Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 152 Bilag 13
Offentligt
989427_0001.png
989427_0002.png
989427_0003.png
989427_0004.png
Til lovforslag nr.L 152
Folketinget 2010-11
Tillægsbetænkning afgivet af Trafikudvalget den 28. april 2011
Tillægsbetænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om luftfart(Kommunal drift af flyvepladser, regulering af erstatningsansvarsgrænser, sletning i register af luftfartøjer og udstedelse af forbudog påbud m.v.)[af transportministeren (Hans Christian Schmidt)]1. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 23. februar 2011 og var til1. behandling den 3. marts 2011. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i Trafikudvalget. Udvalgetafgav betænkning den 12. april 2011. Lovforslaget var til 2.behandling den 28. april 2011, hvorefter det blev henvist tilfornyet behandling i Trafikudvalget.MøderUdvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet ud-valgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1 møde.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget1 skriftlig henvendelse fra Forbrugerrådet.SpørgsmålUdvalget har under den fornyede behandling af lovforsla-get stillet 1 spørgsmål til transportministeren til skriftlig be-svarelse, som forventes besvaret inden 3. behandling.2. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af EL) ind-stiller lovforslaget tilvedtagelsei den affattelse, hvori detforeligger efter 2. behandling.Dansk Folkeparti støtter lovforslaget som helhed, men erbetænkelig ved kommunernes økonomiske engagement. Der-for har Dansk Folkeparti stillet spørgsmål vedrørende dette.Det er vigtigt, at kommunale skattekroner ikke bliver brugt påat yde erhvervsstøtte til en lokal lufthavn og dermed medvirketil ulige konkurrence – eksempelvis i form af lavere luft-havnsafgifter. I ministerens svar redegøres for en række gæl-dende regler på området, som skal forhindre, at der ydesulovligt tilskud af kommunerne. Dansk Folkeparti vil væremeget opmærksom på kommunernes rolle fremover og vilopfordre ministeren til at føre kontrol med, at kommunerneoverholder reglerne.Etmindretali udvalget (EL) indstiller lovforslaget tilfor-kastelseved 3. behandling.Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på tidspunktetfor tillægsbetænkningens afgivelse ikke repræsenteret medmedlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til atkomme med indstillinger eller politiske udtalelser i tillægs-betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt itillægsbetænkningen.
Jens Vibjerg (V) Flemming Damgaard Larsen (V)fmd.Kristian Pihl Lorentzen (V) Peter Juel Jensen (V)Torsten Schack Pedersen (V) Kim Christiansen (DF) Ib Poulsen (DF) Henriette Kjær (KF)nfmd.Helge Adam Møller (KF)Magnus Heunicke (S) Jens Christian Lund (S) Ole Vagn Christensen (S) Klaus Hækkerup (S) Anne Baastrup (SF)Jesper Petersen (SF) Johs. Poulsen (RV) Per Clausen (EL)
AX013211
2
Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Socialistisk Folkeparti (SF)Det Konservative Folkeparti (KF)Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
474524231794
Liberal Alliance (LA)Kristendemokraterne (KD)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldi (T)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3111112
3
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 152 modtaget efter afgivelse af betænkningBilagsnr. Titel11Betænkning afgivet 12/4-1112Henvendelse af 27/4-11 fra ForbrugerrådetOversigt over spørgsmål vedrørende L 152 stillet efter afgivelse af betænkningTitelSpm. om kommentar til henvendelsen af 27/4-11 fra Forbrugerrå-det, til transportministeren
Spm.nr.7
4
Bilag 2Et af udvalgets spørgsmål til transportministeren og dennes svar herpåSpørgsmål 1 og ministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra Dansk Folkeparti.Spørgsmål nr. 1:Ministeren bedes redegøre for, hvordan det sikres, at der ikke bliver brugt skatteydermidler på at holdekunstigt liv i kommunalt drevne lufthavne, der ikke er rentabilitet i.Svar:Traditionelt har kommunerne drevet lufthavnene. En kommune kan således – naturligvis indenfor ram-merne af de gældende regler for statsstøtte og konkurrenceretten - beslutte at yde driftstilskud til en lufthavn,og på den måde sikre tilgængelighed og erhvervs- og turismeudvikling i udkantsområder.Lovforslaget ændrer ikke på det, men skaber blot i luftfartsloven en helt klar generel hjemmel til, atkommuner og kommunale fællesskaber direkte eller i selskabsform kan eje og drive flyvepladser med til-knyttet virksomhed på forretningsmæssigt grundlag og fastsætte takster herfor, hvilket i sit indhold svarertil den retstilstand, der gjaldt indtil 1. januar 2007, hvor lov om kommuners og amtskommuners erhvervs-udviklingsaktiviteter blev ophævet. Endvidere fastslår lovforslaget, at dette skal ske med respekt forgældende konkurrence- og statsstøtteregler samt de sektorspecifikke regler for fastsættelse af takster i luft-havne.Spørgsmålet om hvorvidt en kommune kan og må afholde udgifter til drift af en lufthavn, er reguleret afde almindelige statsstøtteregler og konkurrenceretten, og reguleres derfor ikke i luftfartslovgivningen, ogdermed ikke i det fremsatte lovforslag.