Udvalget for Videnskab og Teknologi 2010-11 (1. samling)
L 143 Bilag 9
Offentligt
993842_0001.png
993842_0002.png
993842_0003.png
DepartementschefenssekretariatFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44

Aftalen og lovgivningen om professionshøjskoler og ingeniørhøj-

skoler

Regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folke-parti, Socialdemokraterne og Det Radikale Venstre indgik den 2. marts2007 aftale om professionshøjskoler for videregående uddannelser. Afta-len blev indgået i forlængelse af aftale af 20. juni 2006 om fremtidensvelstand og velfærd og investeringer i fremtiden og aftale af 2. november2006 om udmøntning af globaliseringspuljen.De overordnede mål med at etablere professionshøjskolerne var atstyrke uddannelsesmiljøernes faglighed og kvalitetudnytte synergien ved flerfaglighed, for eksempel ved at skabenye uddannelsersamarbejde med universiteter og andre forskningsmiljøerskabe attraktive og internationalt anerkendte uddannelsesmiljøersikre regional uddannelsesdækning.På baggrund af aftalen blev fremsat forslag til lov om professionshøjsko-ler for videregående uddannelser den 14. marts 2007 (2006/1 LSF 188).Loven blev vedtaget 1. juni 2007 (Lov nr. 562 af 6. juni 2007).Med loven blev dannet otte professionshøjskoler ved en fusion af centrefor videregående uddannelser og enkeltstående institutioner med mel-lemlange videregående uddannelser.Professionshøjskolernes formål og opgaver er ifølge lovgivningen at:udbyde og udvikle videregående uddannelser og efter- og videre-uddannelse, der på et internationalt fagligt niveau imødekommerbehovet for kvalificeret arbejdskraft i såvel den private som of-fentlige sektorsikre, at uddannelsernes videngrundlag er karakteriseret ved pro-fessions- og udviklingsbasering, bl.a. gennem samarbejde med re-levante forskningsinstitutioner
24. februar 2011Sags nr.:025.97J.121
2dække behovet for udbud af professionsbacheloruddannelser ogefter- og videreuddannelse i tilknytning hertil i den region ellerdel heraf, hvor professionshøjskolen hører hjemmemedvirke til at opfylde de studerendes behov for et varieret ud-bud af uddannelses- og studiemiljøer med forskellige identiteterog kulturerudvikle eksisterende og nye professionsbacheloruddannelser ogefter- og videreuddannelser i tilknytning hertil, udføre udvik-lingsarbejde og varetage videncenterfunktioner. Det skal bl.a.gennem nationalt og internationalt samarbejde og viden- ogkompetenceudvikling tillige bidrage til regional og national udvik-ling og vækst af erhverv og professioner, herunder i udkantsom-råder.samarbejde strategisk og konkret med universiteter. Professions-højskolerne skal endvidere samarbejde med andre relevanteforskningsmiljøer og med de erhverv og professioner, som pro-fessionshøjskolernes uddannelser retter sig mod.

Ingeniørhøjskolerne

Af aftalen og lovgivningen fremgår det, at ingeniørhøjskolerne i Køben-havn og Århus også indgår i professionshøjskolerne, men at der givesmulighed for, at de først indgår i en professionshøjskole senest fra 1.januar 2015. Denne mulighed har de to ingeniørhøjskoler benyttet sig af.Begrundelsen for muligheden var, at ingeniørhøjskolerne stod over forsærlige udfordringer og dermed havde et særligt behov for at blive styr-ket, især fordi uddannelsesområdet havde vigende tilgang, navnlig fraerhvervsuddannelserne. Forventningen var, at der ved en overgangsperi-ode på 7 år kunne opnås en udvikling af uddannelsernes kvalitet og enøget tilgang til området.Af lov om professionshøjskoler fremgår følgende:”§62. En ingeniørhøjskole, der er godkendt efter § 57, stk. 1 eller 2, og enprofessionshøjskole, kan indtil den 31. december 2014 efter indstilling frabestyrelserne og med undervisningsministerens godkendelse lægge sigsammen til en ny professionshøjskole.Stk. 2. Undervisningsministeren kan efter indstilling fra bestyrelserne end-videre indtil den 31. december 2014 tillade, at en ingeniørhøjskole vedspaltning overdrager en del af sine aktiver og passiver til en professions-højskole.Stk. 3. Fristen for ansøgning om godkendelse efter stk. 1 og 2 er den 1. ok-tober 2014.Stk. 4. En ansøgning efter stk. 1 og 2 skal indeholde en vedtægt og ensammenlægningsplan. Ved sammenlægning opløses de sammenlæggendeinstitutioner uden likvidation ved overdragelse af deres aktiver og gæld tilden nye professionshøjskole, som dannes ved sammenlægningen. Bestyrel-serne for ingeniørhøjskolerne fungerer, indtil sammenlægningen er god-kendt. Bestemmelserne i § 38, stk. 3 – 5, finder tilsvarende anvendelse.Stk. 5. En ingeniørhøjskole, der ikke har ansøgt undervisningsministerenom en sammenlægning med en eller flere professionshøjskoler efter stk. 1,skal senest den 1. oktober 2014 meddele undervisningsministeren, hvilkeneller hvilke professionshøjskoler ingeniørhøjskolen ønskes lagt sammenmed.
3Stk. 6. Hvis ingeniørhøjskolen ikke indgår i en eller flere professionshøj-skoler efter stk. 1 – 4, sammenlægger undervisningsministeren ingeniør-højskolen, eventuelt kombineret med en spaltning heraf, med en eller flereprofessionshøjskoler. Dette sker efter bestemmelserne i stk. 4”.

Evaluering af professionshøjskolerne

Af bemærkningerne til forslag til lov om professionshøjskoler fremgårdet, at ”når professionshøjskolerne har fungeret nogle år, f.eks. 5 – 6 år,vil det være relevant at lave en ekstern evaluering eller akkreditering afprofessionshøjskolerne med henblik på at vurdere realiseringen af måle-ne med reformen og med henblik på yderligere udvikling af institutio-nen”.

Evaluering af erhvervsakademier

I aftale af 12. juni 2007 om erhvervsakademier og i bemærkningerne tillov om erhvervsakademier er fastlagt, at erhvervsakademistrukturen skalevalueres i 2013. I evalueringen skal indgå:Erhvervsakademiernes samspil med professionshøjskoler, inge-niørhøjskoler og universiteter.En vurdering af konsekvenserne for erhvervsskolesektoren ogerhvervsuddannelserne m.v. af etableringen af selvstændige er-hvervsakademier.Hensigtsmæssigheden og bæredygtigheden af de opnåede resulta-ter.Evalueringen skal danne grundlag for yderligere udvikling af institutio-nerne med henblik på realiseringen af målsætninger for erhvervsakade-mierne, målsætningen om at halvdelen af en ungdomsårgang skal havegennemført en videregående uddannelse (50 pct.-målsætningen) og mål-sætningen om flere og bedre videregående uddannelser på de tekniske ogmerkantile områder og om etableringen af et tæt samspil mellem er-hvervsuddannelserne og de tekniske og merkantile videregående uddan-nelser.