Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 122 Bilag 8
Offentligt
954293_0001.png
954293_0002.png
J.nr. 2010-611-0076Dato: 8. februar 2011
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 122 - Forslag til Lov om ændring af lov om opsigelse af dobbeltbe-

skatningsoverenskomster mellem Danmark og henholdsvis Frankrig

og Spanien (Overgangsregler for danske tjenestemandspensionister

m.fl.).

Hermed sendes mine bemærkninger til henvendelse af 31. januar 2011 fraDI (L 122 - bilag 2).
Troels Lund Poulsen/ Ivar Nordland
DI har i en skrivelse af 31. januar 2011 rettet henvendelse til skatteudvalget.Di nævner, at opsigelsen af overenskomsterne med Frankrig og Spanien giver problemerfor danske virksomheder. Et af de største problemer er den franske og spanske kildebeskat-ning af betalinger fra datterselskaber i de to lande til danske moderselskaber. Problemerne iforhold til Frankrig er blevet forbedret som følge af, at Frankrig nu endeligt har ændret reg-lerne, så der ikke længere foretages bruttobeskatning af betalingerne. Der eksisterer imid-lertid fortsat problemer med at beregne nettobeskatningen.Det blev nævnt i bemærkningerne til lovforslaget om opsigelse af de to overenskomster (L13 fra Folketingsåret 2007-08 – 2. samling), at en opsigelse i nogle tilfælde ville få negativvirkning for danske virksomheder med indkomst fra Frankrig eller Spanien. Skatteministe-riet var opmærksomt på, at danske virksomheder, som modtager betaling fra Frankrig ellerSpanien, ville blive udsat for hårdere fransk eller spansk beskatning end den franske, hen-holdsvis spanske beskatning af virksomheder i samme land, der modtog samme betaling.Det skyldes, at de danske virksomheder betalte fransk, henholdsvis spansk skat af det fuldebeløb af betalingerne, mens franske eller spanske virksomheder betalte fransk, henholdsvisspansk af betalingerne med fradrag for de forbundne udgifter.Skatteministeriet mente imidlertid, at denne forskelsbehandling var i strid med EU-retten –og det har Såvel Spanien som Frankrig erkendt.Spanien ændrede tidligt sin skattelovgivning, så den blev i overensstemmelse med EU-retten. Spanien giver nu danske virksomheder samme fradrag for udgifter ved beskatnin-gen, som spanske virksomheder er berettiget til. Det medfører, at danske virksomheder ikkebetaler højere spansk skat end tilsvarende spanske virksomheder.Frankrig har også ændret sin lovgivning ved en instruktion fra august 2010. Den franskeændring er imidlertid anderledes end den spanske. Frankrig opkræver fortsat højere skat afdanske virksomheder, hvis disse virksomheder kan opnå nedslag for den franske skat i dendanske skat, så den samlede skat betalt i Frankrig og Danmark ikke bliver højere end hvisindkomsten var optjent i Danmark. Om EU retten tillader en sådan diskrimination, nårhjemlandet efter interne regler giver lempelse for udenlandsk skat, er tvivlsomt. Den særli-ge beregning efter den franske instruktion forudsætter en simultanberegning af begge lan-des skatter, da begge er afhængige af det nedslag for skat i det andet land. Samlet set bety-der beregningen, at skatten ender på det højeste af det niveau, der opkræves enten i Frank-rig eller i Danmark.I princippet kan denne virkning undgås ved at Danmark ændrede sine lempelsesregler der-hen, at der ikke gives nedslag for franske skatter, (eller andre skatter opkrævet inden forEU) der er højere end de skatter, Frankrig ville have opkrævet af sine egne virksomheder. Iså fald skal Frankrig såvel efter sine egne regler som efter EU retten sætte sin skat ned tildet niveau, der glæder inden for Frankrig. Jeg kan oplyse, at jeg agter at tage problemstil-lingen op med de franske myndigheder og i givet fald også EU.
Side 2