Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
L 33
Offentligt
935320_0001.png
935320_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
MinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
16-12-2010I forbindelse med behandlingen af (L 33) Forslag til lov om ændring aflov om institutioner for almengymnasiale uddannelser m.v., lov om pri-vate gymnasieskoler, studenterkurser og kurser til højere forberedelses-eksamen (hf-kurser) og lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksen-uddannelse) m.v. (Ændring af deltagerbetalingen på almene og erhvervs-rettede voksen- og efteruddannelser m.v.) har Folketingets Uddannelses-udvalg i brev af 14. december 2010 stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 20:”Ministeren bedes kommentere henvendelsen a 14/12-10 fra SørenFersløv Andersen, KVUC, vedr. L 33 – bilag 18.”Svar:Søren Fersløv Andersen skriver i sin henvendelse om de konsekvenser,lovforslaget har for de personer, der har en kort videregående uddannel-se, der i dag er utidssvarende, og som ønsker en hel hf på enkeltfag.Det vil fortsat være muligt at få en hel hf-uddannelse som 2-årig uddan-nelse uden betaling. Ledige, der ønsker enkeltfag, er ikke anderledes stil-let end tidligere, idet jobcentret skal betale samme beløb som hidtil tiluddannelsesinstitutionen. Endelig er det fortsat muligt for nogle i be-skæftigelse, at deres arbejdsgiver betaler deltagerbetalingen. Det er dogkorrekt, at lovforslaget vil bevirke, at andre personer med en videregåen-de uddannelse, det være sig en kort, mellem eller lang, skal betale denfulde deltagerbetaling for at deltage i undervisningsforløb, der påbegyn-des efter 1. januar 2011.Baggrunden for loven er den økonomiske situation, og jeg har sammenmed regeringen og Dansk Folkeparti valgt at målrette de midler, der i dagbruges på almen og erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, mod dekortuddannede, således at de får bedre mulighed for at kunne kvalificeresig og dermed komme ind på arbejdsmarkedet.I lyset af den nuværende økonomiske situation, mener jeg, det er en ri-melig prioritering af midlerne til voksen- og efteruddannelse.
2Med venlig hilsen
Tina Nedergaard