Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
L 21 Bilag 7
Offentligt
932533_0001.png
932533_0002.png
932533_0003.png
932533_0004.png
Til lovforslag nr.L 21
Folketinget 2010-11
Betænkning afgivet af Det Energipolitiske Udvalg den 2. december 2010
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om bæredygtige biobrændstoffer(Pligt for importører eller producenter af benzin, gas eller dieselolie til reduktion af drivhusgasser fra transport m.v.)[af klima- og energiministeren (Lykke Friis)]1. ÆndringsforslagKlima- og energiministeren har stillet 9 ændringsforslag tillovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 6. oktober 2010 og var til 1.behandling den 29. oktober 2010. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i Det Energipolitiske Ud-valg.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og klima- og energiministeren sendte den 5.juli 2010 dette udkast til udvalget, jf. (folketingsåret 2009-10)EPU alm. del – bilag 334. Den 7. oktober 2010 sendte klima-og energiministeren de indkomne høringssvar og et notatherom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 9 spørgsmål til klima- og energimini-steren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af EL) ind-stiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stillede ændringsfor-slag.Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget finder, at eniblanding af biobrændstoffer i benzin og diesel er et godt tiltagud fra flere synspunkter. Dels er det en fortsættelse mod atblive uafhængig af importerede fossile brændsler, dels vil detskabe danske arbejdspladser.Dansk Folkeparti går ud fra, at iblandingen sker med an-dengenerationsbiobrændsler, som er produkter, der kan pro-duceres i Danmark. Dette synspunkt falder godt i tråd med, atlov om bæredygtige biobrændstoffer og bekendtgørelse ombiobrændstoffers bæredygtighed m.m. fastsætter et bindende(mindste) mål for olieselskabernes iblanding af bæredygtigebiobrændstoffer i benzin og diesel til vejtransport fra 2010 ogfremefter.Dansk Folkeparti tolker bæredygtige biobrændstoffer somnetop andengenerationsbiobrændstoffer, hvorfor lovforslagetsom sådant falder i tråd med Dansk Folkepartis politik.SF’s medlemmer af udvalget finder det skuffende, at detikke er lykkedes for regeringen at opnå en bedre frivillig aftalemed oliebranchen. Aftalen burde have været på et niveau, deri højere grad lever op til bæredygtighedskrav og energieffek-tivitet. Hermed ville aftalen også have afspejlet en ambitionom, at der er vilje til at forbedre EU’s regulering af mini-mumskrav til biobrændstoffernes bæredygtighed og reelleCO2-fortrængning.SF mener, at mest muligt af den tvungne procentvise andelaf VE i drivmidlerne bør realiseres gennem eldrift og biogas-ser.Efter SF’s opfattelse bør det været målet, at alle biobrænd-stoffer, der iblandes, skal være andengenerationsbiobrænd-stoffer. Det er tvivlsomt, om det, at andengenerationsbio-brændstoffer tæller dobbelt, er et tilstrækkelig stærktvirkemiddel. SF mener, at det bør sikres – eventuelt ved di-rektivændringer – at landene selv – som minimum – kan stillekrav om, at iblanding skal være med andengenerationsbio-brændstoffer.Radikale Venstres medlem af udvalget støtter lovforslaget.Radikale Venstre er enig i de af SF angivne politiske bemærk-ninger og vil desuden opfordre klima- og energiministeren tilat arbejde for, at procentsatsen øges til 10 pct. hurtigst muligt.Etmindretali udvalget (EL) indstiller lovforslaget tilfor-kastelseved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for destillede ændringsforslag.Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðvel-disflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for
AX012707
2
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmeri udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme medindstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt ibetænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkninger
BemærkningerTil nr. 1Den foreslåede ændring præciserer, at definitionen i § 2,nr. 3, omhandler brændstoffer til brug i transportsektoren.Til nr. 2Med indsættelsen af kommaet efter tilført energi præcise-res det, at det er den samlede masse af CO2-ækvivalentedrivhusgasemissioner, der er knyttet til brændstoffet eller til-ført energi, der skal divideres med brændstoffets eller dentilførte energis samlede energiindhold. I den danske oversæt-telse af brændstofkvalitetsdirektivet er kommaet ikke medta-get. Dette antages at være en fejl, da både den engelske og densvenske oversættelse af direktivet indeholder omtalte komma.Til nr. 3Med den foreslåede ændring præciseres det, at det erbrændstoffets energiindhold, der udtrykkes som brændstoffetsnedre brændværdi.Til nr. 4Med den foreslåede tilføjelse præciseres definitionen aflandtransport. Det tydeliggøres, at definitionen ikke omfatterselve de pågældende køretøjer, men driften af køretøjerne.Til nr. 5Med den foreslåede tilføjelse præciseres definitionen aftransport. Det tydeliggøres, at definitionen ikke omfatter selvede pågældende køretøjer, men driften af køretøjerne.Endvidere indebærer den foreslåede tilføjelse, at bestem-melsen ændres til også at omfatte jernbanedrift. Bestemmel-serne om iblandingsforpligtelsen på 5,75 pct. vedrørerlandtransport, og bestemmelserne om reduktionsforpligtelsenaf emissionen fra drivhusgasser vedrører transport. Selv omområdet for landtransport og transport er næsten identiske, erder dog visse forskelle, hvorfor de to områder er nærmere de-fineret i lovforslaget. Begge områder omfatter vejtransport,hvilket først og fremmest vil sige person-, vare- og lastbilersamt busser. Derudover omfatter begge områder jernbane-drift. De primære forskelle er, at transport omfatter ikkevej-gående maskiner og traktorer, hvilket landtransport ikkeomfatter. Den elektricitet, der anvendes ved jernbanedrift, kanikke indgå i retten for en elleverandør til at bidrage til en virk-somheds reduktionsforpligtelse efter § 3 e, da denne bestem-melse kun omfatter vejkøretøjer.Til nr. 6-9I de fire nævnte bestemmelser foreslås det at ændre »ener-gi, jf. § 3 e, til transport« til »elektricitet til brug i vejkøretøjer,jf. § 3 e,«. Præciseringen foretages for at tydeliggøre, at denævnte bestemmelser bl.a. omhandler elektricitet til brug ivejkøretøjer. Henvisningen til § 3 e sikrer, at der kun anvendeselektricitet, hvor elleverandøren kan påvise, at den leveredeelektricitet kan måles og overvåges.
ÆndringsforslagTil § 1Af klima- og energiministeren,tiltrådt afudvalget:1)I den undernr. 4foreslåede affattelse af§ 2, nr. 3,indsættesefter »biobrændstof« ordene: »til transportsektoren«.[Præcisering]2)I den undernr. 4foreslåede affattelse af§ 2, nr. 6, 1. pkt.,indsættes efter »tilført energi«: »,«.[Præcisering]3)I den undernr. 4foreslåede affattelse af§ 2, nr. 6, 2. pkt.,ændres »brændstof udtrykt« til: »brændstoffets energiindholdudtrykt«.[Sproglig præcisering]4)I den undernr. 4foreslåede affattelse af§ 2, nr. 7,ændres»Vejgående køretøjer« til: »Drift af vejgående køretøjer«.[Sproglig præcisering]5)I den undernr. 4foreslåede affattelse af§ 2, nr. 8,ændres»Vejgående køretøjer« til: »Drift af vejgående køretøjer, jern-baner«.[Præcisering: Drift af jernbaner omfattes også af bestemmel-sen]6)I den undernr. 5foreslåede§ 3 aændres »energi, jf. § 3 e,til transport,« til: »elektricitet til brug i vejkøretøjer, jf. § 3 e,«.[Sproglig præcisering]7)I det undernr. 5foreslåede§ 3 b, stk. 1,ændres »energi, jf.§ 3 e, til transport« til: »elektricitet til brug i vejkøretøjer, jf.§ 3 e,«.[Sproglig præcisering]8)I det undernr. 5foreslåede§ 3 b, stk. 3,ændres »energi, jf.§ 3 e, til transport« til: »elektricitet til brug i vejkøretøjer, jf.§ 3 e,«.[Sproglig præcisering]9)I den undernr. 12foreslåede affattelse af§ 8, stk. 1, nr. 2,ændres »energi, jf. § 3 e, til transport« til: »elektricitet til brugi vejkøretøjer, jf. § 3 e,«.[Sproglig præcisering]
3
Villum Christensen (LA) Jens Kirk (V)fmd.Lars Christian Lilleholt (V) Tage Leegaard (KF) Anne-Mette Winther Christiansen (V)Ellen Trane Nørby (V) Per Dalgaard (DF) Tina Petersen (DF) Jørgen S. Lundsgaard (KF) Mette Gjerskov (S) Ole VagnChristensen (S) Kim Mortensen (S) Ole Hækkerup (S) Anne Grete Holmsgaard (SF) Ida Auken (SF) Margrethe Vestager (RV)nfmd.Per Clausen (EL)Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Socialistisk Folkeparti (SF)Det Konservative Folkeparti (KF)Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
474524231794
Liberal Alliance (LA)Kristendemokraterne (KD)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3111112
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 21Bilagsnr.123456TitelHøringssvar og høringsnotat, fra klima- og energiministerenTidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget1. udkast til betænkningÆndringsforslag fra klima- og energiministeren2. udkast til betænkning3. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 21Spm.nr.1TitelSpm. om at redegøre for de yderligere bæredygtighedstiltag, som regeringen harønsket/forsøgt at få oliebranchen til at gennemføre med frivillige aftaler, til kli-ma- og energiministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for, hvilke tiltag det er lykkedes at få oliebranchen til rentfaktisk at acceptere, til klima- og energiministeren, og ministerens svar herpåSpm. om regeringens muligheder for at fastsætte et loft for CO2-udledningen fratransportsektoren, til klima- og energiministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil give tilsagn om supplerende virkemidler til fremme afeldrift og drift på metan, således at det bliver attraktivt for producenterne at øgeandelen af VE/mindre CO2-intensive brændstoffer, til klima- og energiministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om at sætte lovforslaget i en sammenhæng ved at oplyse, hvilke virkemid-ler, ud over lovforslaget, regeringen vil anvende for at reducere emissionen afdrivhusgasser fra transportsektoren, til klima- og energiministeren, og ministe-rens svar herpåSpm., om den bagvedliggende EU-lovgivning lægger hindringer i vejen for Dan-marks muligheder for at leve op til sine reduktionsforpligtelser i Kyotoprotokol-len eller generelt i forhold til klimakonventionen, til klima- og energiministeren,og ministerens svar herpåSpm., om oliebranchen helt eller delvis kunne opfylde kravene i denne lovgivningi EU og medlemslandene ved at indgå aftaler med producenterne af køretøjer, jf.at 80-90 pct. af CO2-emissionen sker fra køretøjet, til klima- og energiministeren,og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil kommentere begrebet vugge til grav, jf. diskussionenunder 1. behandling, til klima- og energiministeren, og ministerens svar herpåSpm., om det er muligt at indsætte en bestemmelse i lovforslaget om, at denyderligere brug af biobrændstoffer, som lovforslaget lægger op til, skal værefremstillet ved hjælp af andengenerationsteknologi, til klima- og energiministe-ren, og ministerens svar herpå
234
5
6
7
89