Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 165 Bilag 5
Offentligt
977706_0001.png
977706_0002.png
977706_0003.png
977706_0004.png
977706_0005.png
977706_0006.png
EN NY JORDBRUGSPLANLÆGNING ER NØGLENTIL KVALIFICERING AF KOMMUNEPLANERNEFOR DET ÅBNE LAND!I 2. generation af kommuneplaner skal vi fokusere på jordbrugsplanlægningen. Resultatet afudviklingsprojekterne om kommuneplanlægning for landbrugsbygger1giver værktøjer til kom-munerne til håndtering af de øgede krav til kommuneplanlægningen for det åbne land, somfølger ændringer af planloven i forbindelse med Grøn Vækst. Desuden diskuteres de fremtidigeplanlægningsmæssige udfordringer med jordløse husdyrbrug.Af Lederen til ByplanNyt nr. 1, marts 2010(tema om Grøn Vækst) fremgår bl.a. følgende:”Skal fremtidens fødevarer produceres nærvores byer? Det er der noget, der tyder på.Det bliver snart muligt at flytte industrilig-nende produktioner ind i industriområderne.… Er det et skræmmebillede eller et ønske-scenarie? Det kommer an på øjnene, der ser.Og det kommer i høj grad an på, om udviklin-gen bliver styret. Hvis vi kan styre udviklin-gen, kunne en fordel være, at vi i fremtidenkan producere vores fødevarer mere rationeltuden brug af lange transportveje. En andenfordel er, at vi kan friholde vores landskab fornogle af de store industrikomplekser, der letkan komme til at dominere de flade marker.… Hvis udviklingen går den vej, har planlæg-gerne store opgaver foran sig. Der skal lokal-planlægges for industriområder med nye spil-lere, der skal planlægges for lokalisering afde store husdyrbrug i det åbne land, … GrønVækst gør det endnu mere aktuelt at se på,om vi har de rigtige redskaber til at styre denudvikling.” Denne artikel vil give svar på dissespørgsmål på baggrund af erfaringer fra fireudviklingsprojekter om lokaliseringsplanlæg-ning for fremtidens landbrugsbyggeri i kom-muneplanlægningen.
Af Karsten L. Willeberg-Nielsen,Sol Strømbo Hansen ogVibeke Nellemann2009-kommuneplanerne, der også er 1. generati-on af den sammenfattende kommuneplanlægningfor det åbne land, er præget af en harmoniseringmed amternes regionplaner. Retningslinjerne ersåledes indarbejdet uden større tilpasninger ellerrevurderinger i forhold til den pågældende kom-munes landskabelige, jordbrugsstrukturelle ellerpolitiske forhold. Alene dette forhold medfører etstort behov for opdatering og revurdering af plan-lægningen for det åbne land. Dertil kommer, atlandbrugets fortsatte strukturudvikling, vand- ognaturplanerne samt Regeringens initiativer omGrøn Vækst yderligere øger behovet for at kvalifi-cere kommuneplanlægningen. Samspillet melleminteresserne i det åbne land presser sig på. Detgælder f.eks. konkret i forhold til planlægningenfor lokalisering af de 40-50 store fælles biogasan-læg, der er en målsætning om med Grøn Vækst.
Perspektiver for fremtidens planlægning fordet åbne landSom følge af Grøn Vækst ændres planloven såle-des, at der bliver krav om, at kommuneplanernefastlægger retningslinjer for og udpeger arealertil store husdyrbrug og fælles biogasanlæg (kom-mende ”skal”-emne i kommuneplankataloget).Derudover opretholdes muligheden for at kommu-neplanlægge for lokalisering af landbrugsbyggeri,jf. planlovens § 11b, stk. 2 (”kan”-emne). Ogsåsikring og udpegningen af de særlig værdifuldelandbrugsområder, jf. planlovens § 11a, stk. 1, nr.10 (”skal”-emne), kræver fortsat udarbejdelse afjordbrugsanalyse.Proces og metoder til lokaliseringsplanlægningfor landbrugsbyggeri anvendt i de tre udviklings-projekter (omtalt i artikel side 23) kan uden videreoverføres til den kommende ”skal”-planlægningfor lokalisering af store husdyrbrug. Et velfunge-rende samspil mellem planlægning for og miljø-godkendelser af store husdyrbrug er afgørende
30
for både planlægningens og miljøgodkendelserneseffekt og betydning. Dermed sikres målet om, at defremtidige store husdyrbrug lokaliseres og udformesmest hensigtsmæssigt samfundsmæssigt set - i for-hold til private og offentlige investeringer, landskab,natur og miljø, infrastruktur, naboer og friluftsliv,forædlings- og forarbejdningsvirksomheder osv. Der-for er det også vigtigt, at der foreligger et opdateretvidensgrundlag i form af jordbrugsanalyser. Medkommunale jordbrugsanalyser kan netop bl.a. oven-nævnte strukturer kortlægges forud for en udpegningaf områder til lokalisering af store husdyrbrug. På denmåde er også resultaterne af det fjerde Realdania-udviklingsprojekt om kommunale jordbrugsanalyser2(er ikke nærmere omtalt i artikel side 23) et vigtigtbidrag til opkvalificering af den kommende kommune-planlægning for store husdyrbrug.Planlægning for jordløse husdyrbrug er stadigen udfordringPå ét punkt kan udviklingsprojekternes metodeudvik-ling dog ikke bidrage. Det er i forhold til mulighedernefor at etablere jordløse husdyrbrug. Muligheden forat etablere jordløse husdyrbrug er tilvejebragt gen-nem Grøn Vækst og den efterfølgende ændring aflandbrugsloven3. Sådanne jordløse husdyrbrug kan afmange årsager hensigtsmæssigt placeres i udlagteagro-industrielle områder i tilknytning til udlagte er-hvervs- og industriområder, havnearealer el. lign.,hvor der også med fordel kan planlægges for etable-ring af fælles biogasanlæg. Udviklingsprojekterne harkun behandlet denne planlægningsmulighed som etperspektiv på længere sigt, fordi jordløse husdyrbrugikke var en lovgivningsmæssig mulighed4(men aleneen politisk vision) på tidspunktet for udviklingsprojek-ternes gennemførelse. Ved udpegning af områder tilRegeringens Grøn Vækst-oplæg - Danmark som GrønVækstnation.
31
Kommunen skal:• have en kommuneplan med retningslin-jer for varetagelse af de jordbrugsmæs-sige interesser, herunder for sikringen afsærlig værdifulde landbrugsområder (§11a, stk. 1, nr. 10).• have en kommuneplan der på kort udpe-ger særlig værdifulde landbrugsområder- der skal foreligge en jordbrugsana-lyse før en revision kan foretages, jf. destatslige interesser i kommuneplanlæg-ningen.• have en kommuneplan med retningslin-jer for beliggenheden af arealer til lo-kalisering af store husdyrbrug og fællesbiogasanlæg (efter Grøn Vækst er imple-menteret i planloven).Kommunen kan:• have en kommuneplan med retningslin-jer for beliggenheden af arealer til loka-lisering af landbrugets driftsbygningerog driftsanlæg inden for de udpegedesærlig værdifulde landbrugsområder (§11b, stk. 2).Regeringens Grøn Vækst-program vil de kom-mende år medføre store forandringer af landska-bet og det åbne land - bl.a. er det målsætningenat der etableres ca. 50 store fælles biogasanlæg,der kan behandle husdyrgødning - her er muligeplaceringer af biogasanlæg vist ud fra hvor kon-centrationen af husdyrproduktioner er størst.Kilde: Forsknings- og udviklingsstrategi for bio-gas, ”Brancheforeningen for Biogas, 2009”bynær lokalisering af jordløse husdyrbrug vil derformentlig være større fokus på at skabe optimalsammenhæng til relevant infrastruktur (forsyning,trafik, IT osv.) end på de landskabelige og natur-og miljømæssige forhold, som udviklingsprojek-terne har fokuseret på.Hvilke jordbrug bør der planlægges for?Som følge af de to udviklingsprojekter i Ringstedog Favrskov-Randers retter den gældende kom-muneplanlægning her sig mod de landbrugs-
byggerier, der kræver tilladelse efter planloveneller anden lovgivning - dvs. både etablering ogudvidelse af husdyrbrug, der kræver miljøgodken-delse, og f.eks. plantebrug, der kræver landzone-tilladelse. I det sidste (Ringkøbing-Skjern-projek-tet) anbefales det desuden, at intentionerne ogkortlægningsværktøjerne bør indgå som ikke-bin-dende værktøjer i forbindelse med udarbejdelseaf miljøgodkendelser til etablering af nye storehusdyrbrug, eller udvidelse af eksisterende hus-dyrbrug til mere end 250 dyreenheder (DE).I udkastet til Grøn Vækst- lovændring af bl.a.planloven5foreslås det, at store husdyrbrugover 500 DE pr. ejendom omfattes af kommune-planlægningen for beliggenheden af arealer tillokalisering af driftsbygninger og driftsanlæg påstore husdyrbrug. Det fremgår bl.a. af udkastet tillovforslag, at formålet med planlægningen er atsikre grundlaget for en hensigtsmæssig beliggen-hed af arealer til byggeri og anlæg af store hus-dyrbrug i forhold til omgivelserne på basis af ensamlet planlægningsmæssig vurdering. Det skalbidrage til at sikre en hensigtsmæssig placeringaf store husdyrbrug fremover i forhold til infra-Følgende fremgår af ”Aftale om Grøn Vækst”,16. juni 2009, og ”Aftale om Grøn Vækst 2.0”,9. april 2010 - begge mellem Regeringen ogDansk Folkeparti:•”Ændring af planloven med henblik på at forpligte kommunerne til at inddrage lokali-sering af biogasanlæg i kommuneplanlæg-ningen …”, og•”Desuden ændres planloven, så kommu- nerne skal inddrage de nye store husdyrbrugi den almindelige planlægning …”
32
strukturen, herunder især de fælles biogasanlæg,som skal aftage gylle fra husdyrbruget. I udkastettil lovforslaget er det bl.a. fremhævet, at husdyr-brug over 500 DE vil kunne få betydelig påvirkningved lokalisering i det åbne land, som kan sidestil-les med påvirkningen fra egentlige industrianlæg.Ifølge Danmarks Statistik fandtes der i 2008 i alt2.514 husdyrbrug med mere end 250 DE, og ifølgeGødningsregnskaberne fandtes der i 2008 kun422 husdyrbrug med mere end 500 DE. Det fore-kommer ikke overbevisende, at det alene er hus-dyrbrug over 500 DE, det er relevant at planlæggefor. Såvel plantebrug med store bygningsvolume-ner og husdyrbrug under 500 DE kræver også, aten sammenhæng til infrastruktur, landskab, naturog miljø sikres.Positiv planlægningIfølge udkastet til lovforslaget om Grøn Vækst-ændring af planloven er forudsætningen ompositiv planlægning opretholdt6. Planlægningenhar således ikke til formål at udpege områder,hvor det ikke er hensigtsmæssigt at placere ogudvide hhv. store husdyrbrug og landbrugsbyg-geri (”negativ”-planlægning). Det er imidlertidet meget væsentligt aspekt for den kommendeplanlægning for store husdyrbrug, at det afklares,om det ved planlægningen (dvs. retningslinjer ogområdeudpegning) kan sikres, at store husdyr-brug skal placeres i de hertil udpegede områder.Den nuværende lovgivning giver (i medfør afplanlovens § 11b, stk. 2) alene mulighed for, atstore husdyrbrug kan placeres i de udpegede om-råder7. Med andre ord er det meget vigtigt forudfor planlægningen (og for jordbrugserhvervetsinteresse og kommunernes motivation), at der erklarhed over, om det er muligt for kommunerne atafvise ansøgninger om etablering eller udvidelseaf store husdyrbrug, hvis de placeres udenfor de
Store husdyrbrug - Nyt i kommuneplankatalogeti følge udkast til planlovsændring:§ 11a, stk. 1, nyt nr. 11: Beliggenheden af area-ler til lokalisering af driftsbygninger og driftsan-læg på store husdyrbrug.Store husdyrbrug = ejendomme med mere end500 dyreenheder.§ 11b, stk. 2, opretholdes uændret - dvs. kom-munerne ”skal” planlægge for store husdyr-brug, og kommunerne ”kan” derudover stadigplanlægge for beliggenheden af arealer til loka-lisering af landbrugets driftsbygninger og drifts-anlæg - dvs. også for plantebrug etc., der f.eks.kræver landzonetilladelse.Planlægningen skal sikre:• en hensigtsmæssig placering i forhold tilinfrastruktur,• en hensigtsmæssig placering i forhold tilfælles biogasanlæg (der også bliver et nyt”skal”-emne i kommuneplankataloget),som vil skulle aftage gylle fra husdyr-brugere,• hensynet til landskabet og natur- og miljø-interesserne,• hensynet til byvækst, samt• husdyrbrugserhvervets udviklings-muligheder og investeringer.
Foto: Biofoto
udlagte områder. Som nævnt er dette formentligikke tilfældet, jf. den hidtidige juridiske praksis forog fortolkning af jordbrugsplanlægning i planloven.9For ansøgninger om etablering af jordløse, intensivehusdyrbrug bør der dog være mulighed for at henvi-se placering af disse til særlige planlagte agro-indu-striområder, jf. ovenfor. Dermed bør der kunne givesafslag på at etablere jordløse husdyrbrug udenforde udlagte områder til store husdyrbrug. Men detforudsætter naturligvis, at alle kommuner har fore-
33
Store husdyrbrug og fælles biogasanlæg vil på kort sigt sand-synligvis blive etableret som industrianlæg i det åbne land.Det vil fremover kræve opdatering af kommuneplanlægningenfor det åbne land! - Kilde: Lemvigbiogas.com
taget en aktiv planlægning for agro-industriområ-der og har et reelt udbud af sådanne områder.I forbindelse med erfaringsudvekslingen mellemudviklingsprojekterne blev det udtrykt, at der kanske en yderligere forenkling i administrationen afsager, hvis kommunerne får mulighed for eksem-pelvis at afvise en ansøgning i et ”ikke-egnet”område eller henvise en ansøger til et egnet om-råde - alene på baggrund af zoneringen. Derud-over blev det anbefalet, at kommunerne tilbyderansøgere med ønsker om lokalisering af stort nytlandbrugsbyggeri mulighed for at deltage i gen-
nemførelse af ”lokal områdeplanlægning” ellerlokalplanlægning i dialog med lokale aktører m.fl.De næste par år vil der formentlig blive etab-leret et begrænset antal jordløse husdyrbrug iDanmark. Grunden hertil er, at de integreredemiljøanlæg, herunder biogasanlæg, der er enforudsætning for at omdanne gyllen til energi el-ler gødningsprodukter, udviklingsmæssigt samtdrifts- og anlægsøkonomisk ikke er optimeretendnu. Alene af den grund vil langt hovedpartenaf de store husdyrbrug, der forventes etablereteller udvidet i de kommende år, formentlig blive
placeret i landzone / det åbne land med et jordtil-liggende, der omtrent svarer til harmonikravene.Derfor er det vigtigt, at 1. generation af kommu-nernes planlægning for store husdyrbrug tagersigte på at udpege både områder til ”almindelige”store husdyrbrug i landzone / det åbne land - somder formentlig fortsat på kort sigt vil være størstmarkedsmæssig interesse og efterspørgsel efter- og områder til jordløse eller andre særligt in-dustrielle store husdyrbrug i byzone eller særligeagro-industrielle områder i landzone i umiddelbarnærhed af byzone eller relevant infrastruktur.
Fodnoter1) Udviklingsprojekter om kommuneplanlægningfor landbrugsbyggeri for Ringkøbing-Skjern ogRingsted samt Favrskov og Randers kommunersom led i Realdanias kampagne, se www.frem-tidsgaarde.dk under ”Inspiration” / ”Kommune-planlægning”.2) ”Jordbrugserhvervet i Sønderborg Kommune -Jordbrugsanalyse, Sønderborg Kommune”, COWIA/S, LandboSyd, Skov & Landskab / KU LIFE, forRealdania, 2009, og ”Anvisninger til kommunalejordbrugsanalyser (”kogebog”) - med eksemplerfra Sønderborg Kommune”, COWI A/S og Skov &Landskab / KU LIFE, for Realdania, 2010.3) Lov nr. 243 af 22. marts 2010 om ændring af lovom landbrugsejendomme.4) Det bemærkes at § 6 i Lov miljøgodkendelsemv. af husdyrbrug fortsat udgør en hindring foretablering af jordløse husdyrbrug i fremtidig by-zone eller landzone, der er lokaplanlagt som er-hvervsområder.5) Lovforslaget var på tidspunktet for denne arti-kel endnu ikke fremsat i Folketinget.6) Det fremgår bl.a. af lovbemærkningerne, atudpegningernes formål er at skabe større inve-steringssikkerhed og sikre udviklingsmuligheder.7) Af KLs høringssvar til udkastet til Grøn Vækst-lovændringen af planloven fremgår det bl.a. atder ikke alene bør foretages positiv udpegning.Modsat fremgår det bl.a. af høringssvaret fraLandbrug & Fødevarer, at store landbrug fortsat
- trods positiv udpegning - skal kunne placeres iandre områder.8) Af kommissoriet for Husdyrreguleringsudvalgetunder Grøn Vækst fremgår det bl.a., at udvalgetskal have fokus på at bidrage til en god sammen-hæng mellem regulering af husdyrbrugene ogden kommende kommuneplanlægning, herundersærligt planlægningen for placering af store hus-dyrbrug og for placering af biogasanlæg.9) ”Juridisk analyse af planlovens §11b, stk. 2,om kommmuneplanlægning for labrugsbyggeri”Helle Tegner Anker for Realdania, 2007.Referencer• Udkast til Forslag til Lov om ændring af na-turbeskyttelsesloven, planloven, vandløb-sloven, miljømålsloven, kemikalieloven ogmiljøbeskyttelsesloven (Grøn Vækst), sendti høring den 1. juli - 20. august 2010 til div.interessenter, Miljøministeriet, By- og Land-skabsstyrelsen, 2010.• Landsplanredegørelse 2010, Miljøministe-riet, By- og Landskabsstyrelsen, 2010.• Grøn Vækst - oplæg, Regeringen, april 2009.• Grøn Vækst - politisk aftale, Regeringen(Venstre og De Konservative) og Dansk Fol-keparti, 16. juni 2009.• Industialiserede storlandbrug i Danmark,Nee Rentz-Petersen, ph.d.-afhandling,Kunstakademiets Arkitektskole, januar 2010.
Vibeke Nellemann, Skov & Landskab, Kø-benhavns Universitet, Helle Jakobsen fraFavrskov Kommune, og Suzanne EbenDitlevsen / Ulrik Mathiasen har været pro-jektledere for udviklingsprojektet om kom-muneplanlægning for landbrugsbyggeri iFavrskov og Randers kommuner.Sol Strømbo Hansen, Ringsted Kommune,har været projektleder for Ringsted Kommu-nes deltagelse i udviklingsprojektet.Karsten L. Willeberg-Nielsen, COWI A/S,har været projektleder for COWIs deltagelsei udviklingsprojektet om kommuneplanlæg-ning for landbrugsbyggeri i Ringsted Kom-mune, og jordbrugsanalyse i Sønderborgkommune, ligesom han for Realdania harværet initiativtager til og facilitator for kom-muneplanlægnings-udviklingsprojekternei regi af kampagnen om Fremtidens land-brugsbyggeri (www.fremtidsgaarde.dk).Trine Eide, Dansk Landbrugsrådgivning, Vi-dencentret for Landbrug, og Hans Holt Poul-sen / Claus Josefsen, Ringkøbing-SkjernKommune, har været projektledere for ud-viklingsprojektet om kommuneplanlægningfor landbrugsbyggeri i Ringkøbing-SkjernKommune. Sille Markussen Dall har væretprojektleder for Sønderborgs Kommunesdeltagelse i udviklingsprojektet om jord-brugsanalyser.
35