Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del Bilag 136
Offentligt
945247_0001.png
945247_0002.png
945247_0003.png
945247_0004.png
945247_0005.png
TALEPAPIRDET TALTE ORD GÆLDER
AnledningTitelMålgruppeArrangørTaletidTid og sted
Samråd i Folketingets UddannelsesudvalgUDU samrådsspørgsmål Ø-ABFolketingets UddannelsesudvalgFolketingets UddannelsesudvalgCa. 10 min.Den 18. januar 2011
1
IndledningUddannelsesudvalgets samrådsspørgsmål Ø-AB vedrører alle fire regeringensopfølgning på Folkeoplysningsudvalgets rapport. Jeg foreslår, at jeg giver ensamlet besvarelse.1. Samrådsspørgsmål ØSpørgsmål:”Ministeren bedes orientere udvalget om sine planer for at styrke det folkeoplysendearbejde i forlængelse af Folkeoplysningsudvalgets rapport og anbefalinger?”Svar:Lad mig starte med at sige, at jeg er meget tilfreds med det store arbejde, somFolkeoplysningsudvalget. Et enigt udvalg har afgivet 38 anbefalinger.De fleste af udvalgets forslagflugter fint med flere af regeringens centralemålsætninger,blandt andet om afbureaukratisering og mere kommunal frihedtil at prioritere offentlige midler, øget inddragelse af frivillige kræfter i socialtarbejde, digitalisering og opsamling af viden og evidens.Regeringen kan tilslutte sig de fleste af udvalgets forslag og arbejder på kon-krete løsninger for at gennemføre dem.Kun ét eneste forslag har regeringenmodsat sig i sin helhed.Det drejer sig om forslaget om, at der overføres pengefra avu-forløb og hf-enkeltfag til den folkeoplysende voksenundervisning, ogat tilskuddet fremover skal udgøre minimum 50 pct. mod i dag max. 1/3 af for-eningernes samlede udgifter.Ud over de 38 forslag indeholder rapportenet forslag, som udvalget ikkekunne nå til enighed om.Det handler om lokaletilskud til det frivillige for-eningsliv, som i folkeoplysningslovens forstand er foreninger, der primært erfor børn og unge. Her er et flertal af udvalget indstillet på en regelændring, derkan forenkle reglerne og give kommunerne større frihed i forvaltningen af de-res eget budget.

Lovforslaget

Vi planlægger atfremsætte lovforslagi denne samling om en række af udval-gets forslag. I den forbindelse overvejer vi bl.a. følgende:At etablere enkommunal udviklingspuljeog nye muligheder for kommunentil at indgå partnerskabsaftaler med de folkeoplysende aktører.At give adgang til atfravige kravet om deltagerbetalingfor nye borgere ogudsatte personer.2
At synliggørefolkeoplysningens demokratiske forpligtelseved at skrive de-mokratisk medborgerskab direkte ind i folkeoplysningslovens formålsparagraf-fer.For så vidt angår spørgsmålet om enændring af lokaletilskudsreglerne,overvejer regeringen en opfølgning herpå.

Øvrige punkter til opfølgning

Herudover er der en række øvrige tiltag fra folkeoplysningsudvalgets rapport:Det foreslåede dialogforum,vil bliver sat i gang til foråret. Det skal i førsteomgang arbejde i tre år, hvor Undervisningsministeriet vil yde bistand.Herudover vil jeg give udviklingen inden for folkeoplysningen en saltvands-indsprøjtning vedat afsætte 15 mio. kr.til forsøg og udvikling samt et viden-center, som skal beskæftige sig med folkeoplysning.2. Samrådsspørgsmål ÅSpørgsmål:”Hvordan mener ministeren, at det fremtidige samarbejde og arbejdsdelingen mellemdels de folkeoplysende foreninger dels VUC og andre uddannelsesinstitutioner børvære (f.eks. i forhold til målgrupper, kursustyper, tilskud/brugerbetaling m.v.)?”Svar:Jeg mener, atfolkeoplysningen, VUC og andre uddannelsesinstitutionerstilbud supplerer hinandeni det samlede danske uddannelsesbillede. Uddan-nelserne og den folkeoplysende voksenundervisning har forskellige målgrupperog forskelligt indhold.FVUer for personer, der ønsker at forbedre deres grundlæggende færdighederi læsning og matematik.Avuer for personer, der ønsker en viden og kompe-tence, som kan give adgang til hf eller andre ungdomsuddannelser.Hf-enkeltfager for personer, der ønsker adgang til videregående uddannelser.Alle tre er kendetegnet vedministerielt fastlagte læreplaner og uddannelses-tid.Der er krav om løbende evaluering af undervisningen og om progressionhos kursisterne. Og med få undtagelser afsluttes fagene med mundtlige og/ el-ler skriftlige prøver eller med anden form for afsluttende evaluering af niveau-et.Denfolkeoplysende voksenundervisning er for alle, der ønsker mere videnom et emne. Det kan være inden for den normale fagrække på uddannelserne,3
eller noget helt andet. Lærerne og kursisterne kan selv bestemme indholdet, forder er ingen fastlagte læreplaner, uddannelsestid eller afsluttende evalueringer.Jeg haringen ønsker om at ændre på denne fordeling.Folkeoplysningsudvalget har foreslået, at deroverføres penge fra avu- ellerhf- forløb,der ikke afsluttes ned en eksamen, til den folkeoplysende voksen-undervisning.I forbindelse med finanslovsaftalen er der sketen generelt øget deltagerbeta-ling til almen voksen- og efteruddannelse.Der er desuden sket en mærkbarforøgelse af deltagerbetalingen for personer, der har en videregående uddan-nelse.Det betyder tilnærmelsesvisen harmonisering af prisernemellem på den eneside almen voksenuddannelse og hf-enkeltfag og på den anden side den folke-oplysende voksenundervisning. Jeg forventer, at det vil medføre, at flere frem-over vil vælge den folkeoplysende voksenundervisning.3. Samrådsspørgsmål AASpørgsmål:”Vil ministeren tage højde for den kritik, som en række ungdomsorganisationer indenfor foreningsarbejdet har rejst, senest på DUF’s delegeretmøde, om problemer ved atsænke kommunernes tilskud til lokaleleje?”Svar:Regeringens overvejelser om en forenkling af folkeoplysningslovens lokaletil-skudsregler erendnu ikke afsluttet.Folkeoplysningsudvalget har drøftet, om folkeoplysningslovens lokaletilskuds-regler kan forenkles. Det erikke lykkedes udvalget at nå til enighedom etsådant forslag.Et flertal af udvalget har anbefalet en model for lokaletilskud, hvor kommunal-bestyrelsen som led i den kommunale folkeoplysningspolitik gives friere ram-mer til at fastlægge regler om lokaletilskud til de frivillige folkeoplysende for-eningers lokaleudgifter. Friheden skal – under ét – udøves inden for de sammeøkonomiske rammer, som gælder i dag. Der er altså ikke fremsat nogen forslagom at sænke kommunernes tilskud til lokaler.Et mindretal bestående af Dansk Ungdoms Fællesråd har ønsket at fastholde degældende lokaletilskudsregler, som efter deres opfattelse fungerer efter hensig-ten. Disse indvendinger mod forslaget indgår i regeringens overvejelser.4
Jeg kan oplyse, at regeringen forventer at fremsætte lovforslag, som opfølgningpå folkeoplysningsudvalgets anbefalinger i februar 2011.4. Samrådsspørgsmål ABSpørgsmål:”Det samlede kommunale tilskud til den folkeoplysende voksenundervisning har væ-ret støt faldende fra 2002 til 2008. Dertil kommer, at en lang række kommuner harskåret drastisk i budgettet for den folkeoplysende voksenundervisning i de netop ved-tagne budgetter for 2011. Denne udvikling fører enten til højere deltagerbetaling, la-vere kvalitet eller færre kurser.Hvilke initiativer vil ministeren tage for, at det også fortsat vil være muligt at udbydeaftenskolekurser og anden folkeoplysende virksomhed i landets kommuner til en pris,borgerne kan betale, og med en kvalitet det er værd at betale for?”Svar:Det er korrekt, at de kommunale udgifter til den folkeoplysende voksenunder-visningsamlet set har været faldende siden 2002.Med lovændringen i 2002,hvor bl.a. kommunalbestyrelsens tilskud blev nedsat fra maksimum 2/3 af denenkelte forenings udgifter til aflønning m.v. til 1/3 af foreningers samlede ud-gifter til løn m.v. faldt udgifterne.I 2002 var udgiften til den folkeoplysende voksenundervisning 625 mio. kr., i2003 var den 431 mio. kr. svarende til et fald på 31 pct. Udgifterne er i perio-den 2003-2009 faldet yderligere 19 pct., således de i 2009 udgør 350 mio. kr. (2011-niveau). De kommunale budgetter for 2011 er først tilgængelige fraDanmarks Statistik den 19. januar 2011.Det er vigtigt for mig at understrege, at udviklingen i udgiftsniveauet for denfolkeoplysende voksenundervisningligger inden for den almindelige kom-munale prioritering af de samlede ressourcerog således inden for rammerneaf det kommunale selvstyre. Jeg har stor tiltro til, at den enkelte kommune i sinressourceprioritering tager højde for borgernes ønsker til tilbud og aktiviteter -også på området for folkeoplysende voksenundervisning.Vi fastholder med forslaget aftenskolernes frie emnevalg og den frie deltagelse.Den enkelte aftenskole fortsat selv træffer beslutning om bl.a. deltagerbetalin-gen, om ansættelse og afskedigelse af ledere og lærere, om valg af emner ogtilrettelæggelsesform, om kursuslængde og om antallet af deltagere på det en-kelte hold. Jeg forventer derfor, at aftenskolerne fortsat vil levere ydelser afstor kvalitet.5