Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 155 Bilag 1
Offentligt
961567_0001.png
961567_0002.png
961567_0003.png
Høringsnotatvedrørende forslag til lov om anlæg afNordlig Omfartsvej ved NæstvedUdkast til forslag til lov om anlæg af Nordlig Omfartsvej ved Næstved har væreti høring fra den 12. januar 2011 til den 31. januar 2011. Lovforslaget har endvi-dere været offentliggjort på høringsportalen borger.dk.Lovforslaget er et led i udmøntningen af aftale af 2. december 2009 mellem re-geringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, DanskFolkeparti, Socialistisk Folkeparti, og Liberal Alliance om ”Bedre veje mv.”.Med loven bemyndiges transportministeren til at anlægge en nordlig omfarts-vej ved Næstved.Følgende myndigheder og organisationer er blevet hørt: Næstved Kommune,Region Sjælland, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Erhverv, DITransport, Dansk Transport og Logistik (DTL), Movia og Forenede Danske Mo-torejere (FDM).1. Høringssvar med bemærkninger./.
Side 1/1
Transportministeriet har modtaget 3 høringssvar. De modtagne høringssvar ervedlagt som bilag til høringsnotatet.I det følgende gennemgås og kommenteres høringssvarene i hovedtræk.
Næstved KommuneNæstved Kommune har ingen bemærkninger til selve lovforslaget.Kommunen mener, at anlæg af den nordlige omfartsvej bør koordineres medanlæg den østlige omfartsvej idet begge projekter har samme udgangspunkt påhovedlandevej 614 (rute 54), Næstved – Rønnede. Anlægsarbejderne på denøstlige omfartsvej påbegyndes foråret 2011, og strækningen mellem hovedlan-devej 614 og hovedlandevej 617, Næstved - Bårse åbnes inden udgangen af2012.Kommunen fremfører, at der vil kunne spares udgifter, hvis det endelige til-slutningsanlæg på hovedlandevej 614 anlægges inden udgangen af 2012. Der-ved vil generne for trafikanterne også kunne minimeres.Ifølge kommunen vil dette kræve, at det årsfordelte anlægsbudget i lovforslagetændres, således der fremrykkes midler til anlæg af endelig tilslutning ved ho-vedlandevej 614 i 2012.
Kommunen forventer endvidere at blive inddraget i forbindelse med bl.a. pla-cering af faunapassager, paddehegn og erstatningsnatur.Kommunen mener, at omfanget af f.eks. faunapassager, paddehegn og erstat-ningsbiotoper samt påvirkning af fredskov kan revurderes, og kommunen del-tager gerne i dialog herom. Det er dog kommunes vurdering, at en sådan re-vurdering ikke er til hinder for lovforslagets fremsættelse.BemærkningerDet kan oplyses, at Vejdirektoratet har taget hensyn til den østlige omfartsvejforbindelse med udformningen af den nye fordelerring ved Køgevej. Vejdirek-toratet er bekendt med den tidsmæssige forskydning i de 2 projekter.I forhold til, at den østlige omfartsvej planlægges åbnet med udgangen af 2012,og den nordlige omfartsvej åbnes senest i 2016, kræver det fremrykning af akti-viteter i forhold til at anlægge fordelerringen, eller dele heraf, således at trafik-ken kan afvikles i det nye knudepunkt på Køgevej med udgangen af 2012.Vejdirektoratet vil tage kontakt til Næstved kommune for, om muligt, at findeen løsning således at de 2 projekter kan samordnes bedst muligt. I givet fald vildet medføre en mindre omfordeling af det økonomiske afløb inden for densamlede ramme.Vejdirektoratet vil ligeledes inddrage Næstved Kommune i det videre arbejdemed planlægning af erstatningsnatur, faunapassager m.m.
Side 2/2
Dansk ErhvervDansk Erhverv har ingen bemærkninger til det foreliggende lovforslag.BemærkningerIngen bemærkninger
Dansk Transport og Logistik (DTL)Dansk Transport og Logistik har noteret sig, at modulvogntog ikke eksplicit ernævnt i forslaget om anlæg af nordlig omfartsvej ved Næstved. Endvidere fin-der DTL det for afgørende, at der i forbindelse med nye anlægsprojekter tageshøjde for modulvogntog.BemærkningerDet kan oplyses, at omfartsvejen og tilslutninger på denne vil blive dimensione-ret til modulvogntog.
2. Ændringer i det fremsatte lovforslag i forhold til det lovudkast,som har været i høring
Høringen har ikke givet ikke anledning til ændringer af lovforslaget. Det be-mærkes, at den tidligere § 3 om ledningsomlægninger er taget ud af lovforslagetefter at lovforslaget har været i lovteknisk høring i Justitsministeriet.Der er foretaget enkelte redaktionelle ændringer i lovforslaget.
Side 3/3