Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 48 Bilag 7
Offentligt
922782_0001.png
922782_0002.png
Sommerhusejerne i Odsherred KommuneKoordinationsudvalget
26.november 2010
Til Folketingets trafikudvalgUdtalelse om L 48 – Forslag til lov om private fællesveje.Vi vil med denne henvendelse alene pege på, at det hverken er rimeligt ellerhensigtsmæssigt at overføre sommerhusvejene fra ”landreglerne” til ”byreglerne” –jf. lovforslagets § 3. stk.1.I de foreliggende høringssvar er der på overbevisende måde argumenteret mod dennedel af lovforslaget. Det handler om, at kommunerne opnår en mere enkel adgang til atgennemføre krav i sommerhusområderne om snerydning, vintervedligehold,renholdelse, belysning, samt varetage ”hensyn til den almene trafik, men ogsåplanmæssige, miljømæssige, tryghedsmæssige og kriminalpræventive hensyn m.m.”(citat side 19, pkt. 2.2.1.).Ministeriet har efter høringen fremsendt et dokument tiltrafikudvalget, hvor ministeriet kommenterer de indkomne høringssvar.I dette dokument gentager ministeriet blot bemærkningerne i lovforslaget for så vidtangår forslaget om overflytning til byregler.Det følgende citat fra lovforslaget synes at være ministeriets afgørende argument forden foreslåedes overflytning:”I mange sommerhusområder fungerer de privatefællesveje på samme måde som i byer, idet de indgår i et net af veje, der nødvendigvismå stå til rådighed for den almindelige trafikafvikling. Mange kommuner har derforbesluttet at veje i sommerhusområder skal administreres efter byreglerne.”(side 19,pkt.2.3.1)Det fremgår imidlertid overhovedet ikke, i hvor mange tilfælde, der er opstået ensituation som beskrevet. Ordetmangeer ikke søgt underbygget med tørre tal ellerrealistiske skøn.Vi tvivler meget på, at der er så mange eksempler, at man ikke med rimelighed blotkan fortsætte med de nuværende regler, hvorefter en kommunekonkretkan beslutteat administrere en vej eller et område efter byreglerne.
1
Ministeriet fremhæver, at konsekvensen af forslaget er begrænset, idet man blotvender om på reglerne, således at man fremover efter konkret beslutning kan overføresommerhusveje til landregler i modsætning til i dag, hvor der konkret kan overføresfra landregler til byregler.Vi er meget uenige i denne vurdering, som vi frygter efterfølgende kan vise sig atvære noget fjern i forhold til virkeligheden i den enkelte kommune.Det er vores vurdering, at med de meget vanskelige økonomiske forhold, somkommunerne står i, er det yderligere attraktivt for kommunerne at finde områder,hvor derkantages initiativer, som (stort set) ikke belaster kommunekassen – og hvorregningerne kan sendes videre til andre – i dette tilfælde sommerhusejerne.Vi har vanskeligt ved at forstå, hvilke politiske interesser, der kan føre til, at manskaber en meget stor bekymring hos flere hundredetusinde sommerhusgrundejere ihele landet og alene 26.000 i Odsherred Kommune, når kommunerne har allenødvendige værktøjer allerede i dag til at håndtere problemer med hensyn til deprivate fællesveje, som bør stå til rådighed for den almindelige trafikafvikling.Hvem er Koordinationsudvalget?Koordinationsudvalget for Sammenslutninger af sommerhusejere i OdsherredKommune (KSO) er et udvalg på 9 medlemmer, som er udpeget af de 3sammenslutninger i Odsherred Kommune:Sammenslutningen af Grundejerforeninger i Trundholm (SAGT)Formand: Doris Nellemann StilhoffFritidshusejernes Sammenslutning i Nykøbing – Rørvig (FSNR)Formand: Lars GudbergsenSammenslutningen af Grundejerforeninger i Sommerhusområderne i DragsholmFormand: Hans Glendrup
Med venlig hilsen
Hans GlendrupFormand for KSOAdresse: Holbergsgade 18. 4.th. 1057 Kbh. K.Tlf. 33 93 22 08Mail:[email protected]
2