Kommunaludvalget 2010-11 (1. samling)
L 176 Bilag 1
Offentligt
976798_0001.png
976798_0002.png
Indenrigs- og SundhedsministerietSlotholmsgade 10-121216 København K

Høring over udkast til forslag til Lov om ændring af lov

om regionernes finansiering (ændret kommunal

medfinansiering af sundhedsvæsenet)

Indenrigs- og Sundhedsministeriet har den 14. marts 2011 anmodet KL ombemærkninger til udkast til lov om ændring af lov om regionernesfinansiering (ændret kommunal medfinansiering af sundhedsvæsenet).KL vil indledningsvist tilkendegive, at den forebyggende og opfølgendesundhedsindsats bør have meget høj prioritet i de kommende år. Det erpåtrængende, at der her sker en fornyelse af velfærdsydelserne. Det er enrigtig udvikling, at antallet af sengedage på sygehusene reduceres, og at flereaf de opfølgende opgaver løses i kommunerne. Ændringerne isygehusstrukturen vil forstærke denne udvikling, og derfor skal der læggesen plan for, hvordan kommunerne over en årrække gradvist kan finansierede forebyggende og opfølgende opgaver, der følger af denne omstilling isundhedssektoren. Også selv om et folketingsflertal forudsætter nulvækst idet offentlige forbrug. Nulvækstforudsætningen må ikke blive en barrierefor nødvendige omstillinger.Det er KL’s holdning, at de økonomiske incitamenter i medfinansieringenbør styrkes. Grundtanken i omlægningen af grundbidraget til etaktivitetsbestemt bidrag er at styrke kommunernes incitamenter. Men der erstadig behov for, at kommunerne får tilført nye midler tilforebyggelsesområdet. Den nye model ændrer nemlig ikke på, atkommunernes bloktilskud reduceres tilsvarende året efter, når kommunerunder ét forebygger indlæggelser.Udformningen af den generelle model i lovforslaget tilgodeser de hensyn,der ligger bag ønsket om stærkere incitamenter. Modellen giver nemlighøjere medfinansieringsudgifter til især de ældre medicinske patienter, hvorkommunernes forebyggelsesarbejde har størst effekt. Derfor styrker dengenerelle medfinansieringsmodel incitamentet til at gøre noget særligt fordisse borgere. KL vil imidlertid understrege, at der fremadrettet er behovfor yderligere at styrke incitamenterne på de områder, hvor kommunerne
Den 25. marts 2011
Ref jpn[email protected]Dir 3370 3876
Weidekampsgade 10Postboks 33702300 København S
Tlf 3370 3370Fax 3370 3371
www.kl.dk
1/2
kan gøre en forskel, ikke mindst i forhold til de ældre medicinske patienter.KL ønsker derfor, at der snarest igangsættes analyser af, hvordandifferentierede elementer kan understøtte en hurtigere udbygning af denforebyggende indsats, vel og mærke når der er skabt finansieringsmæssigmulighed herfor.KL støtter forslaget om et loft over den enkelte regions indtægter frakommunal medfinansiering. Med loftet over de regionale indtægter fra denkommunale medfinansiering sikres det, at regionerne ikke selv kan øgederes indtægter, hvilket skaber øget incitament i regionerne til at overholdebudgetterne. Det må således forventes, at kommunerne i mindre omfangoplever uforudset store vækstrater i de aktivitetsbestemte sundhedsudgifterog dermed opnår større budgetsikkerhed. KL forudsætter, atmedfinansiering udover loftet tilbageføres til kommunerne, idet KL ikkekan støtte, at det overskydende beløb tilgår staten.Der er imidlertid behov for, at kommunerne får budgetsikkerhed påområdet. Hvis regionerne eksempelvis effektiviserer mere end forudsat,indebærer det en højere medfinansiering for kommunerne. Lovforslagetlægger et loft for regionernes indtægter fra medfinansiering, men der er ilige så høj grad behov for at lægge et loft for kommunernes udgifter tilmedfinansiering. KL forudsætter, at regeringen indbygger en sådanmekanisme i lovforslaget.Medfinansieringsmodellen giver ikke en vedvarende og stabil finansiering tiletablering af sundhedstilbud i nærmiljøet. Bloktilskuddet reduceres nemligtilsvarende året efter, når kommunerne under ét forebygger indlæggelser ien region. Kun den kommune, der år efter år forebygger mere effektivt endøvrige kommuner indenfor regionen, vil få et vedvarende overskud tilfinansiering af forebyggelsesindsatser. Derfor bør der indføres en slagstilbageløbsmekanisme, der kan sikre, at de ressourcer, der frigives i detregionale sundhedssystem som følge af kommunale sundhedsindsatser,føres tilbage til kommunerne til finansiering af de kommunale indsatser.Lovforslaget er for kommunerne under ét udgiftsneutralt, idet den forøgedeaktivitetsbestemte medfinansiering modsvares af bortfaldet af udgifter tilgrundbidraget. Det indgår i Finansieringsudvalgets kommissorium, at evt.byrdefordelingsmæssige virkninger for kommunerne ved omlægning af denkommunale aktivitetsbestemte medfinansiering skal indgå i udvalgsarbejdet.Da Finansieringsudvalgets arbejde først kan få betydning for udligningenfra tilskudsåret 2013, er det nødvendigt at se på en overgangsordning i2012, og den skal baseres på senest aktuelle datagrundlag.Med venlig hilsenJan TrøjborgPeter Gorm Hansen2