Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 14
Offentligt
913489_0001.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoJ. nr.
10. november 20102010-4113
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 19. oktober 2010 stillet mig følgende spørgsmål nr.8 vedrørende L 14 – Lov om udbygning af Køge Bugt Motorvejen mellem GreveSyd og Køge, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraPer Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 8:

"Når det nu er regeringens målsætning, at dobbelt så mange skal køre dobbeltså meget i tog i 2030, således som det blev fremført af ministeren på samrådetd. 7. oktober 2010, hvordan harmonerer dette så efter ministerens opfattelsemed forslaget om at udbygge Køge Bugt-motorvejen, hvilket gør det lettere atvære bilist?"

Svar:

Det fremgår af aftalen om ”En grøn transportpolitik” fra januar 2009 mellemalle Folketingets partier undtagen Enhedslisten, at den kollektive transport skalforøges.Det fremgår endvidere af aftalen, at vejkapaciteten skal udbygges dér hvor be-hovet er størst, dvs. dér hvor der i dag er de største trængselsproblemer, menogså, hvor man kan se, at den fremtidige trafikvækst som følge af erhvervs- ogsamfundsudviklingen vil kræve en udbygning af infrastrukturen.Køge Bugt Motorvejen er Danmarks mest trafikerede vejstrækning, og der erdagligt trængselsproblemer. Det er således helt i overensstemmelse med trafik-forliget, når vi med aftalen gennemfører en udbygning af vejkapaciteten og ba-nekapaciteten, jf. aftalen om ”En moderne jernbane” fra oktober 2009, hvorder er besluttet en række investeringer i jernbanen, herunder bl.a. en ny banemellem København og Ringsted.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt