Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 12 Bilag 1
Offentligt
897940_0001.png
897940_0002.png
897940_0003.png
897940_0004.png
897940_0005.png
897940_0006.png
897940_0007.png
897940_0008.png
897940_0009.png
897940_0010.png
897940_0011.png
897940_0012.png
897940_0013.png
897940_0014.png
897940_0015.png
897940_0016.png
897940_0017.png
897940_0018.png
Høringssvar i forbindelse med høring af udkast til forslag til lov om ændring af husdyrgodkendelsesloven,udsendt i høring i perioden 11. august – 19. august 2010.
Indholdsfortegnelse
1. Økologisk Landsforening2. Dansk Pelsdyrsforening3. DMU4. Landbrug og fødevare5. Danmarks naturfredningsforening6. Fødevareministeriet
MiljøstyrelsenStrandgade 291401 København K19. august 2010Høringssvar til lov om ændring af lov om miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrugØkologisk Landsforening vil indledningsvist takke for det informationsmøde den 17. august, somMiljøstyrelsen inviterede til. Det gav en bedre indsigt i hvilke ændringer, der vil blive fremlagt tilHusdyrgodkendelsesloven.Foreningen skal også gøre opmærksom på, at foreningen hverken gennemgik eller afgavhøringssvar til selve husdyrgodkendelsesloven tidligere på året, og foreningen har ikke haftmulighed for at indhente tilstrækkelige faglige oplysninger til at vurdere konsekvenserne af defremlagte ændringsforslag.Foreningen hæfter sig ved, at myndighederne tilsyneladende heller ikke har forholdt sig tilkonsekvenserneaf de fremlagte ændringer for det økologiske landbrugs udviklingsmuligheder.Konsekvenserne for detøkologiske jordbrug er slet ikke behandlet og omtalt i bemærkningerne tillovforslaget.I forbindelse med det generelle ammoniakkrav er der indgået politisk forlig i 2006 vedrørendeundtagelser for husdyrproduktioner i åbne staldanlæg samt udegående dyr. Forliget er udtrykt ibilag 3 i husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen. Denne del af det politiske forlig må tages ibetragtning også i forbindelse med udarbejdelse af det specifikke ammoniakkrav. Foreningensavner overblik over, hvor store områder, der bliver påvirket af de fremlagte ændringer, samt hvaddet vil betyde for de åbne produktionsanlæg med udegående dyr og evt. dybstrøelsessystemer.Som udgangspunkt anses det økologiske jordbrug som en god produktionsform i særlige sårbareog plejekrævende områder, idet produktionen er mindre intensiv, der ikke må anvendessprøjtemidler, der ikke må anvendes letopløselige mineralske fosforgødning og ikke økologiskhusdyrgødning er under udfasning, anvendelsen af kvælstof er mere restriktiv og fordihusdyrproduktionen kræver afgræsningsarealer. Inden de fremlagte ændringer vedtages, menerforeningen derfor, at det er nødvendigt at have et overblik over, hvad det vil indebære for denøkologiske produktion i de områder, der berøres af det specifikke ammoniakkrav.Foreningen kan kun bakke op om, at der gøres en stor indsats for at reducereammoniakdepositionen og beskytte ammoniakfølsomme områder, men det er nødvendigt at vide,hvorledes en ensidig indsats på ét område påvirker andre forhold, før der vælges virkemiddel.Foreningen kunne på mødet med Miljøstyrelsen erfare, at der er etableret et”husdyrreguleringsudvalg”, som drøfter en langsigtet strategi for regulering og udvikling afhusdyrproduktion i Danmark. Økologien er ikke direkte repræsenteret i udvalget. Det er i sig selvselvfølgelig en fejltagelse, hvis udvalgsarbejdet ikke forholder sig direkte til den økologiskehusdyrproduktion i relation til dansk husdyrproduktion og fremtidig regulering. Foreningen kunneforestille sig, at de diskussioner, der vil komme op i den sammenhæng må have en relevans sombeslutningsgrundlag for valg af virkemidler i en lov som husdyrgodkendelsesloven og foreslårderfor, at resultatet af arbejdet i husdyrreguleringsudvalget inddrages i udformningen af de endelig
krav.Det skal også næves, at I forhold til det generelle ammoniakkrav, så er der er behov for athusdyrgodkendelsesbekendtgørelsen præciserer i hvilke tilfælde kommunerne kan afvige fra deundtagelser til det generelle ammoniakkrav, der er gjort gældende overfor visse bedriftstyper, jf.bilag 3. i den nuværende bekendtgørelse 294 af 31.3 2009. Foreningen har erfaret, at denmulighed, som afspejler det politiske forlig i 2006 bag Husdyrgodkendelsesloven, ikke er blevetpraktiseret af kommunerne. Det har givet problemer for udviklingen af det økologiske landbrug ogisær ramt producenter, der gerne vil have dyrene i dybstrøelsesstalde.Opsummeret mener foreningen der er behov for:1. En samlet oversigt over hvor store og hvilke områder, der påvirkes af det specifikkeammoniakkrav2. En vurdering af om hensyn til dyrevelfærd, CO2 binding, naturpleje og fremstilling af særligekvalitetsprodukter som de økologiske kan give grundlag for anden regulering i visse områder3. Præcisering af hvornår kommunerne kan fravige de undtagelsesmuligheder, der er beskrevet ibilag 3 til bekendtgørelse294 af 31.3 2009 vedr. det generelle ammoniakkravMed venlig hilsenSybille KyedØkologisk landsforening
Høringssvar
Hermed fremsendes vore kommentarer til forslag til Lov om ændring af lov om miljøgodkendelsem.v. af husdyrbrug (Journalnr. MST-1240-00162)
DMU bifalder intentionen i forslaget om at hvis der fremkommer ny viden om effekterne af kvælstofpå forskellige naturtyper så vil reguleringen skulle vurderes på ny. En sådan opdatering af viden vilmeget sandsynligt kunne forekomme ved en tilbundsgående analyse af de indsamlede NOVANAdata.
Der er i lovforslaget forudsat at afgræsning kan kompensere for en øget totaldeposition. Det erdokumenteret at en ved en sådan "kompensationsafgræsning" er kvælstoffjernelsen oftest ermeget begrænset. I forbindelse med en eventuel tilskudsfodring vil det ligefrem øger den samledebelastning yderligere. Det vil være afhængigt af hvilke husdyrracer der er tale om og hvorvidt derer tale om relativ kortvarig sommerafgræsning eller om afgræsningen rækker ud overvækstsæsonen. Kompensationsafgræsning vil ligeledes kun være relevant for et begrænset antalnaturtyper, hvilket bør præciseres. En afgræsning vil for en række naturtyper som udgangspunktpåvirke et naturområdes struktur positivt.
Med venlig hilsen
Christian Kjær
Forskningschef
Dato: 18. december 2010Arkiv: N:\7 Eksterne interessenter\7-2 Ministerier og styrelser\MIM\Miljøstyrelsen
MiljøstyrelsenStrandgade 291401 København K[email protected]

Danmarks Naturfredningsforenings høringssvar vedr. udkast til forslag til lov om ændring af lov om

miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug.

Danmarks Naturfredningsforening har modtaget ovennævnte udkast til høring. Med hensyn tilændringerne omkring reglerne for ammoniak, vil vi henvise til vores høringssvar af 6. januar 2010.Med hensyn til ændringerne for pelsdyrproduktion, kan vi kun bifalde, at grænserne for miljøgodkendelsernu sættes til 25 DE. Dette har fra vores side været et længe næret ønske og vi hilser derfor ændringen medtilfredshed.Vi hilser også med tilfredshed, at der nu kommer en forbudszone på 100 meter for etablering af gylletanke iforhold til åbne vandløb. Vi vil dog påpege, at lukkede vandløb kan være en lige så effektiv transportvej forgylle, hvorfor forbuddet også burde have omfattet disse.
Med venlig hilsenThyge NygaardTlf. 31 19 32 59,[email protected]