Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 31 Bilag 1
Offentligt
901324_0001.png
901324_0002.png
901324_0003.png
Forslag til lov om ændring af toldloven – høringsnotatDer er modtaget høringssvar fra følgende interesseorganisationer m.v.:NavnAdvokatrådetOpsummering af høringssvarAdvokatrådet stiller sig kritiskover for forslaget om at udvideansvaret for manglende anmel-delse ved grænsepassage tilogså at omfatte den virksom-hed, som udfører transporten.Det påpeges, at der allerede idag er hjemmel til at pålæggestrafansvar såvel selskaber somenkeltmandsvirksomheder medmindst 20 ansatte.Dansk ErhvervDansk Erhverv stiller sig kri-tisk over for forslaget om atudvide ansvaret for manglendeanmeldelse ved grænsepassagetil også at omfatte den virk-somhed, som udfører transpor-ten. Det er bl.a. Dansk Er-hvervs opfattelse, at udvidelseaf strafansvaret er en krænkelseaf disse virksomheders retssik-kerhed.Dansk International Kuréror- Dansk International Kuréror-ganisation DIKOganisation DIKO stiller sigkritisk over for forslaget om atudvide ansvaret for manglendeanmeldelse ved grænsepassagetil også at omfatte den virk-somhed, som udfører transpor-ten.Danske AdvokaterDanske Advokater stiller sigkritisk over for forslaget om atudvide ansvaret for manglendeanmeldelse ved grænsepassagetil også at omfatte den virk-somhed, som udfører transpor-ten. Det anføres bl.a., at detfremstår uklart, hvordan denneudvidelse af strafansvaret skul-le kunne fremme efterrettelig-heden.Danske SpeditørerDanske Speditører stiller sigkritisk over for forslaget om atSkatteministeriets kommentarSkatteministeriet har efter for-nyede overvejelser valgt at tageden pågældende bestemmelseud af forslaget.SKAT vil overvåge udviklin-gen på området med henblik påat vurdere behovet for en even-tuel udvidelse af strafansvaret.
Der henvises til Skatteministe-riets kommentar til Advokatrå-dets høringssvar.
Der henvises til Skatteministe-riets kommentar til Advokatrå-dets høringssvar.
Der henvises til Skatteministe-riets kommentar til Advokatrå-dets høringssvar.
Der henvises til Skatteministe-riets kommentar til Advokatrå-
Datatilsynet
udvide ansvaret for manglendeanmeldelse ved grænsepassagetil også at omfatte den virk-somhed, som udfører transpor-ten. Kritikken af forslaget ba-seres i store træk på sammesynspunkter, som fremført afDansk Erhverv, jf. ovenfor.Datatilsynet forudsætter, atpersondataloven og regler ud-stedt i medfør heraf iagttagesved etableringen og brugen afet elektronisk anmeldelsessy-stem for forsendelse af likvidemidler.Datatilsynet forudsætter endvi-dere, at tilsynet bliver hørt overde bekendtgørelser, der skaludstedes i medfør af loven, idet omfang disse har betydningfor beskyttelse af privatlivet iforbindelse med behandling afpersonoplysninger.DI Transport stiller sig kritiskover for forslaget om at udvideansvaret for manglende anmel-delse ved grænsepassage tilogså at omfatte den virksom-hed, som udfører transporten.Det påpeges, at den transporte-rende virksomhed ikke harinteresse i at undlade at anmel-de sig til toldmyndighederne.Erhvervs- og Selskabsstyrelsenvurderer bl.a., at lovforslagetikke indeholder administrativekonsekvenser i et omfang, derberettiger, at forslaget bliverforelagt virksomhedspanelet.Det bør fremgå af bemærknin-gerne til lovforslaget, at be-stemmelsen om at toldmyndig-hederne kan kræve, at fasteforbindelser vederlagsfrit skalstille kontrolfaciliteter til rå-dighed, vil have økonomiskekonsekvenser for ejere og ope-
dets høringssvar.
Såvel persondataloven somregler udstedt i medfør af lovenvil naturligvis blive overholdtved administration af et even-tuelt anmeldelsessystem forforsendelse af likvide midler.
Datatilsynet vil blive hørt vedudarbejdelse af retsforskrifter,jf. persondatalovens § 57.
DI Transport
Der henvises til Skatteministe-riets kommentar til Advokatrå-dets høringssvar.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen
Bemærkningerne er indarbejdeti lovforslaget.
Femern A/S
Lovforslaget vil påføre brofor-bindelser anlægs- og driftsud-gifter til indretninger til rådig-hed for told- og skatteforvalt-ningen efter tilsvarende regler,som allerede i dag gælder forhavne og lufthavne.
ratører af faste forbindelser tiludlandet.International Transport Dan- International Transport Dan-markmark stiller sig kritisk over forforslaget om at udvide ansvaretfor manglende anmeldelse vedgrænsepassage til også at om-fatte den virksomhed, som ud-fører transporten. Kritikken afforslaget baseres i store træk påsamme synspunkter, som frem-ført af DI Transport, jf. oven-for.VejdirektoratetVejdirektoratet påpeger, at detikke fremgår af lovforslaget,hvem der skal betale for egne-de indretninger (ved landfasteforbindelser) til undersøgelseaf transportmidler og personersamt landanlæg. Vejdirektora-tet gør i den forbindelse op-mærksom på, at Vejdirektoratetikke har et bevillingsmæssigtgrundlag til dette formål og atdette grundlag i givet fald måtilvejebringes.
Der henvises til Skatteministe-riets kommentar til Advokatrå-dets høringssvar.
Det er forudsat, at finansierin-gen af de omtalte indretningertilvejebringes af ejeren af denlandfaste forbindelse.