Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 165 Bilag 5
Offentligt
977707_0001.png
977707_0002.png
Glostrup, den 31. marts 2011
FolketingetMiljø- og PlanlægningsudvalgetChristiansborg1240 København K

Vedr. lokaliseringsplanlægning for store husdyrbrug - L165 – implementering af Grøn

Vækst på Miljøministeriets område - Planloven

Med lovforslaget lægges der op til at kommunerne skal planlægge for placering af store husdyr-brug med mere end 500 DE (dyreenheder), og at der skal være tale om en ”positiv” planlæg-ning, hvor den enkelte landmand fremover selv skal kunne vælge, om etablering eller udvidelseaf husdyrbrug over 500 DE skal ske inden for eller uden for de udpegede områder til store hus-dyrbrug. Baggrunden for forslaget er, at den fortsatte strukturudvikling i jordbruget forventes atmedføre større og mere industrielle anlæg og med de seneste lempelser af landbrugsloven er detnu også muligt at etablere store jordløse husdyrbrug. Det er derfor samfundsmæssigt og plan-lægningsmæssigt relevant at påvirke denne udvikling, således at de fremtidige store produkti-onsenheder lokaliseres i robuste områder, hvor intensiv jordbrug kan foregå i pagt med miljø,natur, infrastruktur, forsyning osv.Der er tre aspekter af ovennævnte forslag, som er vigtige at forholde sig til politisk i forbindelsemed udvalgsbehandlingen:A. Hvorfor skal planlægningen kun omfatte store husdyrbrug over 500 DE ?Der findes i dag ca. 400 husdyrbrug med mere end 500 DE, og antallet af store husdyrbrug vilformentlig vokse de kommende år. Store husdyrbrug med mindre end 500 DE og store plante-avlsbrug kan dog også være store industrilignende anlæg og have en stor lokal belastning i formaf bl.a. lugtgener, ammoniak og øget transport, der er begrundelsen for planlægningen, jf. lov-forslaget. Se også spørgsmål 6 stillet af Mette Gjerskov (S).B. Hvorfor skal planlægningen kun være ”positiv” ?Det har været et grundlæggende princip i planloven at jordbrugsplanlægningen skulle være "po-sitiv" i forhold til jordbrugserhvervets udviklingsmuligheder. Men ved at videreføre dette prin-cip for den foreslåede kommuneplanlægning for store husdyrbrug udhules formålet med plan-lægningen reelt (ligesom ovennævnte grænse på 500 DE bliver uden betydning). Hvis den en-kelte landmand alligevel selv kan vælge, om etablering eller udvidelse af husdyrbrug over 500DE skal ske inden for eller uden for de udpegede områder til store husdyrbrug, vil planlægnin-gens effekt være meget svækket - både i forhold til at give jordbruget større investeringssikker-hed, og i forhold til at give naboer, grønne interesseorganisationer osv. bedre information om
udviklingen i det åbne land. Og kommunernes motivation for at foretage planlægningen og ak-tivt investere i at udbygge områder udlagt til store husdyrbrug (med f.eks. infrastruktur, biogas-anlæg, fælles vaskepladser til sprøjteudstyr el. lign.) vil også være lav, jf. også KL´s henvendel-se til udvalget af 18. marts 2011 (side 2-3) - Udvalgsbilag 3.Dertil kommer det særlige planlægningsmæssige behov for at sikre, at fremtidige store jordløsehusdyrbrug kan placeres i agro-industrielle områder på helt samme måde som det kendes forområder udlagt til industri og produktion med særlige beliggenhedskrav.C. Hvorledes er forholdet / samspillet mellem den kommende kommuneplanlægning for storehusdyrbrug og de eksisterende regler for lokaliseringsplanlægning for landbrugets driftsbyg-ninger og –anlæg ?Det er uklart hvorledes den foreslåede kommuneplanlægning for store husdyrbrug i medfør afplanlovens § 11a, stk. 1, nr. 11 ("skal"-planlægning) skal foretages og administreres i forhold tilden eksisterende mulighed for at kommunerne kan planlægge for beliggenheden af arealer tillokalisering af landbrugets driftsbygninger og driftsanlæg inden for de udpegede særlig værdi-fulde landbrugsområder, jf. planlovens § 11b, stk. 2 ("kan"-planlægning), jf. juraprof. HelleTegner Ankers høringsbemærkninger til lovforslaget.BaggrundSom led i Realdanias idékonkurrence om fremtidens landbrugsbyggeri(www.fremtidsgaarde.dk), er der gennemført fire udviklingsprojekter om kommuneplanlægningfor fremtidens landbrugsbyggeri. Resultaterne fra disse udviklingsprojekter må forventes at bli-ve retningsgivende for kommunernes planlægning for store husdyrbrug.Vedlagt en artikel fra fagbladet ”BYPLAN”, der beskriver perspektiverne for udviklingsprojek-terne i forhold til bl.a. de med lovforslaget fremsatte ændringsforslag til planloven.
./.
Med venlig hilsen
Karsten L. Willeberg-NielsenNordvangs Allé 32600 Glostrup