Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 194
Offentligt
996080_0001.png
996080_0002.png
J.nr. 2010-511-0060Dato: 12. maj 2011
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 194 - Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven,

kursgevinstloven, ligningsloven og selskabsskatteloven (Skattefrita-

gelse for gevinst og udbytte af iværksætteraktier m.v.)

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 7 af 4. maj 2011. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Jesper Petersen (SF).
Peter Christensen/ Jesper Leth Vestergaard

Spørgsmål 7:

Vil ministeren give tilsagn om at evaluere loven, når de nye regler har haft virkning ca. 1 årmed sigte på at få belyst effekten af loven, herundera) om lovens formål ”at lette tilvejebringelsen af risikovillig kapital til små og mellemstoreiværksættervirksomheder i Danmark” opfyldes, ogb) en vurdering af de administrative byrder for virksomheder og investorer forbundet medanvendelse af den nye iværksætteraktieordning?

Svar:

Efter iværksætteraktieordningens ikrafttræden skal Skatteministeriet årligt afgive en rapporttil EU-kommissionen, der indeholder en oversigtstabel med angivelse af de investeringer,der er foretaget i risikovillig kapital, samt en oversigtstabel med samtlige støttemodtagneiværksættervirksomheder. Jeg ser ikke noget til hinder for, at den årlige rapport til EU-kommissionen oversendes til Folketingets Skatteudvalg.Forså vidt angår vurderingen af de administrative byrder for erhvervslivet, har Erhvervs- ogSelskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR) allerede i forbindelsemed den eksterne høring vurderet, at forslaget vil medføre administrative byrder i forbin-delse med, at iværksætterselskabets advokat eller godkendt revisor ved anmeldelse til Er-hvervs- og Selskabsstyrelsen om selskabets ønske om at anvende ordningen skal indsendeen forretningsplan med oplysninger om produkt-, salgs- og rentabilitetsudvikling samt enexit-strategi for investeringen.Der er tale om et nyt krav, der ikke skal opfyldes i forbindelse med udstedelse af andreformer for aktier. De administrative konsekvenser forventes dog ikke at overstige 10.000timer på samfundsniveau, hvorfor CKR stiller sig positiv overfor forslaget.Idet forslaget er udarbejdet i overensstemmelse med EU-retningslinjer - også for så vidt an-går den administrative del - er der ikke fremadrettet mulighed for at lempe på de admini-strative konsekvenser. Derfor finder jeg det ikke relevant at evaluere de administrative kon-sekvenser for virksomhederne løbende.
Side 2