Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 123
Offentligt
960676_0001.png
960676_0002.png
J.nr. 2009-511-0040Dato: 23. februar 2011
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 123 - Forslag til lov om Forslag til lov om ændring af tinglysnings-

afgiftsloven. (Tilpasning til det digitale tinglysningssystem, forenkling

af reglerne for beregning og overførsel af afgift, godtgørelse af afgift i

forbindelse med nedsættelse af ejendomsværdi m.v.).

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 10. februar 2011. Spørgsmåleter stillet efter ønske fra Thomas Jensen (S).
Troels Lund Poulsen/ Susanne Reinholdt Andersen

Spørgsmål 2:

Vil de personer/virksomheder, der i perioden siden den digitale tinglysningsindførelse har betalt afgift af fejlagtige tinglysninger få tilbagebetalt den for meget opkræ-vede afgift, når den fejlagtige tinglysning beror på systemtekniske fejl, og hvor store beløbog antal personer drejer det sig om? Vil tilbagebetaling i givet fald ske automatisk fra myn-dighedernes side, eller skal den enkelte selv anmode herom? Hvis ikke der er hjemmel tilen sådan bagudrettet tilbagebetaling, vil ministeren så stille ændringsforslag, der sikrer, atder kan ske tilbagebetaling af afgiftsbeløb betalt for fejlagtige tinglysninger tilbage i tidenfra den digitale tingslysnings indførelse og frem til nu?

Svar:

Som det fremgår af lovforslagets bemærkninger, har det med det digitale tinglys-ningssystem vist sig i praksis, at det kan ske, at tinglysningen oprettes dobbelt, f.eks. vedteknisk systemnedbrud.Landsskatteretten har i august 2010 afsagt en kendelse, hvoraf det fremgår, at der skal sketilbagebetaling, når dobbelt oprettede dokumenter er opstået på baggrund af systemtekniskefejl. Herefter er der på grundlag af Landsskatterettens kendelse tilbagebetalt afgift i en ræk-ke sager. Der er tale om ca. 20 sager, og afgiftsbeløbene i hver sag, hvor der er blevet tilba-gebetalt, har været beskedne, men har dog i enkelte sager udgjort op til 25.000 kr.Det er ikke muligt at identificere den enkelte sag, hvor der er sket fejloprettelse af en ting-lysning, og derfor forudsætter tilbagebetaling af afgift, at man selv henvender sig til SKATog anmoder om tilbagebetaling. I så fald vil der ske tilbagebetaling i overensstemmelsemed Landsskatterettens kendelse – også for perioden fra den digitale tingslysnings indførel-se og frem til nu.I lovforslaget foreslås der som § 22 i tinglysningsafgiftsloven indsat en konkret bestemmel-se om tilbagebetaling af afgift, som er indbetalt fordi samme dokument fejlagtigt er tinglystflere gange.Det følger af denne bestemmelse, at der for denne type tilbagebetaling af afgift gældersamme procedurer som ved andre anmodninger om tilbagebetaling/godtgørelse. Anmod-ningen om tilbagebetaling skal således indsendes gennem Tinglysningsretten, der ved på-tegning på anmodningen skal anføre størrelsen af det modtagne afgiftsbeløb og samtidig at-testere, at tinglysningen er aflyst. SKAT skal træffe afgørelse om tilbagebetaling senest 14dage efter modtagelse af anmodningen herom og tilbagebetale beløbet. Hvis SKAT ikkemener, at man kan træffe afgørelse på grundlag af den foreliggende dokumentation, kanSKAT anmode den, der har anmodet om tilbagebetaling, om at fremkomme med yderligeredokumentation. I dette tilfælde afbrydes afgørelsesfristen, indtil den fornødne dokumentati-on foreligger. SKAT skal herefter træffe afgørelse senest 14 dage efter modtagelsen af do-kumentationen.
Side 2