Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 165
Offentligt
994076_0001.png
994076_0002.png
994076_0003.png
994076_0004.png
Folketingets Miljø- og PlanlægningsudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. NST-401-00126Den 9. maj 2011
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har i brev af 5. maj 2011 stilletfølgende spørgsmål nr. 22 (L 165), som hermed besvares. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Eyvind Vesselbo (V).

Spørgsmål nr. 22 (L 165)

Vil ministeren i relation til lovforslaget redegøre for elementerne iadministrationsmodellen for kompensation til de enkelte lodsejere iforbindelse med vandløbsindsatsen?

Svar

Jeg forstår spørgsmålet således, at det vedrører reglerne om ændretvandløbsvedligeholdelse. Disse går bl.a. ud på, at ændret vedligeholdelseførst kan iværksættes, når vandløbsmyndigheden har indhentet godkendelsehertil hos de statslige myndigheder. Denne procedure skal sikre, at der ikkeigangsættes indsatser, der forudsætter udbetaling af kompensation ud overden samlede økonomiske ramme. Det fremgår således af lovforslag L 165,§3, stk., 4 at ” I offentlige vandløb, for hvilke det af vandplaner eftermiljømålsloven fremgår, at der skal ske en indsats, kanvandløbsmyndigheden først ændre vedligeholdelsen, når myndigheden harindhentet godkendelse hertil hos de statslige myndigheder”. Jeg kan i øvrigthenvise til mine besvarelser af spørgsmål 16-21.Miljøministeriet og Fødevareministeriet udarbejder sammen med KL detadministrative grundlag for kommunernes indsats med ændretvandløbsvedligeholdelse på baggrund af de udpegede indsatser for ændretvandløbsvedligeholdelse i vandplaner samt grundlaget for udbetaling afkompensation via landdistriktsprogrammet.Det detaljerede administrationsgrundlag for indsatsen, også kaldetadministrationsmodellen for vandløbsvedligehold, er endnu ikke på plads.Jeg kan dog oplyse, at følgende principper vil danne udgangspunkt for enkommende administrationsmodel:
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
Det er kommunerne som vandløbsmyndighed, der på baggrund af de ivandplanerne udpegede vandløbsstrækninger for ændret vedligeholdelse,konkret vurderer, hvilken ændring af vedligeholdelse der er nødvendig for atopnå den ønskede miljøtilstand.Det er Miljøministeriet, der fastsætter kriterier for prioritering af indsatsernemed henblik på at sikre, at de enkelte indsatser sker omkostningseffektivt,dvs. at der opnås mest miljø for pengene. Det er ligeledes Miljøministeriet,der skal godkende, om en indsats kan påbegyndes.For hver enkelt udpeget vandløbsstrækning, hvor der skal gennemføres enindsats, skal der udarbejdes konkrete konsekvensvurderinger ogkonsekvenskort, dvs. vurderinger og kort, der detaljeret beskriver, hvilkearealer der forventes at blive påvirket af den ændrede vedligeholdelse og ihvilken udstrækning. I disse vurderinger vil også indgå konsekvenser iforhold til omfanget af vådere arealer som følge af evt. forhøjet vandstand idræn mv. Inden konsekvensvurderingen påbegyndes, kontaktes lodsejere,der kan blive berørt af indsatsen.På baggrund af konsekvenskortene vil den enkelte lodsejer kunne se, hvilkearealer der forventes at blive påvirket af indsatsen og dermed kan opnåkompensation – forudsat at den givne indsats gennemføres. Der ventes atvære tale om årlige udbetalinger af kompensation, der skal beregnes ud fraarealets størrelse og tidligere anvendelse.Kommunen kan først ændre et vandløbsregulativ, når kommunen påbaggrund af konsekvensvurderingen har indhentet godkendelse hertil hosMiljøministeriet. Denne procedure skal sikre, at der ikke igangsættesindsatser, der forudsætter udbetaling af kompensation ud over den samledeøkonomiske ramme. Således kan der ikke igangsættes en indsats, uden der erpenge til at kompensere den enkelte lodsejer for ejerens nettotab inden forrammerne af Landdistriktsprogrammet.Når der foreligger en godkendelse fra Miljøministeriet, udarbejderkommunen - for offentlige vandløb - et udkast til nyt regulativ for detpågældende vandløb. For private vandløb fastsætter kommunenbestemmelser for den fremtidige praksis for vedligeholdelse af detpågældende vandløb. Den videre proces – for både offentlige og privatevandløb - følger vandløbslovens gældende bestemmelser om høring,indsigelser, godkendelse og klagemuligheder.Når den ændrede vedligeholdelse træder i kraft, og indsatsen iværksættes, erdet aftalt, at eventuelle indkomsttab som følge af reduceret mulighed foropdyrkning og høst af afgrøder skal kompenseres viaLanddistriktsprogrammet. Konsekvenskortet kan af den enkelte lodsejeranvendes som dokumentation for et forventet tab, hvorfor ejeren søger
2
Fødevareministeriet om udbetaling af kompensation. De berørte landmændskal efterfølgende årligt søge kompensation via FødevareErhvervs fællesansøgningsskema for arealrelaterede ordninger.Såfremt der efterfølgende opstår uforudsete konsekvenser, efter at indsatsener sat i gang, f.eks. hvis en indsats påvirker et væsentligt større areal endvurderet i forhold til konsekvenskortet, vil der ske en opjustering af deudpegede arealer, som fremadrettet udløser kompensation inden forrammerne af Landdistriktsprogrammet. Miljøministeriet ogFødevareministeriet sikrer rammerne herfor. Og omvendt, hvis en indsatspåvirker et mindre areal, vil der ske en nedjustering.På baggrund af ovenstående principper forventes følgende konkreteelementer at indgå i en administrationsmodel forud for igangsættelse af enindsats:1)Ansøgning fra kommunen om igangsættelse af konsekvensvurdering.Kommunen sender en ansøgning til Fødevareministeriet eftergodkendelse fra Miljøministeriet om igangsættelse af første trin forpåbegyndelse af en given indsats i forhold til de i vandplanerneudpegede vandløbsstrækninger, dvs. ansøgning om igangsættelse afkonsekvensvurdering.2)Tilsagn til konkret konsekvensvurdering.Staten giver – såfremtindsatsen fremgår af vandplanerne og lever op til en række nærmerefastsatte kriterier – tilsagn om tilskud til, at kommunen kaniværksætte en konkret konsekvensvurdering, eventuelt viainddragelse af konsulentfirma.3)Udarbejdelse af en konkret konsekvensvurdering.Kommunenkontakter de lodsejere, der ventes at blive berørt, om den påtænkteigangsættelse af en konkret konsekvensvurdering og tidsplanenherfor, hvorefter konsekvensvurderingen kan udarbejdes.4)Godkendelse af konsekvensvurderingen.Kommunen indsenderkonsekvensvurderingen til Miljøministeriet, der afgør, omvurderingen giver anledning til at revurdere projektet, og indstiller tilFødevareministeriet om projektet kan igangsættes.5)Igangsættelse af indsatsen.Fødevareministeriet meddelerkommunen, at indsatsen kan påbegyndes. De berørte lodsejeremodtager kopi. Den videre proces følger vandløbslovens gældendebestemmelser om høring, klage mv.6)Kompensation.En ændret vandløbsvedligeholdelse kan ikkeiværksættes, før landmanden har fået oplyst, at han kan søge omkompensation for indkomsttab.En endelig administrationsmodel vil i videst muligt omfang blive udarbejdeti samarbejde med KL. Administrationsmodellen vil blive forelagt
3
forligspartierne bag Grøn Vækst aftalerne sammen med oplæg til justering afvandplanforslagene.Implementeringen vedrørende ændret vandløbsvedligeholdelse kan førstpåbegyndes, når der foreligger endelige godkendte vandplaner.
Karen Ellemann Helle Pilsgaard
4