Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 48
Offentligt
929713_0001.png
929713_0002.png
Udkast
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
7. december 20102010 - 4513
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 29. november 2010 stillet mig følgende spørgsmål 8vedrørende L 48, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-ske fra Anne Baastrup (SF).

Spørgsmål nr. 8:

"Ministeren bedes kommentere KTC's synspunkter om lovforslaget, som frem-går af artiklen "KTC: Vejlov er langtfra moderne" på Altinget.dk den 25. no-vember 2010."

Svar:

KTC fremfører, at mange kommuner var i gang med en harmonisering af vej-nettet inden lovforslagets fremsættelse. Efter KTC opfattelse medfører lovfors-laget, at kommunernes mulighed for at nedklassificere offentlige veje til privatefællesveje forsvinder, idet 4-års reglen i realiteten vil betyde, at ingen kommu-nalpolitikere vil træffe en sådan beslutning af frygt for ikke at blive genvalgt.Lovforslaget forhindrer ikke kommunerne i at harmonisere vejnettet. Kommu-nerne vil fortsat kunne nedklassificere veje til private fællesveje, men der indfø-res nye procedurer, som sikrer grundejerne en ordentlig retsstilling, når ansva-ret for vejens vedligeholdelse overdrages til de private grundejere.Jeg vil gerne understrege, at en harmonisering af vejnettet ikke nødvendigvisbetyder, at veje skal nedklassificeres til private fællesveje. Kommunernes mu-lighed for at optage private fællesveje som offentlige ændres ikke med dette lov-forslag, hvorfor kommunerne kan foretage en harmonisering af vejnettet ved atoptage private fællesveje som offentlige.Jeg kan i øvrigt henvise til, at der som led i lovforberedelsen i november 2009har været afholdt et interessentseminar med deltagelse af repræsentanter frabl.a. KL, Parcelhusejernes Landsforening, Videncentret for Landbrug, DenDanske Landinspektørforening og Aalborg Universitet – sektion for Geoinfor-matik og Arealforvaltning, hvor et første udkast til lovforslag blev præsenteret.Dette første lovudkast har endvidere været drøftet med repræsentanter for dendanske vejsektor på Vejforum konferencen i december 2009.
I forlængelse heraf har Transportministeriet modtaget en række skriftlige ind-læg med forslag og ønsker til indholdet af en ny lov. Lovforslaget har såledesværet igennem en åben og demokratisk proces.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt