Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 108 Bilag 7
Offentligt
968132_0001.png
968132_0002.png
968132_0003.png
968132_0004.png
968132_0005.png
968132_0006.png
968132_0007.png
Til lovforslag nr.L 108
Folketinget 2010-11
Betænkning afgivet af Arbejdsmarkedsudvalget den 2. marts 2011
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af ferieloven, lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område(Kontrol af arbejdsgivernes indbetaling af uhævede feriepenge, videregivelse af oplysninger fra Feriekonto, afholdelse af ferie ien fritstillingsperiode, forældelsesregler m.v.)[af beskæftigelsesministeren (Inger Støjberg)]1. ÆndringsforslagSocialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlem-mer af udvalget har stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 12. januar 2011 og var til 1.behandling den 20. januar 2011. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i Arbejdsmarkedsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 3. no-vember 2010 dette udkast il udvalget, jf. AMU alm. del – bilag29. Den 5. januar 2011 sendte beskæftigelsesministeren deindkomne høringssvar, et notat herom og et ligestillingsnotattil udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 24 spørgsmål til beskæftigelsesmini-steren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. Udval-gets spørgsmål 16 og 23 til beskæftigelsesministeren ogdennes svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (V, DF, KF og LA) indstillinger lov-forslagettil vedtagelse uændret.Etmindretali udvalget (S, SF og RV) indstiller lovforsla-get tilvedtagelsemed de stillede ændringsforslag.Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlem-mer af udvalget finder grundlæggende, at lovforslaget inde-holder en række forbedringer af den nuværende retstilstand tilgavn for såvel lønmodtagerne som aktørerne på feriepenge-området. Det gælder i forhold til initiativet vedrørende ar-bejdsgiverkontrol, initiativer, der modarbejder socialt bedra-geri, og digitaliseringen af området.S og SF beklager imidlertid, at lovforslaget ikke på bag-grund af rapporten fra det af Implementeringsudvalget ned-satte ferieudvalg bruger anledningen til at foretage denødvendige ændringer i ferieloven, således at loven bringes ioverensstemmelse med gældende EU-retslig praksis vedrø-rende arbejdstidsdirektivets artikel 7.S og SF finder samtidig, at lovforslaget på en række punkterer for uambitiøst og utilstrækkeligt. S og SF indstiller såledeslovforslaget til vedtagelse, men ønsker samtidig at gøre op-mærksom på en række stærkt uhensigtsmæssige sider af for-slaget, som der burde være taget højde for i udarbejdelsen, jf.S og SF’s ændringsforslag.Øget kontrol med arbejdsgivernes indbetaling af uhævedeferiepengeS og SF finder det glædeligt, at beskæftigelsesministerenmed lovforslaget har taget initiativ til, at ArbejdsmarkedetsFeriefond og de private feriefonde nu får mulighed for at førekontrol med arbejdsgivernes indbetalinger af uhævede ferie-penge.Der foreligger aktuelt ingen beregninger eller valide skønfor, hvor mange feriepenge der uretmæssigt tilbageholdes afarbejdsgiverne, men Arbejdsdirektoratet (nu Pensionsstyrel-sen) har tidligere udarbejdet et skøn over ArbejdsmarkedetsFeriefonds tilgodehavende på uhævede feriepenge lydende påomkring 140 mio. kr. pr. år. Der er sandsynligvis fortsat taleom betragtelige summer og følgelig et behov for en udvidetkontrol.Ministeren har med lovforslaget imidlertid ønsket at be-grænse kontrollen, idet Arbejdsmarkedets Feriefond alene fårmulighed for at føre kontrol med op til 150 virksomheder om
AX013013
2
året. En sådan begrænsning er uhensigtsmæssig, og det er Sog SF’s opfattelse, at det bør være op til ArbejdsmarkedetsFeriefond at vurdere behovet for kontrol, herunder hvor man-ge stikprøver man ønsker at gennemføre. S og SF fremsætterderfor ændringsforslag om, at begrænsningen på 150 virk-somheder fjernes.S og SF finder det endvidere besynderligt, at kontrollenmaksimalt må indbefatte 150 »tilfældigt« udvalgte virksom-heder, men noterer sig dog ministerens svar på spørgsmål 2,hvori ministeren understreger, at Arbejdsmarkedets Feriefondvil have mulighed for at udtage virksomheder til kontrol, hvisindberetningerne til Arbejdsmarkedets Feriefond ser mistæn-kelige ud.Arbejdsfri periode i fritstillingsperiodenS og SF finder det positivt, at der med forslaget lægges optil en tilføjelse i ferielovens fritstillingsregler, således at dergøres op med det nuværende samspil mellem ferieloven ogfunktionærloven, der medfører, at den tidligere arbejdsgivertjener på, at lønmodtageren ikke får afholdt sin ferie pga. nytarbejde i fritstillingsperioden. Således vil lønmodtagerens fe-rie fremover som udgangspunkt kun kunne anses for afholdt,såfremt lønmodtageren har haft en arbejdsfri periode svarendetil feriens længde efter udløbet af varslingsfristerne.Lovforslaget sikrer, at den arbejdsgiver, der har fritstilleten lønmodtager, ikke kan anse dennes ferie for holdt og dervedheller ikke kan modregne løn under ferie i den løn, som løn-modtageren modtager fra en ny arbejdsgiver, hvis lønmodta-geren ikke har mulighed for at holde ferien hos den nyearbejdsgiver. Lovforslaget sikrer således, at arbejdsgiveren imindre omfang tjener på, at lønmodtageren finder et nyt ar-bejde i fritstillingsperioden.S og SF stiller sig imidlertid helt uforstående over for mi-nisterens ønske om, at denne sikring af lønmodtagernes ret tilbetalt ferie fraviges, hvis lønmodtageren er fristillet af en ar-bejdsgiver, der går konkurs.En direkte konsekvens af lovforslaget er således, at denlønmodtager, som er fritstillet fra en arbejdsgiver, der er in-solvent og ophører, og som finder nyt arbejde i fritstillings-perioden, får modregnet sin ferieløn i lønnen fra den nyearbejdsgiver, uagtet at ferien netop på grund af nyt arbejdeikke kan afholdes i fritstillingsperioden. I denne situation fårlønmodtageren altså ikke dækket sin feriegodtgørelse af Løn-modtagernes Garantifond.Ministeren begrunder for det første dette med, at såfremtlønmodtagernes ret til en arbejdsfri periode med optjent fe-riegodtgørelse opretholdes, vil det betyde en merudgift forLønmodtagernes Garantifond, hvorved arbejdsgivernes soli-dariske bidrag til fonden vil stige, jf. ministerens svar påspørgsmål 15. For det andet finder ministeren, jf. svar påspørgsmålene 8, 15 og 21, at såfremt lønmodtagernes ret op-retholdes, vil det medføre en konkursregulering til fordel forlønmodtagerne i forhold til andre kreditorer.S og SF finder det helt urimeligt, at lønmodtagere, der frit-stilles af en arbejdsgiver, som går konkurs, skal stilles ringereend andre lønmodtagere. Det forekommer heller ikke velbe-grundet, at en lønmodtager med 3 måneders opsigelsesvarselkan få dækket feriegodtgørelse af Lønmodtagernes Garanti-fond, mens en lønmodtager med 6 måneders opsigelsesvarsel
– på grund af varslingsreglerne – får modregnet feriepengenei lønnen. Lønmodtagere med et længere varsel end 3 månedermå således selv finansiere ferien, hvis denne ønskes afholdtpå et senere tidspunkt, mens kollegaen med et kortere varselend 3 måneder er sikret feriegodtgørelse af LønmodtagernesGarantifond. S og SF finder det naturligt, at LønmodtagernesGarantifont indbetaler optjent feriegodtgørelse til Feriekontoi tilfælde af insolvens og arbejdsgivers ophør, desuagtet at detmåtte medføre en merudgift for arbejdsgiverne. Endelig finderS og SF det tvivlsomt, når ministeren argumenterer for, at enopretholdelse af lønmodtagerens ret skulle medføre en favo-risering i forhold til andre kreditorer, idet lønmodtagerne joallerede besidder det såkaldte lønprivilegium, jf. konkurslo-vens § 95.S og SF finder det usammenhængende og helt urimeligt, atministeren på den ene side vil rette op på en erkendt urimeligog uhensigtsmæssig retstilstand, hvor arbejdsgiveren har kun-net tjene på, at lønmodtageren får nyt arbejde og derfor ikkekan holde sin ferie i fritstillingsperioden, men på den andenside undtager lønmodtagere fristillet fra en virksomhed, dergår konkurs. S og SF har derfor fremsat ændringsforslag her-om.DigitaliseringLovforslaget rummer flere elementer, der omhandler digi-talisering. S og SF finder det hensigtsmæssigt at arbejde foren større effektivisering på feriepengeområdet, ligesom vi fin-der det positivt, at ministeren ser velvilligt på en mere generelløsning med registersamkøring til sikring mod dobbeltforsør-gelse, jf. ministerens svar på spørgsmål 6.S og SF finder det dog problematisk, at feriepengene medlovforslaget i højere grad end i dag ikke vil være til stede påferietidspunktet, når ferien skal afholdes, idet indberetning afferie til Feriekonto fremadrettet skal foregå via indkomstre-gisteret, hvorved indbetaling af feriepenge til Feriekonto vilblive forsinket med 20-30 dage i forhold til i dag. Sikring aftilstedeværelsen af feriepenge på ferietidspunktet er Ferie-kontos vigtigste funktion. S og SF hæfter sig ved, at ministerenpå foranledning af spørgsmål 9 har givet tilsagn om at findeen løsning i dialog med Pensionsstyrelsen, og ser frem til mi-nisterens udspil.Indgreb i gældende overenskomsterLovforslaget rummer under § 1, nr. 4 og 6, ændringer, somde facto indebærer et indgreb i gældende overenskomster.F.eks. vil det gøre en overenskomst, som i henhold til gæl-dende ferielov bestemmer, at optjent ferie ud over 20 dageikke kan overføres til det følgende ferieår, til en overenskomst,som i henhold til en ændret ferielov bestemmer det modsatte,nemlig at en lønmodtager og en arbejdsgiver kan aftale, atoptjent ferie ud over 20 dage kan overføres til det følgendeferieår. S og SF ønsker ikke at medvirke til en sådan de facto-ændring af gældende overenskomsters indhold og stiller der-for ændringsforslag herom.Merudgifter for a-kasserneS og SF finder ikke, at lovforslaget bør medføre merudgif-ter for a-kasserne. Derfor opfordrer S og SF ministeren til atsikre, at dette ikke sker.Radikale Venstres medlem af udvalget kan støtte lovfor-slaget, som samlet set er en forbedring. Men RV deler samtidig
3
opfattelsen hos S-SF omkring lønmodtagerbeskyttelsen vedinsolvens og ophør, som synes at være utilstrækkelig i detfremsatte lovforslag. RV støtter derfor ændringsforslag nr. 1,som ophæver undtagelsen for indbetaling af lønmodtageresferiegodtgørelse i situationer, hvor arbejdsgiverne er insol-vente eller ophørt. Ligeledes finder RV det afgørende at undgåindgreb i gældende overenskomster og støtter derfor også æn-dringsforslag nr. 2. RV støtter, at Arbejdsmarkedets Feriefondfår mulighed for at føre stikprøvekontroller med virksomhe-ders indbetaling af uhævede feriepenge, men finder det heltuhensigtsmæssigt, at kontrollen begrænses til 150 virksom-heder. Derfor støtter RV også ændringsforslag nr. 3.Endelig noterer RV med nogen tilfredshed, at beskæftigel-sesministeren administrativt vil hæve grænsen for, hvornårferiepenge automatisk udbetales, til 2.250 kr. Men RV erstærkt forundrede over, at ministeren ikke kan redegøre for,hvorfor denne grænse er valgt, og hvad der forhindrer en end-nu højere bagatelgrænse. Hvert år strander mange danskeresferiepenge – især små beløb – uhævede i feriefondene. Vedforskellige lejligheder udtrykker alle partier og regeringen etønske om at nedbringe omfanget af problemet med uhævedeferiepenge. Efter RV’s opfattelse er automatisk udbetalingden mest effektive måde at nedbringe omfanget af uhævedeferiepenge på, og RV finder det kritisabelt, at regeringen ikkehar bedre argumenter for den valgte grænse. Det efterladerikke et indtryk af en regering, som reelt arbejder for at sikrestørst mulig udbetaling af feriepenge. RV vil derfor forfølgedenne sag yderligere under lovforslagets videre behandling.Et andetmindretali udvalget (EL) indstiller lovforslagettilforkastelseved 3. behandling. Mindretallet vil stemme forde stillede ændringsforslag.Enhedslistens medlem af udvalget er enig i karakteristik-ken af lovforslaget som en blandet buket med både roser ogtidsler. EL er derfor som udgangspunkt imod lovforslaget. Deaf S og SF stillede ændringsforslag fjerner imidlertid de flestetidsler, og EL vil stemme for ændringsforslagene. Vedtagesændringsforslagene, vil EL stille sig mere positivt til det sam-lede lovforslag.Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldiog Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningensafgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger ellerpolitiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt ibetænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
ÆndringsforslagTil § 1Af etmindretal(S og SF), tiltrådt af etmindretal(RV og EL):1)I det undernr. 3foreslåede§ 16, stk. 3,udgårnr. 2.[Udbetaling af tilgodehavende ved insolvens og ophør]2)Nr. 4og6udgår.[Fastholdelse af den eksisterende formulering om aftale ioverenskomst]Til § 113)Det undernr. 31foreslåede§ 43 b, stk. 1,affattes således:»Arbejdsmarkedets Feriefond kan i rimeligt omfang på-lægge tilfældigt udvalgte virksomheder, som afregner uhævetferiegodtgørelse, ferie med løn og ferietillæg til fonden, indenfor en rimelig frist at indsende revisorerklæring eller doku-mentation for korrekt afregning til fonden.«[Afskaffelse af loft på 150 virksomheder]BemærkningerTil nr. 1Den foreslåede undtagelse for indbetaling af lønmodtagerstilgodehavende feriegodtgørelse i situationer, hvor arbejdsgi-ver er insolvent eller ophørt, udgår.Til nr. 2Den foreslåede ændring af § 19, stk. 1, udgår, hvorved deneksisterende bestemmelse om aftale via kollektiv overens-komst fastholdes. Nr. 6 udgår som en konsekvens af, at nr. 4udgår.Til nr. 3Ændringsforslaget indebærer, at den foreslåede begræns-ning af antallet til 150 virksomheder, som vil kunne udtagestil stikprøvekontrol, fjernes.
Jens Vibjerg (V) Peter Juel Jensen (V) Louise Schack Elholm (V) Ulla Tørnæs (V) Bent Bøgsted (DF) Colette L. Brix (DF) HelleSjelle (KF)fmd.Charlotte Dyremose (KF) Anders Samuelsen (LA) Torben Hansen (S) Anne-Marie Meldgaard (S) Lone Møller (S)Leif Lahn Jensen (S)nfmd.Eigil Andersen (SF) Karsten Hønge (SF) Morten Østergaard (RV) Line Barfod (EL)Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)
4745
Liberal Alliance (LA)Kristendemokraterne (KD)
31
4
Dansk Folkeparti (DF)Socialistisk Folkeparti (SF)Det Konservative Folkeparti (KF)Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
24231794
Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldi (T)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
11112
5
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 108Bilagsnr.12345TitelHøringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetTidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget1. udkast til betænkning2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 108Spm.nr.1TitelSpm. om, hvorfor ministeren finder det hensigtsmæssigt at begrænse kontrollentil 150 virksomheder frem for at lade det være op til Arbejdsmarkedets Feriefondat vurdere kontrolbehovet, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar her-Spm. om, hvad der helt præcis menes med »150 tilfældigt udvalgte virksomhe-der«, jf. § 1, nr. 31, i lovforslaget, til beskæftigelsesministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvorvidt ministeriet har udarbejdet beregninger eller skøn, der giverindikationer i retning af, hvor mange feriepenge virksomhederne uretmæssigt hartilbageholdt på årsbasis, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at bemyndige Feriekonto til at stille oplysninger om optjente feriedage,optjent feriegodtgørelse m.v. til rådighed for arbejdsløshedskasser og kommu-nale myndigheder, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad det vil koste arbejdsløshedskasserne at indhente oplysninger omen ydelsesmodtager fra Feriekonto, til beskæftigelsesministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvorvidt ministeren har overvejet at arbejde hen imod en egentlig ogkonsekvent samkøring af data, således at det pr. automatik ikke vil være muligtat udbetale f.eks. arbejdsløshedsdagpenge til en forsikret ledig i en periode, hvordenne modtager feriepenge – og vice versa, til beskæftigelsesministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om, hvorvidt ministeren fortsat finder det realistisk, at lovforslaget skaltræde i kraft den 1. maj 2011, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svarherpåSpm. om ministerens holdning til at indskrive i ferieloven, at ferie ikke bør kunneanses for afholdt uden en arbejdsfri periode, til beskæftigelsesministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm., om forslaget om at forlænge arbejdsgivernes betalingsfrist for indbetalingaf feriepenge, jf. lovforslagets § 1, nr. 16, dels vil mindske Feriekontos rente-indtægter, dels vil medføre, at feriepengene ikke altid vil være til stede iFeriekonto, når ferien skal afholdes, til beskæftigelsesministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvorvidt det var tilfældet, at renteindtægterne dækkede Feriekontosdriftsomkostninger i 2010, og hvorvidt renteindtægterne forventes at dække Fe-riekontos driftsomkostninger i 2011, til beskæftigelsesministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvor store stigninger i Feriekontos driftsomkostninger lovforslagetforventes at medføre, og om i forlængelse heraf angive de forventede, samlededriftsomkostninger for 2011, 2012, 2013, 2014 og 2015, til beskæftigelsesmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om ministerens holdning til at skrive ind i loven, at Pensionsstyrelsen træf-fer afgørelse efter drøftelse med parterne eller arbejdsløshedskasserne, såledesat viden fra de centrale aktører på området sikres inddraget, til beskæftigelses-ministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
6
13
14
1516
17
18
19
20
21
2223
24
Spm. om ministerens holdning til at ændre lovforslaget på nedenstående firepunkter og teknisk bistand til udarbejdelse af fire ændringsforslag med det nævn-te indhold:- Ferie kan ikke anses for holdt, hvis lønmodtageren ikke har haft en arbejdsfriperiode svarende til feriens længde efter varsling i henhold til de perioder, der ernævnt i lovens § 15, stk. 2.- Nr. 4 og 6 i lovforslaget udgår (de nuværende bestemmelser fastholdes).- I nr. 31 ændres § 43 c, stk. 2, så direktøren for Pensionsstyrelsen efter forud-gående forhandling med AK-Samvirke kan fastsætte regler for videregivelse afoplysninger.- I nr. 31 udgår § 43 c, stk. 3, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvorfor ministeren har fundet det rimeligt at justere lovforslaget påbaggrund af høringssvaret fra Lønmodtagernes Garantifond, til beskæftigelses-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministerens stillingtagen til lønmodtagerens retskrav på optjente ferie-penge, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren vil benytte lejligheden til at hæve beløbsgrænsen på 1.500kr. for automatisk udbetaling af uhævede feriepenge efter ferieåret, til beskæfti-gelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der indebærer, at Lønmodtager-nes Garantifond skal indbetale lønmodtagers tilgodehavende feriegodtgørelse,hvis arbejdsgiver er insolvent og ophørt, til beskæftigelsesministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der indebærer, at den foreslåedestikprøvekontrol ikke begrænses til maksimalt 150 virksomheder om året, til be-skæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om oversendelse af Arbejdsdirektoratets skøn over størrelsen på Arbejds-markedets Feriefonds tilgodehavender, til beskæftigelsesministeren, og ministe-rens svar herpåSpm., om der som et led i digitaliseringsprocessen ikke er foretaget nogle øko-nomiske estimater i forhold til udgiftsforøgelsen ved digitalisering, til beskæfti-gelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor den foreslåede sikring af lønmodtageres feriegodtgørelse gen-nem Lønmodtagernes Garantifond ville være i strid med den nuværende retstil-stand eller intentionen i det relevante lovgrundlag, til beskæftigelsesministeren,og ministerens svar herpåSpm. om oversendelse af Pensionsstyrelsens forslag til en ændringsbekendtgø-relse, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt det vil være muligt at hæve beløbsgrænsen yderligere ud overde 2.250 kr., eller om der er juridiske hindringer for dette, samt baggrunden for,at man specifikt har valgt at hæve grænsen til 2.250 kr., til beskæftigelsesmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om den foreslåede fjernelse af undtagelsen vedrørende insolvenssituationerm.v., jf. L 108 – spørgsmål 17 og ændringsforslag nr. 1 i udkast til betænkning,ville kunne gennemføres uden en drøftelse med parterne, til beskæftigelsesmi-nisteren, og ministerens svar herpå
7
Bilag 2Nogle af udvalgets spørgsmål til beskæftigelsesministeren og dennes svar herpåSpørgsmål 16 og beskæftigelsesministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra DF, og spørgsmål 23 og beskæftigelsesmi-nisterens svar herpå er optrykt efter ønske fra RV.
Spørgsmål 16:Vil ministeren benytte lejligheden til at hæve beløbsgrænsen på 1.500 kr. for automatisk udbetaling af uhævede feriepengeefter ferieåret?
Svar:Spørger rejser en relevant problemstilling. Beløbet på 1.500 kr. er ikke blevet reguleret siden indførelsen af den automatiskeudbetalingsregel i 2004. Det fremgår af lovens forarbejder, at de 1.500 kr. kan reguleres, når det er hensigtsmæssigt, fx medlønudviklingen. L 108 er en god anledning til at se på denne problemstilling. Jeg vil derfor med baggrund i lønudviklingen, hævebeløbsgrænsen i ferielovens § 34 a fra 1.500 kr. til 2.250 kr., når loven er vedtaget. Det vil ske i en bekendtgørelse og vil fåvirkning for udbetalinger efter 1. maj i år.
Spørgsmål 23:I forlængelse af svaret på L 108 – spørgsmål 16 bedes ministeren redegøre for, hvorvidt det vil være muligt at hæve beløbs-grænsen yderligere ud over de 2.250 kr., eller om der er juridiske hindringer for dette. I forlængelse heraf bedes ministeren oplysebaggrunden for, at man specifikt har valgt at hæve grænsen til 2.250 kr.
Svar:Beløbet, som automatisk kan udbetales efter ferieårets udløb, hæves administrativt fra 1.500 kr. til 2.250 kr. Beløbet kanadministrativt hæves, hvis det fx er hensigtsmæssigt for at tilpasse beløbet til lønudviklingen, hvilket er begrundelsen.Årsagen til, at beløbet i sin tid blev sat til 1.500 kr., er, at større automatiske udbetalinger fra FerieKonto ville indebære enikke uvæsentlig risiko for at være i strid med EU’s Arbejdstidsdirektiv.