Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 52 Bilag 1
Offentligt
913058_0001.png
913058_0002.png
913058_0003.png
NOTAT
7. november 2010
Høringsnotat vedr. forslag til Lov om 2 årig forsøgs-ordning om jobpræmie til enlige forsørgere
J.nr. 2010-00137629. kontor/MGA
Lovforslaget har været til høring hos følgende myndigheder, organisationer m.v.:Ankestyrelsen, ATP, Beskæftigelsesrådet, Business Danmark, Center for Ligebe-handling af Handicappede, Danmarks Frie Fagforening, Dansk Socialrådgiverfor-ening, Danske Handicaporganisationer, Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd,Foreningen af kommunale social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer i Danmark,Foreningen af statsforvaltningsjurister, Frie Funktionærer, FTF, JobrådgivernesBrancheforening, Kommunernes Landsforening, Kooperationen, Kommunale Tje-nestemænd og Overenskomstansatte, Kristelig Arbejdsgiverforening, KristeligFagbevægelse, Landsforeningen af Fleks- og skånejobbere, Rigsrevisionen, Rådetfor frivilligt Socialt arbejde, Rådet for Socialt Udsatte, Statsforvaltningerne ogSundhedskartellet.Følgende har afgivet høringssvar:Ankestyrelsen, Beskæftigelsesrådet (LO, FTF og arbejdsgiversiden DA, SALA ogLederne), Datatilsynet, Jobrådgivernes Brancheforening, Kommunernes Landsfor-ening, Rigsrevisionen og Rådet for Socialt Udsatte.Høringssvarene vedlægges.I. Generelle bemærkninger til lovforslaget:Arbejdsgiversiden i Beskæftigelsesrådet (DA, SALA og Lederne) finder det posi-tivt med initiativer, der gør det økonomisk attraktivt at tage arbejde.Arbejdsgiversiden har ikke bemærkninger til den konkrete udmøntning i lovforsla-get af regeringens forslag om en jobpræmie til enlige forsørgere.LO deler målsætningen om, at det skal kunne betale sig at vælge et liv på arbejds-markedet frem for offentlig forsørgelse. LO finder derfor, at sigtet med lovforslageter rigtigt i forhold til et ønske om at styrke erhvervsdeltagelsen og reducere risiko-en for langvarig ledighed for enlige forsørgere.For netop at sikre det også er tilfældet, hæfter LO sig ved, at der er tale om en for-søgsordning af en varighed på 2 år fra 1. januar 2011 til 31. december 2012, hvor-efter der sker en evaluering af forsøget.LO finder dog, at den konkrete model er administrativ tung og at der vil blive brugtuforholdsmæssigt mange ressource på en sådan løsning.
Kommunerne/jobcentrene ønsker på nuværende mindre bureaukrati og bedre ud-nyttelse af deres ressourcer. Denne præmieordning trækker desværre i modsat ret-ning.Kommentarer:LO’s synspunkter har ikke ført til ændringer af lovforslaget. Med hensyn til LO’sbemærkninger om, at jobpræmieordningen er administrativ tung, bemærkes, at derved udformning af lovforslaget er lagt vægt på, at ordningen i forhold til borgerener ubureaukratisk, idet borgeren som hovedregel ikke skal søge om jobpræmie.FTF finder, at det isoleret set er positivt at afprøve, hvorvidt en jobpræmie til enli-ge forsørgere kan bringe flere i arbejde. FTF tror dog ikke på, at specielt enlige for-sørgeres muligheder for at få et job vil blive større på grund af en jobpræmie. Pågrund af deres status som enlige forsørgere, er deres motivation for at få et job somforsørgelsesgrundlag allerede meget høj, og derfor mener FTF, at det er den gene-relle beskæftigelsesindsats, der skal styrkes for at få ledige i job, herunder enligeforsørgere.Kommunernes Landsforening har ingen bemærkninger til lovforslaget.Jobrådgivernes Brancheforening hilser det velkomment, at der kommer et forsøg,hvor der for en bestemt målgruppe vil kunne udbetales præmie i form af en øko-nomisk gevinst, såfremt man kommer i job, herunder ansættelse med løntilskud.Brancheforeningen er umiddelbart af den opfattelse, at initiativet for en del af deborgere, som foreningens medlemmer møder, vil øge både motivationen og incita-mentet for den enkeltes lyst og vilje til at komme tilbage på arbejdsmarkedet.Jobrådgiverne opfordrer dog til, at man nærmere overvejer at indskrænke målgrup-pen det det formål at kunne øge den maksimale præmie på 600 kr. pr. måned, såle-des at det økonomiske incitament for den enkelte bliver større.Rigsrevisionen har ingen bemærkninger til lovforslaget.Rådet for Socialt Udsatte er enig i forslagets intentioner, men finder, at målgruppener for snæver, og at jobpræmieordningen burde omfatte flere. Præmien er efter rå-dets opfattelse for begrænset.Rådet for Socialt Udsatte henleder opmærksomheden på forslaget i Rådets årsrap-port 2010 om forsøg med 70 pct. socialt skatteloft for kontanthjælpsmodtagere. Etsådant forsøg vil efter rådets mening have en meget større effekt i forhold til socialtudsatte.Kommentarer:Rådet for Socialt Udsatte’ s synspunkter har ikke ført til ændringer af lovforslaget.Efter lovforslaget er der tale om en forsøgsordning. Når forsøget er slut vil de be-skæftigelsesmæssige effekter blive evalueret, hvorefter der vil blive taget stilling til,hvorledes erfaringerne vil kunne nyttiggøres.
2
II.Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser:Tilbagebetaling af jobpræmie (lovforslagets § 11)Ankestyrelsen foreslår, at det overvejes at indsætte en hjemmel til objektiv tilbage-betaling – uafhængig af en god/ond tros vurdering - direkte i lovteksten.Kommentarer:Ankestyrelsens synspunkter er taget til efterretning og har ført til ændring af lov-forslagets § 11.Sikring af overholdelse af persondataloven i forbindelse med jobpræmieord-ningen (specielt lovforslagets § 12)Datatilsynet henstiller, at det fremgår og loven og bemærkningerne hertil, at Ar-bejdsmarkedsstyrelsens videregivelse til kommunerne om langvarigt ledige ogsamkøringen med kommunernes oplysninger om personer, der har modtaget ekstrabørnetilskud, er i overensstemmelse med persondataloven.Videregivelsen af oplysninger til brug for afgrænsning af personkredsen, der kanmodtage jobpræmie sker nemlig uden de pågældendes samtykke. Datatilsynet hen-stiller derfor, at der sker orientering om, at der er sket videregivelse af oplysningertil samtlige personer, der har været langvarigt ledige, uanset om de har fået ekstrabørnetilskud eller ej og således ikke kan modtage jobpræmie.Endelig henstiller Datatilsynet, at kommunerne alene får adgang til de data i ind-komstregisteret, som er nødvendige for at administrere jobpræmieordningen.Kommentarer:Datatilsynets synspunkter vedr. persondataloven er taget til efterretning og har førttil ændring af lovforslagets tekst og bemærkninger, specielt § 12 og bemærknin-gerne hertil.Bemyndigelse til at fastsætte regler om udbetaling, administration m.v. (§ 13,stk. 2)Rigsrevisionen anbefaler, at reglerne om administration m.v. af jobpræmieordnin-gen, som Beskæftigelsesministeren skal fastsætte, koordineres med eller indarbej-des i bekendtgørelse om statsrefusion og tilskud, samt regnskabsaflæggelse og re-vision på Socialministeriets, Beskæftigelsesministeriets og Ministeriet for Flygt-ningen, Indvandrere og Integrations ressortområder.Kommentarer:Rigsrevisionens synspunkter er taget til efterretning og vil indgå, når bestemmelsenskal udmøntes.
3