Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 5 Bilag 1
Offentligt
897728_0001.png
897728_0002.png
897728_0003.png
897728_0004.png
897728_0005.png
897728_0006.png
897728_0007.png
897728_0008.png
897728_0009.png
897728_0010.png
Civil- og Politiafdelingen
Kontor:Sagsnr.:Dok.:
Færdsels- og våben-kontoret2010-801-0030KSA40164

Kommenteret høringsoversigt vedrørende udkast til forslag til lov

om ændring af færdselsloven (Implementering af dele af tredje kø-

rekortdirektiv – ændring af gyldighedstiden på kørekort)

I. Høringen

Et udkast til lovforslag har været sendt i høring hos følgende myndighe-der og organisationer mv.:Advokatrådet, Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik (ATL),Centralforeningen af Taxiforeninger i Danmark (C.A.T.), ChaufførernesFagforening, Dansk Camping Union, Dansk Cyklist Forbund, DanskeAdvokater, Danske Busvognmænd, Danske Handicaporganisationer,Danske Kørelæreres Landsforbund, Danske Motorcyklisters Råd (DMC),Danske Regioner, Dansk Erhverv, Dansk Kørelærer-Union, Dansk Køre-skole Forening, Dansk Taxi Råd, Dansk Transport & Logistik (DTL),Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, DI Transport, Dommer-fuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, DTU Transport, Fagligt Fæl-les Forbund (3F), Falck, Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL), Forbru-gerombudsmanden, Forbrugerrådet, Forenede Danske Motorejere(FDM), Foreningen af Offentlige Anklagere, Foreningen for Trafikofre,Foreningen Liv og Trafik, Forsikring & Pension, Forsvarets Materieltje-neste, Institut for Menneskerettigheder, International Transport Danmark(ITD), KL (Kommunernes Landsforening), Københavns Brandvæsen,Køreprøvesagkyndiges Landsforening, Landbrug & Fødevarer, Lands-foreningen af Forsvarsadvokater, Lægeforeningen, MC Touring ClubDanmark, Motorcykelbranchens Landsforbund, Motorcykel ImportørForeningen, NOAH-Trafik, Politiforbundet i Danmark, Præsidenten forVestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, præsidenterne for samt-lige byretter, Retssikkerhedsfonden, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådetfor Sikker Trafik, Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet,Transporterhvervets Uddannelsesråd og Ældre Sagen.
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra:Dansk Erhverv, Dansk Kørelærer-Union, Dansk Køreskole Forening,Dansk Transport & Logistik (DTL), Datatilsynet, DI Transport, Dom-stolsstyrelsen, DTU Transport, Forbrugerrådet, Forenede Danske Motor-ejere (FDM), Forsikring & Pension, Hærens Logistikskole, Institut forMenneskerettigheder, International Transport Danmark (ITD), KL(Kommunernes Landsforening), Københavns Brandvæsen, MC TouringClub Danmark, Politiforbundet i Danmark, præsidenterne for samtligebyretter, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Lands-ret, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet for Sikker Trafik og Ældre Sagen.Justitsministeriets bemærkninger til høringssvarene er anført med kursiv.

II. Høringssvarene

1. Generelle bemærkninger

Forbrugerrådet

har vurderet, at lovforslaget ligger uden for rådets inte-resseområde og har derfor undladt at forholde sig til forslaget.

Dansk Erhverv, Dansk Kørelærer-Union, Datatilsynet, Domstolssty-

relsen, Forsikring & Pension, Institut for Menneskerettigheder, præ-

sidenterne for samtlige byretter, Præsidenten for Vestre Landsret,

Præsidenten for Østre Landsret, Rigsadvokaten og Rådet for Sikker

Trafik

har ingen bemærkninger til lovforslaget.

Dansk Køreskole Forening

tilslutter sig Justitsministeriets udkast tillovforslag.

Politiforbundet i Danmark

har ikke bemærkninger til lovforslaget somsådant, men hilser ændringerne og de mere restriktive formateringer afkørekortet velkommen, da de øger muligheden for en bedre og mere ef-fektiv kontrol.

2. Gyldighedstid på kørekort

2.1. Ændring af gyldighedstid for kørekort til kategori A (motorcy-

kel) og kategori B (bil)

2

DTU Transport

finder det udmærket, at Justitsministeriet har valgt atprioritere, at kørekortindehavere ikke pålægges unødig byrde og udgift,og i den forbindelse har valgt en gyldighedsperiode på 15 år frem for 10år.

Forenede Danske Motorejere (FDM)

har – så længe det ikke er for-bundet med unødige omkostninger og besvær for danske kørekortindeha-vere – ikke indvendinger mod, at der fastsættes en gyldighedstid på 15 år,når formålet er at reducere mulighederne for forfalskning af kørekort.FDM kan i den forbindelse tilslutte sig, at fornyelse ikke skal ske hyppi-gere end hvert 15. år. FDM er endvidere enig med Justitsministeriet i, aten tvungen helbredsmæssig kontrol ved fornyelse af kørekort til alminde-lig bil mv. ikke vil stå i fornuftigt forhold til de omkostninger og denulempe, som det langt overvejende flertal af borgere ville blive påført.FDM kan derfor tilslutte sig, at fornyelsen af kørekort til personbil ogmotorcykel ikke ledsages af et krav om lægeattest.

MC Touring Club Danmark

er enig i, at man i Danmark bør vælge denmaksimale administrative gyldighedstid på 15 år, og at der ikke indføreset generelt krav om, at der ved de løbende fornyelser hvert 15. år skalindleveres en lægeattest.

2.2. Ændring af gyldighedstid for kørekort til kategori C (lastbil) og

kategori D (bus)

Dansk Transport og Logistik (DTL) og International Transport

Danmark (ITD)

finder, at gyldighedsperioden på fem år for kørekort tillastbil og bus er for kort og henviser bl.a. til, at der ikke ses at være væ-sentlige trafiksikkerhedsmæssige begrundelser for den korte gyldigheds-periode for kørekort til lastbil.Justitsministeriet skal bemærke, at det efter tredje kørekortdirektivs arti-kel 7, stk. 2, litra b, er et krav, at kørekort til kategori C1 (lille lastbil), C(lastbil), D1 (lille bus), D (bus) samt C1/E, C/E, D1/E og D/E (henholds-vis lille lastbil, lastbil, lille bus og bus med stort påhængskøretøj) udste-des med en administrativ gyldighedsperiode på fem år. Det er ifølge di-rektivet således ikke muligt at fastsætte en længere gyldighedstid end femår for kørekort til sådanne køretøjer. Der henvises i øvrigt til punkt 2.2 ide almindelige bemærkninger til lovforslaget.

2.3. Ændring af gyldighedstid for kørekort til traktor/motorredskab

3

Dansk Transport og Logistik (DTL)

er enig i, at de nye regler om for-nyelse også bør omfatte kørekort til traktor/motorredskab, men finder, atregler for fornyelse af kørekort til traktor/motorredskab skal være desamme som for busser og lastbiler – dvs. fornyelse hvert femte år. DTLanfører i den forbindelse, at traktorer er i direkte konkurrence med mangevognmænd om godskørsel, snerydning og slamsugning mv., idet mangekommuner anvender traktorer til snerydning og saltning, ligesom ma-skinstationer mv. anvender bl.a. traktorer til kørsel med slamsuger.Justitsministeriet skal bemærke, at traktorer ikke er omfattet af tredjekørekortdirektiv, men at ministeriet har vurderet, at det vil være hen-sigtsmæssigt også at indføre en administrativ gyldighedsperiode for trak-torkørekort, bl.a. henset til direktivets formål om at begrænse mulighe-derne for forfalskning. Justitsministeriet finder i den forbindelse, at gyl-dighedstiden bør fastsættes til 15 år, og at der ved de løbende fornyelserikke bør stilles krav om indlevering af lægeattest. Den foreslåede ordningindebærer, at spørgsmålet om fornyelse af traktorkørekort vil blive be-handlet på samme måde som ved fornyelser til andre kørekortskategori-er, hvor direktivet heller ikke stiller krav om en særlig gyldighedstid påfem år og helbredskontrol i forbindelse med fornyelse. Justitsministerietfinder ikke, at der – bl.a. henset til hastighedsgrænsen for traktorer – ervæsentlige færdselssikkerhedsmæssige hensyn, der taler for at lade demere byrdefulde fornyelsesregler, der fremover skal gælde for kørekorttil lastbil mv., gælde tilsvarende for traktorkørekort.

2.4. Fornyelse af kørekort for personer, der er fyldt 70 år

DTU Transport

kan ikke støtte opretholdelsen af den nuværende ord-ning vedrørende hyppigere kørekortfornyelse med krav om helbredstjekfor personer, der er fyldt 70 år, idet der ifølge DTU Transport ikke kanpåvises nogen positive sikkerhedsmæssige effekter ved denne ordning,som ydermere pålægger borgerne unødigt besvær og unødige udgifter.DTU Transport anfører nærmere, at international forskning gentagnegange har påvist, at helbredsmæssige undersøgelser i forbindelse medældres kørekortfornyelse ikke har nogen positiv sikkerhedsmæssig effekt.Ifølge DTU Transport findes der tværtimod forskningsresultater, der ty-der på, at sikkerheden muligvis forringes på systemniveau ved screeningaf ældre bilister for sygdomme eller funktionelt svigt. DTU Transportanfører i den forbindelse, at der er en tendens til, at screeningsordningerfår andre bilister end dem, som screeningen viser ikke længere er egnet4
til at føre bil, til at opgive at køre bil. Ved at flytte disse bilister over tilandre mindre sikre transportmåder bliver sikkerheden overordnet set ned-sat. DTU Transport anbefaler Justitsministeriet at iværksætte en grundigevaluering af praksis for ældre bilisters kørekortfornyelse, hvor både sik-kerhedsmæssige effekter og omkostninger samt den byrde, der pålæggessamfundet og borgere, vurderes.

Ældre Sagen

støtter den nuværende ordning for kørekortfornyelse forpersoner, der er fyldt 70 år, hvor fornyelsen bygger på en lægeundersø-gelse og -erklæring. Ældre Sagen støtter ud fra et trafiksikkerhedsmæs-sigt perspektiv det nuværende krav om, at det er ansøgerens egen læge,som skal udføre lægeundersøgelsen, men anfører samtidig, at det medfø-rer, at ansøgeren ikke kan gå til den billigste læge for at få lavet undersø-gelsen, hvilket Ældre Sagen finder problematisk pga. store prisudsvingpå lægeerklæringer. Ældre Sagen anbefaler derfor, at der fastsættes nær-mere regler for et maksimumbeløb på en lægeerklæring, der skal benyttesved kørekortfornyelse.Justitsministeriet finder – ligesom Ældre Sagen – at der fortsat bør væreen fast aldersgrænse på 70 år, hvorefter det med jævne mellemrum – ogaltså oftere end hvert 15. år – i forbindelse med fornyelse af kørekortetundersøges, om den pågældende fortsat opfylder de helbredsmæssigebetingelser for at have kørekort. Ved at fastsætte en kortere gyldighedstidpå kørekort til personer over 70 år, sikrer man efter Justitsministerietsopfattelse, at kørekort kun fornys til personer, som fortsat har den for-nødne åndelige og legemlige førlighed, og at de personer, som ikke selvvil eller er i stand til at indse, at de er til fare for sig selv eller andre, op-hører med at køre bil. Hvis man ophævede den gældende ordning, villeman således efter Justitsministeriets opfattelse forringe mulighederne forat ”opfange” de personer, som ikke længere opfylder de helbredsmæssi-ge betingelser for at have kørekort.For så vidt angår spørgsmålet om priser på lægeattester, som skal an-vendes ved kørekortfornyelse, kan Justitsministeriet oplyse, at ministerieti anden sammenhæng har igangværende drøftelser med bl.a. Praktise-rende Lægers Landsorganisation (PLO) om muligheden for at fastsætteen fast pris for sådanne lægeattester.

2.5. Øvrige bemærkninger om gyldighedstid

Rigspolitiet

anfører, at ”sammenkobling” af gyldighedstiderne for for-5
skellige kørekortkategorier også bør gælde for så vidt angår kategorierneC1, C1/E, C, C/E, D1, D1/E, D og D/E (dvs. lille lastbil, lastbil, lille busog bus samt sådanne køretøjer med stort påhængskøretøj), således at for-nyelse af disse kategorier tillige medfører fornyelse af kategori A, B ogB/E (dvs. motorcykel, almindelig bil og almindelig bil med stort på-hængskøretøj) i 15 år.Som det fremgår af punkt 2.3 i de almindelige bemærkninger til lovfors-laget, påtænker Justitsministeriet at fastsætte nærmere regler om ”sam-menkobling” af gyldighedstiderne for forskellige kørekortkategorier ikørekortbekendtgørelsen. Justitsministeriet forventer i den forbindelse atlægge op til, at der kan ske en ”sammenkobling” af gyldighedstidernesom anført af Rigspolitiet.

3. Økonomiske konsekvenser mv.

3.1. Gebyr

Ældre Sagen

hilser det velkomment, at det eksisterende gebyr for køre-kortfornyelse for personer, der er fyldt 70 år, fastholdes på det nuværen-de niveau.

Dansk Transport og Logistik (DTL), DI Transport og International

Transport Danmark (ITD)

finder, at gebyret for fornyelse af kørekorttil lastbil og bus skal begrænses til de administrative omkostninger i lig-hed med, hvad der i lovudkastet er lagt op til for fornyelse af kørekort tilpersonbil mv.Justitsministeriet er enig med DTL, DI Transport og ITD i, at der vedfastsættelsen af gebyret for fornyelse af kørekort til lastbil og bus mv.også bør tages udgangspunkt i de omkostninger, der er forbundet medmyndighedernes sagsbehandling og produktion af et nyt kørekort. Ju-stitsministeriet har derfor i lovforslaget indsat en ny gebyrbestemmelse ifærdselslovens § 124 c, stk. 1, nr. 3, der efter forslaget bliver nr. 4, hvor-efter gebyret for fornyelse af kørekort til lille lastbil, lastbil, lille bus, bussamt henholdsvis lille lastbil, lastbil, lille bus og bus med stort påhængs-køretøj udgør 135 kr. for ansøgere, der ikke er fyldt 70 år. Det bemær-kes, at gebyret er fastsat således, at det skønnes at dække kommunernesog sundhedsmyndighedernes omkostninger i forbindelse med udstedel-sen, herunder den nødvendige kontrol af de helbredsmæssige forhold.Herudover indeholder gebyret et beløb på 10 kr. til opretholdelse af en6
forholdsmæssig andel af det provenu, der i dag følger af gebyret på 220kr. for fornyelse af kørekort til lastbil og bus mv. til personer mellem 50og 70 år.

3.2. Økonomiske og administrative konsekvenser i øvrigt

Københavns Brandvæsen

bemærker, at de ændringer, der foreslås i lov-forslaget, samt de ændringer, der senere vil blive fastsat administrativt ikørekortbekendtgørelsen, vil få konsekvenser for brandvæsenet af bådeøkonomisk og administrativ karakter. Københavns Brandvæsen oplyser,at brandvæsenet er en virksomhed med ca. 700 ansatte, hvoraf en stordel som led i tjenesten har kørekort til lastbil eller bus og/eller erhvervs-kørekort. De foreslåede regler vil således i forbindelse med fornyelse afkørekort indebære omkostninger for brandvæsenet i form af gebyrer, læ-geattester, fotos samt tid, der medgår til fornyelsen. Herudover skal deretableres et administrativt system til løbende sikring af, at fornyelser skerrettidigt.

Hærens Logistikskole

har ingen principielle bemærkninger til forslagetom ændring af gyldighedstiden for kørekort, men bemærker at de nyeregler vil medføre en ikke ubetydelig omkostning til fornyelse af køre-kort for forsvarets personel, idet forsvaret årligt uddanner ca. 3.000 per-soner til kategorierne C, D og CE (lastbil, bus og lastbil med stort på-hængskøretøj).For så vidt angår spørgsmålet om gebyrer henvises til punkt 3.1 ovenforog punkt 4 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget. Det bemærkesi den forbindelse, at kravet om fornyelse af kørekort er rettet mod denenkelte kørekortindehaver, hvorfor pligten til at betale gebyr mv. i for-bindelse med en fornyelse som udgangspunkt også påhviler den pågæl-dende ansøger. I det omfang f.eks. en arbejdsgiver påtager sig at afholdede omkostninger, der er forbundet med en ansats kørekortfornyelse, vildette i sagens natur have økonomisk betydning for arbejdsgiveren, menlovforslaget regulerer ikke dette spørgsmål.

Rigspolitiet

bemærker, at indførelse af et krav om jævnlig fornyelse afkørekort vil indebære, at antallet af kørekort, der skal udstedes, må for-ventes at stige betydeligt, og politiets arbejde i den forbindelse må anta-ges at forøges tilsvarende. De skærpede helbredsmæssige krav ved for-nyelse af kørekort til lastbil og bus må tillige forventes at medføre en ik-ke uvæsentlig stigning i antallet af administrative sager og klagesager hos7
politikredsene og Rigspolitiet, ligesom forslaget må forventes at medføreen stigning i antallet af helbredsmæssige køretest, hvilket vil medføre etøget ressourceforbrug. Lovforslaget forventes endvidere at påvirke enrække af politiets IT-systemer.Der henvises til punkt 5 i lovforslagets almindelige bemærkninger omlovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser for det offentli-ge.

4. Andet

Hærens Logistikskole

bemærker, at hovedparten af forsvarets personel,der erhverver kørekort til kategori C, CE og D (lastbil, lastbil med stortpåhængskøretøj og bus) er yngre end 21 år henholdsvis 24 år, hvorfor enændring af aldersgrænsen for kørekort til kategori C og CE til 21 år ogkategori D til 24 år mod de nuværende 18 henholdsvis 21 år vil medførevæsentlige gener for uddannelse til forsvarets deltagelse i internationalemissioner. Hærens Logistikskole indstiller derfor til Justitsministeriet atgøre brug af direktivets muligheder for at bibeholde de eksisterende al-dersgrænser for erhvervelse af kørekort til lastbil mv. i relation til køretø-jer, der benyttes af forsvaret. Hærens Logistikskole anfører i den forbin-delse, at der er tilsvarende behov for, at de øvrige medlemsstater på deresområde anerkender gyldigheden af danske kørekort, der er udstedt til fø-rere under den aldersgrænse, der ellers er anført i tredje kørekortdirektivsartikel 4.

KL (Kommunernes Landsforening)

vurderer, at lovforslaget kan med-virke til bedre trafiksikkerhed ved øget kontrol og mere uddannelse, in-den kørekort kan erhverves. KL finder imidlertid, at der bør sikres enkontrolordning med politiet, da forslaget ellers risikerer kun at få be-grænset effekt hos de trafikanter, som følger lovgivningen.

MC Touring Club Danmark

opfordrer til, at man med den kommendebekendtgørelse vil gøre det muligt at erhverve kørekort til kategori A1som 16-årig, da en fastholdelse af den nuværende aldersgrænse på 18 årvil få betydelige negative konsekvenser for unge, som ønsker at køre det,der i dag betegnes som ”lille motorcykel” (kategori A2 ifølge direktivet),da dette ellers ikke længere vil være muligt for 18-årige. MC TouringClub Danmark anfører, at man i Norge, Sverige og Tyskland allerede nuhar mulighed for og fortsat vil have mulighed for at erhverve kørekort tilen 125 cm3maskine (A1) som 16-årig, og at der ikke er grund til, at8
Danmark opretholder den meget restriktive bestemmelse på dette områ-de.Justitsministeriet påtænker i forbindelse med den videre implementeringaf tredje kørekortdirektiv at benytte sig af direktivets muligheder for her ilandet at bibeholde de eksisterende aldersgrænser for erhvervelse af kø-rekort til lastbil mv. i relation til køretøjer, der benyttes af forsvaret mv.De nærmere regler herom vil blive fastsat i kørekortbekendtgørelsen.Det bemærkes, at der efter tredje kørekortdirektiv ikke er nogen pligt forandre medlemsstater til på deres område at anerkende kørekort, der erudstedt til førere under den aldersgrænse, som følger af direktivets ho-vedregler.Den nærmere fastlæggelse af bl.a. aldersgrænsen for kategori A1 vil skei forbindelse med det videre arbejde med implementering af tredje køre-kortdirektiv ved administrative forskrifter. Justitsministeriet er i den for-bindelse opmærksom på, at en fastholdelse af aldersgrænsen på 18 år forsmå motorcykler (kategori A1) på baggrund af direktivet vil have konse-kvenser for aldersgrænsen for henholdsvis mellem motorcykel (kategoriA2) og stor motorcykel (kategori A), idet den trinvise adgang til at er-hverve kørekort styrkes med direktivet. Justitsministeriet finder imidlertidikke umiddelbart, at en sådan skærpelse af erfaringskravene i direktivet,der har til formål at styrke færdselssikkerheden, kan begrunde, at al-dersgrænsen nedsættes for små motorcykler. Tværtimod finder Justitsmi-nisteriet, at aldersgrænsen for kørsel på små motorcykler bør fastholdespå 18 år. Det bemærkes, at den kommende ændring af kørekortbekendt-gørelsen forventes at blive sendt i høring inden udgangen af 2010.

III. Lovforslaget

Det fremsatte lovforslag adskiller sig fra det udkast, der har været i hø-ring, på følgende punkter:

1.

For at sikre mulighed for at foretage fornyelse af kørekortet før udlø-bet af gyldighedstiden, f.eks. i forbindelse med ”sammenkobling” af gyl-dighedstider, er der foreslået en ændring af færdselslovens § 59, stk. 3, 1.pkt. (lovforslagets § 1, nr. 3).

2.

Der er i forslaget til færdselslovens § 59 a, stk. 3 (lovforslagets § 1, nr.4), indsat en bestemmelse om årlig prisregulering af gebyret på 100 kr. i9
færdselslovens § 59 a, stk. 2, der skal betales i forbindelse med ombyt-ning af kørekort.

3.

Det er i bestemmelsen om et omkostningsdækkende gebyr for fornyel-se af kørekort til almindelig bil mv., jf. forslaget til færdselslovens § 124c, stk. 1, nr. 3 (lovforslagets § 1, nr. 5), fastsat, at gebyret udgør 100 kr.

4.

Der er i forslaget til færdselslovens § 124 c, stk. 1, nr. 4 (lovforslagets§ 1, nr. 6), indsat en gebyrbestemmelse vedrørende fornyelse af kørekorttil lastbil og bus mv. Gebyret er fastsat til 135 kr. og dækker – udoveromkostningerne – også et beløb på 10 kr. til opretholdelse af en for-holdsmæssig andel af det provenu, der i dag følger af gebyret på 220 kr.for fornyelser af kørekort til lastbil og bus mv. for ansøgere mellem 50og 70 år.

5.

Den bestemmelse om årlig prisregulering, der fremgik af høringsudka-stets forslag til færdselslovens § 124 c, stk. 7, indgår nu i forslaget tilfærdselslovens § 124 g (lovforslagets § 1, nr. 7). Bestemmelsen indebæ-rer endvidere, at der ligeledes skal ske regulering af den omkostnings-dækkende del af gebyret for fornyelser af kørekort til lastbil og/eller busmv.Herudover er der foretaget visse redaktionelle ændringer og præciserin-ger i lovforslagets bemærkninger.
10