Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 120 Bilag 3
Offentligt
956324_0001.png
956324_0002.png
956324_0003.png
956324_0004.png
956324_0005.png
956324_0006.png
NOTATDEPARTEMENTETDatoJ. nr.10. januar 20112010-3462
Center for Veje og BroerIben Held JensenTelefon 33 92 34 55[email protected]

Høringsnotat

vedrørende forslag til lov om ændring af lov om offentlige veje

(valgplakater på vejareal)

Udkast til forslag til lov om ændring af lov om offentlige veje (valgplakater påvejareal) har været i høring fra d. 16. december 2010 til den 6. januar 2011.Lovforslaget har endvidere været offentliggjort på høringsportalen påwww.borger.dk.Lovforslaget tilgodeser et ønske om, at de opstillingsberettigede partier og de-res kandidater får ret til at ophænge valgplakater på offentlige veje uden atskulle søge om forudgående tilladelse for hver enkelt plakat.Lovforslaget er endvidere et led i regeringens målsætning om at forenkle og ty-deliggøre lovgivningen og gennemføre administrative lettelser.Følgende myndigheder og organisationer er blevet hørt: Kommunernes Lands-forening, Kommunalteknisk Chefforening, Kommunal Vejteknisk Forening,Danske Regioner, de til Folketinget opstillingsberettigede partier, FDM, Rådetfor Sikker Trafik, Dansk Ledningsejerforum, Dansk Energi, Dansk Energinet,Trafikselskaberne, Dansk Naturfredningsforening, Landsforeningen af Menig-hedsrådsvalg.

1. Høringssvar med bemærkninger

Transportministeriet har modtaget 5 høringssvar. De modtagne høringssvar ervedlagt som bilag.I det følgende gennemgås høringssvarene. Transportministeriets bemærknin-ger er anført i kursiv.

1.1 Landsforeningen af Menighedsråd

Landsforeningen af Menighedsråd hilser en forenkling af proceduren for op-hængning af valgplakater velkommen. Landsforeningen af Menighedsråd kon-staterer endvidere, at også valg til menighedsrådsvalg er omfattet af lovforsla-get.
./.

1.2 Socialdemokratiet

Socialdemokratiet bemærker indledningsvis, at de finder det positivt, at derlægges op til at der vedtages fælles regler.Endvidere bemærker Socialdemokratiet, at i forhold til at forsyne plakaternemed navn, adresse og telefonnummer finder Socialdemokratiet, at det alenebør være et krav, hvis der er andre end det parti eller den person, der er afsen-der på plakaten, der er ansvarlig for plakaten. Socialdemokratiet ser såledesgerne § 103 b ændret.Bestemmelsen i § 103 b er indsat af hensyn til vejbestyrelserne, og deres mu-ligheder for at komme i kontakt med dem som har iværksat ophængningen,således at valgplakater, der er ophængt i strid med bestemmelserne, kan ned-tages hurtigst muligt. Hensynet til det parti eller den kandidat, som der agite-res for på valgplakaten, taler også for at det er den fysiske eller juridiske per-son, som har iværksat en ophængning, som efter § 103 b, stk. 2 meddeles på-bud om nedtagning. Således undgås det, at et parti eller en kandidat, som ikkehar kendskab til at vedkommendes valgplakat er ophængt, fra vejbestyrelsenanmodes om at nedtage den pågældende valgplakat.Det bemærkes, at overtrædelse af bestemmelsen i § 103 b ikke foreslås strafbe-lagt. Dog må det anses at være i kandidatens eller partiets egen interesse atopfylde kravet i § 103 b, idet det medfører de fordele, der fremgår af lovfors-laget, herunder meddelelse fra vejbestyrelsen om nedtagning af valgplakat,varsel på 24 timer samt henvendelse fra vejbestyrelsen om at valgplakatenkan afhentes. Det bemærkes yderligere, at oplysninger om navn, adresse ogtelefonnummer efter § 103 b ikke nødvendigvis skal fremgå af valgplakatensforside, men således kan fremgå på en mærkat fæstnet på bagsiden af valg-plakaten.

1.3 Venstre

Venstre bemærker indledningsvis, at det er en god idé, at der laves fælles reglervedrørende plakatophængning i forbindelse med valg og folkeafstemninger.Venstre bemærker endvidere, at det kan være svært at vurdere konsekvensernei praksis. Venstre foreslår derfor, at der inden fremsættelse ses på nogle kon-krete eksempler. Det kunne som eksempel være relevant at undersøge, hvad denye regler vil betyde for ophængning af valgplakater på og omkring Rådhus-pladsen, herunder f.eks. H.C. Andersens Boulevard fra Søerne til Glyptoteket.For så vidt angår de enkelte bestemmelser bemærker Venstre følgende:Vedr. § 103 a, stk. 5, pkt. 4:
Side 2/2
Venstre stiller sig uforstående overfor behovet for at stille krav om 100 meter.Bestemmelsen i § 103 a, stk. 5, pkt. 4 er fastsat ud fra et hensyn til trafiksik-kerheden. Der sker mange alvorlige ulykker i forbindelse med vejkryds pålandevejene, hvor trafikanterne ikke er opmærksomme på muligheden forfærdsel fra de mindre betydende veje, ligesom trafikanterne fra de mindre be-tydende veje undervurderer hastighederne på landevejen. Det er derfor vig-tigt at sikre, at oversigtsforholdene ikke forringes ved ophængning af valg-plakater. Derfor fastslår bestemmelsen, at der ikke kan ophænges valgplaka-ter nærmere end 100 meter fra vejkryds uden for bymæssigt område.Vedr. § 103 a, stk. 5, pkt. 7, 8 og 9:
Side 3/3
Venstre stiller sig uforstående overfor nødvendigheden af at operere med to af-standskrav og foreslår på den baggrund, at § 103 a, stk. 5, pkt. 7 udgår. Pkt. 7fastslår, at valgplakater ikke må ophænges nærmere end 0,5 meter fra køreba-nekant eller 0,3 meter fra cykelstikant målt fra nærmeste kant af valgplakaten.Bestemmelserne i § 103 a, stk. 5, pkt. 7 og 8 er fastsat ud fra et hensyn til tra-fikanter på både veje, cykelsti og fortov. Pkt. 7 regulerer valgplakaters place-ring i forhold til kørebanekant og cykelstikant. Pkt. 8 regulerer valgplakatersplacering, når de hænger direkte over fortov og cykelsti. Med bestemmelsernetilgodeses det, at der ikke opstår sammenstød mellem trafikanter og valgpla-kater, idet der både i forhold til kørebanekant, cykelstikant og fortov er en”afstandsmargin”, som skal overholdes.Pkt. 7 og pkt. 8 regulerer således forskellige scenarier. I § 103 a, stk. 3 frem-går det, at valgplakater må ophænges på indretninger fæstnet i jorden, derhar til formål at fremvise valgplakater. Bestemmelsen i § 103 a, stk. 5, pkt. 7,regulerer således, at en valgplakat på en sådan indretning, f.eks. et spydfæstnet i jorden eller en elmast, skal overholde afstandskravene i pkt. 7. I den-ne situation er der ikke tale om, at den pågældende valgplakat hænger overhverken fortov eller cykelsti, men derimod er placeret parallelt hermed.Vedr. § 103 b, stk. 7:
Venstre foreslår, at § 103 b, stk. 7, der vedrører afskæring af klageadgang til hø-jere administrativ myndighed, ændres, således at det alene er afgørelser og di-spositioner efter stk. 2-5, som ikke kan påklages til højere administrativ myn-dighed. Venstre ønsker således, at der skal være klageadgang for så vidt angårstk. 6, som vedrører hvem udgifterne til nedtagning af valgplakater, herunderudbedring af skader på vejtræer og indretninger, skal betales af.På baggrund af høringssvaret er der i lovforslaget foretaget den ønskede æn-dring, således at det alene er afgørelser og dispositioner efter stk. 2-5 som ik-ke kan påklages til højere administrativ myndighed. Der vil dermed være mu-
lighed for at påklage spørgsmålet om hvem udgiften til nedtagning af valg-plakater og udbedring af skader kan pålægges. Processen herfor vil følge detnuværende system i lov om offentlige veje. Det indebærer, at kommunernesafgørelser kan påklages til Vejdirektoratet, jf. 4 i lov om offentlige veje og § 2,stk. 2 i lov om offentlige veje. Vejdirektoratets afgørelser vil kunne indbringesfor Transportministeriet.

1.4 Dansk Energi

Dansk Energi bemærker, at de finder det påkrævet, at lovforslaget også tagerhøjde for personsikkerheden i forhold til brug for forsyningsvirksomhed, her-under faren ved kontakt med sådanne elforsyningsanlæg. På den baggrund op-fordrer Dansk Energi til et generelt og fuldstændigt forbud mod opsætning afvalgplakater på højspændingsmaster, transformerstationer, kabelskabe og lig-nende af hensyn til personsikkerhed og forsyningssikkerhed. Dansk Energi øn-sker således et generelt forbud i § 103 a, stk. 5, nr. 6, idet Dansk Energi finderdet uhensigtsmæssigt, at det er den enkelte ophænger, der som udgangspunktskal foretage et skøn af, hvorvidt ophængningen konkret begrænser mulighe-den for at føre tilsyn med forsyningen eller udgør en fare for forsyningssikker-heden.På baggrund af høringssvar fra Dansk Energi fremgår det nu af lovforslaget,at valgplakater ikke må ophænges på højspændingsmaster, transformerstati-oner, kabelskabe og lignende. Hensynet bag et fuldstændigt forbud mod op-hængning af valgplakater på højspændingsmaster, transformerstationer, ka-belskabe og lignende er hensynet til personsikkerhed og forsyningssikkerhed.Dansk Energi bemærker endvidere, at § 103 a, stk. 5, nr. 9 bør omformuleres.Bestemmelsen siger, at valgplakater ikke må ophænges højere end 1,5 meterunder laveste strømførende ledning målt fra øverste kant af valgplakaten.Dansk Energi foreslår, at bestemmelsen omformuleres og ændres til at ’valg-plakater må ikke ophænges højere end 3 meter målt fra jorden til øverste kantaf valgplakaten på master til lavspændingsledninger’.Ifølge Dansk Energi vildette i højere grad tilgodese plakatophængerens personsikkerhed, da det vilvære lettere og mere sikkert at arbejde med en afstand målt nedefra jorden istedet for oppe fra nederste strømførende ledning.Det vurderes, herunder fra Vejdirektoratet, at det er mest hensigtsmæssigt atoperere med en afstand målt i forhold til valgplakatens øverste kant og op tilledningen, idet dette ud fra et sikkerhedsmæssigt hensyn indebærer, at der eret fastsat afstandskrav mellem valgplakaten og ledningen, som skal overhol-des.Yderligere bemærker Dansk Energi, at det foreslås præciseret, hvad der menesmedindretninger til brug for forsyningsvirksomhed.Dansk Energi opfordrer
Side 4/4
til, at formuleringenindretninger til brug for forsyningsvirksomhedslettes ogændres tillavspændingsmaster til brug for elforsyningsvirksomhed.Der er i lovforslaget udarbejdet en justering, således at det nu fremgår af §103 a, stk. 3, at ’valgplakater må ophænges på master til vejbelysning, vej-træer, hegn, master til brug for elforsyning samt indretninger fæstnet i jor-den, der har til formål at fremvise valgplakater’. Det følger nu af § 103 a, stk.5, nr. 6, at valgplakater ikke må ophænges i højspændingsmaster.

1.5 Kommunernes Landsforening

KL bemærker indledningsvis, at de ingen bemærkninger har til selve regelæn-dringen. KL har i forbindelse med behandlingen af lovforslaget modtaget enrække bemærkninger til lovforslagets enkelte elementer, jf. nedenfor:For så vidt angår anvendelsen af jordspyd bemærkes det, at kommunerne ikkekan anbefale dette, fordi jordspyd kan være farlige ift. kabler i jorden og til genefor vedligeholdelse af rabatter, herunder midterrabatter. Endvidere kan de væ-re farlige ved trafikuheld. Det bemærkes, at der ved trafiksikkerhedskampagnernogle gange sættes skilte op på denne måde, men at der i forbindelse med valgsættes væsentligt flere plakater op.Muligheden for at der kan anvendes jordspyd i forbindelse med valg, skal sesud fra et hensyn til partierne og kandidaterne og deres mulighed for at føreen valgkamp, som partierne og kandidaterne finder tilfredsstillende. Idetvalgkampe pågår i en afgrænset tidsperiode, skønnes det ud fra proportiona-litetsbetragtninger ikke uhensigtsmæssigt, at partier og kandidater i denneafgrænsede periode har mulighed for at anvende jordspyd til valgplakater.Som bemærket af KL, benyttes dette også i forbindelse med trafiksikkerheds-kampagner, hvor, der i modsætning til valgkampagner, ikke er tale om en påforhånd kendt afgrænset tidsperiode. Jordspyd må efter § 103 a, stk. 5, nr. 10,ikke anbringes på en sådan måde, at de kan medføre skader på indretningertil brug for forsyningsvirksomhed. Det bemærkes yderligere, at de pågælden-de spyd skal fjernes i samme forbindelse som nedtagning af valgplakaten.KL påpeger endvidere, at det bør overvejes, om der af trafiksikkerhedsmæssigehensyn bør fastsættes en mindste afstand til kryds og signalregulerede kryds ibyområder. Der kunne f.eks. kræves en afstand til krydsene på mindst 50 meteri byområder.I forbindelse med udarbejdelsen af lovforslaget har det været overvejet at ind-føre en bestemmelse for så vidt angår mindsteafstand i byområder. Henset tilbestemmelsen i § 103 a, stk. 4, som fastslår, at valgplakater skal ophængesforsvarligt og på en sådan måde, at de ikke dækker for autoriseret afmærk-ning, herunder færdselstavler, vejvisningstavler eller lignende udstyr, skøn-nes det ikke nødvendigt, at fastsætte en bestemmelse vedrørende afstandskrav
Side 5/5
i byområder, idet § 103 a, stk. 4 varetager hensynet til trafiksikkerhed og hen-sigtsmæssige oversigtsforhold.KL bemærker desuden, at der bør stilles krav om, at der ikke må anvendes me-tallisk materiale til ophængning af valgplakater. Der bør ligeledes skelnes mel-lem ophængning i eller på døde materialer og levende materialer. Ophængningi vejtræer bør ikke tillades, da vejtræer er en levende organisme.Det skønnes ikke at være nødvendigt, at der fastsættes krav om, at der ikkemå anvendes metallisk materiale til ophængning af valgplakater. Hensynet tilvejtræer er således tilgodeset i § 103 a, stk. 5, nr. 10, hvori det fremgår, atvalgplakater ikke må ophænges på en sådan måde, at valgplakaten kan med-føre skader eller ændringer af vejtræer. Endvidere fremgår det af § 103b, stk.6, at udgifterne til udbedring af skader på vejtræer betales af ophængeren.Hvis det ikke er muligt at pålægge denne udgift på ophængeren, kan den fysi-ske eller juridiske person nævnt i § 103 b pålægges udgiften medmindre denpågældende kan sandsynliggøre, at ophængningen ikke er sket på den pågæl-dendes foranledning. Hvis valgplakaten ikke indeholder en mærkat, somnævnt i § 103 b, kan den fysiske eller juridiske person, der agiteres for påvalgplakaten, pålægges at afholde disse udgifter medmindre denne kan sand-synliggøre, at ophængningen ikke er sket på den pågældendes foranledning.Med de nævnte bestemmelser er der således taget højde for, at valgplakaterikke må medføre skader på vejtræer, samt fastsat bestemmelser, der regule-rer hvem udgiften, i tilfælde af skade, kan pålægges.KL bemærker yderligere, at der efter det nye lovforslag ikke skal søges for hverenkelt plakat. KL gør opmærksom på, at fakta i dag er, at der skal søges forhvert parti (ansøger), og ikke for hver plakat.Afslutningsvis bemærker KL, at enkelte kommuner har fremført, at lovforslagetbør tilføjes en bestemmelse, der gør det muligt for kommunerne at kræve, atvalgplakater samles på en stander, f.eks. på gadestræk eller i kryds mv.Det fremgår af § 103 a, stk. 3, hvor valgplakater må ophænges. Det skønnes,at denne bestemmelse er så bred, at den tilgodeser partier og kandidaters in-teresser i at føre en tilfredsstillende valgkampagne.
Side 6/6