Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 122 Bilag 24
Offentligt
960222_0001.png
960222_0002.png
J.nr. 2010-611-0076Dato: 22. februar 2011
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 122 - Forslag til lov om ændring af lov om opsigelse af dobbeltbe-

skatningsoverenskomster mellem Danmark og henholdsvis Frankrig

og Spanien (Overgangsregler for danske tjenestemandspensionister

m.fl.).

Hermed sendes mine bemærkninger til henvendelse af 20. februar 2011fra Klaus Vilner.
Troels Lund Poulsen/ Ivar Nordland
Klaus Vilner, Frankrig, har den 20. februar 2011 rettet henvendelse til udvalget i fortsættel-se af sin henvendelse af 29. januar 2011, som jeg har kommenteret den 8. februar 2011.Han nævner, at oplysningerne i mine bemærkninger af 8. februar på hans første henvendel-se og i mit svar på spørgsmål 2 ikke stemmer over ens med de oplysninger, som han harmodtaget ad anden vej, i hvert fald vedrørende Frankrig.I mine bemærkninger af 8. februar nævnte jeg, at Frankrig ikke vil acceptere en løsningmed såkaldt omvendt credit, fordi den samlede danske og franske skat i så fald vil svare tildansk skatteniveau. I mit svar på spørgsmål 2 nævnte jeg, at det må anses muligt at få afta-ler med Frankrig og Spanien, hvor Danmark kan få en beskatning på maksimalt 15 pct. afpensioner for personer bosat i de to lande, som derefter vil give credit for dette beløb.Klaus Vilner nævner, at man skal være opmærksom på, at den politiske taktik i forhandlin-gerne mellem Danmark og Frankrig ikke lægges af de personer i Finansministeriet, som dedanske forhandlere har kontakt med, men af personer højere oppe i systemet.Han redegør derefter for opfattelsen hos disse personer højere oppe i systemet.Klaus Vilner opfordrer til, at Danmark anmoder Frankrig om forhandlinger, hvor pensions-beskatningen løses ved et princip om omvendt credit.Klaus Vilner opfordrer mig til sidst til at bekræfte, at der ikke er overvejelser om nye opsi-gelser af dobbeltbeskatningsoverenskomster.
Jeg vil hertil svare, at de personer fra det franske (og spanske) Finansministerium, som dedanske forhandlere har kontakt med, er de personer, som forhandler andre dobbeltbeskat-ningsoverenskomster. Hvis Danmark optager forhandlingerne med Frankrig (eller Spani-en), vil det altså være disse personer, som forhandlingerne skal føres med. Disse personerskal selvfølgeligt have mandat fra ”personer højere oppe i systemet”, men de pågældendevil typisk vide fra tilsvarende forhandlinger med andre lande, hvad de må acceptere.Jeg kan altså kun gentage, at der ikke er udsigt til, at Frankrig og Spanien vil acceptere endobbeltbeskatningsoverenskomst, hvor pensionsbeskatningen løses ved et princip om om-vendt credit. Det ville medføre, at pension kunne beskattes i både det kildeland, hvorfrapensionen hidrører, og det bopælsland, hvor modtageren er hjemmehørende, og så kilde-landets skat skulle nedsættes med bopælslandets skat. Det ville nemlig medføre, at danskepensionister i Frankrig (og Spanien) samlet skal betale skat efter dansk skatteniveau. Frank-rig og Spanien mener, at i så fald vil danske pensionister ikke flytte til de to lande.Frankrig og Spanien vil derimod acceptere en løsning, hvor kildelandet må beskatte pensi-on fra dette land med maksimalt 15 pct., og hvor bopælslandet nedsætter sin skat af pensio-nen med kildelandets skat. Det vil nemlig medføre, at dansk pension højst beskattes efterskatteniveauet i Frankrig eller Spanien, dog mindst 15 pct. I så fald vil det være attraktivtfor danske pensionister at flytte til de to lande.Der er derfor ikke planer om at anmode om forhandlinger med de to lande.Jeg kan bekræfte, at der for tiden ikke er planer om nye opsigelser af overenskomster.
Side 2