Udvalget for Forretningsordenen 2010-11 (1. samling)
B 54
Offentligt
977893_0001.png
977893_0002.png
PERSONALEKONTORET

Spørgsmål 1

Der ønskes en analyse af et forslag, hvor modregningsreglerne i eftervederlager ens i 1. og 2. år – men kun modregning med halvdelen af den supplerendeindkomst i begge år.
31. marts 2011Ref.: 10-001101-16
John Baastrup

Besvarelse af B 54, spørgsmål 1

Et ordinært folketingsmedlem, hvis medlemskab ophører ved et folketings-valg, eller som på grund af sygdom udtræder af Folketinget, oppebærer eteftervederlag, der svarer til grundvederlaget efter § 108, stk. 2, i lov om valg tilFolketinget. Eftervederlaget ydes i det antal måneder, der svarer til det halveaf det hele antal måneder, den pågældende senest i en sammenhængendeperiode har været medlem af Folketinget. Eftervederlaget ydes i mindst 12måneder og højest 24 måneder. I eftervederlaget modregnes fra og med den13. måned for summen af en række indtægter.En ændring således at modregning sker allerede fra første måned, men dogkun med halvdelen af den supplerende indkomst, vil ikke som udgangspunktvære en forringelse for medlemmet og heller ikke en forbedring, forudsat atden supplerende indkomst har samme størrelse i hele eftervederlagsperio-den.Dette gælder dog ikke for medlemmer, der har optjent en kortere efterveder-lagsperiode, således at eftervederlagsperioden er mellem 12 og 24 måneder.Her vil modregningen fra første måned medføre, at den samlede modregningfor hele eftervederlagsperioden bliver større, og at det samlede eftervederlagdermed bliver mindre, forudsat at den supplerende indkomst er ensartet overhele perioden.Det er ikke muligt beløbsmæssigt at beregne størrelsen af denne besparelse.En faktor, der spiller ind, vil også være frekvensen af folketingsvalg, idet enhyppigere frekvens end 4 år medfører, at flere medlemmer ikke optjener fuldeftervederlagsperiode.En gennemgang af medlemsudskiftningen ved folketingsvalget i 2007 viser, atud af 51 medlemmer, der forlod Folketinget, var 3 ikke berettiget til efterveder-lag efter 12. måned, mens et fhv. medlem genindtrådte i Folketinget somoridnært medlem. Da der ikke er oplysningsligt for medlemmerne vedrørendeindkomst for de første 12 måneder, er det ikke muligt at opgøre, hvorvidt dis-
1/1
se 4 medlemmer ville blive berørt af forslaget om modregning i hele efterve-derlagsperioden.For de resterende 47 forhenværende medlemmers vedkommende skete dermodregning fra 13. måned for 36 medlemmer. Som ved de nævnte 4 med-lemmer er det heller ikke her pga. manglende oplysningspligt muligt at opgø-re, hvorvidt gruppen på 47 medlemmer har oppebåret indtægter i de første 12måneder efter valget.Lægges det imidlertid til grund, at de 36 medlemmer har oppebåret sammeindtægt i hele eftervederlagsperioden modsat de 11 medlemmer, kan det påbaggrund af de foreliggende oplysninger konstateres, at ca. 70,6 % vil bliveberørt af forslaget om modregning i hele perioden, og at 21,6 % ikke vil væreomfattet, mens det ikke er muligt at vurdere de sidste 7,8 %.Det vil ikke indebære væsentlige administrative byrder, at ændre den nuvæ-rende forretningsgang for modregning til at skulle gælde fra første efterveder-lagsmåned.
2/2