Sundhedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 169
Offentligt
997252_0001.png
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wwww.im.dk
Folketingets SundhedsudvalgLiselott Blixt
Dato: 16. maj 2011Enhed: SygehuspolitikSagsbeh.: SUMIHOSags nr.: 1104908Dok nr.: 524741
Folketingets Sundhedsudvalg har den 10. maj 2011 stillet følgende spørgsmålnr. 13 vedr. L 169 (Alm. del) til indenrigs- og sundhedsministeren, som hermedbesvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).Spørgsmål nr. 13 vedr. L 169:’’Ministeren bedes redegøre for, hvorfor det i lovforslaget er fastsat, at det skalvære en fagperson, der skal være formand i en regional komité. Hvorfor kankomiteerne ikke selv vælge deres formand? ”Svar:Formandskabet i de regionale videnskabsetiske komiteer består ifølge dengældende komitélov af et komitémedlem, som repræsenterer den sundhedsvi-denskabelige forskning, og et komitémedlem, som repræsenterer lægmed-lemmer. Konstitueringen reguleres ikke yderligere.Der lægges med forslaget fortsat op til, at de regionale komiteer selv vælgerformand og næstformand blandt de udpegede medlemmer. Med henblik på atsikre, at formanden har en faglig indsigt i projekterne, foreslås det at lovfæste,at formændene for de regionale komiteer vælges blandt komiteernes forsk-ningsaktive medlemmer. Med henblik på at sikre den nødvendige balance fo-reslås det samtidigt at lovfæste, at næstformanden vælges blandt lægmed-lemmerne.Forslaget skal bl.a. ses i lyset af, at formandskabet med L 169 tillægges befø-jelse til på komiteens vegne at træffe afgørelse i sager, der ikke skønnes atfrembyde tvivl, jf. lovforslagets § 24, stk. 4.Forslaget er en implementering af anbefaling 11 fra udvalget om revision afdet videnskabsetiske komitésystem, jf. udvalgets Betænkning 1515 afgivet imarts 2010. Herudover henviser jeg til de almindelige bemærkninger til L 169og bemærkningerne til forslagets § 36.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder / Irene Holm