Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
L 21 Bilag 4
Offentligt
921203_0001.png
921203_0002.png
921203_0003.png
Til lovforslag nr.L 21
Folketinget 2010 - 11
Ændringsforslag stillet den xx. november 2010 inden for betænkningen
Ændringsforslagtil 2. behandling aflov om ændring af lov om bæredygtige biobrændstoffer(Pligt for importører eller producenter af benzin, gas eller dieselolie til reduktion af drivhusgasserfra transport m.v.)[af klima- og energiministeren]
Til § 11)I den undernr. 4foreslåede affattelse af§ 2, nr. 3,indsættes efter »biobrændstof« ordene: »tiltransportsektoren«.[Præcisering]2)I den undernr. 4foreslåede affattelse af§ 2, nr. 6,indsættes efter »tilført energi«: »,«.[Præcisering]3)I den undernr. 4foreslåede affattelse af§ 2, nr. 6, 2. pkt.,ændres »brændstof udtrykt« til:»brændstoffets energiindhold udtrykt«.[Sproglig præcisering]4)I den undernr. 4foreslåede affattelse af§ 2, nr. 7,ændres »Vejgående køretøjer« til: »Drift afvejgående køretøjer«.[Sproglig præcisering]5)I den undernr. 4foreslåede affattelse af§ 2, nr. 8,ændres »Vejgående køretøjer« til: »Drift afvejgående køretøjer, jernbaner«.[Præcisering: Drift af jernbaner omfattes også af bestemmelsen]6)I den undernr. 5foreslåede affattelse af§ 3 a,ændres »energi, jf. § 3 e, til transport,« til:»elektricitet til brug i vejkøretøjer, jf. § 3 e,«.[Sproglig præcisering]7)I den undernr. 5foreslåede affattelse af§ 3 b, stk. 1,ændres »energi, jf. § 3 e, til transport« til:»elektricitet til brug i vejkøretøjer, jf. § 3 e,«.[Sproglig præcisering]8)I den undernr. 5foreslåede affattelse af§ 3 b, stk. 3,ændres »energi, jf. § 3 e, til transport« til:»elektricitet til brug i vejkøretøjer, jf. § 3 e,«.
2
[Sproglig præcisering]9)I den undernr. 12foreslåede affattelse af§ 8, stk. 1, nr. 2,ændres »energi, jf. § 3 e, til trans-port« til: »elektricitet til brug i vejkøretøjer, jf. § 3 e,«.[Sproglig præcisering]
BemærkningerTil nr. 1Den foreslåede ændring præciserer, at definitionen i § 2, nr. 3 omhandler brændstoffer til brug itransportsektoren.Til nr. 2Med indsættelsen af kommaet eftertilført energipræciseres det, at det er den samlede masse afCO2-ækvivalente drivhusgasemissioner, der er knyttet til brændstoffet eller tilført energi, der skaldivideres med brændstoffets eller den tilførte energis samlede energiindhold. I den danske oversæt-telse af brændstofkvalitetsdirektivet er kommaet ikke medtaget. Dette antages at være en fejl, dabåde den engelske og svenske oversættelse af direktivet indeholder omtalte komma.Til nr. 3Med den foreslåede ændring præciseres det, at det er brændstoffets energiindhold, der udtrykkessom brændstoffets nedre brændværdi.Til nr. 4Med den foreslåede tilføjelse præciseres definitionen af landtransport. Det tydeliggøres, at defini-tionen ikke omfatter selve de pågældende køretøjer, men driften af køretøjerne.Til nr. 5Med den foreslåede tilføjelse præciseres definitionen af transport. Det tydeliggøres, at definitio-nen ikke omfatter selve de pågældende køretøjer, men driften af køretøjerne.Endvidere indebærer den foreslåede tilføjelse, at bestemmelsen ændres til også at omfatte jernba-nedrift. Bestemmelserne om iblandingsforpligtelsen på 5,75 pct. vedrører landtransport, og be-stemmelserne om reduktionsforpligtelsen af emissionen fra drivhusgasser vedrører transport. Selvom området for landtransport og transport er næsten identiske, er der dog visse forskelle, hvorfor deto områder er nærmere defineret i lovforslaget. Begge områder omfatter vejtransport, hvilket førstog fremmest vil sige person-, vare- og lastbiler samt busser. Derudover omfatter begge områderjernbanedrift. De primære forskelle er, at transport omfatter ikkevejgående maskiner og traktorer,hvilket landtransport ikke omfatter. Den elektricitet, der anvendes ved jernbanedrift, kan ikke indgåi retten for en el-leverandør til at bidrage til en virksomheds reduktionsforpligtelse efter § 3 e, dadenne bestemmelse kun omfatter vejkøretøjer.Til nr. 6, 7, 8 og 9
3
I de fire nævnte bestemmelser foreslås det, at ændre »energi, jf. § 3 e, til transport« til »elektricitettil brug i vejkøretøjer, jf. § 3 e,«. Præciseringen foretages for at tydeliggøre, at de nævnte bestem-melser blandt andet omhandler elektricitet til brug i vejkøretøjer. Henvisningen til § 3 e sikrer, atder kun anvendes elektricitet, hvor el-leverandøren kan påvise, at den leverede elektricitet kan må-les og overvåges.