Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 152 Bilag 12
Offentligt
987923_0001.png
987923_0002.png
Trafikstyrelsen[email protected]og[email protected]
Mads Mølgaard Braüner
10. januar 2011

Høring over udkast til forslag om ændring af lov om luftfart

Forbrugerrådet har modtaget udkast til forslag om ændring af lov om luftfart ihøring. Forbrugerrådet skal til det fremsendte bemærke følgende.Forbrugerrådet hilser med tilfredshed, at det nu tydeliggøres, at overtrædelser afEU-forordninger på luftfartsområdet, herunder vedr. passagerrettigheder, kanstraffes med bøde eller fængsel. Vi skal opfordre til, at det tydeliggøres, at der ogsålægges op til en stramning af den faktiske sanktionspraksis – der hidtil stort set harværet ikke eksisterende.De seneste tre år har været præget af mange udfordringer for flybranchen ogdermed mange udfordringer for passagerer og brugere af lufthavnene i Danmark.Alt fra konkurs til islandsk askesky har haft en afsmittende effekt på passagernesgang i lufthavnene foruden de almindelige aflysninger og forsinkelser, der tildaglig er til gene for både flyselskaber men så sandelig også for passagererne.Ser man på Københavns lufthavn alene for de sidste tre år, var der hhv. 1.326(2008), 743 (2009) og 824 (2010 - til 30. september) operationer, der var forsinketmere end 3 timer. I samme periode var der 5.239, 3.159 og 8.123 operationer dervar aflyst.Til sammenligning behandlede, Statens Luftfartsvæsen nu Trafikstyrelsen i 2008164 sager og 2009 143 sager vedrørende aflysninger og forsinkelser fra allelufthavne i Danmark.Til trods for gældende lovgivning om passagerrettigheder er det realiteten i dag, atrettighederne ikke fuldt ud efterleves af flyselskaberne. Dette blev ikke mindstbekræftet under askeskyen, men også da flyselskabet Transavia offentliggjorde, atde havde deres egen vurdering af reglerne, til trods for myndighedernesmodsatrettede fortolkning og oplysning til selskabet om deres pligt til at følgedette. Transavia har endnu ikke fuldt ud rettet sig efter dette.Det er blandt andet i situationer som denne men også i de regelmæssigeforekommende, at Forbrugerrådet mener at reglerne for sanktionering bør skærpes.Det er derfor glædeligt, at Trafikstyrelsen i forslaget indskærper, at der skal rettesop på den misforståelse/usikkerhed der har været vedrørende sanktionsmuligheder i1/2
Dok. 110473/
lov om luftfart for overtrædelse af gældende EU-regler vedrørendepassagerrettigheder. Desuden er det et fremskridt, at der gives hjemmel til, atluftfartsvæsenet kan udstede påbud om, at forholdet skal bringes i orden straks ellerinden for en frist.Det skal i den forbindelse bemærkes, at det ikke af lovforslaget klart er præciseret,om der tiltænkes en stramning i praksis, således at det ikke længere alene er vedgentagne overtrædelser, at reglerne anvendes, men at der skrides konsekvent ind,når det konstateres, at flyselskabet ikke overholder disse.Forbrugerrådet skal således opfordre til, at der udformes regler, der sikrer eneffektiv efterlevelse af gældende regler, som dette f.eks. var hensigten med artikel16, stk. 3. i forordning 261/2004 om passagerrettigheder. Det bør derfor overvejesat tilføje sanktionsmuligheder direkte til kendelserne vedrørende forordning261/2004 om passagerrettigheder.Forbrugerrådet ser med bekymring på den ligegyldighed og ignorering afpassagerrettighederne fra flyselskabernes side, og selv i de tilfælde, hvor reglerne inogen omfang efterleves, er det Forbrugerrådets opfattelse, at disse ikke efterlevespå en ordentlig måde. Det bør således tillige sikres, at den praksis, der lægges fordagen, når der klages til Trafikstyrelsens klageenhed, som minimumvidereformidles og sikres i de danske lufthavne. Forbrugerrådet kan f.eks. henvisetil gældende praksis vedrørende honorering for forplejning. Der er således storeforskelle fra flyselskab til flyselskab om hvad der gives til måltider ogforfriskninger ved forsinkelser og aflysninger.Forbrugerrådet har ikke yderligere bemærkninger til forslaget, men deltager gerne iet møde med Trafikstyrelsen for nærmere uddybning.
Med venlig hilsen
Vagn JelsøeAfdelingschef
Mads Mølgaard BräunerJurist
2/2