Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 48
Offentligt
931124_0001.png
931124_0002.png
931124_0003.png
931124_0004.png
931124_0005.png
931124_0006.png
931124_0007.png
931124_0008.png
931124_0009.png
931124_0010.png
931124_0011.png
931124_0012.png
931124_0013.png
931124_0014.png
931124_0015.png
931124_0016.png
931124_0017.png
931124_0018.png
931124_0019.png
931124_0020.png
931124_0021.png
931124_0022.png
931124_0023.png
931124_0024.png
931124_0025.png
931124_0026.png
931124_0027.png
931124_0028.png
931124_0029.png
931124_0030.png
931124_0031.png
TransportministerietUdkast5. november 2009
UdkasttilForslag til lov om private fællesveje
Afsnit IFormål, anvendelsesområde og definitionerKapitel 1Formål§ 1.Loven skal medvirke til at sikre, at private fællesveje er indrettet teknisk forsvarligt, at ve-jene er i god og forsvarlig stand i forhold til færdslen på vejene, og at privates dispositioner iforbindelse med vejene stemmer overens med den offentlige planlægning. Loven skal desudenmedvirke til at sikre, at almene, offentlige interesser i øvrigt tilgodeses i forbindelse med privatefællesveje i byer.Stk. 2.De offentlige interesser varetages af kommunen, der er forvaltningsmyndighed (vej-myndighed) for private fællesveje og fællesstier.
Kapitel 2AnvendelsesområdeVeje omfattet af loven§ 2.Loven finder anvendelse på1) private fællesveje, jf. § 10, nr. 3,2) udlagte private fællesveje, jf. § 10, nr. 8, i det omfang det fremgår af lovens regler, og3) private veje, jf. § 10, nr.10, i det omfang det fremgår af §§ 6-9.Stk. 2.Lovens regler om private fællesveje og udlagte private fællesveje finder tilsvarende an-vendelse på private fællesstier, jf. § 10, nr. 4, og udlagte private fællesstier.Stk. 3.Lovens regler om private veje finder tilsvarende anvendelse på private stier.
1
Byreglerne§ 3.Reglerne i afsnit III (byreglerne) finder anvendelse i områder, der er byzone eller sommer-husområde, jf. lov om planlægning, og i Københavns Kommune, jf. dog stk. 3 og § 4, stk. 2.Stk. 2.Kommunen kan bestemme, at byreglerne også skal finde anvendelse i afgrænsede om-råder i landzone, jf. lov om planlægning, når disse områder har bymæssig karakter, ellerder i disse områder forventes en byudvikling, som gør det hensigtsmæssigt, at byreglerne finderanvendelse.Stk. 3.For private fællesveje i områder, der administreres efter byreglerne, jf. stk. 1, men somudelukkende bruges som driftsveje i forbindelse med landbrug, skovbrug og fiskeri, gælder dogreglerne i § 12 om omlægning og nedlæggelse og §§ 13-22 om istandsættelse og vedligeholdel-se, medmindre kommunen bestemmer andet.Landreglerne§ 4.Reglerne i afsnit II (landreglerne) finder anvendelse i områder, der ikke er omfattet af § 3,stk. 1 og 2.Stk. 2.Kommunen kan bestemme, at landreglerne skal finde anvendelse i områder, der ersommerhusområder, jf. lov om planlægning.
Offentliggørelse§ 5.Beslutninger efter § 3, stk. 2, og 3 samt § 4, stk. 2, skal offentliggøres på kommunenshjemmeside for at være gyldige. Beslutningerne kan eventuelt tillige offentliggøres i lokale bla-de.Kapitel 3Private veje og stierIstandsættelse og vedligeholdelse§ 6.I områder, der er omfattet af byreglerne, jf. § 3, stk. 1 og 2, kan kommunen bestemme, atejeren af en privat vej, jf. § 10, nr. 10, skal istandsætte og vedligeholde vejen efter reglerne idenne lovs kapitel 9, hvis vejen1) indgår i det almindelige vejnet,2) er mindst 40 meter lang og3) tjener som færdselsareal for mere end 7 erhvervsvirksomheder, 7 parcel- eller sommerhuseeller 12 beboelseslejligheder.Vejbelysning§ 7.I områder, der er omfattet af byreglerne, jf. § 3, stk. 1 og 2, kan kommunen bestemme, atejeren af private arealer, der benyttes som offentligt tilgængelige færdselsarealer, herunder par-kerings- og gårdarealer, skal holde arealerne belyst.Stk. 2.Kommunen kan bestemme, at kommunen sørger for belysningen på ejerens vegne.
2
Stk. 3.Hvis der er flere forpligtede ejere, fordeler kommunen udgifterne mellem disse.Vintervedligeholdelse og renholdelse§ 8.I områder, der er omfattet af byreglerne, jf. § 3, stk. 1 og 2, kan kommunen efter forhand-ling med politiet bestemme, at ejeren af en privat vej, jf. § 10, nr. 10, skal rydde den for sne, be-kæmpe glat føre og renholde vejen efter reglerne i §§ 80-82, hvis vejen1) indgår i det almindelige vejnet,2) er mindst 40 meter lang og3) tjener som færdselsareal for mere end 7 erhvervsvirksomheder, 7 parcel- eller sommerhuseeller 12 beboelseslejligheder.Stk. 2.Reglerne i stk. 1 gælder tilsvarende for skov- og klitveje samt veje på havneområder o.lign., der er åbne for offentlig færdsel og af væsentlig betydning for denne, uanset om de ligger iområder omfattet af byreglerne, jf. § 3, stk. 1 og 2, eller af landreglerne, jf. § 4, stk. 1 og 2.Stk. 3.Kommunen kan dog ikke bestemme, at veje i private skove skal vintervedligeholdes ogrenholdes af hensyn til offentlighedens færdsel og ophold, jf. § 23 i lov om naturbeskyttelse.Stk. 4.Reglerne i §§ 84-86 om overdragelse af grundejernes pligter, om tilsyn og om henkast-ning af affald m.v. finder tilsvarende anvendelse.§ 9.Kommunen kan bestemme, at kommunen helt eller delvis sørger for at udføre de pligter,der er pålagt grundejere efter § 8, stk. 1 og 2, for grundejernes regning, eventuelt mod et fast år-ligt vederlag.Stk. 2.Hvis der er flere forpligtede grundejere, fordeler kommunen udgifterne mellem disse.
Kapitel 4Definitioner
§10.I denne lov forstås ved:1. Offentlig vej:Vej, gade, bro og plads, der er åben for almindelig færdsel, og som staten eller en kommuneadministrerer efter lov om offentlige veje.2. Offentlig sti:Færdselsareal, der fortrinsvis er forbeholdt gående, cyklende eller ridende færdsel, og som eråbent for almindelig færdsel, og som staten eller en kommune administrerer efter lov om offent-lige veje.3. Privat fællesvej:
3
Vej, gade, bro, plads, der ikke er en offentlig vej, jf. nr. 1, og som fungerer som færdselsarealfor anden ejendom end den ejendom, som færdselsarealet ligger på, når ejendommene ikke harsamme ejer.4. Privat fællessti:Færdselsareal, der fortrinsvis er forbeholdt gående, cyklende eller ridende færdsel, og som fun-gerer som færdselsareal for anden ejendom end den ejendom, som færdselsarealet ligger på, nårejendommene ikke har samme ejer.5. Vejret:Den ret, som den til enhver tid værende ejer af en ejendom har over en privat fællesvej eller fæl-lessti, til at benytte den pågældende private fællesvej eller fællessti som færdselsareal for ejen-dommen.6. Vejberettiget:En indehaver af en vejret.7. Vejudlæg:En beslutning om at et bestemt areal skal anvendes til privat fællesvej eller fællessti.8. Udlagt privat fællesvej eller fællessti:Areal, der er bestemt til fremtidig anvendelse som privat fællesvej eller fællessti ved1) vejudlæg efter § 11 og §§ 26-27,2) byplan eller lokalplan,3) beslutning truffet af en ekspropriationskommission efter lov om fremgangsmåden ved eks-propriation vedrørende fast ejendom,4) beslutning truffet af kommunen efter § 72, stk. 3, eller efter kapitel 5 i lov om offentlige ve-je,5) retningsplan, reguleringsplan eller udredningsplan efter byggeloven, eller6) som en kommunal myndighed før 1. januar 1973 har godkendt til anvendelse som privatfællesvej eller fællessti.9. Endeligt udlagt privat fællesvej eller fællessti:En udlagt privat fællesvej eller fællessti hvor vejens eller stiens præcise beliggenhed og breddeer fastlagt.10. Privat vej:Vej, gade, bro og plads, der ikke opfylder betingelserne for at være offentlig vej, jf. nr. 1, ellerprivat fællesvej, jf. nr. 3.11. Privat sti:
4
Sti, der ikke opfylder betingelserne for at være offentlig sti, jf. nr. 2, eller privat fællessti, jf. nr.4.
12. Overkørsel:Adgang til en privat fællesvej for kørende færdsel fra en tilgrænsende ejendom eller fra en an-den privat fællesvej.13. Overgang:Adgang til en privat fællesvej for gående færdsel fra en tilgrænsende ejendom, fra en privat fæl-lessti eller fra en anden privat fællesvej.14. Nedlæggelse:En beslutning om at et areal, der er privat fællesvej, ikke længere skal være færdselsareal foranden ejendom.15. Omlægning:En beslutning om at en privat fællesvej nedlægges, jf. nr. 14, og at et andet areal i stedet udlæg-ges og anlægges som privat fællesvej, samt at de vejberettigede til den nedlagte vej opnår ellertildeles vejret til det nye vejareal.16. Samlet arbejde:Et arbejde, der udføres ved kommunens foranstaltning for de forpligtedes regning, og som om-fatter én vej, en strækning af en vej eller flere veje under ét, der udgør en færdselsmæssig enhed.17. Vejsyn:En besigtigelse af en privat fællesvej eller fællessti, som er indkaldt af kommunen med deltagel-se af de vejberettigede med henblik på at få fastlagt behovet for istandsættelse og eventuel frem-tidig vedligeholdelse af den pågældende vej eller sti samt fordelingen af arbejdet eller udgifter-ne hertil.
Afsnit IIPrivate fællesveje på landetKapitel 5Vejudlæg m.v., nedlæggelse og omlægning
5
Vejudlæg m.v.§ 11.Vejudlæg og tildeling af vejrettigheder foretages af ejerne af de ejendomme, som vejenskal ligge på.Stk.2. Arealer udlagt til privat fællesvej må ikke anlægges eller tages i brug som privat fælles-vej, før kommunen har godkendt vejudlægget. Kommunen kan kræve udarbejdet skitseprojekttil godkendelse.Stk. 3.Bestemmelsen i stk. 2 gælder dog ikke,1) private fællesveje, der udelukkende skal bruges som driftsveje i forbindelse med landbrug,skovbrug eller fiskeri, og1) i det omfang private fællesveje er endeligt udlagt, jf. § 10, nr. 9,2) ved retningsplan i henhold til den hidtidige byggelovgivning,3) ved beslutning truffet af en ekspropriationskommission efter reglerne i lov om fremgangs-måden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom,4) ved beslutning truffet af kommunen efter § 72, stk. 3, eller efter kapitel 5 i lov om offentligeveje eller5) d) ved lokalplan.Stk. 4.Ved godkendelse af vejudlæg efter stk. 2 skal kommunen tage hensyn til, om udlæggeter teknisk og færdselsmæssigt forsvarligt og i overensstemmelse med planlægningen i området.Stk.5. Private fællesveje, der i overensstemmelse med stk. 3, nr. 1, er udlagt uden godkendel-se, må ikke overgå til anden færdselsmæssig brug uden kommunens godkendelse. Kommunenkan som betingelse for en sådan godkendelse kræve ændring af vejenes længde- og tværprofil.Nedlæggelse og omlægning§ 12.Private fællesveje kan nedlægges og omlægges af grundejerne uden kommunens samtyk-ke.Stk. 2.Før en privat fællesvej omlægges, skal kommunen dog have godkendt det nye vejudlæg,jf. § 11, stk. 2 og 3.Stk. 3.Kommunen kan tage stilling til nedlæggelse og omlægning af private fællesveje efterreglerne i §§ 72-78 og skal gøre det, hvis en grundejer med den fornødne interesse i spørgsmåletanmoder kommunen om det, jf. § 72, stk. 1.
Kapitel 6Istandsættelse og vedligeholdelseDe forpligtede§ 13.De, der er forpligtet hertil i henhold til aftale eller anden privatretlig bestemmelse, skalholde en privat fællesvej i god og forsvarlig stand i forhold til færdslens art og omfang.Stk. 2.Hvis der ikke findes aftaler m.v. om vedligeholdelsen, skal de vejberettigede brugerevedligeholde vejen i forhold til deres brug af vejen.Kommunens stillingtagen
6
§ 14.Hvis en vejberettiget gør gældende, at vejen ikke er i god og forsvarlig stand i forhold tilfærdslens art og omfang, og at eksisterende bestemmelser om vejens vedligeholdelse m.v. erutilstrækkelige til at sikre dette, skal kommunen tage stilling til, om der skal fastsættes bestem-melser om istandsættelse og vedligeholdelse m.v. af vejen.Stk. 2.Hvis en vejberettiget gør gældende, at tidligere fastsatte bestemmelser om fordeling afarbejdet mellem de vejberettigede efter brug af vejen, jf. § 18, stk. 2, skal ændres, skal kommu-nen tage stilling til spørgsmålet.Stk. 3.Kommunen kan til enhver tid af egen drift tage stilling til de i stk. 1 og 2 nævntespørgsmål.Konkret, aktuel istandsættelse§ 15.Hvis de forpligtede ikke opfylder forpligtelsen efter § 13, bestemmer kommunen underiagttagelse af proceduren i § 17, i hvilket omfang og på hvilken måde en privat fællesvej skalistandsættes for at være i god og forsvarlig stand i forhold til færdslens art og omfang.Stk. 2.Kommunen kan bestemme,1) at en vej skal istandsættes, så der sker en forbedring af den,2) at den skal istandsættes i en større bredde end den hidtidige inden for udlægsbredden,3) at den skal forsynes med afvandingsforanstaltninger, vejbelysning eller lignende,4) at genstande anbragt på vejen skal fjernes, og5) at træer og anden beplantning på, i eller over vejen skal fjernes, nedskæres, opstammes ellerstudses, hvis dette er nødvendigt for, at vejen er i god og forsvarlig stand i forhold til færds-lens art og omfang.Stk. 3.Kommunen kan endvidere bestemme,1) at en eller flere af de forpligtede skal udføre arbejdet og opkræve den del af udgifterne her-til, som de pågældende ikke skal afholde i henhold til kommunens fordeling efter § 18,2) at de enkelte forpligtede skal udføre en nærmere bestemt del af arbejdet, svarende til deresdel af byrden,3) hvornår arbejdet skal være afsluttet, og4) hvordan udgifterne ved et eventuelt vejsyn, som kommunen har afholdt i henhold til anmod-ning fra en vejberettiget, jf. § 17, skal fordeles.Stk. 4.Hvis istandsættelsen har en sådan karakter eller et sådant omfang, at det ikke kan ansesfor hensigtsmæssigt at lade en eller flere af de forpligtede udføre arbejdet, kan kommunen be-stemme, at kommunen skal udføre arbejdet som et samlet arbejde, jf. § 21, stk. 1.Stk. 5.Kommunen kan bestemme, at flere private fællesveje, der udgør en færdselsmæssig en-hed, skal istandsættes som et samlet arbejde, jf. § 21, stk. 1, så udgifterne ved arbejdet fordelesmellem samtlige bidragspligtige under ét.Fremtidig vedligeholdelse§ 16.Kommunen kan bestemme, på hvilken måde en privat fællesvej fremtidig skal vedligehol-des for at være i god og forsvarlig stand i forhold til færdslens art og omfang.Stk. 2.Kommunen bestemmer,1) om en eller flere af de forpligtede skal udføre arbejdet og opkræve den del af udgifterne her-til, som de pågældende ikke skal afholde i henhold til kommunens fordeling efter § 18, eller2) om de enkelte forpligtede skal udføre en nærmere bestemt del af arbejdet svarende til deresdel af byrden.
7
Procedure§ 17.Før kommunen træffer afgørelse om, at vejen skal istandsættes eller vedligeholdes ellerom at ændre en tidligere fastlagt byrdefordeling, skal kommunen enten afholde vejsyn eller mø-de, jf. stk. 2 og 3, eller gennemføre en skriftlig procedure, jf. stk. 5. Før kommunen træffer afgø-relse om istandsættelse eller vedligeholdelse af vejen, skal kommunen holde vejsyn, hvis envejberettiget har fremsat anmodning herom. Det gælder dog ikke, hvis der inden for de sidste 2år er truffet beslutning om vejens vedligeholdelse.Stk. 2.Til et vejsyn eller møde skal kommunen med mindst 2 ugers varsel indkalde1)de vejberettigede og2)de, som i henhold til aftale eller anden bestemmelse skønnes at være forpligtede til at delta-ge i vedligeholdelsen m.v.Stk. 3.Indkaldelsen skal offentliggøres på kommunens hjemmeside og eventuelt i lokale blademindst 2 uger før vejsynet eller mødet.Stk. 4.Ved et vejsyn eller møde skal de fremmødte have adgang til at udtale sig. Der skal gøresnotat om indholdet af de oplysninger, der fremkommer ved vejsynet eller mødet, som har be-tydning for kommunens afgørelse, og som ikke i øvrigt fremgår af sagens dokumenter. Kom-munen skal endvidere på vejsynet eller mødet eller efterfølgende skriftligt overfor de fremmødteredegøre for den påtænkte beslutning, herunder om fordelingen af arbejdet eller udgifterne, ogfastsætte en frist på mindst 3 uger til at komme med indsigelser mod og ændringsforslag til denpåtænkte beslutning.Stk. 5.I forbindelse med en skriftlig procedure skal kommunen gøre enhver, som vil blive be-rørt af den påtænkte beslutning, bekendt med indholdet heraf. Kommunen fastsætter en frist påmindst 3 uger til at fremkomme med indsigelser mod og ændringsforslag til den påtænkte be-slutning.Stk. 6.Kommunen kan først træffe afgørelse, når fristerne i stk. 4 eller 5 er udløbet. Afgørelsenskal meddeles til enhver, der berøres af den.Fordeling af arbejdet§ 18.Påbudte arbejder, jf. §§ 15 og 16, eller udgifterne hertil skal fordeles efter aftaler eller an-dre privatretlige bestemmelser, hvis sådanne findes.Stk. 2.Hvis der ikke foreligger aftaler m.v., jf. stk. 1, fordeler kommunen arbejderne eller ud-gifterne mellem de vejberettigede i forhold til deres brug af vejen.Udsættelse§ 19.Hvis en vedligeholdelsespligtig under sagens forberedelse, jf. § 17, gør gældende, atmangler ved vejen i overvejende grad skyldes uvedkommende færdsel og fremsætter krav om,at der gennemføres helt eller delvis forbud mod sådan færdsel, kan den forpligtede forlange, atbeslutningen om istandsættelse udsættes i indtil 6 måneder.Stk. 2.Hvis der herefter lovligt er gennemført helt eller delvist forbud mod uvedkommendefærdsel, kan kommunens beslutning ikke gå ud over, hvad der er nødvendigt for at bringe vejeni en stand, der er forsvarlig under hensyn til den nu tilladte færdsel.
8
Stk. 3.Er et sådant forbud ikke gennemført, træffes beslutning på grundlag af den faktiskefærdsel på vejen.§ 20.Hvis der under sagens forberedelse, jf. § 17, ikke er enighed mellem grundejerne om gyl-digheden eller forståelsen af aftaler eller andre privatretlige bestemmelser om fordelingen afvedligeholdelsesbyrden og heller ikke er enighed mellem grundejerne om at lade kommunen af-gøre disse spørgsmål, skal kommunen opfordre de grundejere, der påstår sig helt eller delvistfritaget for vedligeholdelsespligten efter disse bestemmelser, til at indbringe spørgsmålet fordomstolene eller for taksationsmyndighederne, jf. § 93. Samtidig udsættes den endelige afgørel-se, indtil taksationsmyndighedernes afgørelse foreligger, endelig dom er afsagt, eller retssagenpå anden måde er afsluttet, jf. dog § 21, stk. 3.Stk. 2.Hvis retssag ikke er anlagt, eller sagen ikke er indbragt for taksationsmyndighederne in-den 6 uger efter udsættelsen, genoptager kommunen sagen og fordeler arbejdet eller udgifterneefter § 18, stk. 2.Kommunens udførelse af arbejdet§ 21.Hvis kommunen bestemmer, at en istandsættelse af en eller flere private fællesveje skaludføres som et samlet arbejde, jf. § 15, stk. 4 og 5, sørger kommunen for udførelsen af arbejdetfor de forpligtedes regning.Stk. 2.Kommunen kan påtage sig at udføre et istandsættelses- eller vedligeholdelsesarbejdemod vederlag fra samtlige vedligeholdelsespligtige, hvis vedligeholdelsespligtige grundejere,der repræsenterer mindst to tredjedele af den samlede værdi af de ydelser til vejens istandsættel-se og vedligeholdelse, der er eller vil blive pålagt efter §§ 15 og 16, anmoder kommunen omdet.Stk. 3.Hvis en beslutning om istandsættelse udsættes efter § 20, og retssag anlægges inden 6uger herefter, kan kommunen genoptage sagen og træffe beslutning om, hvordan vejen skalistandsættes, og om at kommunen foreløbigt helt eller delvis sørger for, at arbejdet udføres modvederlag fra de forpligtede. Fordelingen af udgifterne udsættes, til endelig dom er afsagt, ellerretssagen på anden måde er afsluttet.Stk. 4.Hvis de arbejder, der er påbudt efter §§ 15 og 16, ikke udføres rettidigt eller ikke udfø-res på en tilfredsstillende måde efter kommunens vurdering, skal kommunen sørge for, at detmanglende arbejde udføres for de forpligtedes regning.§ 22.Hvis et istandsættelses- eller vedligeholdelsesarbejde udføres af kommunen, jf. § 21, fin-der reglerne om administrationstillæg i § 53 og om henstand i § 54 tilsvarende anvendelse.
Kapitel 7Vintervedligeholdelse og renholdelse§ 23.Kommunen kan efter forhandling med politiet bestemme,1) at private fællesveje skal ryddes for sne,2) at der skal træffes foranstaltninger mod glat føre på vejene, og3) at vejene skal renholdes.
9
Stk. 2.Kommunen kan bestemme, at arbejdet helt eller delvist skal udføres i overensstemmelsemed reglerne i §§ 80-82.Stk. 3.Reglerne i § 16, stk. 2, § 17 og § 18 finder tilsvarende anvendelse. Dog skal et påbudtvintervedligeholdelsesarbejde, der fordeles efter § 18, stk. 2, fordeles mellem de vejberettigedeefter deres brug af vejen om vinteren.Stk.4. Reglerne i §§ 84 og 85 om overdragelse af grundejernes pligter og om tilsyn finder til-svarende anvendelse.Stk. 5.Reglerne i § 86 om henkastning af affald m.v. finder tilsvarende anvendelse på privatefællesveje, der er åbne for almindelig færdsel.§ 24.Kommunen kan om nødvendigt bestemme, at kommunen helt eller delvis sørger for at ud-føre de pligter, der er pålagt grundejere efter § 23 for grundejernes regning, eventuelt mod etfast årligt vederlag.
Afsnit IIIPrivate fællesveje i byer og bymæssige områderKapitel 8Vejudlæg, vejanlæg og tildeling af vejrettighederVejfortegnelse§ 25.Kommunen udarbejder en fortegnelse over private fællesveje og udlagte private fællesve-je.Stk. 2.Transportministeren kan fastsætte regler for udarbejdelse og offentliggørelse af forteg-nelser efter stk. 1.Vejudlæg m.v.§ 26.Vejudlæg og tildeling af vejrettigheder foretages af ejerne af de ejendomme, som vejarea-let ligger på, jf. dog stk. 2.Stk. 2.Kommunen kan1) i forbindelse med vejudlæg efter stk. 1 foretage vejudlæg på tilgrænsende eller nærliggendeejendomme, udlægge allerede udlagte private fællesveje i større bredde og med ændret ret-ning og tværprofil samt tildele vejrettigheder til de udlagte vejarealer,2) i øvrigt i særlige tilfælde foretage vejudlæg, herunder ændre tidligere udlagte private fælles-veje, og tildele vejrettigheder til udlagte private fællesveje og private fællesveje.1)Stk. 3.Som vilkår for efter stk. 2 at tildele vejret til et areal, der allerede er privat fællesvej, jf.§ 10, nr. 3, kan kommunen bestemme, at de grundejere, der opnår vejret,2) skal afholde en forholdsmæssig andel af ikke afskrevne udgifter til vejens anlæg og hidtidigevedligeholdelse, og3) ved deklaration forpligter sig til at afholde en forholdsmæssig del af udgifterne til vejens fremti-dige vedligeholdelse og istandsættelse.
10
§ 27.Nye vejudlæg skal godkendes af kommunen, jf. dog § 43. Ved udlæg af nye private fæl-lesveje skal kommunen godkende skitseprojekt, der angiver vejens retning, bredde, længdeprofilsamt dens tilslutning til andre veje.Stk. 2.Ved godkendelsen skal kommunen navnlig sikre,1) at udlægget er i overensstemmelse med foreliggende planmæssige dispositioner,2) at vejen på hensigtsmæssig måde indgår i det øvrige system af offentlige veje og private fæl-lesveje, idet skitseprojektet udformes under hensyntagen til vejens type, så der i nødvendigtomfang sondres mellem gennemfartsveje og lokale veje,3) at hensigtsmæssige vejforhold og parcelformer kan tilvejebringes, både på den pågældendeejendom og på de omliggende arealer,4) at der sikres de nødvendige arealer til holdende og parkerede motorkøretøjer,5) at antallet af sidevejsindmundinger i veje med gennemgående færdsel begrænses mest mu-ligt,6) at direkte adgang fra udstykkede parceller til veje med gennemgående færdsel begrænsesmest muligt,7) at vandafledning og fremføring af forsyningsledninger kan foregå på hensigtsmæssig måde,og8) at der sikres oversigt over vejsving og vejkryds på den udlagte vej eller ved vejens overkør-sel eller tilslutning til bestående veje, om nødvendigt ved servitut.Stk. 3.Transportministeren kan fastsætte regler om anlæg, udvidelse og ombygning af privatefællesveje, herunder om vejenes forhold til omgivelserne og om sådanne forhold, som i øvrigt eraf betydning for vejenes ensartethed og trafiksikkerhed.§ 28.Kommunen kan højst kræve nye veje udlagt med en bredde på 18 m. Københavns og Fre-deriksberg Kommuner kan dog kræve nye veje udlagt med en bredde på indtil 20 m.Stk. 2.Hvis eksisterende bebyggelse langs en vej eller en strækning af en vej, der udlægges,bevirker, at der ikke efter byggelovgivningen kan sikres nødvendige holde- og parkeringsarealerpå de tilgrænsende grunde, kan kommunen ud over de vejbredder, der er nævnt i stk. 1, kræveholdearealer udlagt med en bredde på indtil 6 m eller et hertil svarende areal til parkeringsplads.Stk.3. Ved blinde veje, og hvor forholdene i øvrigt gør det ønskeligt, kan kommunen kræveareal udlagt til passende vende- og vigepladser.§ 29.I forbindelse med vejudlæg kan kommunen ved ekspropriation pålægge ejendomme, somikke ejes af den eller de grundejere, der foretager vejudlægget, servitut om fri oversigt, jf.§ 27,stk. 2, nr. 8. Kommunen kan også ved ekspropriation pålægge sådan servitut, hvis kommunenselv foretager vejudlægget.Stk. 2.I forbindelse med udstykning m.v., jf. § 32, stk. 1, kan kommunen ved ekspropriationpålægge ejendomme, der ikke ejes af den eller de grundejere, som foretager udstykningen m.v.,servitut om fri oversigt med henblik på at sikre oversigtsforholdene som nævnt i § 32, stk. 2 og3.Stk. 3.Ekspropriation efter stk. 1 og 2 skal ske i overensstemmelse med reglerne i kapitel 5 ilov om offentlige veje.Stk. 4.Foranstaltninger i henhold til servitutter, der pålægges ved ekspropriation, må ikkeiværksættes før klagefristen, jf. § 87, stk. 4, er udløbet, medmindre de berørte ejere og brugerehar tiltrådt dette.
11
§ 30.I forbindelse med godkendelse af et skitseprojekt, jf. § 27, stk. 1, kan kommunen efter for-handling med politiet bestemme, at der skal etableres færdselsregulering eller færdselsind-skrænkning ved vejens anlæg.§ 31.I forbindelse med vejudlæg udlægges1) hjørnearealer efter reglerne i lov om offentlige veje kapitel 4 om hjørneafskæring og2) de skråningsarealer, der er nødvendige til vejens anlæg, jf. § 36, stk. 2.Stk. 2.Kommunen kan bestemme, at skråningsarealerne skal forblive under de tilgrænsendeejendomme.Udstykning m.v.§ 32.Udstykning, matrikulering, arealoverførsel eller sammenlægning må kun foretages, hvisalle de parceller, der dermed opstår, har lovlig adgang til offentlig vej, enten direkte eller medkommunens godkendelse ad privat fællesvej eller udlagt privat fællesvej.Stk. 2.Hvis de nye parceller får adgang ad en privat fællesvej, hvis udlæg endnu ikke er god-kendt af kommunen, kan kommunen som betingelse for sin godkendelse efter stk. 1 stille så-danne krav til vejudlægget og til oversigtsforholdene ved vejens tilslutning til andre veje, somarten og omfanget af den forventede færdsel ad vejen begrunder.Stk. 3.Hvis de nye parceller får adgang ad en udlagt privat fællesvej, kan kommunen, hvis derved godkendelsen af vejudlægget er forudsat en mere begrænset færdsel, stille krav om sådanneændringer ved vejudlægget og ved oversigtsforholdene ved vejens tilslutning til andre veje, somarten og omfanget af den nu forventede færdsel ad vejen begrunder.Stk. 4.Hvis de nye parceller får adgang ad en privat fællesvej, kan kommunen som betingelsefor sin godkendelse efter stk. 1 ud over de i stk. 3 nævnte krav forlange, at der foretages sådanneanlægsmæssige forbedringer, herunder forbedringer af vejens udstyr m.v., som arten og omfan-get af den forventede færdsel ad vejen begrunder.Stk. 5.Kommunen kan som betingelse for sin godkendelse efter stk. 1 også forlange, at der ud-lægges og anlægges nye private fællesveje både på den ejendom, der agtes udstykket m.v., ogpå tilgrænsende eller nærliggende ejendomme.Stk. 6.Kommunen skal ved afgørelser om udstykning m.v. med adgang til private fællesvejeeller fællesstier sikre, at der foreligger de fornødne tilladelser efter kapitel 6 i lov om offentligeveje til benyttelse af bestående adgange til offentlig vej. Sker udstykning m.v. med adgang tiludlagte private fællesveje eller fællesstier, skal kommunen sikre, at der foreligger de fornødnetilladelser efter kapitel 6 i lov om offentlige veje til etablering af nye adgange til offentlig vej.
Procedure for vejudlæg§ 33.Før kommunen efter § 27, stk. 1, godkender et vejudlæg, jf. § 26, stk. 1, eller træffer be-slutning om vejudlæg eller tildeling af vejrettigheder efter § 26, stk. 2, skal kommunen offent-liggøre projektet på kommunens hjemmeside og her fastsætte en frist på mindst 6 uger til atkomme med indsigelser og ændringsforslag. Samtidig skal kommunen sende den offentliggjortetekst til samtlige grundejere, der berøres af projektet, og hvis rettigheder fremgår af tingbogen.Kommunen kan desuden fremlægge projektet til almindeligt eftersyn på kommunekontoret elleret andet bekvemt sted for borgerne.
12
Stk. 2.Bestemmelsen i stk. 1 finder ikke anvendelse, hvis kommunen skønner, at vejudlæggeteller tildelingen af vejret udelukkende har betydning for de ejendomme, der er omfattet af ud-lægget eller tildelingen.Stk.3. I tilfælde omfattet af stk. 2 skal kommunen, før den træffer beslutning om vejudlæg el-ler tildeling af vejrettigheder efter § 26, stk. 2, gøre sagens parter bekendt med den påtænkte be-slutning og fastsætte en frist på mindst 3 uger til at fremkomme med indsigelser og ændrings-forslag. Afgørelse kan først træffes, når denne frist er udløbet. Afgørelsen skal meddeles til en-hver, der berøres af den.Stk. 4.Hvis kommunen beslutter at foretage væsentlige ændringer i det tidligere fremlagte elleroffentliggjorte projekt, skal det nye projekt fremlægges eller offentliggøres, jf. stk. 1.Virkning af fremlæggelse eller offentliggørelse§ 34.Arealer, der er omfattet af et fremlagt eller offentliggjort projekt, jf. § 33, stk. 1 eller stk.4, må ikke uden kommunens tilladelse bebygges eller på anden måde anvendes i strid med pro-jektet, jf. § 36.Offentliggørelse, tinglysning m.v.§ 35.Når kommunen har1) udfærdiget vejfortegnelse, jf. § 25, eller2) godkendt eller foretaget vejudlæg eller tildelt vejrettigheder, jf. §§ 26, 27 og 31,skal kommunen offentliggøre dette på kommunens hjemmeside og eventuelt i lokale blade.Stk. 2.Vejudlæg, hvorom der er sket offentliggørelse, jf. stk. 1, skal respekteres både af ejen-dommenes ejere, brugere, panthavere og andre indehavere af rettigheder over ejendommene,uanset hvornår deres rettigheder er stiftet.Stk. 3.Kommunen skal sørge for, at kommunens beslutninger om arealreservation ved vejud-læg og om offentligretlige servitutpålæg m.v., herunder om vejrettigheder, som kommunen hartildelt, tinglyses, når klagefristen, jf. § 87, stk. 4, er udløbet, og eventuelle klager er afgjort.Stk. 4.Udgifterne til tinglysning, offentliggørelse m.v. afholdes af kommunen. Udgifter foran-lediget af vejudlæg efter § 26, stk. 1 kan dog kræves refunderet af vedkommende grundejere.Hvis udgifterne skal fordeles mellem ejerne af flere ejendomme, der grænser til vejen, finderreglerne i §§ 49-51 tilsvarende anvendelse.Retsvirkninger af vejudlæg§ 36.På arealer, der er optaget på vejfortegnelsen som udlagte vejarealer, herunder hjørnearea-ler, må der ikke6) opføres ny bebyggelse, heller ikke ved tilbygning eller ved genopførelse af nedbrændt ellernedreven bebyggelse,7) foretages væsentlige forandringer i eksisterende bebyggelse, eller8) indrettes anlæg af blivende art, herunder sportspladser, kirkegårde, tankanlæg og grusgrave.Stk. 2.En bebyggelse m.v., der ikke opføres med jordlinjen i den fremtidige højde på nærmestebelægningskant, må ikke uden kommunens tilladelse opføres i vejlinjen, men skal rykkes sålangt tilbage, at det svarer til 2 gange højdeforskellen plus den nødvendige bredde til passage,mindst 1 meter.
13
Stk. 3.På arealer omfattet af stk. 1 samt på fremtidige skråningsarealer for udlagte veje må derikke uden kommunens tilladelse foretages foranstaltninger af varig karakter, herunder anbringesbeplantning og hegn.§ 37.Kommunen skal efter anmodning oplyse en grundejer om beliggenheden af udlagte vej-arealer på den pågældendes ejendom samt om den fremtidige vejhøjde.Stk. 2.Den, som på en ejendom, der er omfattet af § 35, stk. 1, vil påbegynde et byggearbejde,som ikke kræver byggetilladelse efter byggelovgivningen, skal forinden indhente oplysning hoskommunen om, hvorvidt arbejdet vil være i strid med vejudlægget.Overtagelse som følge af vejudlæg§ 38.Hvis et vejudlæg efter § 26, stk. 2, bevirker, at ejeren af et areal afskæres fra at udnyttearealet på en måde, der er økonomisk rimelig og forsvarlig under hensyn til ejendommens be-liggenhed og øvrige beskaffenhed, og som svarer til den udnyttelse, der finder sted af andre til-grænsende eller omliggende arealer, kan ejeren anmode kommunen om helt eller delvis at over-tage arealet mod erstatning.Stk. 2.En anmodning om overtagelse skal fremsættes inden 6 måneder efter, at ejeren har fåetunderretning om vejudlægget, eller hvis dette er påklaget, inden 6 måneder efter at ejeren harmodtaget afgørelse i klagesagen. Kommunen kan tillade, at anmodning om overtagelse fremsæt-tes efter udløbet af de nævnte frister, når særlige grunde foreligger.Stk. 3.Afslår kommunen ejerens anmodning, eller opnås der ikke enighed om erstatningensstørrelse, skal kommunen indbringe sagen for de taksationsmyndigheder, der er nævnt i § 90.Taksationsmyndighederne afgør, om ejerens anmodning skal imødekommes og fastsætter er-statning for arealets overtagelse efter reglerne i § 51 i lov om offentlige veje.Vejanlæg efter krav fra kommunen§ 39.Kommunen bestemmer i hvilket omfang og hvornår en udlagt privat fællesvej, hvortil eneller flere grundejere har vejret, og som er optaget på vejfortegnelsen, skal anlægges som privatfællesvej af hensyn til udbygning af det samlede vejnet inden for et område.Stk. 2.Ved gennemførelse af et vejanlæg efter stk. 1 og fordeling af udgifterne hertil finderreglerne i kapitel 8 tilsvarende anvendelse.Stk. 3.Reglerne i lov om offentlige veje § 45 om forarbejder og undersøgelser finder tilsvaren-de anvendelse forud for anlæg af private fælleveje, jf. stk. 1.Erstatning ved vejanlæg efter krav fra kommunen§ 40.Arealer, der er udlagt som privat fællesvej efter § 26, stk. 1, ved retningsplan efter denhidtidige byggelovgivning eller i henhold til deklaration herom pålagt med kommunens god-kendelse, kan kræves stillet til rådighed for vejanlægget uden erstatning.Stk. 2.Ejeren kan dog forlange erstatning for nedrivning af bygninger, fjernelse af anlæg afblivende art, tab af hegn, beplantning, afgrøder samt for ulemper i øvrigt, hvis bygninger m.v. erlovligt anbragt.Stk. 3.Arealer, der er udlagt som privat fællesvej efter § 26, stk. 2 eller alene ved byplan ellerlokalplan er fastlagt som vej, kan kun kræves afgivet til vejanlægget mod erstatning.Stk. 4.Ved fastsættelse af erstatningen skal den værdiforøgelse, som den tilbageblivende ejen-dom skønnes at opnå, fratrækkes. Erstatningen kan som følge heraf helt bortfalde, når det af
14
kommunen påtænkte vejanlæg m.v. skønnes at ville medføre større fordel for ejeren end det tab,der påføres ham ved anlægget.Stk. 5.Hvis der ikke kan indgås forlig med kommunen, fastsættes erstatningen, jf. stk. 2 og 3,af taksationsmyndighederne, jf. § 90.
Vejanlæg i øvrigt og ibrugtagning af vej§ 41.En udlagt privat fællesvej eller en strækning heraf må ikke anlægges eller tages i brug somprivat fællesvej, før1) vejudlægget er godkendt efter § 27 eller efter de i § 43 nævnte regler, og2) kommunen har godkendt detailprojekt for vejanlægget, herunder længde- og tværprofil, be-fæstelse og afvanding m.v.Stk. 2.I forbindelse med godkendelse af et detailprojekt, jf. stk. 1, nr. 2, kan kommunen efterforhandling med politiet bestemme, at der skal etableres færdselsregulering eller færdselsind-skrænkning på vejen.Stk. 3.Når forholdene taler for det, kan kommunen tillade, at vejen anlægges midlertidig efteret foreløbigt detailprojekt.
Fordeling af anlægsudgifter til grundejeres vejanlæg§ 42.Kommunen skal fordele udgifterne til anlæg af en privat fællesvej, hvis en grundejer medden fornødne interesse i spørgsmålet anmoder kommunen om det, før arbejdet påbegyndes.Stk. 2.Ved en fordeling efter stk. 1 finder reglerne i § 45, stk. 5, §§ 48-51 og §§ 53-55 tilsva-rende anvendelse.Stk. 3.Anlægsarbejdet må først påbegyndes, når kommunen har truffet endelig beslutning omfordelingen.Stk. 4.Stk. 1 og 2 gælder ikke udgifter til anlæg, som kommunen har krævet udført efter § 32,stk. 4.Vejudlæg efter anden lovgivning§ 43.Reglerne i §§ 26-32, jf. §§ 33-35, finder ikke anvendelse, i det omfang private fællesvejeer endeligt udlagt ved lokalplan, ved beslutning truffet af en ekspropriationskommission efterreglerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom, eller ved be-slutning truffet af kommunen efter § 72, stk. 3, eller efter kapitel 5 i lov om offentlige veje, ogder er opnået vejrettigheder til vejene.Stk. 2.I de tilfælde, der er nævnt i stk. 1, skal vejudlægget optages på vejfortegnelsen, jf. § 25.
15
Kapitel 9Istandsættelse og vedligeholdelseGrundejernes forpligtelser§ 44.Ejerne af de ejendomme, der grænser til en privat fællesvej, og som har vejret til vejen,skal holde vejen i god og forsvarlig stand i forhold til færdslens art og omfang, herunder holdevejen forsynet med forsvarligt afløb.Kommunens stillingtagen§ 45.Hvis en vejberettiget gør gældende, at en privat fællesvej ikke er i god og forsvarlig stand iforhold til færdslens art og omfang, skal kommunen tage stilling til spørgsmålet. Kommunenkan til enhver tid tage stilling til spørgsmålet af egen drift.Stk. 2.Hvis de forpligtede ikke opfylder forpligtelsen efter § 44, bestemmer kommunen, i hvil-ket omfang og på hvilken måde en privat fællesvej med tilhørende afløb konkret skal istandsæt-tes for at være i god og forsvarlig stand i forhold til færdslens art og omfang. Kommunen kan iden forbindelse bestemme, at vejen skal istandsættes i en højere standard end den hidtidige.Stk. 3.Kommunen kan bestemme, at de enkelte forpligtede skal udføre en nærmere bestemtdel af arbejdet som enkeltstående arbejder, jf. § 47, stk.1.Stk. 4.Hvis istandsættelsen har en sådan karakter eller et sådant omfang, at det ikke kan ansesfor hensigtsmæssigt at lade de forpligtede udføre arbejdet som enkeltstående arbejder, kankommunen bestemme, at kommunen skal udføre arbejdet som et samlet arbejde, jf. § 55, stk. 1.Stk. 5.Hvis kommunen efter § 46 eller § 52 vil pålægge andre end ejerne af de ejendomme, dergrænser til og har vejret til vejen, at deltage i udgifterne ved arbejdet, skal kommunen samtidigbestemme, at arbejdet skal udføres som et samlet arbejde, jf. § 55, stk. 1.Stk. 6.Kommunen kan bestemme, at flere private fællesveje, der udgør en færdselsmæssig en-hed, skal istandsættes ved et samlet arbejde, jf. § 55, stk. 1, så udgifterne ved arbejdet fordelesmellem samtlige bidragspligtige under ét.Servitutforpligtede§ 46.I det omfang det efter tinglyste servitutter påhviler andre end de grundejere, der er nævnt i§ 44, at vedligeholde eller istandsætte en privat fællesvej, kan kommunen forlange, at de pågæl-dende opfylder deres forpligtelser, før kommunen kræver vejen istandsat efter § 45, jf. §§ 47-52.Enkeltstående arbejder,§ 47.Kommunen kan påbyde de forpligtede at istandsætte den del af vejen, der ligger nærmestved den pågældendes ejendom og bestemme, hvornår arbejdet skal være afsluttet.Stk. 2.Før kommunen træffer afgørelse om at påbyde de forpligtede at istandsætte en del af ve-jen, skal kommunen gøre de forpligtede bekendt med den påtænkte beslutning og fastsætte enfrist på mindst 3 uger til at fremkomme med bemærkninger til den påtænkte beslutning.Stk. 3.Kommunen kan først træffe afgørelse, når fristen i stk. 2 er udløbet.Stk. 4.Hvis en påbudt istandsættelse af en bestemt del af vejen omfatter særlige elementer, derhar væsentlig betydning for andre forpligtede, f.eks. brønde, trafikregulerende eller hastigheds-
16
regulerende foranstaltninger, kan vedkommende grundejer forlange, at arbejdet skal udføressom et samlet arbejde, jf. § 55, stk. 1.Samlede arbejderProcedure§ 48.Før kommunen træffer afgørelse om, at en privat fællesvej, en strækning af en privat fæl-lesvej eller flere private fællesveje, jf. § 45, stk. 4-6 skal istandsættes som et samlet arbejde, skalkommunen enten afholde vejsyn eller møde, jf. stk. 2, eller gennemføre en skriftlig procedure,jf. stk. 4.Stk. 2.Til et vejsyn eller møde skal kommunen med mindst 2 ugers varsel indkalde enhver,som vil blive berørt af den påtænkte beslutning.Stk. 3.På vejsynet eller mødet skal kommunen redegøre for den påtænkte beslutning, herunderom fordelingen af udgifterne ved arbejdet. Kommunen skal fastsætte en frist på mindst 3 uger tilat fremkomme med indsigelser mod og ændringsforslag til den påtænkte beslutning. Der skalgøres notat om indholdet af de oplysninger, der fremkommer på vejsynet eller mødet af betyd-ning for kommunens afgørelse, og som ikke i øvrigt fremgår af sagens dokumenter.Stk. 4.I forbindelse med en skriftlig procedure skal kommunen gøre enhver, som vil blive be-rørt af den påtænkte beslutning, bekendt med indholdet af beslutningen. Kommunen skal fast-sætte en frist på mindst 3 uger til at fremkomme med indsigelser mod og ændringsforslag til denpåtænkte beslutning.Stk. 5.Kommunen kan først træffe afgørelse, når fristerne i stk. 3 eller 4 er udløbet. Afgørelsenskal meddeles til enhver, der berøres af den.
Fordeling af udgifter§ 49.Kommunen fordeler udgifterne til et samlet arbejde mellem ejerne af tilgrænsende ejen-domme med vejret efter reglerne i § 51.Stk. 2.Hvis der er andre regler om fordeling af udgifterne i aftaler efter § 55, stk. 2 og 3, skalkommunen dog fordele udgifterne efter disse. Hvis der i øvrigt er fastsat særlige regler om for-delingen af udgifterne i servitutter, vedtægter for grundejerforeninger eller lignende, kan kom-munen fordele udgifterne efter disse regler.Begrænsninger vand- og vejarealer§ 50.Ved fordeling af udgifter til samlede arbejder ses der bort fra vandarealer, der ikke er ansattil ejendomsværdi, samt offentlige veje og private fællesveje.Stk. 2.En kort privat fællesvej, der alene munder ud i den private fællesvej, som skal istandsæt-tes, kan dog ved fordeling af udgifter til et samlet arbejder behandles som en ejendom, dergrænser til den private fællesvej, således at det bidrag, der vedrører den korte private fællesvej,fordeles efter reglerne i § 51.
§ 51.Kommunen fordeler udgifterne mellem de bidragspligtige grundejere på grundlag afejendommenes facadelængde mod vejen,størrelsen af ejendommenes arealer og
17
måden, hvorpå ejendommene benyttes eller må forventes benyttet, eller den offentlige ejen-domsværdi.Stk. 2.For ejendomme, der ikke er ansat til ejendomsværdi, skal benyttelsesmåden anvendes.Stk. 3.Ved fordelingen skal det i stk. 1, nr. 1 nævnte kriterium indgå med en vægt af mindst 10pct., mens kriteriet under nr. 2 og det af kriterierne under nr. 3, som kommunen vælger, hvertskal indgå med en vægt af mindst 25 pct., jf. dog stk. 4.Stk. 4.Indgår ejendomsværdien som kriterium ved fordelingen, skal der i tilfælde, hvor arbej-dets udførelse skyldes betydelig eller tung færdsel til eller fra enkelte ejendomme ved vejen,forlods pålægges ejerne af disse et passende særligt bidrag, før de øvrige udgifter fordeles mel-lem grundejerne.Stk. 5.Kommunen kan fordele udgifterne alene efter størrelsen af ejendommenes arealer ellermed ensartede beløb, hvis der i henhold til byplanvedtægt, kommuneplan eller lokalplan kun vilblive tilladt en ganske ensartet benyttelse af de ejendomme, der er omfattet af kommunens afgø-relse, og ingen af ejendommene faktisk benyttes mere intensivt end forudsat i plangrundlaget.Stk. 6.For ejendomme, der også grænser til anden privat fællesvej eller offentlig vej, skalkommunen beregne et passende reduceret bidrag. Det gælder dog ikke, hvis den anden vej er of-fentlig, og ejendommen er fritaget for vejbidrag til denne, fordi der ikke kan opnås direkte ad-gang til den fra ejendommen på grund af adgangsbestemmelser fastsat efter lov om offentligeveje §§ 72 og 73.Stk. 7.For ejendomme, der benyttes til landbrug, skovbrug eller frilandsgartneri, herunderfrugtplantage, og som ikke er udstykket i parceller, kan kommunen ved fordelingen alene med-tage den del af arealet, der ligger højst 40 m fra vejen. Kommunen kan fravige denne grænse,hvis bestemmelser i lokalplan eller byplanvedtægt om ejendommens fremtidige anvendelse talerfor det.Stk. 8.Reglerne i stk. 1-5 kan fraviges ved aftale mellem kommunen og de grundejere, der eromfattet af fordelingen.§ 52.Kommunen kan bestemme, at ejere af andre ejendomme end de tilgrænsende skal deltage iudgifterne til en konkret istandsættelse, som kommunen har krævet udført som et samlet arbejdeefter § 45, stk. 5, hvis de bruger eller har brugt vejen på en måde, som efter kommunens vurde-ring i særlig grad har medført slid på vejen.Stk. 2.I de i stk. 1 nævnte tilfælde pålægger kommunen forlods den pågældende et passendesærligt bidrag, før de øvrige udgifter fordeles mellem grundejerne, jf. §§ 49 og 51.Administrationstillæg§ 53.Hvis kommunen sørger for at udføre et istandsættelses- eller vedligeholdelsesarbejde, jf. §55, stk. 1, 3, eller 4, kan kommunen ved opgørelsen af udgifterne medregne et administrations-tillæg på højst 9 pct. af udgifterne. Kommunen kan ikke medregne renter.Stk. 2.Endvidere kan kommunen medtage eventuelle udgifter til sagkyndig bistand efter reg-ning. I det omfang udgifter til sagkyndig bistand til administrative opgaver medtages efter reg-ning, kan kommunen ikke beregne administrationstillæg, jf. stk. 1, af disse udgifter.
Afdragsvis betaling§ 54.Kommunen kan tillade, at grundejerne betaler udgifter til arbejder, som kommunen sørgerfor at udføre, over et tidsrum på op til 15 år. Perioden fastsættes under hensyn til beløbets stør-
18
relse. Det samme gælder udgifter ved arbejder, der udføres af grundejerne, hvis kommunen eftergrundejernes anmodning stiller de nødvendige beløb til rådighed eller garanterer for lån optagetaf grundejerne. Det beløb, der til enhver tid skyldes, forrentes af grundejerne med en årlig rente,der svarer til den på tidspunktet for beslutningen om afdragsordningen, af Danmarks National-bank fastsatte, gældende, diskonto + 2 pct.Kommunens udførelse af arbejdet§ 55.Hvis kommunen bestemmer, at en istandsættelse af en eller flere private fællesveje skaludføres som et samlet arbejde, jf. § 45, stk. 4-6, sørger kommunen for udførelsen af arbejdet forde forpligtedes regning.Stk. 2.Efter aftale med de forpligtede grundejere kan kommunen helt eller delvis påtage sigden fremtidige istandsættelse og vedligeholdelse af vejen for grundejernes regning, eventueltmod et fast årligt vederlag.Stk. 3.Hvis vedligeholdelsespligtige grundejere, der ved en fordeling efter reglerne i § 49 ereller vil kunne blive pålagt at afholde mindst to tredjedele af udgifterne ved vejens istandsættel-se anmoder om det, kan kommunen bestemme, at en ordning som nævnt i stk. 2, hvor kommu-nen helt eller delvis påtager sig den fremtidige istandsættelse og vedligeholdelse af vejen forgrundejernes regning, eventuelt mod et fast årligt vederlag, skal gælde for samtlige grundejere.Stk. 4.Hvis arbejder, der er påbudt efter §§ 45 eller 46, ikke udføres rettidigt eller tilfredsstil-lende, skal kommunen snarest muligt sørge for, at det manglende arbejde udføres for de forplig-tedes regning.
Kapitel 10Forskellig råden over private fælleveje m.v.Offentligretlige tilladelser§ 56.Et samtykke eller en tilladelse efter § 57, stk. 1, § 60, jf. § 103, stk. 1, §§ 104, 108 og 111i lov om offentlige veje, § 61, stk. 1, § 62, stk. 1 og 2, § 63, stk. 1-3 og 5, § 66, stk. 1, § 67, jf. §101 i lov om offentlige veje, § 68, stk. 1, og § 69, stk. 1, er en offentligretlig afgørelse, der erudtryk for, at almene offentligretlige hensyn ikke er til hinder for det ansøgte. En sådan afgørel-se indebærer ikke rettigheder i forhold til vejens ejer og de vejberettigede.Stk. 2.En tilladelse efter de i stk. 1 nævnte bestemmelser bortfalder, hvis det arbejde, som til-ladelsen vedrører, ikke er påbegyndt inden 2 år fra tilladelsens dato.Stk.3. Kommunen kan i særlige tilfælde forlænge fristen i stk. 2.Forandringer og færdselsregulering§ 57.Grundejerne må ikke foretage ændringer ved en privat fællesvejs indretning eller anlæg,afspærre vejen eller etablere eller ændre foranstaltninger med henblik på regulering af færdslenuden kommunens og politiets samtykke.Stk. 2.Kommunen kan med politiets samtykke, jf. færdselslovens §§ 92 og 100, bestemme, atder på en privat fællesvej skal foretages ændringer og foranstaltninger som nævnt i stk. 1.Kommunen afholder udgifterne hertil.
19
Stk. 3.Hvis foranstaltningerne i det væsentlige sker for at forbedre det trafikale miljø på vejen,f.eks. ved etablering af opholds- og legeområder eller områder med fartdæmpning, finder reg-lerne i §§ 48-51 og §§ 53-55 om afholdelse af udgifterne og arbejdets gennemførelse m.m. til-svarende anvendelse, medmindre andet er aftalt.Stk. 4.Kommunen kan fjerne foranstaltninger, der er etableret uden kommunens og politietssamtykke, for den pågældendes regning, hvis den pågældende ikke efterkommer et påbud om atfjerne foranstaltningen. Før påbud om fjernelse skal det vurderes, om forholdet retligt kan lov-liggøres ved, at kommunen og politiet giver det manglende samtykke.Stk. 5.Er foranstaltningen til ulempe for færdslen, kan kommunen eller om nødvendigt politietfjerne foranstaltningen for den pågældendes regning uden forudgående påbud.Stk. 6.Reglerne i stk. 4 og 5 gælder tilsvarende for ændringer, der er foretaget uden kommu-nens og politiet samtykke.Optagelse af vejen som offentlig§ 58.Kommunen skal løbende vurdere, om en privat fællesvej har en sådan betydning for denalmene færdsel, at vejen bør optages som offentlig, jf. § 23 i lov om offentlige veje.Stk. 2.Hvis kommunen afslår grundejernes anmodning om samtykke til afspærring af en privatfællesvej, jf. § 57, stk. 1, fordi vejen er af væsentlig betydning for den almene færdsel, skalkommunen optage vejen som offentlig, hvis den gennemgående kørende færdsel på vejen udgørmere end 50 pct. af den samlede kørende færdsel.
Belysning§ 59.Kommunen kan bestemme, at private fællesveje skal holdes belyst af ejerne af de tilgræn-sende ejendomme.Stk.2. Kommunen kan bestemme, at kommunen sørger for belysningen for grundejernes reg-ning.Stk.3. Reglerne i §§ 48-51 og §§ 53-55 om fordeling af udgifterne og om proceduren m.m.finder tilsvarende anvendelse ved afgørelser om nyanlæg, forbedring og drift af vejbelysning påprivate fællesveje.
Fremspringende bygningsdele, tankanlæg, vejskilte og færdselstavler§ 60.Reglerne i § 103, stk. 1, og § 104 i lov om offentlige veje om fremspringende bygningsde-le og om tankanlæg, samt bestemmelserne i § 108 og § 111 i lov om offentlige veje om vejskilteog færdselstavler m.v. samt om hegn mod vej finder tilsvarende anvendelse på private fællesve-je.Beplantning§ 61.Træer og anden beplantning må kun plantes på arealer, der er private fællesveje medkommunens samtykke.Stk. 2.Når det er nødvendigt af hensyn til vejens istandsættelse eller til færdslen, kan kommu-nen kræve træer og anden beplantning på, i eller over en privat fællesvej fjernet, nedskåret, op-stammet eller studset.
20
Stk. 3.Kommunen kan lade arbejdet udføre for grundejernes regning, hvis et krav efter stk. 2ikke imødekommes inden for en fastsat frist. Reglerne i §§ 48-51 og §§ 53 og 55 om fordelingaf udgifterne og om proceduren m.m. finder tilsvarende anvendelse.
Overkørsler og overgangeAnlæg af nye adgange§62.Overkørsler og overgange fra tilgrænsende ejendomme eller fra andre private fællesvejeog private fællesstier til en privat fællesvej må ikke etableres uden kommunens samtykke.Stk. 2.Ved etablering af adgang som nævnt i stk. 1 til en privat fællesvej nærmere end 50 m fraen hovedlandevej skal samtykke også indhentes fra Vejdirektoratet som vejbestyrelse for hoved-landevejen.Stk. 3.Kommunen og Vejdirektoratet kan som betingelse for et samtykke efter stk. 1 og 2 stillekrav med hensyn til den nærmere placering, udformning og anvendelse af de adgange, der ernævnt i stk. 1, hvis det skønnes påkrævet af vejtekniske eller færdselsmæssige grunde. Kommu-nen og Vejdirektoratet kan i den forbindelse stille krav om fri oversigt.Stk. 4.Kommunen kan kræve selv at forestå udførelsen af de arbejder, der er nævnt i stk. 3,mod godtgørelse af udgifterne herved.
Benyttelse af bestående adgange§ 63.Overkørsler og overgange til en privat fællesvej må ikke uden kommunens samtykke be-nyttes til adgang for andre ejendomme end dem, de er anlagt til brug for.Stk. 2.En overkørsel, der alene er anlagt til brug for den færdsel, der er nødvendig for jordenslandbrugsmæssige drift (markoverkørsel), må ikke benyttes til anden færdsel uden kommunenssamtykke.Stk.3. En bestående overkørsel eller overgang må ikke benyttes for ejendomme, der frem-kommer eller ændres ved udstykning, matrikulering, arealoverførsel eller sammenlægning udenkommunens tilladelse.Stk.4. Ind- og udkørsel uden for de tilladte overkørsler må ikke finde sted uden kommunenssamtykke.Stk.5. For at benytte en adgang, som nævnt i stk. 1-4 til en privat fællesvej nærmere end 50 mfra en hovedlandevej, skal samtykke også indhentes fra Vejdirektoratet som vejbestyrelse forhovedlandevejen.Stk.6. Et samtykke efter stk. 1-5 kan betinges som nævnt i § 62, stk. 3 og 4.§ 64.Før kommunen giver samtykke efter § 62 eller § 63, skal den sikre, at også de nødvendigetilladelser efter § 71 i lov om offentlige veje til benyttelse af bestående overkørsler og overgan-ge og vej- og stitilslutninger til offentlig vej foreligger.§ 65.Hvis kommunen efter § 62 eller § 63 afslår at give ejeren af et areal samtykke til at etable-re en ny adgang eller til ændret benyttelse af en bestående adgang til en privat fællesvej, og eje-ren derved afskæres fra at udnytte arealet på en måde, der er økonomisk rimelig og forsvarligunder hensyn til arealets beliggenhed og øvrige beskaffenhed, og som svarer til den udnyttelse,der finder sted af andre tilgrænsende eller omliggende arealer, kan ejeren anmode kommunen
21
om helt eller delvist at overtage arealet mod erstatning, medmindre kommunen kan anvise an-den fornøden adgang til arealet.Stk. 2.En anmodning om overtagelse skal fremsættes inden 6 måneder efter, at ejeren har mod-taget meddelelse om afslaget. Hvis afslaget er påklaget, jf. § 87, stk. 2, skal anmodning frem-sættes inden 6 måneder efter at ejeren har modtaget afgørelse i klagesagen. Når særlige grundeforeligger, kan kommunen tillade, at anmodning om overtagelse fremsættes efter udløbet af denævnte frister.Stk. 3.Afslår kommunen ejerens anmodning, eller opnås der ikke enighed om erstatningensstørrelse, skal kommunen indbringe sagen for de taksationsmyndigheder, der er nævnt i § 90.Taksationsmyndighederne afgør, om ejerens anmodning skal imødekommes, og fastsætter er-statning for arealets overtagelse.
Anden brug af vejareal§ 66.På arealer, der er private fællesveje, kræver det kommunens samtykke1) varigt eller midlertidigt at anbringe affald, materiel, materialer, løsøregenstande, ikke-indregistrerede køretøjer, skure, skurvogne, containere, boder, automater, skilte, hegn ellerlignende,2) at anbringe køretøjer med henblik på salg eller udlejning uden fører og3) som led i erhvervsvirksomhed at anbringe køretøjer i forbindelse med reparation, påfyldningaf drivmidler, rengøring eller lignende.Stk. 2.Før kommunen giver samtykke efter stk. 1, skal kommunen forhandle med politiet.Stk. 3.Kommunen kan for den pågældendes regning fjerne genstande m.v., jf. stk. 1, der er an-bragt på en privat fællesvej uden kommunens samtykke, hvis den pågældende ikke efterkommeret påbud om at fjerne disse.Stk.4. Er det anbragte til ulempe for færdslen, kan kommunen eller i påtrængende tilfælde po-litiet fjerne det anbragte for den pågældendes regning uden forudgående påbud.
Opgravning og ledninger§ 67.Reglerne i § 101 i lov om offentlige veje om opgravning m.v. af vejareal finder tilsvarendeanvendelse ved byggeri, udgravning og opfyldning på og ved private fællesveje.§ 68.Med mindre andet følger af særlig lovgivning, kræver det kommunens tilladelse i og påprivate fællesveje3) at nedlægge eller omlægge underjordiske ledninger med tilbehør og4) at anbringe eller flytte masterækker, lysstandere og lignende med tilbehør.Stk. 2.Kommunen skal betinge en tilladelse efter stk. 1 af, at ledningsejeren1) yder vedkommende grundejere erstatning for eventuel skade ved ledningsanlæggets anbrin-gelse eller tilstedeværelse samt ved eftersyn og istandsættelse af dette,2) retablerer vejareal og arbejdsareal efter endt arbejde,3) fjerner overflødiggjorte ledninger m.m. uden omkostninger for grundejerne, og4) på grundejernes anmodning fjerner sine ledninger m.m. uden omkostninger for grundejerne,hvis vejen nedlægges.Stk. 3.Uanset reglerne i stk. 1 og § 67 kan ledningsejeren udføre uopsættelige reparationer afledninger m.v., men skal snarest underrette kommunen herom.
22
Stk.4. Grundejerne kan ikke modsætte sig udførelsen af arbejder, som kommunen har tilladtefter stk. 1, eller som kommunen har godkendt eller krævet udført efter § 67.§ 69.Kommunen kan tillade, at ledninger, kabler og lignende anlæg med tilbehør anbringes i el-ler over udlagte private fællesveje.Stk. 2.Kommunen skal betinge en tilladelse efter stk. 1 af de vilkår, der er nævnt i § 68, stk. 2,nr. 1-3. Tilladelsen skal herudover betinges af, at ledningsejeren på grundejernes anmodningfjerner sine ledninger m.m. uden omkostninger for grundejerne, hvis vejudlægget ophæves.Stk.3. Grundejerne har pligt til at give fornøden adgang til anbringelse, eftersyn og istandsæt-telse af anlæggene.§ 70.Udgifterne til arbejder på ledninger m.v. i eller over private fællesveje og udlagte privatefællesveje, herunder nødvendig flytning af ledninger m.v. i forbindelse med anlæg, regulering,istandsættelse og vedligeholdelse eller omlægning af vejen, der sker efter krav fra kommunen,afholdes af ledningsejeren, medmindre andet er bestemt ved1) aftale,2) afgørelse truffet af en ekspropriationskommission nedsat i henhold til lov om fremgangsmå-den ved ekspropriation vedrørende fast ejendom eller3) ved afgørelse truffet af en kommunalbestyrelse efter vandforsyningslovens §§ 37 og 38, jf. §40.Stk. 2.Arbejder på ledninger i eller over private fællesveje udføres af ledningsejeren, medmin-dre andet er bestemt, jf. stk. 1, nr. 1-3. Kommunen kan dog kræve selv at udføre vejarbejder iforbindelse med ledningsarbejder,1) hvis der er behov for at koordinere ledningsarbejdet med andre arbejder på vejarealet,2) hvis ledningsejeren ikke overholder vilkår stillet efter § 68 eller § 69, eller3) hvis hensyn af tilsvarende vægt gør sig gældende.Stk. 3.Tvister mellem en kommune og et forsyningsselskab vedrørende ledninger i og overvejarealet, jf. stk. 1 og §§ 67-69, afgøres af transportministeren.
Kapitel 11Nedlæggelse og omlægningTilladelse fra kommunen§ 71.Private fællesveje må ikke nedlægges eller omlægges uden kommunens tilladelse.
Kommunens stillingtagen§ 72.Kommunen skal tage stilling til, om en privat fællesvej skal nedlægges eller omlægges,hvis en grundejer med den fornødne interesse i spørgsmålet anmoder kommunen om det. Kom-munen kan af egen drift tage stilling til spørgsmålet.Stk. 2.Vejen skal helt eller delvis opretholdes som privat fællesvej, hvis1) den efter matrikelkortet er eneste adgangsvej til en ejendom eller nogen af dens lodder, ogder ikke samtidig etableres anden vejadgang, eller2) hvis vejen i øvrigt er af vigtighed for en ejendom med vejret til vejen.
23
Stk.3. En beslutning om at omlægge en privat fællesvej eller om at fremskaffe anden vejad-gang i forbindelse med nedlæggelse af en privat fællesvej kan gennemføres ved ekspropriation ioverensstemmelse med reglerne i kapitel 5 i lov om offentlige veje. Anden vejadgang kan ogsåfremskaffes ved, at kommunen foretager vejudlæg og tildeler vejret til det udlagte vejareal ellertildeler vejret til en anden privat fællesvej efter reglerne i kapitel 8.Stk. 4.Foranstaltninger, der gennemføres ved ekspropriation, må ikke iværksættes før klagefri-stens udløb, jf. § 87, stk. 4, medmindre de berørte ejere og brugere har tiltrådt dette.Procedure§ 73.Kommunen skal meddele en foreløbig beslutning om, at vejen eller dele af den agtes ned-lagt eller omlagt ved offentliggørelse på kommunens hjemmeside og eventuelt i lokale blade.Beslutningen skal samtidig meddeles til1) ejere af ejendomme, der grænser til vejen,2) ejere af ejendomme, hvis adkomst eller rettigheder til vejen er tinglyst, og3) ejere af andre ejendomme, som må antages at have vejret til vejen.Stk. 2.I meddelelserne skal kommunen give en frist på mindst 8 uger til at fremkomme medindsigelser og ændringsforslag. Meddelelserne skal indeholde oplysning om indholdet af § 72,stk. 2, og § 75. Hvis kommunen ikke selv har rejst spørgsmålet om vejens nedlæggelse elleromlægning, skal meddelelserne også indeholde oplysning om indholdet af § 76. Hvis ingen påtidspunktet for den foreløbige beslutning kan dokumentere sin ret til vejarealet, skal meddelel-serne også indeholde oplysning om indholdet af § 77.Stk. 3.Afgørelse kan først træffes, når fristen i stk. 2 er udløbet.§ 74.Hvis kommunen vurderer, at en foreløbig beslutning om, at vejen eller dele af den agtesnedlagt eller omlagt, kun har betydning for ganske få grundejere, finder § 73 ikke anvendelse.Stk. 2.I de i stk. 1 nævnte tilfælde, skal kommunen meddele den foreløbige beslutning til deberørte grundejere. I meddelelserne skal kommunen give en frist på mindst 3 uger til at frem-komme med indsigelser og ændringsforslag. Meddelelserne skal indeholde oplysning om ind-holdet af § 72, stk. 2, og § 75. Hvis kommunen ikke selv har rejst spørgsmålet om vejens ned-læggelse eller omlægning, skal meddelelserne også indeholde oplysning om indholdet af § 76.Hvis ingen på tidspunktet for den foreløbige beslutning kan dokumentere sin ret til vejarealet,skal meddelelserne også indeholde oplysning om indholdet af § 77.Stk.3. Afgørelse kan først træffes, når fristen i stk. 2 er udløbet.
Indbringelse for taksationsmyndighederne§ 75.Hvis kommunen afviser en indsigelse efter § 73, stk. 2, eller § 74, stk. 2, fra en grundejermed vejret om, at vejen skal opretholdes i medfør af § 72, stk. 2, kan grundejeren kræve, atkommunen indbringer spørgsmålet om vejens opretholdelse for de taksationsmyndigheder, derer nævnt i § 90. Et sådant krav skal være fremsat inden 4 uger efter, at afgørelsen er meddeltden pågældende.Udgifter ved sagens behandling§ 76.Hvis kommunen ikke selv har rejst spørgsmålet om vejens nedlæggelse eller omlægning,kan kommunen fordele udgifterne ved sagens behandling, herunder udgifterne til notering i ma-
24
triklen og berigtigelse af tingbogen, jf. § 78, mellem de grundejere, der har interesse i nedlæg-gelsen eller omlægningen. I omkostningerne fradrages beløb, der måtte fremkomme ved afhæn-delse af arealer i henhold til § 77.Stk. 2.I de i stk. 1 nævnte situationer, skal taksationsmyndighederne fordele de udgifter vedtaksationsforretningerne, som kommunen skal afholde efter § 62, stk. 2, i lov om offentlige veje.Udgifterne kan pålægges både de grundejere, der har interesse i sagen, og kommunen. Taksati-onsmyndighederne skal ved fordelingen særligt lægge vægt på, om det har været rimeligt atkræve sagen forelagt for taksationsmyndighederne.
Nedlagte vejarealer§ 77.Hvis kommunen beslutter, at vejen skal nedlægges, og ingen kan dokumentere sin ret tilvejarealet, skal kommunen tilbyde ejerne af de tilgrænsende ejendomme arealet, delt efter ve-jens midtlinje, mod betaling af omkostningerne ved arealets frigørelse.Stk. 2.Hvis en grundejer ikke ønsker at overtage et nedlagt vejareal, kan kommunen frit rådeover arealet.Stk.3. Kommunen kan i særlige tilfælde tilpligte ejeren af en tilgrænsende ejendom at overtageet aflagt vejareal.Berigtigelse af matrikel og tingbog§ 78.Kommunen skal sørge for, at omlægning, udlæg eller nedlæggelse af private fællesveje ihenhold til en beslutning efter § 72, stk. 1, noteres i matriklen og berigtiges i tingbogen.
Kapitel 12Vintervedligeholdelse og renholdelse§ 79.Kommunen kan efter forhandling med politiet bestemme, at ejerne af de ejendomme, dergrænser til en privat fællesvej og som har vejret, skal rydde vejen for sne, træffe foranstaltningermod glat føre på vejen og renholde vejen ud for ejendommene i overensstemmelse med reglernei §§ 80-82.Stk. 2.Bestemmelserne fastsættes for et nærmere angivet område.Stk. 3.Kommunen skal offentliggøre om beslutninger truffet efter stk. 1 på kommunens hjem-meside og eventuelt i lokale blade.
Grundejernes pligterSnerydning§ 80.Grundejerne skal rydde færdselsarealer for sne snarest muligt efter snefald. Pladsen om-kring brandhaner og installationer til trafikregulering skal altid holdes ryddet for sne.Stk. 2.Uanset om grundejerne har pligt til at rydde sne på fortov og kørebane, jf. § 79, skalgrundejerne rydde trapper til deres ejendomme for sne.
25
Stk. 3.Kommunen kan efter forhandling med politiet fastsætte nærmere bestemmelser om sne-rydningens udførelse, herunder om tidspunkter for snerydningen og om placering af snebunker.
Glatførebekæmpelse§ 81.Grundejerne skal snarest muligt efter førets indtræden strø grus, sand eller lignende påfærdselsarealet.Stk. 2.Uanset om grundejerne har pligt til at træffe foranstaltninger mod glat føre på fortov ogkørebane, jf. § 79, skal grundejerne glatførebekæmpe på trapper til deres ejendomme.Stk.3. Kommunen kan efter forhandling med politiet fastsætte nærmere bestemmelser om glat-førebekæmpelsens udførelse, herunder om tidspunkter for glatførebekæmpelsen, og om medhvilke midler glatførebekæmpelsen må udføres.
Renholdelse§ 82.Grundejerne skal1) fjerne ukrudt,2) feje eller på anden måde renholde færdselsarealer, der er asfalteret, brolagt, flisebelagt elleri øvrigt overfladebehandlet,3) fjerne affald og andet, der er særligt forurenende eller til ulempe for færdslen, og4) renholde grøfter, rendestene, nedløbsriste, rørgennemløb og udløbsrender for alt, der kanhindre vandets frie løb.Stk. 2.Uanset om grundejerne har pligt til at renholde fortov og kørebane, jf. § 79, skal grund-ejerne renholde trapper til deres ejendomme.Stk. 3.Kommunen kan efter forhandling med politiet fastsætte nærmere bestemmelser om ren-holdelsens udførelse, herunder om tidspunkter for renholdelsen og om hvilke midler der må an-vendes, og om placering eller fjernelse af affald.
Kommunens udførelse af grundejernes pligter§ 83.Kommunen kan bestemme, at kommunen helt eller delvis sørger for at udføre de pligter,der er pålagt grundejerne efter § 79 for grundejernes regning, eventuelt mod et fast årligt veder-lag. Kommunen fastsætter fordelingen af udgifterne mellem grundejerne.
Grundejernes overdragelse af pligternes udførelse§ 84.En grundejer kan overdrage udførelsen af de pligter, som grundejeren i henhold til be-stemmelserne i dette kapitel skal udføre, til en anden fysisk eller juridisk person, herunder virk-somhed eller grundejerforening.Stk. 2.Grundejeren skal overdrage udførelsen af sine pligter i overensstemmelse med stk. 1,hvis grundejeren ikke bor på eller i nærheden af ejendommen.Stk.3. Aftaler om overdragelse skal være skriftlige og skal skriftligt anmeldes til kommunen.
26
Stk.4. Kommunen kan nægte at godkende en aftale, hvis kommunen vurderer at den person el-ler virksomhed, som overtager udførelsen af pligterne, ikke er egnet til at sørge for at opfyldedisse.Tilsyn§ 85.Kommunen fører tilsyn med, at grundejerne overholder deres pligter efter reglerne i dettekapitel.Stk. 2.Kommunen kan om nødvendigt udføre arbejder, der ikke er udført rettidigt eller til-fredsstillende, for den forpligtedes regning.
Henkastning af affald m.v.§86.Hvis nogen på en privat fællesvej henkaster eller efterlader affald eller genstande, der kanvære til ulempe for færdslen eller er særligt forurenende, kan kommunen eller om nødvendigtpolitiet fjerne det henkastede eller efterladte for den pågældendes regning uden forudgående på-bud.
Afsnit IVAdministrative bestemmelser, straf m.v.Kapitel 13Klager og søgsmålKlager§ 87.Kommuners afgørelser om ekspropriation efter § 29 og § 72, stk. 3, kan påklages til trans-portministeren.Stk. 2.Kommuners øvrige afgørelser efter denne lov kan påklages til transportministeren for såvidt angår retlige spørgsmål.Stk. 3.Transportministeren kan fastsætte regler om adgangen til at klage over afgørelser, der ertruffet efter denne lov, herunder om at afgørelserne ikke skal kunne indbringes for ministeren.Stk. 4.Klagefristen er 4 uger, der regnes fra den dag, afgørelsen er meddelt. Klagefristen reg-nes dog fra offentliggørelsen, hvor en beslutning efter loven skal bekendtgøres offentligt.Stk. 5.Klagemyndigheden kan efter høring af kommunen se bort fra overskridelse af klagefri-sten, hvis der er særlige grunde til det.Stk. 6.Afgørelser, som kan påklages, og som ikke fuldt ud giver den pågældende medhold,skal indeholde oplysning om klagemyndighed og klagefrist, jf. stk. 1 – 3.Stk. 7.Klage over en afgørelse fritager ikke klageren for at efterkomme denne. Klagemyndig-heden kan dog tillægge klagen opsættende virkning.Stk. 8.Transportministeren kan fastsætte regler om betaling af gebyr for behandling af klager.
27
Søgsmål§ 88.Adgangen til at klage over en afgørelse, jf. § 87, skal være udnyttet, før afgørelsen kanindbringes for domstolene. Søgsmål skal være anlagt inden 6 måneder efter, at klagemyndighe-dens afgørelser er meddelt.
Delegation§ 89.Transportministeren kan bemyndige Vejdirektoratet eller en anden statslig myndighed un-der Transportministeriet til at udøve de beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren.
Kapitel 14Forskellige bestemmelserErstatning m.v.§ 90.Erstatninger efter denne lov fastsættes af taksationsmyndighederne, jf. §§ 57 og 58 i lovom offentlige veje, hvis der ikke opnås enighed om erstatningen.Stk. 2.Taksationsmyndighederne afgør endvidere spørgsmål om1) overtagelse af ejendomme, jf. § 38, stk. 3,2) nedlæggelse eller omlægning af veje, jf. § 75 og3) bortfald af servitutforpligtelser, jf. § 93, stk. 1.Stk. 3.§§ 51-56 og §§ 59-66 i lov om offentlige veje finder tilsvarende anvendelse ved taksati-onsmyndighedernes sagsbehandling m.v. efter stk. 1 og 2.§ 91.Kommunen afholder udgiften til erstatning fastsat i medfør af §§ 29, 38, 40, 65 og 72, stk.3.Udstykning§ 92.Kommunen kan nægte at godkende udstykning m.v., hvis den vil være i strid med en for-svarlig og hensigtsmæssig udformning af vejforholdene.
Bortfald af servitutbestemmelser§ 93.Den, der efter aftale, servitut eller anden bestemmelse, jf. § 13, stk. 1, og § 46, der er mereend 20 år gammel, er forpligtet til at deltage i vedligeholdelsen eller istandsættelsen af en privatfællesvej eller i betalingen af omkostningerne herved, kan indbringe spørgsmålet om hvorvidtbestemmelsen skal opretholdes for de taksationsmyndigheder, der er nævnt i § 90. Den pågæl-dende kan også forlange, at kommunen indbringer sagen for taksationsmyndighederne.Stk. 2.Hvis taksationsmyndighederne vurderer, at forpligtelsen væsentligt går ud over, hvadder på baggrund af den almindelige samfundsudvikling kunne forventes, da bestemmelsen blev
28
oprettet, kan de bestemme, at forpligtelsen helt eller delvis skal bortfalde, eventuelt mod erstat-ning.Stk. 3.Taksationsmyndighederne skal pålægge de parter, der har interesse i sagen, at afholdede udgifter ved taksationsforretningerne, som det påhviler kommunen at afholde efter § 62, stk.2, i lov om offentlige veje. Ved fordelingen af udgifterne mellem parterne skal taksationsmyn-dighederne tage hensyn til, om det har været rimeligt at kræve sagen forelagt for taksations-myndighederne.
Betingelser§ 94.Betingelser, der knyttes til tilladelser eller godkendelser efter loven, er bindende for ejereog indehavere af andre rettigheder over ejendommen, uanset hvornår retten er stiftet.Stk. 2.Kommunen skal sørge for, at en betingelse tinglyses på modtagerens ejendom for den-nes regning.
Politiets bistand§ 95.Politiet yder i nødvendigt omfang kommunerne bistand i forbindelse med kommunernesudførelse af deres opgaver i henhold til denne lov.
Gennemførelse af internationale konventioner og EU-regler§ 96.Transportministeren fastsætter regler om gennemførelse eller anvendelse af internationalekonventioner og EU-regler om forhold vedrørende veje, der er omfattet af denne lov. Trans-portministeren kan herunder fastsætte regler om meddelelse af påbud og forbud og om oplys-ningspligter.
Kapitel 15Straf m.v.Bøder§ 97.Med bøde straffes den, der1) overtræder § 11, stk. 2 og 5, §§ 34 og 36, § 41, stk. 1, § 57, stk. 1, § 61, stk. 1, § 62, stk.1 og 2, § 63, stk. 1-3 og stk. 5, § 66, stk.1, § 67, jf. § 101 i lov om offentlige veje, § 68,stk. 1, § 69, stk. 3, og § 84, stk. 2,2) ikke overholder sine pligter i henhold til § 8, stk.1, § 23, stk. 1, og § 79, stk. 1, jf. §§ 80-82,3) tilsidesætter vilkår, der er fastsat i tilladelse eller godkendelse efter loven eller efter reg-ler fastsat i medfør af loven,4) undlader at efterkomme et påbud eller forbud, der udstedt efter loven, eller efter reglerfastsat i medfør af loven.
29
Stk. 2.I regler, der udstedes i medfør af loven, kan der fastsættes straf af bøde for overtrædelseaf reglerne.Stk. 3.Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffe-lovens 5. kapitel.Berigtigelse og tvangsbøder§ 98.Den, der har skabt en ulovlig tilstand ved overtrædelse af loven eller af regler fastsat imedfør af loven, er forpligtet til faktisk at lovliggøre forholdet, hvis den nødvendige tilladelse tilat bibeholde tilstanden ikke kan opnås. Det samme er ejeren af en tilgrænsende ejendom, hvisden ulovlige tilstand kan henføres til ejendommen.Stk. 2.Hvis den, som kommunen påbyder at lovliggøre et ulovligt forhold ikke efterkommerpåbuddet, kan det ved dom pålægges vedkommende at berigtige forholdet inden en fastsat tids-frist under tvang af fortløbende bøder.Stk.3. Hvis et påbud meddelt ved dom om at berigtige et ulovligt forhold ikke efterkommesinden for den i dommen fastsatte frist, og inddrivelse af tvangsbøder ikke vurderes at føre til, atden pågældende efterkommer påbuddet, kan kommunen foretage det nødvendige til faktisk atlovliggøre forholdet for den pågældendes regning.
Fortrinsret§ 99.Kommunen og politiet har pant og fortrinsret som for kommunale ejendomsskatter for be-løb, som myndighederne efter loven eller beslutninger i henhold til loven har betalt forskudsvis,eller betalt i henhold til kommunegaranti efter § 22 eller § 54.Stk. 2.Betalings- og garantiordninger efter stk. 1 skal fremgå af de kommunale ejendomsskat-teopgørelser.
Kapitel 16Ikrafttræden og overgangsbestemmelser.§ 100.Loven træder i kraft den ……§ 101.Ved lovens ikrafttræden ophæves lov om private fællesveje, jf. lovbekendtgørelse nr. 433af 22. maj 2008 jf. dog stk. 2.Stk. 2.Regler, der er fastsat i henhold til hidtil gældende regler i privatvejsloven, forbliver ikraft, indtil de afløses af regler fastsat efter denne lov.Stk. 3.Sager, der ved lovens ikrafttræden verserer i en kommune eller som er indbragt for Vej-direktoratet eller taksationsmyndighederne, færdigbehandles efter de hidtidige regler.
§ 102.Offentligretlige tilladelser, jf. § 56, stk. 1, der er givet før lovens ikrafttræden, bortfalder,hvis det arbejde, som tilladelsen vedrører, ikke er påbegyndt inden 2 år efter, at loven er trådt ikraft.
30
§ 103.I lov om vintervedligeholdelse og renholdelse af veje, jf. lovbekendtgørelse nr. 391 af 22.maj 2008, som ændret ved § 133 i lov nr. 1336 af 19. december 2008, foretages følgende æn-dringer:1.§ 1, stk. 4ophæves.2.Kapitel 3ophæves.3.Kapitel 4ophæves.4.Kapitel 5ophæves.5.I§ 10udgår: ”vedligeholdelsespligtige efter § 8, stk. 1, vejejere efter § 9, stk. 1, og forplig-telser, som påhviler grundejere efter § 7, stk. 1,”.6.I§ 13, stk. 1,udgår: ”grøfter, rendestene,” samt ”rørgennemløb og udløbsrender”.7.I§ 14, stk. 3,udgår: ”eller for så vidt angår private fællesveje og private veje, vedkommendekommunalbestyrelse”.8.I§ 16udgår: ”eller, for så vidt angår private fællesveje og private veje, vedkommendekommunalbestyrelse”.9.§ 20, stk. 1,affattes således: ”Med bøde straffes den, der overtræder §§ 11, 12, 13 og 14,stk. 2. På samme måde straffes den, der tilsidesætter beslutninger, truffet i henhold til § 2,stk. 4 og 5 og § 5.§ 104.Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
31