Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 139 Bilag 7
Offentligt
978550_0001.png
978550_0002.png
978550_0003.png
978550_0004.png
978550_0005.png
Til lovforslag nr.L 139
Folketinget 2010-11
Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 31. marts 2011
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af årsregnskabsloven og forskellige andre love(Obligatorisk digital kommunikation mellem virksomheder og det offentlige, skattefritagelse af Fornyelsesfondens garantiordningm.v.)[af økonomi- og erhvervsministeren (Brian Mikkelsen)]1. ÆndringsforslagØkonomi- og erhvervsministeren har stillet 6 ændringsfor-slag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 9. februar 2011 og var til 1.behandling den 22. februar 2011. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring. Den 9. og 21. februar 2011 sendte økonomi-og erhvervsministeren de indkomne høringssvar til udvalget.Den 9. februar 2011 sendte økonomi- og erhvervsministerenet høringsnotat til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 14 spørgsmål til økonomi- og erhvervs-ministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerUdvalgetindstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stil-lede ændringsforslag.Udvalget finder det positivt, at regeringen ønsker at udnyttede muligheder for effektivisering og forenkling, der ligger iny teknologi. Det er imidlertid vigtigt, at overgangen til digi-tale regnskaber sker på en sikker og smidig måde, så vi undgåren ny »tinglysningsskandale«.Det er efter udvalgets opfattelse afgørende, at virksomhe-der, revisorer, systemleverandører m.v. snarest muligt fåradgang til både tekniske og pædagogiske brugervejledninger,illustrative eksempler m.v., før de skal gå i gang med at ind-berette i et komplet nyt system. Derudover skal de efterudvalgets opfattelse have adgang til hurtig hjælp i forbindelsemed konkrete problemer, der kan opstå ved udarbejdelse ogindsendelse af de enkelte regnskaber. I den forbindelse er detcentralt, at der sikres tilstrækkelig, hurtig og kompetent elek-tronisk vejledning og efterfølgende telefonisk assistance fraErhvervs- og Selskabsstyrelsens side.Erfaringen viser, at der kan være betydelig risiko forbundetmed implementeringen af store offentlige it-systemer. Det erderfor efter udvalgets opfattelse afgørende, at der træffes kon-krete foranstaltninger mod nedbrud i Erhvervs- og Selska-bsstyrelsens systemer til modtagelse af de mange tusindedigitale årsrapporter. Samtidig bør der foreligge en procedurefor fristudsættelse og for kommunikation til virksomheder ogrevisorer i tilfælde af nedbrud.Efter udvalgets opfattelse kan der sættes spørgsmålstegnved den gennemførte kvalitetssikring af den nye taksonomi.Udvalget er blevet informeret om, at Erhvervs- og Selska-bsstyrelsen har modtaget 6.400 årsrapporter efter den gamletaksonomi. Da den nye taksonomi er udvidet i forhold til dengamle, er det efter udvalgets opfattelse begrænset, i hvilketomfang erfaringerne fra den gamle taksonomi kan dannegrundlag for teknikken i den ny. Udvalget forventer, at mini-steren og Erhvervs- og Selskabsstyrelsen gennemfører denfornødne kvalitetssikring, så taksonomien er klar til brug, såder ikke opstår problemer.Indtil kravet om obligatorisk indsendelse af B-regnskaberer fuldt indført, bør økonomi- og erhvervsministeren løbende,halvårligt orientere Erhvervsudvalget om status, fremdrift ogproblemer vedrørende indberetningsløsningerne. Erhvervs-udvalget bør orienteres om systemnedbrud og om antallet afregnskaber, der frivilligt er indrapporteret via REGNSKABBASIS og REGNSKAB SPECIAL, ligesom der bør orienteresom status og fremdrift i forhold til information, vejledning,bekendtgørelser m.v. Udvalget er som nævnt positivt indstillet
AX013125
2
over for overgangen til digitalt regnskab, men kan ikke levemed først sent at blive orienteret om problemer.Der vil ifølge lovforslaget tidligst være krav om at indsendedigitale regnskaber i regnskabsklasse C for virksomheder medbalancedato den 31. juli 2012, mens kravet for regnskabsklas-se D tidligst vil gælde virksomheder med balancedato den 31.august 2013. Da de samlede tekniske løsninger, jf. økonomi-og erhvervsministerens svar, endnu ikke foreligger, kan dissefrister i praksis blive for stramme, og det kan derfor blivenødvendigt at udskyde disse tidsfrister, hvilket Folketingetnaturligvis bør orienteres om løbende. De endelige frister forobligatorisk indsendelse af regnskaber i klasse C og D børmeldes ud i god tid, så selskaberne får mulighed for at tilpassederes systemer og procedurer.Udvalget ønsker fuld åbenhed om, hvornår oplysninger tilDanmarks Statistik og SKAT kan indberettes via XBRL. Til-svarende ønsker udvalget at blive orienteret, om der er andremyndigheder, der indberetter digitalt, og om, hvilke teknikkerder benyttes her. Udvalget ser nemlig gerne, at alle myndig-heder kan anvende samme system til indberetning til andreoffentlige myndigheder.Udvalget opfordrer i forlængelse af besvarelsen af spørgs-mål 4 regeringen til at lægge en plan, så alle kommuner i løbetaf 2012 er tilkoblet Virk.dk. Det er et problem, at alle myn-digheder i dag ikke er tilkoblet Virk.dk. Virksomheder kanderfor ikke benytte Virk.dk som den eneste digitale tilgang tildet offentlige. Det er derfor positivt, at kommunerne i førstehalvår af 2012 får mulighed for at koble sig på, jf. svaret påspørgsmål 4, men det er nødvendigt, at alle kommunerne ertilkoblet. Ellers vil virksomhederne ikke opleve, at de kanbruge Virk.dk som den eneste digitale indgang til det offent-lige, men må indberette ad andre kanaler til kommunerne.Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på tidspunktetfor betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlem-mer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme medindstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt ibetænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAføkonomi- og erhvervsministeren,tiltrådt afudvalget:Til § 21)Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 11, stk. 3,der bliver stk. 4, ændres »stk. 2« til: »stk.3«.«[Korrektion af henvisning]Til § 32)I det undernr. 1foreslåede§ 10, stk. 8,indsættes efter»dokumenter, der udelukkende er«: »truffet eller«.[Teknisk korrektion]
Til § 143)I det undernr. 1foreslåede§ 35, stk. 3,indsættes efter»§ 33«: »og oplysninger til brug for myndighedernes revur-deringer af godkendelse, jf. § 41 b,«.[Præcisering af ministerens bemyndigelse til at fastsætte reg-ler om obligatorisk digitalisering]4)I det undernr. 1foreslåede§ 35, stk. 4,ændres »stk. 1«til: »stk. 3«.[Korrektion af henvisning]5)I det undernr. 1foreslåede§ 35, stk. 5, 1. pkt.,ændres»stk. 1« til: »stk. 3«.[Korrektion af henvisning]Til § 156)I det undernr. 2foreslåede§ 18 aændres istk. 1»samtanmeldelser efter regler fastsat efter § 17, stk. 3, 2. pkt.,« til:»anmeldelser efter regler fastsat efter § 17, stk. 3, 2. pkt., samtoplysninger til brug for kommunalbestyrelsens revurderingeraf godkendelse, jf. § 41,«.[Præcisering af ministerens bemyndigelse til at fastsætte reg-ler om obligatorisk digitalisering]BemærkningerTil nr. 1Der er tale om korrektion af en henvisning. Korrektionenhar ingen indholdsmæssig betydning.Til nr. 2Der er tale om en teknisk korrektion, som indebærer, at for-muleringen svarer til de tilsvarende bestemmelser i lovforsla-get.Til nr. 3Ændringsforslaget indebærer, at miljøministeren bemyn-diges til at fastsætte regler om digital kommunikation i for-bindelse med behandlingen af sager om regelmæssig revur-dering af miljøgodkendelser efter miljøbeskyttelsesloven.Dermed præciseres det, at bestemmelsen i lovforslaget dæk-ker digital kommunikation i forbindelse med såvel ordningensgodkendelse som revurdering. Præciseringen foretages, da detefterfølgende er vurderet, at lovforslagets affattelse af be-stemmelsen kan rejse tvivl om, hvorvidt den fulde proces, somgøres obligatorisk digital, er omfattet.Til nr. 4 og 5Der er tale om korrektion af henvisninger. Korrektionernehar ingen indholdsmæssig betydning.Til nr. 6Ændringsforslaget indebærer, at miljøministeren bemyn-diges til tillige at fastsætte regler om digital kommunikation iforbindelse med behandlingen af sager om regelmæssig re-vurdering af miljøgodkendelser efter husdyrgodkendelseslo-ven. Dermed præciseres det, at bestemmelsen i lovforslagetdækker digital kommunikation i forbindelse med såvel ord-
3
ningens godkendelse som revurdering. Præciseringen foreta-ges, da det efterfølgende er vurderet, at lovforslagets affattelse
af bestemmelsen kan rejse tvivl om, hvorvidt den fulde proces,som gøres obligatorisk digital, er omfattet.
Helge Sander (V)fmd.Torsten Schack Pedersen (V) Marion Pedersen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Erling Bonnesen (V)Colette L. Brix (DF)nfmd.Pia Adelsteen (DF) Carina Christensen (KF) Rasmus Jarlov (KF) Orla Hav (S)Benny Engelbrecht (S) Henrik Dam Kristensen (S) Niels Sindal (S) Karsten Hønge (SF) Steen Gade (SF)Morten Østergaard (RV) Frank Aaen (EL)Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Socialistisk Folkeparti (SF)Det Konservative Folkeparti (KF)Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
474524231794
Liberal Alliance (LA)Kristendemokraterne (KD)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldi (T)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3111112
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 139Bilagsnr. Titel1Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og erhvervsministeren2Eftersendelse af høringssvar fra DI, fra økonomi- og erhvervsmi-nisteren3Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget4Ændringsforslag, fra økonomi- og erhvervsministeren51. udkast til betænkning62. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 139Spm.nr.1TitelSpm. om et skøn over virksomhedernes øgede omkostninger til it-udstyr, nyt software og økonomisystemer, til økonomi- og er-hvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil give tilsagn om en årlig redegørelse for,hvilke udfordringer og problemer der har været i forbindelse medden tvungne digitale indberetning til offentlige myndigheder forspecielt mindre virksomheder inden for de områder, som overgårtil digitalisering, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om, hvilke initiativer der ud over en telefonlinje er igangsatmed midlerne fra puljen fra aftalen om finansloven for 2006 (tiliværksætter- og innovationsinitiativer), til økonomi- og erhvervs-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor der ikke er taget initiativ til, at alle myndigheder– ikke mindst kommunerne – skal koble sig på Virk.dk, så alle ind-beretninger til offentlige myndigheder kan ske via Virk.dk, tiløkonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor langt Erhvervs- og Selskabsstyrelsen er i femtrin-sprocessen for udviklingen af taksonomien, jf. »Due Process Hand-book for XBRL Activities«, til økonomi- og erhvervsministeren, ogministerens svar herpåSpm., om det er ministerens opfattelse, at man når i mål, jf. prin-cipperne i »Due Process Handbook for XBRL Activities«, så revi-sorer og virksomheder kan være klar til rettidig indberetning afoplysninger, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvilke kvalitetssikringer der er gennemført af taksono-mien, og hvem der har gennemført disse kvalitetssikringer, tiløkonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om Erhvervs- og Selskabsstyrelsen har gennemført eller fåetgennemført kvalitetssikring af taksonomien i dens helhed og her-under sikret sig, at taksonomien dækker alle de toneangivenderevisorfirmaers regnskabspraksis, til økonomi- og erhvervsmini-steren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
5
9
10
11
12
1314
Spm., om Erhvervs- og Selskabsstyrelsen i udviklingen af takso-nomien løbende har involveret udviklerne, så disse udviklere kangarantere, at systemet virker pr. 15. oktober 2011, til økonomi- ogerhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om taksonomien har alle de nødvendige elementer (tags), jf.sædvanlig regnskabspraksis, til økonomi- og erhvervsministeren,og ministerens svar herpåSpm. om, hvornår Erhvervs- og Selskabsstyrelsen er i stand til atudlevere de nødvendige oplysninger, tags m.v. til alle brugere i detoffentlige og det private regi, med henblik på at virksomheder ogrevisorer kun skal indberette tallene/oplysningerne én gang, til øko-nomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan garantere, at alle elementer i Stage 4 i»Due Process Handbook for XBRL Activities« er gennemført isamarbejde mellem udviklere og revisorer, til økonomi- og er-hvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om »Global Filing Manual« (GFM), til økonomi- og er-hvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil garantere, at udviklingen ikke vil/kan re-sultere i en skandale som den omkring indførelsen af et nyt tinglys-ningssystem, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerenssvar herpå