Kommunaludvalget 2010-11 (1. samling)
L 17 Bilag 1
Offentligt
898932_0001.png
898932_0002.png
898932_0003.png
Indenrigs- og SundhedsministerietEnhed:KommunaljuraSagsbeh.: DEPMPSags nr.: 1004602Dok. Nr.: 323866Dato:1. oktober 2010
Høringsnotatomforslag til lov om ændring af lov om valg af danske medlemmertil Europa-Parlamentet og lov om kommunale og regionale valg(Valgret til og valgbarhed for EU-diplomater m.v.)
Modtagne høringssvarIndenrigs- og Sundhedsministeriet har ved e-mail af 26. august 2010 hørt KL, Dan-ske Regioner og Institut for Menneskerettigheder over udkast til forslag til lov omændring af lov om valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet og lov omkommunale og regionale valg (Valgret til EU-diplomater) med frist for at afgivebemærkninger den 13. september 2010.Ministeriet har modtaget høringssvar fra KL, Danske Regioner og Institut for Men-neskerettigheder.Institut for Menneskerettigheder har meddelt, at forslaget efter Instituttets vurderingikke giver anledning til bemærkninger af menneskeretlig karakter.Bemærkninger til lovforslaget1. Valgbarhed til regionsråd og kommunalbestyrelser for EU-diplomater meddiplomatisk immunitet.KL og Danske Regioner anfører, at det kan give anledning til problemer, at EU-diplomater med diplomatisk immunitet bliver valgbare til regionsråd og kommunal-bestyrelser, og anfører begge, at det klart bør fremgå af bemærkningerne til loven,hvilken betydning det har, at EU-diplomater ikke er omfattet af danske retsregler,når de vælges som medlemmer af regionsråd og kommunalbestyrelser. KL anførertil eksempel, at spørgsmål om fortabelse af valgbarhed bør afklares og beskrives.Indenrigs- og Sundhedsministerietskal hertil bemærke, at forslaget ikke indeholdernogen særskilt regulering af en eventuel fortabelse af valgbarheden for den berørtepersongruppe. Spørgsmålet om fortabelse af valgbarhed vil således skulle be-dømmes efter de gældende regler herom i Europa-Parlamentsvalglovens § 6, stk.2, jf. § 37, stk. 3, og § 41, hvorefter den, der er straffet for en handling, der i almin-deligt omdømme gør den pågældende uværdig til at være medlem af Europa-Parlamentet, ikke er valgbar, og den kommunale og regionale valglovs § 4, jf. §101, hvorefter den, der ved endelig dom eller vedtagelse af bøde er straffet for enhandling, der i almindeligt omdømme gør den pågældende uværdig til at væremedlem af kommunale og regionale råd, ikke er valgbar.
Side 2
Ovennævnte bemærkning fra KL og Danske Regioner har givet ministeriet anled-ning til at præcisere i lovforslagets almindelige bemærkninger (afsnit 2.3.4.), at derud over de forhold, som efter valglovgivningen vil kunne føre til tab af valgbarhed,herudover efter omstændighederne vil kunne være andre forhold, der bevirker, athvervet som medlem af kommunale og regionale råd eller Europa-Parlamentet ikkeeller ikke længere vil være foreneligt med den pågældendes status som udsendtdiplomat eller medarbejder ved en herværende udenlandsk repræsentation ellerinternational organisation i Danmark m.v., eller som medfølgende familiemedlem,der tilhører husstanden.Spørgsmålet om, hvilken betydning det har, at fortabelse af valgbarhed efter degældende regler forudsætter en dom som følge af strafbart forhold, hvorimod EU-diplomater m.v. som følge af deres søgsmålsimmunitet ikke vil kunne retsforfølgesher i landet for strafbare handlinger, bliver derfor næppe aktuelt i praksis.
2. Praktisk kontrol af, om EU-diplomater opfylder betingelserne for at opstillesom kandidater eller være stillere ved kommunale og regionale valg.Både KL og Danske Regioner finder, at det må afklares, hvordan det praktisk skalkunne kontrolleres, om EU-diplomater mv. opfylder betingelserne for at opstillesom kandidater eller være stillere ved kommunale og regionale valg, idet kontrollenhidtil er sket ved, at det eksisterende valgsystem gennem CPR-registret har sikret,at kandidater og stillere opfylder kravene. Det bør ifølge KL og Danske Regionertilsvarende være muligt at kontrollere opfyldelse af kravene til EU-diplomater mv.gennem valgsystemet.Indenrigs- og Sundhedsministerietskal hertil bemærke, at ovennævnte forholdpåpeget af KL og Danske Regioner har givet ministeriet anledning til at tilføje en nybestemmelse i lovforslaget (§2, nr. 7).Med forslaget indsættes et nyt punktum ilovens § 25, stk. 2, hvorefter herværende diplomater og andre eksterritoriale per-soner fra de øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union, som er optaget iUdenrigsministeriets protokol, i stedet for personnummer alene skal opgive deresfødselsdato, når de anmelder sig som stillere for en kandidatliste til kommunale ogregionale valg.Ministeriet skal endvidere bemærke, at valgbestyrelsen efter de gældende reglerskal undersøge, om kandidatlister til kommunale og regionale valg er gyldige, samtom kandidaterne kan godkendes. Valgbestyrelsen skal i forbindelse med undersø-gelsen af, om de anmeldte kandidatlister er gyldige, blandt andet undersøge, omde anførte oplysninger om kandidaternes eller stillernes navn, personnummer,bopæl - og for så vidt angår kandidater også statsborgerskab - er i overensstem-melse med de tilsvarende oplysninger i CPR.Personer registreret i Udenrigsministeriets protokol optages ikke i CPR og tildelesikke et personnummer. Valgbestyrelser vil derfor, for så vidt angår herværendediplomater og andre eksterritoriale personer fra de øvrige medlemsstater i DenEuropæiske Union, som er registreret i Udenrigsministeriets protokol, og som an-melder sig som kandidater eller som stillere for kandidatlister til kommunal- ogregionalvalg, i stedet skulle undersøge, om oplysningerne om navn, adresse ogfødselsdato for kandidater og stillere er i overensstemmelse med de oplysninger,
Side 3
som fremgår af den særlige valgliste, hvorpå personer, der er optaget i Udenrigs-ministeriets protokol, optages efter anmodning.Det er derfor en forudsætning for, at herværende diplomater og andre eksterritoria-le personer fra de øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union, som er optaget iUdenrigsministeriets protokol, kan udøve deres valgbarhed eller ret til at være stil-ler for en kandidatliste til kommunal- og regionalvalget, at de har anmodet om atblive optaget på valglisten i den kommune, hvor de har deres private bolig (adres-se), og at de således er optaget på denne på det tidspunkt, hvor valgbestyrelsenforetager den omhandlede undersøgelse af kandidatlisterne.Ministeriet har tilføjet en omtale af ovenstående forhold i lovforslagets almindeligebemærkninger, pkt. 2.3.7.