Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 14
Offentligt
919839_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
23. november 20102010-4113
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 11. november 2010 stillet mig følgende spørgsmålnr. 19 vedrørende L 14 – Lov om udbygning af Køge Bugt Motorvejen mellemGreve Syd og Køge, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 19:

”I L 14 - spørgsmål 9 blev ministeren bedt om at oplyse, hvorfor Vejdirektoratetbruger ressourcer på at undersøge alternativer, der omfatter kollektiv trafik,når disse alligevel rutinemæssigt fravælges med henvisning til, at de ikke er re-levante og/eller interessante, hvilket ministeren besvarer med, at etableringenaf "Nybygningsløsningen ikke er et fravalg". Det var imidlertid ikke det, derblev spurgt om, og ministeren bedes derfor forholde sig til følgende citat fraVejdirektoratets VVM-redegørelse nr. 355 "Udbygning af Køge Bugt Motorve-jen mellem Greve Syd og Køge", hvor det på side 161 hedder: "Derfor vurderesalternativet ikke at kunne aflaste trafikken på Køge Bugt motorvejen tilstrække-ligt til at kunne løse de store fremkommelighedsproblemer, der er på stræknin-gen.”

Svar:

I Vejdirektoratets VVM-redegørelse nr. 355 er der belyst et alternativ, hvor Ny-bygningsløsningen er forudsat etableret med øget frekvens. Der er endvidereforudsat etableret motorvejsbusser på Køge Bugt Motorvejen og frekvensen påS-toget til Køge er øget. Det er beregnet, at dette vil medføre en reduktion ihverdagsdøgntrafikken med op til ca. 2.000 biler.Jeg er derfor enig i konklusionen fra Vejdirektoratets rapport.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt