Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 48 Bilag 16
Offentligt
931442_0001.png

Særligt om optagelse af private fællesveje som offentlige [12]

I forslagets § 58, stk. 1, foreslås indsat en udtrykkelig bestemmelse om, atkommunalbestyrelsen jævnligt af egen drift skal vurdere om en private fællesvej i byeller byområde har en sådan betydning for den almene færdsel, at vejen bør optagessom offentlig.I forslagets § 58, stk. 2, er foreslået indsat en bestemmelse, der forpligter kommunernetil i forlængelse af et afslag om afspærring efter anmodning fra grundejerne at optageprivate fællesveje som offentlige, såfremt trafiktællinger viser, at den motorkørendefærdsel på vejen udgør mere end 50 pct. af den samlede motorkørende færdsel påvejen.Bestemmelsen erstatter den gældende lovs § 58, stk. 2, hvorefter en kommune, hvisden har afslået en ansøgning fra ejerne af de tilgrænsende ejendomme om indførelseeller opretholdelse af forbud mod gennemgående færdsel, og denne færdsel i særliggrad har medført slid på vejen, skal afholde en til dette særlige slid svarende del afudgifterne ved vejens efterfølgende istandsættelse efter krav fra kommunen.Lovforslaget indeholder endvidere i § 58, stk. 3, en bestemmelse, hvorefterkommunalbestyrelsen som betingelse for en anmodning om optagelse af en privatfællesvej som offentlig efter stk. 2, kan stille krav om, at ansøgeren dokumenterer, atder er enighed mellem de berørte grundejere om at ønske vejen afspærret.Kommunalbestyrelsen kan endvidere stille krav om, at ansøgeren afholder udgifter tiltrafiktællinger, hvis disse viser, at den gennemgående motorkørende færdsel udgørmindre end 25 pct. af den samlede motorkørende færdsel.Det er under overvejelse, om den i § 58, stk. 2, foreslåede bestemmelse skal foreslåsændret, så det bliver muligt for et kvalificeret flertal af de vedligeholdelsespligtigegrundejere at kræve en trafiktælling hvert 4. år – uden krav om, at grundejerne førstskal have søgt og fået afslag med hensyn til afspærring af vejen.Viser trafiktællingen, at den gennemgående motorkørende færdsel udgør mere end 50pct. af den samlede motorkørende færdsel, skal kommunen optage vejen som offentligeller etablere trafikregulerende foranstaltninger på en sådan måde, at dengennemgående motorkørende færdsel bringes under 50 pct. af den samledegennemgående motorkørende færdsel.Der bør i givet fald fortsat skulle være tale om, at grundejerne skal kunne pålæggesudgifter til trafiktællinger, der viser at den gennemgående motorkørende færdsel udgørmindre end 25 pct.Ændringen vil i givet fald kunne gennemføres ved fremsættelse af et ændringsforslag.