Udvalget for Videnskab og Teknologi 2010-11 (1. samling)
L 143 Bilag 10
Offentligt
996929_0001.png
996929_0002.png
996929_0003.png
996929_0004.png
996929_0005.png
996929_0006.png
996929_0007.png
996929_0008.png
Til lovforslag nr.L 143
Folketinget 2010-11
Betænkning afgivet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 5. maj 2011
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af universitetsloven, lov om teknologioverførselm.v. ved offentlige forskningsinstitutioner og lov om almene boliger m.v.(Opfølgning på evaluering af universitetsloven, internationale uddannelsessamarbejder og selskabsdannelse ved udbud afuddannelse i udlandet m.v.)[af videnskabsministeren (Charlotte Sahl-Madsen)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 8 ændringsforslag til lovforslaget. Viden-skabsministeren har stillet ændringsforslag nr. 2, 5, 7 og 8 tillovforslaget, og Enhedslistens medlem af udvalget har stilletændringsforslag nr. 1, 3, 4 og 6 til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 10. februar 2011 og var til1. behandling den 22. februar 2011. Lovforslaget blev efter1. behandling henvist til behandling i Videnskabsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.Høring3 udkast til lovforslag har inden fremsættelsen væretsendt i høring. Videnskabsministeren har sendt udvalget ko-pier af de 3 dellovforslag, som har været sendt i høring:Den 12. november 2010 sendte videnskabsministeren etudkast, der var en opfølgning på universitetsevalueringen, jf.UVT alm. del – bilag 39, til udvalget.Den 26. november 2011 sendte videnskabsministeren etudkast om internationale samarbejder mv., jf. UVT alm. del– bilag 60, til udvalget.Den 16. december 2010 sendte videnskabsministeren etudkast om udviklingskontrakter, jf. UVT alm. del – bilag68, til udvalget.Den 10. februar 2011 sendte videnskabsministeren deindkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget1 skriftlig henvendelse fra Danske Universiteter.Videnskabsministeren har over for udvalget kommenteretden skriftlige henvendelse til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 36 spørgsmål til videnskabsministe-ren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (V, S, og KF) indstiller lovforslagettilvedtagelsemed de af videnskabsministeren stillede æn-dringsforslag (ændringsforslag nr. 2, 5, 7 og 8). Flertallet vilstemme imod de af Enhedslisten stillede ændringsforslag(ændringsforslag nr. 1, 3, 4 og 6).Flertallet bemærker følgende:I forbindelse med udvalgsbehandlingen af lovforslagnr. L 143 er der stillet en række spørgsmål vedrørende for-slag til ændringer af lovens bestemmelser om medarbejder-og studenterindflydelse på universiteterne, jf. spørgsmål1-16.Med henvisning til de afgivne svar på disse spørgsmål erflertallet enige om, at der allerede efter de gældende reglerer mulighed for, at akademisk råd udtaler sig om universite-tets budget m.v.Flertallet er endvidere enig om, at der ikke er noget, derforhindrer kollegiale organer i at udtale sig. I en daglig sam-menhæng er det imidlertid hensigtsmæssigt, at organer udta-ler sig til ledelsen på det organisatoriske niveau, hvor et gi-vent organ er. Det vil være et brud på den enstrengede ledel-se, hvis de kollegiale organer generelt får mulighed for at gåuden om den leder, der er på samme niveau som organet, ogudtale sig direkte til bestyrelsen.I lovforslaget lægges der op til, at universitetet selv fast-sætter, hvem der skal være repræsenteret i de indstillende og
AX013257
2
udpegende organer. Flertallet er enig om, at der ikke er no-get, der udelukker, at medarbejdere og studerende er repræ-senteret i de indstillende og udpegende organer.Socialdemokratiet bemærker endvidere følgende:Socialdemokratiet støtter som forligspartner vedrørendeuniversitetsloven det fremsatte lovforslag. Lovforslaget, derændrer den eksisterende universitetslov, medtager de mangegode anbefalinger, som evalueringspanelet er kommet med,og som imødekommer store dele af den rejste kritik fra stu-derende, ansatte og universiteternes bestyrelser. Det er So-cialdemokratiets opfattelse, at universitetsloven styrkes ogforbedres betydeligt. I forhold til forskningsfrihed præcise-res det, at det videnskabelige personale ikke over længeretid må pålægges opgaver i hele deres arbejdstid, således atde reelt fratages deres forskningsfrihed. Loven slår tydeligtfast, at bestyrelsen skal sikre, at der er medbestemmelse ogmedinddragelse af medarbejdere og studerende i væsentligebeslutninger. Lovforslaget tager højde for den rejste kritik affor megen centralisme og lægger flere steder op til, at det erdet enkelte universitet, der skal finde egne løsninger på dekonkrete problemstillinger. Lovforslaget styrker universite-ternes mulighed for at samarbejde internationalt om uddan-nelser. Og det bliver muligt at gøre et ophold i udlandet ob-ligatorisk for at gennemføre en dansk uddannelse. Det er etafgørende skridt i retning af yderligere internationalisering.Socialdemokratiet lægger vægt på, at lovforslaget sikrergode rammer for medinddragelse og medindflydelse for stu-derende og medarbejdere. Men der påhviler også for univer-siteterne et stort decentralt ansvar for, at studerende og med-arbejdere inddrages aktivt i f.eks. arbejdet med udarbejdelseaf det enkelte universitets vedtægter, udarbejdelse af budget,repræsentation i de udpegende organer m.m. Dette ansvarligger i de enkelte bestyrelser. Men også de studerendes ogmedarbejdernes organisationer har et stort ansvar for at ud-nytte de gode muligheder, der ligger i loven, for indflydelseog inddragelse. Socialdemokratiet har store forventninger tilde studerendes og medarbejdernes indflydelse og medbe-stemmelse på landets universiteter.Socialdemokratiet bemærker desuden, at videnskabsmini-steren selvstændigt har valgt at sætte en bestemmelse ind iuniversitetsloven (§ 40 a), der giver Ingeniørhøjskolen i År-hus (IHA) og Aarhus Universitet (AAU) hjemmel til at fusi-onere, såfremt forligskredsen vedrørende professionshøjsko-ler i Undervisningsministeriet træffer en beslutning vedrø-rende IHA’s fremtidige status. I den forbindelse vil Social-demokratier henvise til resume af aftalen om professionshøj-skoler (jf. L 143 – bilag 9). Her fremgår det, at beslutningenom professionshøjskolernes udvikling træffes af forligskred-sen i Undervisningsministeriet, og at loven understreger, atde to ingeniørhøjskoler senest i 2015 skal indgå i en profes-sionshøjskole. Socialdemokratiet forventer derfor fremover,at eventuelle. beslutninger om ingeniørhøjskolerne sker medrespekt for de indgåede aftaler og relevante forligskredse.Etmindretal iudvalget (SF og RV) indstiller lovforslagettilforkastelseved 3. behandling. Mindretallet vil dog stem-me for ændringsforslagene nr. 2-5, 7 og 8. Mindretallet vilstemme imod nr. 1 og 6.
Etandet mindretali udvalget (DF) indstiller lovforslagettilvedtagelsemed de under nr. 2-5, 7 og 8 stillede ændrings-forslag.Ettredje mindretal(EL) i udvalget indstiller lovforslagettilforkastelseved 3. behandling. Mindretallet vil dog stem-me for ændringsforslagene nr. 1 og 3-8. Hvis ændringsfor-slag nr. 1 ikke bliver vedtaget, vil mindretallet stemme forændringsforslag nr. 2.Et mindretal i udvalget (SF, RV og EL) bemærker føl-gende:Det er afgørende, at en ny universitetslov giver størreindflydelse til den faglige side på universiteterne for at sikrereel forskningsfrihed og en fagligt kvalificeret beslutnings-tagning og bidrage til en legimitet af ledelsen. Den nuværen-de ledelsesstruktur giver således ikke de kollegiale organerpå de forskellige niveauer tilstrækkelig mulighed for at ud-gøre en modvægt til ledelsessiden. Mindretallet konstaterer,at lovforslaget ikke retter op på dette forhold, men derimodkoncentrerer beslutningskompetencen yderligere hos rektor.Lovforslagets ændringer af universitetsloven sikrer hellerikke tilstrækkeligt på anden vis den individuelle forsknings-frihed, hvilket mindretallet mener bør gøres ved hjælp af enmere udførlig positiv definition heraf. Lovforslaget efterla-der samtidig en usikkerhed om grænserne for ministerensfastsættelse af mål i udviklingskontrakterne og dermed ogsåom omfanget af den institutionelle forskningsfrihed.På den baggrund kan mindretallet ikke stemme for lov-forslaget.Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på tidspunktetfor betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med med-lemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at kom-me med indstillinger eller politiske udtalelser i betænknin-gen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagTil § 1Af etmindretal(EL):1)Nr. 10udgår.[Afskaffelse af pligtige mål i udviklingskontrakterne]Afministeren for videnskab, teknologi og udvikling,tiltrådtaf etflertal(udvalget med undtagelse af EL):2)I den undernr. 10foreslåede affattelse af§ 10, stk. 8,ændres i1. pkt.:»pålægge universitetet at opfylde konkrete«til: »fastsætte«.[Hjemmel for ministeren til at fastsætte mål i udviklingskon-trakten]
3
Af etmindretal(EL), tiltrådt af etmindretal(DF, SF ogRV):3)Efter den undernr. 14foreslåede affattelse af§ 12, stk.4, 2. pkt.,indsættes som nyt punktum:»Indstillingsorganet og udpegningsorganet skal sammen-sættes af udefrakommende medlemmer og af medlemmer,der repræsenterer universitetets videnskabelige personale,herunder ansatte ph.d.-studerende, det teknisk-administrati-ve personale og de studerende.«[Medarbejdere og studerende skal være repræsenteret i deorganer, der indstiller og udpeger de udefrakommende be-styrelsesmedlemmer]4)Den undernr. 17foreslåede affattelse af§ 13, stk. 1, 1.pkt.,affattes således:»Bestyrelsen udarbejder universitetets vedtægt og ændringerhertil efter høring i de kollegiale organer/akademisk råd.«[I forbindelse med bestyrelsens udarbejdelse af vedtægtenskal der ske en behandling i de kollegiale organer]Afministeren for videnskab, teknologi og udvikling,tiltrådtafudvalget:5)I den undernr. 17foreslåede affattelse af§ 13ændres istk. 2, nr. 8,»regler« til: »forhold«.[Lovteknisk ændring af sproglig karakter]Af etmindretal(EL):6)Det undernr. 21foreslåede§ 14, stk. 6, 4. pkt.,affattessåledes:»Rektor eller den, der er bemyndiget hertil, må ikke på-lægge de videnskabelige medarbejdere opgaver i et sådantomfang, at de over en periode på 3 år ikke vil have halvde-len af deres arbejdstid til rådighed for selvvalgt, fri forsk-ning inden for rammerne af universitetets virksomhed.«[Halvdelen af forskernes arbejdstid allokeres til fri forskningover en 3-årig periode]Afministeren for videnskab, teknologi og udvikling,tiltrådtafudvalget:Til § 27)Nr. 8affattes således:»8.I§ 8, stk. 2, 1.og2. pkt., § 8, stk. 3,og§ 9, nr. 1,ændres»aktieselskabsloven« til: »selskabsloven«.«[Lovteknisk ændring]Til § 48)Stk. 3affattes således:»Stk. 3.Ministeren for videnskab, teknologi og udviklingfastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af universitetslo-vens § 3, stk. 1, 1. og 3. pkt., § 3 a, § 19, stk. 2-4 og 11, §20, stk. 3, 2. pkt., § 21, stk. 4, 1. pkt., og § 26, stk. 2 og stk.
4, 3. pkt., som affattet henholdsvis ændret ved denne lovs §1, nr. 3-6, 38 og 39 og 41-45.«[Lovteknisk ændring, således at ikrafttrædelsestidspunktetfor det foreslåede § 19, stk. 5, er entydigt, jf. lovforslagets §4, stk. 2]BemærkningerTil nr. 1Ændringsforslaget sikrer, at der ikke skal fastsættes plig-tige mål i udviklingskontrakterne som ønsket af ministeren.Til nr. 2Der har i forbindelse med fremsættelsen af lovforslagetværet en del debat om forslaget om at fastsætte konkrete måli udviklingskontrakterne. Der har været en dialog med Dan-ske Universiteter om spørgsmålet, hvor det har været tyde-ligt, at begrebet konkrete mål har betydet misforståelser om,hvilke mål der kan aftales.Efter dialogen med Danske Universiteter foreslås det nuat ændre bestemmelsens første punktum fra, at ministerenkan pålægge universitetet at opfylde konkrete mål, til, at mi-nisteren kan fastsætte mål i udviklingskontrakten.Modellen for udviklingskontrakter er fortsat som beskre-vet i lovforslaget. Formålet med ændringen er at præcisere,at ministeren kan fastsætte mål i udviklingskontrakten, menat målepunkterne for disse mål fastsættes efter forhandlingmellem ministeren og de enkelte universiteter. Forhandlin-gerne om målepunkterne må naturligvis ske med de enkelteuniversiteter, da det er det enkelte universitet, der kan fore-tage en præcis vurdering af, hvad der kan nås inden for detenkelte mål.Til nr. 3Ændringsforslaget sikrer, at medarbejdere og studerendeer repræsenteret i såvel de udpegende som de indstillendeorganer.Til nr. 4Ændringsforslaget sikrer, at forslag til vedtægter og ved-tægtsændringer også behandles i de kollegiale organer indenvedtagelse af universitetsbestyrelsen.Til nr. 5Med ændringsforslaget undgås det, at der henvises til or-det regler to gange i træk.Til nr. 6Ændringsforslaget sikrer, at de videnskabelige medarbej-dere over en tre-årig periode har rådighed over mindst halv-delen af deres arbejdstid til selvvalgt, fri forskning.Til nr. 7Med ændringsforslaget præciseres det, at »aktieselskabs-loven« ændres til »selskabsloven« i hele § 8, stk. 2.Til nr. 8Med ændringsforslaget præciseres det, at universitetslo-vens § 19, stk. 5, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 39,
4
træder i kraft den 1. januar 2012 samtidig med de øvrige be-stemmelser nævnt i lovforslagets § 4, stk. 2. Universitetslo-vens § 19, stk. 5, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 39,
er således ikke omfatttet af lovforslagets § 4, stk. 3, hvoref-ter ministeren for videnskab, teknologi og udvikling fastsæt-ter tidspunktet for ikrafttrædelsen.
Helge Sander (V) Per Bisgaard (V) Michael Aastrup Jensen (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V)nfmd.Malou Aamund (V) Jesper Langballe (DF) Mikkel Dencker (DF) Daniel Rugholm (KF) Charlotte Dyremose (KF)Hüseyin Arac (S) Rasmus Prehn (S) Benny Engelbrecht (S) Per Husted (S) Jonas Dahl (SF) Hanne Agersnap (SF)Marianne Jelved (RV)fmd.Johanne Schmidt-Nielsen (EL)Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Socialistisk Folkeparti (SF)Det Konservative Folkeparti (KF)Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
474524231794
Liberal Alliance (LA)Kristendemokraterne (KD)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldi (T)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3111112
5
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 143Bilagsnr.123456789TitelHøringsoversigt og høringssvar, fra videnskabsministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetEndelig tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 7/3-11 fra Danske UniversiteterUdkast til betænkningÆndringsforslag fra videnskabsministeren2. udkast til betænkning3. udkast til betænkningAftale og lovgivningen om professionshøjskoler og ingeniørhøj-skolerOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 143Spm.nr.1TitelSpm. om bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der sikrer,at forslag til vedtægter for universiteterne behandles i de kollegia-le organer, inden de vedtages i bestyrelsen, til videnskabsministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der i ste-det for, at alle beføjelser skal delegeres fra rektor, sikrer, at detfastlægges i loven, at organisationsstrukturen skal defineres i ved-tægterne, til videnskabsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der fjer-ner rektors/ledelsens muligheder for at opløse det akademiskeråd, ph.d.-udvalg og studienævn, medmindre disse organer er udeaf stand til at varetage deres forpligtelser og træffe beslutninger ide sager, som ligger inden for deres område, til videnskabsmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der udvi-der akademisk råds opgaver til også at godkende studieordninger,til videnskabsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der udvi-der akademisk råds opgaver, så det også skal fastlægge studie-nævnsstrukturen, til videnskabsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der sikrer,at akademisk råd skal behandle budgettet, før det kan vedtages afbestyrelsen, til videnskabsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der sikrer,at akademisk råd får mulighed for at afsætte en ansat dekan, oginstitutrådet får mulighed for at afsætte en institutleder, hvis derer 2/3 flertal for dette, til videnskabsministeren, og ministerenssvar herpå
2
3
4
5
6
7
6
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Spm. om bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der sikrer,at de kollegiale organer sikres ret til at udtale sig direkte til besty-relsen, til videnskabsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der sikrer,at studienævn og ph.d.-udvalgene sikres ret til at udtale sig om al-le relevante sager og ikke kun den, der forelægges dem, til viden-skabsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der sikrer,at institutledelsen og -bestyrelsen vælges af medarbejderne, til vi-denskabsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der sikrer,at formuleringen i § 1, nr. 20, om rektor, eller den, der er bemyn-diget hertil, ikke over længere tid pålægger de videnskabeligemedarbejdere opgaver i hele deres arbejdstid, til videnskabsmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der sikrer,at det præciseres, at medbestemmelse for ansatte og studerendeogså omfatter beslutninger om strategisk planlægning, budgetfor-hold, afskedigelser/ansættelser, uddannelse, akademiske graderm.v., til videnskabsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der sikrer,at medarbejdere og studerende skal være repræsenteret i de udpe-gende og indstillende organer, til videnskabsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der sikrermulighed for at have internt flertal i bestyrelsen og en interntvalgt formand, til videnskabsministeren, og ministerens svar her-Spm. om bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der sikrer,at muligheden for at fastsætte pligtige mål i udviklingskontrakter-ne fjernes, til videnskabsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der sikrer,at udviklingskontrakten skal behandles i de kollegiale organer, in-den den kan godkendes i bestyrelsen, til videnskabsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvad det vil koste at give muligheder for udlandsstipen-dier som ved Erasmus Mondus til danske studerende, der læser etsemester eller flere ved udenlandske universiteter uden for EU, tilvidenskabsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan økonomien hænger sammen for et dansk uni-versitet og for den danske studerende ved det nugældende systemi forbindelse med danske studerendes studier ved udenlandskeuniversiteter henholdsvis i EU og uden for EU, til videnskabsmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan give en række eksempler på mulig dele-gation af kompetencer til f.eks. akademisk råd og til et institutråd,jf. vedtægterne på et universitet i henhold til L 143, til viden-skabsministeren, og ministerens svar herpå
7
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
Spm., om ministeren er enig i, at der er behov for at sikre, at uni-versitetets faglighed ikke kan tilsidesættes af ledelsen, så sagersom f.eks. Penkowasagen undgås, til videnskabsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvordan ministeren forestiller sig, at universiteterneskal sikre medbestemmelse og medinddragelse af medarbejdereog studerende i væsentlige beslutninger i en sådan grad, at mini-steren ved senere kontrol vil anse balancen mellem ledelse ogmedarbejderinddragelse for tilfredsstillende, til videnskabsmini-steren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren finder det vigtigere at sikre en solid fagligtilstedeværelse i universitetsbestyrelserne end en dominerende til-stedeværelse af erhvervslivet, til videnskabsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm., om ministeren vil redegøre for, hvilken instans der skal af-gøre, om en given medarbejders forskning ligger inden for deforskningsstrategiske rammer, til videnskabsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm., om ministeren mener, at det er i modstrid med forsknings-friheden, hvis ministeren får mulighed for direkte at pålægge uni-versiteterne opgaver, til videnskabsministeren, og ministerenssvar herpåSpm., om ministeren finder, ansvarsfordelingen i forhold til uni-versiteterne er tilstrækkelig klar, til videnskabsministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm., om forslaget om at ændre universiteterne til selvejende in-stitutioner er begrundet i et ønske fra ministerens side om at kun-ne føre mere kontrol med deres budget, til videnskabsministeren,og ministerens svar herpåSpm., om det er ministerens opfattelse, at man bør gøre universi-teternes regnskaber mindre komplicerede, således at man fårskabt et mere fleksibelt system, som samtidig minimerer admini-strationsbyrden, til videnskabsministeren, og ministerens svarherpåSpm., om ministeren mener, at det er hensigtsmæssigt, at der ikkeer en positiv definition af forskningsfrihed i lovforslaget, til vi-denskabsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om en præcisering af formuleringerne »over længere tid«og »i hele deres arbejdstid«, jf. lovforslagets § 14, stk. 6, til vi-denskabsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren finder det hensigtsmæssigt, at lovforslagetlægger op til mere detailstyring, til videnskabsministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm., om ministeren mener, det er hensigtsmæssigt at pålæggeuniversiteterne at skulle organisere sig som et selskab, til viden-skabsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 7/3-11 fra Danske Uni-versiteter, til videnskabsministeren, og ministerens svar herpå
8
3334
3536
Spm. om problemer med de nuværende udviklingskontrakter foruniversitetet, til videnskabsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om eksempler på konkrete mål, som kunne tænkes at blivepålagt universiteterne, til videnskabsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om indfusioneringen af sektorforskningsinstitutionerne i2007, til videnskabsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, således atdet fremgår af lovgivningen, at akademisk råd har direkte kontakttil bestyrelsen, til videnskabsministeren, og ministerens svar her-