Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 31 Bilag 10
Offentligt
927845_0001.png
927845_0002.png
927845_0003.png
927845_0004.png
J.nr. 10-115023Dato: 6. december 2010
TilFolketinget - SkatteudvalgetL 31 – Forslag til Lov om ændring af toldloven (Kontrol med li-kvide midler, kontrolanlæg ved landfaste forbindelser til udlandetog hjemmel til anvendelse af kropsscannere i forbindelse medpersoneftersyn).Hermed sendes et ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2.behandlingen.Ændringsforslaget erstatter det tidligere fremsatte ændringsfor-slag (bilag 5 til lovforslaget), som herved trækkes tilbage.
Troels Lund Poulsen/ Susse Meulengracht
Skatteministeriet,
10-115023

Ændringsforslag

til

2. behandlingen af

Forslag til lov om ændring af toldloven

(Kontrol med likvide midler, kontrolanlæg ved landfaste forbindelser til udlandet og hjemmel tilanvendelse af kropsscannere i forbindelse med personeftersyn)
Af skatteministeren
Til § 1

1)

I den undernr. 1foreslåede affattelse af§ 10 a, stk. 2,ændres »10.000 euro« til: »75.000 kr.«.[Angivelse af beløbsstørrelse i danske kroner]

2)

I den undernr. 6foreslåede affattelse af§ 83, stk. 2,ændres »10.000 euro« til: »75.000 kr.«.[Angivelse af beløbsstørrelse i danske kroner]BemærkningerTil nr. 1I mit svar på spørgsmål 11 nævnte jeg, at jeg ville fremsætte et ændringsforslag, således at mod-værdien af 10.000 euro i danske kroner kommer til at fremgå af loven.Efter min opfattelse bør beløbsangivelser i dansk lovgivning – i det omfang det er muligt – foreta-ges i danske kroner.Med ændringsforslaget bliver beløbsgrænsen for, hvornår der skal ske anmeldelse af likvide midleri uledsagede forsendelser, fastsat til 75.000 kroner og ikke 10.000 euro. 75.000 kroner svarer til-nærmelsesvis til 10.000 euro.Dette giver ikke anledning til EU-retlige problemer. Forordning nr. 1889/2005, som beløbsgrænsenpå de 10.000 euro stammer fra, regulerer ikke likvide midler i uledsagede forsendelser – som denforeslåede § 10 a, stk. 2, omhandler – men alene likvide midler, som medføres af rejsende. Æn-dringsforslaget er således ikke i strid med forordningen.Side 2
Til nr. 2Som det fremgår af bemærkningerne til ændringsforslagets nr. 1, er det min opfattelse, at beløbs-angivelser i dansk lovgivning i det omfang det er muligt bør foretages i danske kroner.Med ændringsforslaget bliver beløbsgrænsen for, hvornår der under visse omstændigheder kan sketilbageholdelse af likvide midler, fastsat til 75.000 kroner og ikke 10.000 euro.Bestemmelsen omfatter tilbageholdelse af såvel likvide midler, der bliver medført af rejsende, somlikvide midler i uledsagede forsendelser. For så vidt angår den sidstnævnte gruppe, er der tale omen konsekvensrettelse, idet grænsen for hvornår der skal ske anmeldelse, foreslås fastsat til 75.000kroner, jf. ændringsforslagets § 1, nr. 1.For så vidt angår likvide midler, der medbringes af rejsende, kan der i princippet opstå et problem iforhold til EU-lovgivningen. Dette hænger sammen med at anmeldelsespligten fremgår af forord-ning nr. 1889/2005, hvor det i artikel 3 hedder, at alle personer, som rejser ind eller forlader EUmed likvide midler af en værdi på 10.000 euro eller derover, skal angive beløbet til den relevantemyndighed. I artikel 4 siges det, at likvide midler i tilfælde af manglende overholdelse af angivel-sespligten kan tilbageholdes administrativt i overensstemmelse med de betingelser, der er fastlagt iden nationale lovgivning. Eftersom angivelsespligten udløses, når det medbragte beløb svarer til10.000 euro eller derover, må det lægges til grund, at en tilbageholdelse forudsætter, at der med-bringes et beløb svarende til mindst 10.000 euro.På grund af kursudsving kan der opstå tilfælde, hvor det medbragte og uanmeldte beløb svarer til75.000 kroner eller derover, men samtidigt ligger under 10.000 euro. Det vil formentlig stride modforordningen, såfremt der sker tilbageholdelse af de likvide midler i disse situationer. Det forud-sættes derfor, at SKAT undlader at tilbageholde likvide midler med hjemmel i toldlovens § 83, stk.2, såfremt det medbragte beløb svarer til et beløb, der er mindre end 10.000 euro.Ændringsforslaget strider således ikke med EU-retten.

Bilag 1

Ændringsforslaget i forhold til gældende ret og det fremsatte ændringsforslag

Gældende formulering
Lovforslaget

1.

§ 10 aaffattes således:
Ændringsforslaget

§ 10 a.

Told- og skatteforvalt-ningen foretager kontrol af, atder ikke ved indrejse i, udrejsefra eller transit af det dansketoldområde sker overtrædelseaf forbud mod indførsel, udfør-

1)

I den undernr. 1foreslåedeaffattelse af§ 10 a, stk. 2,æn-

§ 10 a.

Told- og skattefor-dres »10.000 euro« til: »75.000valtningen foretager kontrol af,kr.«.at der ikke ved indførsel i, ud-førsel fra eller transit gennemdet danske toldområde skerovertrædelse af forbud modSide 3
sel eller transit, der er fastsat afsikkerhedsmæssige,sund-hedsmæssige, veterinære, plan-tepatologiske, valutamæssigeeller andre grunde.
indførsel, udførsel eller transit,der er fastsat af sikkerheds-mæssige,sundhedsmæssige,veterinære, plantepatologiske,valutamæssige eller andregrunde. Told- og skatteforvalt-ningen foretager herunder kon-trol med likvide midler, der erindeholdt i uledsagede forsen-delser.Stk. 2.Juridiske eller fysiskepersoner, der forsender ellermodtager likvide midler, dersvarer til værdien af 10.000 eu-ro eller derover, skal anmeldeforsendelsen til told- og skatte-forvaltningen senest i forbin-delse med forsendelsens an-komst til eller afgang fra detdanske toldområde.

§ 83.

Stk. 2.Likvide midler, der sva-rer til værdien af 10.000 euroeller derover, og som forefin-des i forbindelse med told- ogskatteforvaltningens kontrolefter § 23, stk. 3 og 4, kan til-bageholdes af denne myndig-hed. Tilbageholdelsen kan ske,hvis det må befrygtes, at de li-kvide midler stammer fra ellervil blive brugt til en overtræ-delse af straffeloven. Vediværksættelse af tilbageholdel-se finder retsplejelovens kapi-tel 74 om beslaglæggelse an-vendelse med de ændringer,der følger af 1. og 2. pkt.

6.

§ 83, stk. 2,affattes således:

2)

I den undernr. 6foreslåedeaffattelse af§ 83, stk. 2,ændres”Stk.2.Likvide midler, der»10.000 euro« til: »75.000svarer til værdien af 10.000 eu-kr.«.ro eller derover, og som fore-findes i forbindelse med told-og skatteforvaltningens kontrolefter § 10 a, stk. 1, jf. § 10 a,stk. 2 og § 23, stk. 4, kan tilba-geholdes af denne myndighed.Tilbageholdelsen kan ske i optil 72 timer, hvis det må fryg-tes, at de omhandlede likvidemidler stammer fra eller vilblive brugt til en overtrædelseaf straffeloven eller anden lov-givning, der er undergivet of-fentlig påtale Ved iværksættel-se af tilbageholdelse finderretsplejelovens kapitel 74 ombeslaglæggelse anvendelsemed de undtagelser, der følgeraf 1. og 2. pkt.”
Side 4