Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 189 Bilag 5
Offentligt
998385_0001.png
998385_0002.png

Folketinget

Christiansborg

1240 København K

Att.: Folketingets Erhvervsudvalg

Udvalgssekretær Karen Munk Christensen

Vedrørende forslag (189) til Lov om ændring af lov om skibes besætning, lov om

beskatning af søfolk, sømandsloven, lov om Handelsflådens Velfærdsråd og lov om

sikkerhed til søs

Dansk skibsfart er et erhverv hvor internationale spilleregler gælder. Betingelsen for at dansk skibsfart harudviklet sig positivt, har været en gunstig udvikling i evnen til at konkurrere, som er altafgørende forskibsfarten fremtidige muligheder. Rederierne har siden 1989 fået tilpasset evnen til at konkurrereløbende. Først med indførelsen af DIS registret og senere skattemæssige ændringer i rederiernesbeskatning.Andelen af danske søfolk i skibe drevet på gunstige vilkår under Dannebrog er desværre ikke fulgt med isamme tempo som antallet af skibe. Dansk arbejdskraft er gradvist blevet udvandet ombord. Rederiernehar ikke haft nogen forpligtigelser overfor danske arbejdspladser ombord bortset fra et krav om endansk/EU skibsfører.Udviklingen i danske lønninger i danske skibe må betragtes som en konsekvens af manglende tilpasning afsøfolkenes konkurrencemæssige evne til at agere i et internationalt erhverv. Sømandsfradraget for ”Ikkebegrænset fart” (det gamle udenrigsfradrag) er ikke reguleret siden indførelsen af DIS. Skattelettelser tildeltden samlede danske befolkning har søfolk i DIS ikke været en del af. Som lønmodtager findes der desværrekun en mulighed, når rådighedsbeløbet efter skat ikke udvikler sig som resten af samfundet. Det er atpresse en større bruttoløn ud af arbejdsgiveren. På et tidspunkt når arbejdsgiveren smertegrænsen, ogresultatet er, at søfolkene har savet den gren over de selv sidder på.Lovforslaget som stillet, er ikke tilpasset søfolk i international skibsfart og er ikke i tråd med regeringen egetønske om mindre administration. Forslaget vil blive et administrativt mareridt for søfolk, som sejler ind ogud af EU farvand, hvilket mange gør. Skal fradraget være gældende fra skibet forlader/ankommer EU havn,3 sømils-, 12 sømils- eller 200 sømilsgrænsen? Skal søfolk dokumentere skibets position med kopier afskibets dagbog? En dansk bosiddende sømand skal i dag føre time-for-time regnskab, hvis skibet er
registreret i FAS (Færøsk register), og kosten ombord er for egen regning! Ugunstige beskatningsforhold viluden tvivl få flere søfolk til at overveje fremtidens muligheder til søs under dansk beskatning.Langsigtet vil behovet for uddannelse af danske søfolk blive reduceret som følge af dårligebeskæftigelsesbetingelser. Det er der selvfølgelig også fordele i, da uddannelsesudgifterne på de maritimeskoler kan reduceres, og rederierne ikke møder veluddannet dansk arbejdskraft hos konkurrenten.Fremtidig Know-how i det maritime vil sandsynligvis gå tabt.Regeringens hensigt om bedre konkurrencemuligheder for danske søfolk i danske og udenlandske skibe erganske udmærket, men skibsfart er et internationalt erhverv og derfor bør forhøjelsen af sømandsfradragettil 105.000,-kr være gældende ved al sejlads, og ikke kun udenfor EU farvand.Jeg ønsker hele dansk skibsfart gode konkurrencebetingelser, således at hele erhvervet kan bidrage positivttil dansk økonomi.
Med venlig hilsen
Lars Birch Jensen, skibsførerKirkeby Sand 15771 Stenstrup