L 160 Forslag til lov om ændring af lov om markedsføring og om ophævelse af lov om Forbrugerforum.

(Ophævelse af specialforbuddene mod rabatkuponer og købsbetingede konkurrencer, fastsættelse af regler om Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens gennemførelse og offentliggørelse af sammenlignende test samt anvendelse af anonym informationsindsamling m.v.).

Af: Økonomi- og erhvervsminister Brian Mikkelsen (KF)
Udvalg: Erhvervsudvalget
Samling: 2010-11 (1. samling)
Status: Stadfæstet

Om lovforslaget

Sagsgang:
Fremsat 02-03-2011
1. behandlet / henvist til udvalg 22-03-2011
Betænkning afgivet 24-05-2011
2. behandlet/henvist til udvalg 27-05-2011
Betænkning afgivet 30-05-2011
Tillægsbetænkning afgivet 30-05-2011
3. behandlet, vedtaget 01-06-2011
Ministerområde:
Økonomi- og Erhvervsministeriet
Resumé:
Loven skal sikre, at markedsføringsloven er i overensstemmelse med EU-direktivet om urimelig handelspraksis. Dette sker ved at ophæve forbuddet mod rabatkuponer og købsbetingede konkurrencer. Samtidig bliver markedsføringslovens § 9 om salgsfremmende foranstaltninger præciseret, så man sikrer, at forbrugerne får mulighed for at gennemskue tilbud ved brug af salgsfremmende foranstaltninger.
Ved ændringsforslag fra økonomi- og erhvervsministeren blev de erhvervsdrivendes pligt til at skilte med organiseret rabat, som var foreslået ophævet, bevaret.
Desuden ophæves markedsføringslovens § 16 om oplysningskrav i forbindelse med organiseret rabat.
Endelig ophæves lov om Forbrugerforum. I stedet indsættes en hjemmel til, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan teste varer og tjenesteydelser og anvende anonym informationsindsamling.
Afstemning:
Vedtaget 92 stemmer for forslaget (V, S, SF, KF, RV) 20 stemmer imod forslaget (DF, EL) 0 stemmer hverken for eller imod forslaget