Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 194 Bilag 8
Offentligt
1002162_0001.png
1002162_0002.png
1002162_0003.png
1002162_0004.png
FSR – danske revisorerKronprinsessegade 8, 1306 København K. Telefon 33 93 91 91Telefax nr. 33 11 09 13 e-mail: [email protected] Internet:www.fsr.dk
Folketingets SkatteudvalgChristiansborg1240 København K25. maj 2011mbl (X:\Faglig\MBL\SU\FSRs kommentarer til L194.doc)
FSRs kommentar til L 194 FT 2010/2011 – Forslag til Lov om ændring af aktie-avancebeskatningsloven, kursgevinstloven, ligningsloven og selskabsskatteloven(Skattefritagelse for gevinst og udbytte af iværksætteraktier m.v.)FSR – danske revisorer har gennemgået ovennævnte lovforslag og skal i den forbindelsefremkomme med vores kommentarer:
Overordnede bemærkningerPå baggrund af en anmodning fra Danske Advokater er der indsat mulighed for, at advokaterkan afgive erklæring om, hvorvidt iværksætterselskabet opfylder betingelserne i § 4C, stk.3-5.Danske Advokater finder det konkurrenceforvridende, hvis advokater ikke må afgive denneerklæring. FSR finder tværtimod, at muligheden for at advokater kan afgive denne erklæringvil medføre klar konkurrenceforvridning til fordel for advokater. Advokater er ikke underlagtde samme krav ved afgivelse af erklæringer som godkendte revisorer og er ikke, som god-kendte revisorer, offentlighedens tillidsrepræsentant. Advokater repræsenterer derimod ude-lukkende deres klienter. I øvrigt har advokater ikke nogen uddannelsesmæssig baggrund for atudføre det nødvendige arbejde, der er en forudsætning for at afgive en erklæring. Advokaterkan derfor ikke på samme måde, som godkendte revisorer, på betryggende vis sikre sig at derer et tilstrækkeligt grundlag for at afgive en erklæring.
FSR finder det derfor stærkt konkurrenceforvridende, når det foreslås at acceptere erklærin-ger, der afgives af advokater, uden at disse har den tilstrækkelige uddannelsesmæssige bag-grund herfor og som oven i købet heller ikke er underlagt tilsvarende tilsyn i forbindelse medderes afgivelse af erklæringer.
2§4CDer opstilles i § 4C, stk. 3-6 en række betingelser der skal være opfyldt for at der er tale omiværksætteraktier. Stk. 3 indeholder 5 betingelser om hvis opfyldelse iværksætterselskabetsrevisor skal afgive erklæring. Det anføres dog intet sted i stk.3, hvornår disse betingelser skalvære opfyldt. Revisor skal alene påse opfyldelsen ved udstedelsen af iværksætteraktierne. I §4C, stk. 1, sidste pkt. anføres det, at såfremt betingelserne i stk. 3 ikke længere er opfyldt,anses aktierne for afstået og anskaffet igen til handelsværdi (som porteføljeaktier). Sidstnævn-te formulering lægger dermed op til at betingelserne skal være opfyldt hvert år, så længe akti-erne beskattes efter iværksætterordningen. Dette synes også bekræftet af lovbemærkningernepå side 10.
Imidlertid er det FSRs opfattelse, at det bør anføres i selve lovbestemmelsen, såfremt kriteri-erne skal være opfyldt i hvert indkomstår, hvor iværksætteraktierne ejes for at bevare statussom iværksætteraktier.
At betingelserne skal være opfyldt i hvert indkomstår, synes umiddelbart at være i konfliktmed betingelsen om at revisorerklæringen alene skal fremsendes til Erhvervs- og Selskabssty-relsen ved udstedelsen af aktierne. Det forekommer i øvrigt ikke hensigtsmæssigt, såfremtbetingelserne skal være opfyldt i hvert indkomstår.
§ 4C, stk. 6 – erklæring fra iværksætterselskabets revisor eller advokatDet er efter FSRs opfattelse en misforståelse, at det skulle være konkurrenceforvridende, atalene en godkendt revisor kan påse opfyldelsen af betingelserne i stk. 3-5. Det er derimodkonkurrenceforvridende, hvis advokater efter høringsfasen nu også får mulighed for at afgiveen erklæring, når advokater ved afgivelse af erklæringer ikke skal opfylde samme høje kravsom godkendte revisorer. Både det forhold at Skatteministeriet har indføjet advokaters mulig-hed for at afgive erklæringer og ministeriets kommentar til FSRs tilbud om at hjælpe med atudforme en særlig revisorerklæring viser, at ministeriet ikke er tilstrækkelig bekendt med desærlige krav revisorer er underlagt.
FSR vil derfor advare mod, at give advokater eller andre, uden tilstrækkelig baggrund til atafgive erklæringer, adgang hertil. At afgive erklæringer er godkendte revisorers kerneområdeog revisorer er underlagt strenge etiske og faglige regler, der skal sikre kvaliteten af erklærin-gen. En godkendt revisor må i øvrigt ikke påtage sig opgaver, som den pågældende ikke hartilstrækkelige forudsætninger for og kompetencer til at løse og godkendte revisorer er under-
3lagt efteruddannelseskrav på 120 timer over 3 år indenfor de godkendte revisorers specialom-råder.
En godkendt revisor er som nævnt og i modsætning til en advokat offentlighedens tillidsre-præsentant og godkendte revisorer afgiver i mange andre sammenhænge erklæringer overforoffentlige myndigheder mv.
Det er korrekt, som anført i høringssvaret af 1. april 2011 fra Danske Advokater, at advokaterogså i ligningslovens § 7A, stk. 4 og § 7H, stk. 7, har fået adgang til at afgive erklæring omdisse forhold. Det er FSRs opfattelse at advokaters mulighed for at afgive erklæring ifølgedisse to bestemmelser ligeledes bør fjernes. I det mindste bør advokater, der afgiver sådanneerklæringer være omfattet af samme vilkår for at afgive disse erklæringer som godkendte re-visorer. I modsat fald vil der være tale om at advokater tildeles en urimelig konkurrencefordeli forhold til godkendte revisorer.
Såfremt der er et politisk ønske om at give advokater mulighed for at afgive samme slags er-klæringer, som godkendte revisorer, bør det være på samme vilkår og med samme krav. Detbør derfor også sikres, at der er samme høje uddannelsesniveau vedrørende afgivelse af erklæ-ringer og at der er samme sanktionsmuligheder. Revisornævnet har i dag kompetence til atsanktionere en godkendt revisor, der ikke overholder gældende regler, herunder erklæringsbe-kendtgørelsen. Det må derfor være et krav, at advokater, der afgiver samme erklæringer somgodkendte revisorer også omfattes af Revisornævnets kompetence til at sanktionere overtræ-delser.
Det kan oplyses, at såfremt en godkendt revisor skal erklære sig om, hvorvidt betingelserne i§ 4 C er opfyldt, så skal de til enhver tid gældende revisionsstandarder være overholdt. End-videre vil FSR som hjælp til medlemmerne udarbejde en standarderklæring, der opfylder kra-vene i både internationale og danske regler. Godkendte revisorer kan herefter benytte dennestandarderklæring, når der afgives erklæring efter § 4 C overfor Erhvervs- og Selskabsstyrel-sen. Hvis advokater får adgang til at afgive erklæring overfor Erhvervs- og Selskabsstyrelsen,bør der selvfølgelig gælde samme krav og vilkår for en sådan erklæring, som der gælder forgodkendte revisorer. Dette betyder, at en eventuel erklæring fra en advokat bør overholde desamme regler og være underlagt de samme krav og sanktionsmuligheder som gælder for god-kendte revisorer.
4
Andre forholdDet er yderligere et krav, at iværksætterselskabets revisor skal påse om iværksætterselskabermodtager anden statsstøtte med samme formål. Dette er en betingelse, som ikke er oplistet iselve lovforslaget, men alene i bemærkningerne. FSR skal derfor henstille, at betingelsen an-føres i selve lovforslaget.
I øvrigt bør der efter FSRs opfattelse være frit, hvilken revisor der vælges til opgaven. Lige-som det vil være i tilfældet med hensyn til advokater, hvis forslaget om at lade advokater fåmulighed for at afgive erklæring fastholdes.
---oo0oo---
Såfremt der er spørgsmål til ovenstående, står FSR gerne til rådighed.
Med venlig hilsen
John Bygholmformand for Skatteudvalget
Mette Bøgh Larsenskattekonsulent