Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 139 Bilag 6
Offentligt
977002_0001.png
977002_0002.png
977002_0003.png
977002_0004.png
977002_0005.png
Til lovforslag nr.L forslagsnummer
Folketinget -NaN (x. samling)
Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 00. marts 2011
2. udkast til(Betænkningsbidrag fra S og DF)
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af årsregnskabsloven og forskellige andre love(Obligatorisk digital kommunikation mellem virksomheder og det offentlige, skattefritagelse af Fornyelsesfondensgarantiordning m.v.)[af økonomi- og erhvervsministeren (Brian Mikkelsen)]1. ÆndringsforslagØkonomi- og erhvervsministeren har stillet 6 ændrings-forslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 9. februar 2011 og var til1. behandling den 22. februar 2011. Lovforslaget blev efter1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring. Den 9. februar 2011 og den 21. februar 2011sendte økonomi- og erhvervsministeren de indkomne hø-ringssvar og et notat herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 14 spørgsmål til økonomi- og er-hvervsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har be-svaret.3. Indstillinger [og politiske bemærkninger]<>Socialdemokratiet finder det positivt, at regeringen øn-sker at udnytte de muligheder for effektivisering og forenk-ling, der ligger i ny teknologi. Det er imidlertid vigtigt, atovergangen til digitale regnskaber sker på en sikker og smi-dig måde, så vi undgår en ny »tinglysningsskandale«.Socialdemokratiet er tilfreds med svarene på de stilledespørgsmål, men finder det ærgerligt, at vi ikke kan finde dis-se oplysninger på styrelsens hjemmeside. Partierne har mu-lighederne for at stille ministeren spørgsmål. En tilsvarendemulighed har virksomheder, revisorer, systemleverandørerm.fl. ikke.Det er efter Socialdemokratiets opfattelse afgørende, atvirksomheder, revisorer, systemleverandører m.fl. snarestmuligt får adgang til både tekniske og pædagogiske bruger-vejledninger, illustrative eksempler m.v. før de skal gå igang med at indberette i et komplet nyt system. Derudoverskal de efter Socialdemokratiets opfattelse have adgang tilhurtig hjælp i forbindelse med konkrete problemer, der kanopstå ved udarbejdelse og indsendelse af de enkelte regnska-ber. I den forbindelse er det centralt, at der sikres tilstrække-lig, hurtig og kompetent telefonsupport fra Erhvervs- ogSelskabsstyrelsens side.Erfaringen viser, at der kan være betydelig risiko forbun-det med implementeringen af store offentlige it-systemer.Det er derfor efter Socialdemokratiets opfattelse afgørende,at der træffes konkrete foranstaltninger mod nedbrud i Er-hvervs- og Selskabsstyrelsens systemer til modtagelse af demange tusinde digitale årsrapporter. Samtidig bør der fore-ligge en plan for fristudsættelse og for kommunikation tilvirksomheder og revisorer i tilfælde af nedbrud.Indtil kravet om obligatorisk indsendelse af B-regnskaberer fuldt indført, bør ministeren løbende hvert kvartal oriente-re Erhvervsudvalget om status, fremdrift og problemer ve-drørende indberetningsløsningerne. Erhvervsudvalget børorienteres om systemnedbrud, samt antallet af regnskaber,
DocIDJournalnummer
2
der frivilligt er indrapporteret via REGNSKAB BASIS ogREGNSKAB SPECIAL, ligesom der bør orienteres om sta-tus og fremdrift i forhold til information, vejledning, be-kendtgørelser m.v. Socialdemokratiet er som nævnt positivindstillet på overgangen til digitalt regnskab, men kan ikkeleve med først sent at blive orienteret om problemer.Efter Socialdemokratiets opfattelse vil der tidligst værekrav om at indsende digitale regnskaber i regnskabsklasse Cfor virksomheder med balancedato 31. juli 2012, mens kra-vet for regnskabsklasse D tidligst vil gælde virksomhedermed balancedato 31. august 2013. Da de samlede tekniskeløsninger, jf. ministerens svar endnu ikke foreligger, kandisse frister i praksis blive for stramme, og det kan derforblive nødvendigt at udskyde disse tidsfrister, hvilket Folke-tinget naturligvis bør orienteres om løbende. De endeligefrister for obligatorisk indsendelse af regnskaber i klasse Cog D bør meldes ud i god tid, så selskaberne får mulighedfor at tilpasse deres systemer og procedurer.Socialdemokratiet ønsker fuld åbenhed om, hvornår op-lysninger til Danmarks Statistik samt SKAT kan indberettesvia XBRL. Tilsvarende ønsker Socialdemokratiet at bliveorienteret om, der er andre myndigheder, der indberetter di-gitalt, og om hvilke teknikker, der benyttes her. Socialdemo-kratiet ser nemlig gerne, at alle myndigheder kan anvendesamme system til indberetninger til andre offentlige myn-digheder.<>Dansk Folkeparti opfordre i forlængelse af besvarelsenpå spørgsmål 4 regeringen til at lægge en plan, så alle kom-muner i løbet af 2012 er tilkoblet Virk.dk. Det er et problem,at alle myndigheder i dag ikke er tilkoblet Virk.dk. Virk-somheder kan derfor ikke benytte Virk.dk som den enestedigitale tilgang til det offentlige. Det er derfor positivt, atkommunerne i første halvår af 2012 får mulighed for at kob-le sig på jf. svaret på spørgsmål 4, men det er nødvendigt, atalle kommunerne er tilkoblet. Ellers vil virksomhederne ik-ke opleve, at de kan bruge Virk.dk som den eneste digitaletilgang til det offentlige, men må indberette ad andre kanalertil kommunerne.Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på tidspunktetfor betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med med-lemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at kom-me med indstillinger eller politiske udtalelser i betænknin-gen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal elleret mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/min-dretal ved afstemning i Folketingssalen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAføkonomi- og erhvervsministeren,tiltrådt af<>:
Til § 21)Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 11, stk. 3,der bliver stk. 4, ændres »stk. 2« til: »stk.3«.«[Korrektion af henvisning]Til § 32)I det undernr. 1foreslåede§ 10, stk. 8,indsættes efter»dokumenter, der udelukkende er«: »truffet eller«.[Teknisk korrektion]Til § 143)I det undernr. 1foreslåede§ 35, stk. 3,indsættes efter»§ 33«: »og oplysninger til brug for myndighedernes revur-deringer af godkendelse, jf. § 41 b,«.[Præcisering af ministerens bemyndigelse til at fastsætteregler om obligatorisk digitalisering]4)I det undernr. 1foreslåede§ 35, stk. 4,ændres »stk. 1«til: »stk. 3«.[Korrektion af henvisning]5)I det undernr. 1foreslåede§ 35, stk. 5, 1. pkt.,ændres»stk. 1« til: »stk. 3«.[Korrektion af henvisning]Til § 156)I det undernr. 2foreslåede§ 18 aændres istk. 1»samtanmeldelser efter regler fastsat efter § 17, stk. 3, 2. pkt.,« til:»anmeldelser efter regler fastsat efter § 17, stk. 3, 2. pkt.,samt oplysninger til brug for kommunalbestyrelsens revur-deringer af godkendelse, jf. § 41,«.[Præcisering af ministerens bemyndigelse til at fastsætteregler om obligatorisk digitalisering]BemærkningerTil nr. 1Der er tale om korrektion af en henvisning. Korrektionenhar ingen indholdsmæssig betydning.Til nr. 2Der er tale om en teknisk korrektion, som indebærer,at formuleringen svarer til de tilsvarende bestemmelser ilovforslaget.Til nr. 3Ændringsforslaget indebærer, at miljøministeren bemyn-diges til at fastsætte regler om digital kommunikation i for-bindelse med behandlingen af sager om regelmæssig revur-dering af miljøgodkendelser efter miljøbeskyttelsesloven.Dermed præciseres det, at bestemmelsen i lovforslaget dæk-ker digital kommunikation i forbindelse med såvel ordnin-gens godkendelse som revurdering. Præciseringen foretages,da det efterfølgende er vurderet, at lovforslagets affattelse af
3
bestemmelsen kan rejse tvivl om, hvorvidt den fulde proces,som gøres obligatorisk digital, er omfattet.Til nr. 4 og 5Der er tale om korrektion af henvisninger. Korrektioner-ne har ingen indholdsmæssig betydning.Til nr. 6Ændringsforslaget indebærer, at miljøministeren bemyn-diges til tillige at fastsætte regler om digital kommunikation
i forbindelse med behandlingen af sager om regelmæssig re-vurdering af miljøgodkendelser efter husdyrgodkendelseslo-ven. Dermed præciseres det, at bestemmelsen i lovforslagetdækker digital kommunikation i forbindelse med såvel ord-ningens godkendelse som revurdering. Præciseringen foreta-ges, da det efterfølgende er vurderet, at lovforslagets affat-telse af bestemmelsen kan rejse tvivl om, hvorvidt den fuldeproces, som gøres obligatorisk digital, er omfattet.
Helge Sander (V)fmd.Torsten Schack Pedersen (V) Marion Pedersen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Erling Bonnesen (V)Colette L. Brix (DF)nfmd.Pia Adelsteen (DF) Carina Christensen (KF) Rasmus Jarlov (KF) Orla Hav (S)Benny Engelbrecht (S) Henrik Dam Kristensen (S) Niels Sindal (S) Karsten Hønge (SF) Steen Gade (SF)Morten Østergaard (RV) Frank Aaen (EL)Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Socialistisk Folkeparti (SF)Det Konservative Folkeparti (KF)Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
474524231794
Liberal Alliance (LA)Kristendemokraterne (KD)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldi (T)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3111112
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 139Bilagsnr. Titel1Høringssvar og høringsnotat fra økonomi- og erhvervsministeren2Eftersendelse af høringssvar fra DI, fra økonomi- og erhvervsmi-nisteren3Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget4Ændringsforslag fra økonomi- og erhvervsministeren51. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 139Spm.nr.1TitelSpm. om et skøn over virksomhedernes øgede omkostninger til it-udstyr, nyt software og økonomisystemer afsnit, til økonomi- ogerhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil give tilsagn om en årlig redegørelse for,hvilke udfordringer og problemer der har været i forbindelse medden tvungne digitale indberetning til offentlige myndigheder forspecielt mindre virksomheder inden for de områder, som overgårtil digitalisering, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om, hvilke initiativer der ud over en telefonlinje er igangsatmed midlerne fra puljen fra aftalen om finansloven for 2006 (tiliværksætter- og innovationsinitiativer), til økonomi- og erhvervs-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor der ikke er taget initiativ til, at alle myndighe-der – ikke mindst kommunerne – skal koble sig på Virk.dk, så al-le indberetninger til offentlige myndigheder kan ske via Virk.dk,til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor langt Erhvervs- og Selskabsstyrelsen er i fem trinsprocessen for udviklingen af taksonomien, jf. »Due ProcessHandbook for XBRL Activities«, til økonomi- og erhvervsmini-steren, og ministerens svar herpåSpm., om det er ministerens opfattelse, at man når i mål, jf. prin-cipperne i »Due Process Handbook for XBRL Activities«, så re-visorer og virksomheder kan være klar til rettidig indberetningeraf oplysninger, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om, hvilke kvalitetssikringer der er gennemført af taksono-mien, samt hvem der har gennemført disse kvalitetssikringer, tiløkonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om Erhvervs- og Selskabsstyrelsen har gennemført eller få-et gennemført kvalitetssikring af taksonomien i dens helhed ogherunder sikret sig, at taksonomien dækker alle de toneangivenderevisorfirmaers regnskabspraksis, til økonomi- og erhvervsmini-steren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
5
9
10
11
12
1314
Spm., om Erhvervs- og Selskabsstyrelsen i udviklingen af takso-nomien løbende har involveret udviklerne, så disse udviklere kangarantere, at systemet virker pr. 15. oktober 2011, til økonomi- ogerhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om taksonomien har alle de nødvendige elementer (tags),jf. sædvanlig regnskabspraksis, til økonomi- og erhvervsministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvornår Erhvervs- og Selskabsstyrelsen er i stand til atudlevere de nødvendige oplysninger, tags m.v. til alle brugere idet offentlige og i det private regi med henblik på, at virksomhe-der og revisorer kun skal indberette tallene/oplysningerne éngang, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svarherpåSpm., om ministeren kan garantere, at alle elementer i Stage 4 i»Due Process for XBRL Activities« er gennemført i samarbejdemellem udviklere og revisorer, til økonomi- og erhvervsministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om »Global Filing Manual« (GFM), til økonomi- og er-hvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil garanterer, at udviklingen ikke vil/kanresultere i en skandale, som den omkring indførelsen af et nyt tin-glysningssystem, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministe-rens svar herpå