Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 164 Bilag 6
Offentligt
984963_0001.png
984963_0002.png
984963_0003.png
984963_0004.png
984963_0005.png
Til lovforslag nr.L 164
Folketinget 2010-11
Betænkning afgivet af Miljø- og Planlægningsudvalget den 13. april 2011
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet og lov ommiljøbeskyttelse(Gennemførelse af dele af konventionen om kontrol og behandling af skibes ballastvand (ballastvandkonventionen) ogfastsættelse af regler om vurdering af virkninger på miljøet (VVM) m.v. for havbrug beliggende længere end 1 sømil frakysten)[af miljøministeren (Karen Ellemann)]1. ÆndringsforslagMiljøministeren har stillet 5 ændringsforslag til lovforsla-get.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 3. marts 2011 og var til 1.behandling den 17. marts 2011. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i Miljø- og Planlægnings-udvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og miljøministeren sendte den 17. september2010 dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret 2009-10,MPU alm. del – bilag 754. Den 3. marts 2011 sendte miljø-ministeren de indkomne høringssvar og et notat herom tiludvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 3 spørgsmål til miljøministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret. To af udvalgetsspørgsmål til miljøministeren og dennes svar herpå er op-trykt som bilag 2 til betænkningen.3. Indstillinger og politiske bemærkningerUdvalget indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stil-lede ændringsforslag.Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis, RadikaleVenstres og Enhedslistens medlemmer af udvalget finderdet glædeligt, at der nu er fastsat internationale regler forballastvand. Det vil bidrage til at hæve miljøbeskyttelsenglobalt og beskytte den biologiske mangfoldighed. Frem-over sikres det, at dyr og organismer ikke transporteresrundt på verdenshavene i ballastvandet for derefter at blivelukket ud i marine miljøer med den deraf følgende risiko forspredning af invasive arter.Danmark vil med sin ratifikation sikre, at konventionenhurtigt træder i kraft. Det giver Danmark en unik mulighedfor at udvikle metoder til håndtering og rensning af ballast-vand. S, SF, RV og EL opfordrer derfor regeringen til at ud-arbejde en plan for, hvordan danske miljøteknologiske virk-somheder kan udnytte denne fortrinsstilling til gavn forvækst og beskæftigelse, da Danmark allerede har etablerettestfaciliteter, og da danske miljøteknologiske virksomhederer langt fremme med at etablere rensningsteknologier. Bl.a.er der brug for stadig at udvikle nye energieffektive ogpladsbesparende systemer. Det bør også overvejes, hvordander tages højde for, at der udvikles vandbehandlingsanlæg,som også kan godkendes med hensyn til ferskvand.S, SF, RV og EL finder det ligeledes positivt, at der medloven implementeres regler vedrørende VVM-undersøgelseraf havbrug.Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Siumut, Tjóðvel-di og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænknin-gens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udval-get og havde dermed ikke adgang til at komme med indstil-linger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.
AX013181
2
4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfmiljøministeren,tiltrådt afudvalget:Til § 11)Nr. 20affattes således:»20.I§ 51, stk. 3,indsættes efter »i medfør af«: »§ 19 b,stk. 3, og«.«[Redaktionel ændring]2)I den undernr. 28foreslåede affattelse af§ 53 aaffat-tesstk. 1således:»En klage over følgende afgørelser har ikke opsættendevirkning, medmindre Natur- og Miljøklagenævnet bestem-mer andet:1) Afgørelser om dispensation meddelt i medfør af regler,der er fastsat med hjemmel i § 19 b, stk. 3.2) Afgørelser meddelt i medfør af § 24 a, stk. 1, og regler,der er fastsat med hjemmel i § 24 a, stk. 2-5.3) Godkendelser meddelt i medfør af regler, der er fastsatmed hjemmel i § 33, stk. 2.«[Redaktionel ændring]
3)Efter nr. 30 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 57 a, nr. 3,der bliver nr. 5, udgår »og«, og inr. 4,der bliver nr. 6, ændres »2.« til: »2, og«.«[Redaktionel ændring]4)Nr. 34affattes således:»34.I§ 59, stk. 1, nr. 3,indsættes efter »forbud eller påbudefter«: »§ 42 a, eller«, og »§ 43, stk. 1-4« ændres til: »§ 43,stk. 1 og 2«.«[Redaktionel ændring]Til § 35)Istk. 2ændres »29, 31« til: »29, 01, 31«.[Konsekvensændring]BemærkningerTil nr. 1-4Der er tale om lovtekniske korrektioner.Til nr. 5Der er tale om en konsekvensændring som følge af æn-dringsforslag nr. 3.
Peter Juel Jensen (V)nfmd.Eyvind Vesselbo (V) Erling Bonnesen (V) Birgitte Josefsen (V) Hans Christian Thoning (V)Jørn Dohrmann (DF) Liselott Blixt (DF) Carina Christensen (KF) Tage Leegaard (KF) Torben Hansen (S)Mette Gjerskov (S) Flemming Møller Mortensen (S) Trine Mach (SF) Steen Gade (SF)fmd.Johs. Poulsen (RV)Per Clausen (EL) Juliane Henningsen (IA)Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Socialistisk Folkeparti (SF)Det Konservative Folkeparti (KF)Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
474524231794
Liberal Alliance (LA)Kristendemokraterne (KD)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldi (T)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3111112
3
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 164Bilagsnr.12345TitelHøringssvar og høringsnotat, fra miljøministerenTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetÆndringsforslag fra miljøministeren1. udkast til betænkning2. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 164Spm.nr.1TitelSpm. om at redegøre for, hvilke initiativer regeringen vil iværk-sætte for at fremme dansk teknologieksport vedrørende ballast-vand i forlængelse af, at konventionen snart træder i kraft i mangeaf de øvrige lande, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre nærmere for, hvorfor klager over afgørelseri medfør af loven ikke får opsættende virkning, til miljøministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre nærmere for mulighederne for at drive hav-brug i beskyttede områder, til miljøministeren, og ministerenssvar herpå
2
3
4
Bilag 2To af udvalgets spørgsmål til miljøministeren og dennes svar herpåSpørgsmålene og svarene er optrykt efter ønske fra S, SF, RV og ELSpørgsmål 2:Vil ministeren redegøre nærmere for, hvorfor klager over afgørelser i medfør af loven ikke får opsæt-tende virkning, herunder hvad konsekvenserne vil blive og hvorvidt samme bestemmelse kan genfindes iandre miljølove?Svar:Der er med lovforslaget lagt op til, at klager over afgørelser i sager om dispensation fra ballastvandreg-lerne ikke som udgangspunkt vil blive tildelt opsættende virkning. Det skyldes, at der ved behandling afen dispensationssag vil blive foretaget en omfattende risikovurdering, som omfatter havne eller områder ibåde Danmark og et eller flere andre lande. Dispensationen skal endvidere godkendes ikke blot af de dan-ske myndigheder, men også af myndighederne i det/de lande dispensationen kommer til at omfatte. Dervurderes derfor ikke at være behov for at tillægge klager over dispensationer fra ballastvandreglerne op-sættende virkning.I forhold til havbrug bemærkes det, at bestemmelsen i lovforslaget svarer til gældende ret for havbrugplaceret mindre end 1 sømil fra kysten. Det vurderes, at havbrug placeret længere end 1 sømil fra kystenikke udgør en større forureningsrisiko end havbrug placeret inden for 1 sømil fra kysten, er det valgt ikkeat give klager over disse sager opsættende virkning.Det bemærkes, at lovforslaget sikrer, at Natur- og Miljøklagenævnet vil kunne bestemme, at en klageover en dispensation fra ballastvandreglerne eller over en VVM-tilladelse til et havbrug skal tildeles op-sættende virkning. Der er således stadig mulighed for at tildele en klage opsættende virkning, såfremt derefter Natur- og Miljøklagenævnets vurdering er behov herfor.Vedrørende spørgsmålet om bestemmelsen kan genfindes i andre miljølove, kan nævnes, at en tilsva-rende bestemmelse findes i lov om miljøbeskyttelse § 96, stk. 1, 1. pkt. Bestemmelsens ordlyd kan ligele-des genfindes bl.a. i havmiljølovens § 53 a, stk. 1.Spørgsmål 3:Vil ministeren redegøre nærmere for mulighederne for at drive havbrug i beskyttede områder, herunderhvilke typer beskyttede områder, der automatisk vil medføre afslag på en anmodning om nyt dambrug?Svar:VVM-reglerne er ikke i sig selv til hinder for at meddele tilladelse til havbrug uanset havbrugets place-ring.VVM-reglerne sikrer alene, at de ansvarlige miljømyndigheder vurderer, om et givet havbrugsprojekter VVM-pligtigt, og såfremt dette er tilfældet, om der kan meddeles tilladelse til at igangsætte det an-meldte projekt på grundlag af en gennemført VVM-procedure.Der gælder dog særlige betingelser for at godkende virksomheder, der kan påvirke EU-beskyttet natur,jf. den såkaldte habitatbekendtgørelse (bekendtgørelse nr. 408 om udpegning og administration af interna-tionale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter).
5
Efter disse regler skal etablering af havbrug, der kan påvirke et Natura 2000-område væsentligt, vurde-res for konsekvenser for de arter og naturtyper, som områderne er udpeget for at beskytte. Der kan kungives tilladelse, hvis det kan dokumenteres, at havbruget ikke skader det udpegede område. Det gælder,uanset om havbruget påtænkes etableret indenfor eller udenfor området.Desuden må der ikke tillades havbrug, der kan beskadige eller ødelægge yngle- eller rasteområder forde arter, der er listet på habitatdirektivets bilag IV. I forbindelse med havbrug kan især peges på, at mar-svin står på bilag IV.Den, der vil etablere eller udvide et havbrug uden for 1 sømil fra kysten, skal i fremtiden sende ansøg-ning herom til Miljøministeriet og ikke som tidligere til kommunen, men der er ikke med lovforslagetændret ved de kriterier, der skal lægges til grund for myndighedernes vurdering af om der kan gives god-kendelse eller ej.