SU'en i forhold til unge, der får lavesteSU for hjemmeboende og højeste SU for hjemmeboende.
Svar:Den forudsatte årlige merudgift på 1.513 kr., jf. mit svar på spørgsmål 3 til L 56, er baseret på, at eleverne har mulighed forat tilpasse deres køb af abonnementskort med rabat, så kortet svarer til befordring i 200 dage om året (et fuldtidsstudie er på 200dage om året), jf. svar på spørgsmål 3 til L 56. På baggrund af trafikselskabernes kortudstedelsespraksis og elevernes adfærd kanstigningen i egenbetaling blive på op til 2.497 kr., svarende til befordring i 330 dage.De stipendiemodtagere, som i dag får den laveste hjemmeboendesats på 14.304 kr. pr. år og samtidig rammes af den ovenfornævnte merudgift på 2.497 kr. pr. år som følge af lang transportvej, vil få rådighedsbeløbet (før skat) reduceret med 16.801 kr.pr. år.De stipendiemodtagere, som i dag får den højeste hjemmeboendesats på 32.124 kr. pr. år og samtidig rammes af en merudgiftpå 2.497 kr. pr. år som følge af lang transportvej, vil få rådighedsbeløbet (før skat) reduceret med 34.621 kr. pr. år.De ovenfor anførte beløb er i 2010-prisniveau.Regeringen foreslår, at der i forbindelse med SU-reformen afsættes en pulje på 150 mio. kr. til støtte til unge, der kommer frahjem, som har det økonomisk svært. Den konkrete udmøntning af de 150 mio. kr. skal forhandles i SU-forligskredsen, hvorregeringen peger på, at støtten skal tildeles de unge ud fra en vurdering af forældrenes samlede situation.Regeringen foreslår i sit SU-udspil yderligere at afsætte 25 mio. kr. til supplerende støtte målrettet de unge, der har langtransport til nærmeste ungdomsuddannelse.
Spørgsmål 19:Ministeren bedes uddybende redegøre for, hvorfor ministeren ikke vil udskyde lovens ikrafttræden til nyt skoleårs start?
Svar:Lovforslaget udmønter et element af »Aftale om genopretning af dansk økonomi« mellem regeringen og Dansk Folkeparti framaj 2010. Heraf fremgår: »Elever på ungdomsuddannelser modtager i dag et højere tilskud til befordring end studerende påvideregående uddannelser. På videregående uddannelser er der blandt andet et loft for den maksimale støtte. Der gennemføresfra 2011 en tilpasning og en målretning af de to ordninger til studerende med de højeste befordringsudgifter. Den konkreteudmøntning skal drøftes nærmere. Der tilvejebringes et provenu på 75 mio. kr. årligt i 2011-2013.«Hvis de nye satser først skal gælde fra den 1. juli 2011 vil det forventede provenu på 78 mio. kr. i 2011 blive reduceret til 37,5mio. kr.Efter lovforslaget har været i høring, har Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte været i kontakt med trafikselskaberne ogDSB og har løst de væsentligste administrative problemer i forbindelse med overgangen til nye satser pr. 1. januar 2010.I forhold til høringsudkastet er detaljer i lovforslagets ikrafttræden ændret, så trafikselskaberne kan sælge abonnementskortmed de nuværende satser indtil udgangen af 2010, uanset om kortet gælder ind i 2011. Uddannelsessøgende ved videregåendeuddannelser, der stilles bedre med de nye satser, er i forbindelse med udsendelsen af rabatmeddelelser for første halvår af 2011blevet vejledt om, at det bedst kan betale sig for dem at vente med at købe abonnementskort med rabat til efter nytår. Forslagetpåvirker ikke provenuet, da alle kort, der er solgt i 2010, efter gældende praksis udgiftsføres i 2010. Endvidere afhjælper æn-dringsforslag nr. 12, der blev vedtaget i forbindelse med 2. behandlingen den 9. december 2010, også problemer i forbindelsemed overgangen til de nye satser. Med ændringen vil reguleringen af egenbetalingssatserne, der i lovforslaget er angivet i 2010-niveau, ske den 1. januar 2011 og ikke den 2. søndag i januar 2011. Herved undgås det, at der gælder to forskelligeegenbetalingssatser i januar 2011.
5
Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte har desuden overfor for mig oplyst, at de har holdt møde med trafikselskaberne omovergangen til nye satser m.v., og at trafikselskaberne har udtrykt tilfredshed med, at deres bekymringer i tilknytning til, at deefter ordningen for videregående uddannelser i 1. halvår af 2011 pålægges kun at sælge abonnementskort med rabat, der gælderfor strækningen mellem den uddannelsessøgendes bopæl og uddannelsessted i det væsentligste er imødekommet med de oven-fornævnte ændringer i lovforslaget.Det skal dog bemærkes, at den største administrative udfordring ved lovforslaget er at integrere ordningen for uddannelses-søgende ved videregående uddannelser i det elektroniske selvbetjeningssystem »mitUddannelseskort«, der i 2007 blev etableretfor at understøtte ordningen for uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser. De regler, der vedrører denne integration, foreslåsmed de fremsatte lovforslag derfor først at træde i kraft den 1. juli 2011.Trafikselskaberne har i høringssvar af 29. september 2010 anført følgende: »Som nævnt i indledningen ser vi meget positivtpå den del af forslaget, som indeholder en harmonisering af reglerne for ungdomsuddannelser og videregående uddannelser. Enfælles (teknisk) løsning forventes at kunne tage afsæt i den nuværende løsning for ungdomsuddannelserne (mituddannelses-kort.dk). Eventuelle tilretninger i system og procedurer kan først afklares, når det endelige set-up er på plads, herunderstarttidspunktet 1. juli 2011. En start medio næste år forventes dog at være mulig.«Jeg ser derfor ingen grund til at ændre lovforslagets ikrafttrædelsestidspunkter.