Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1013141_0001.png
1013141_0002.png
1013141_0003.png
1013141_0004.png
FolketingetTrafikudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
22. juni 2011Færdsels- og våben-kontoret2011-151-0531CPH40175
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1372 (Alm. del), som Folke-tingets Trafikudvalg har stillet til justitsministeren den 23. maj 2011.
Lars Barfoed/Freja Sine Thorsboe
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 1372 fra Folketingets Trafikudvalg (Alm. del):

”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 18. maj 2011fra Tungvognsspecialisten vedr. uhensigtsmæssig administra-tion af køre- hviletidsreglerne, jf. TRU alm. del – bilag 335.”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, som har oplyst følgende:”Af henvendelsen fremgår et eksempel på, at en fører afbrydersin daglige hviletid ved at anvende den såkaldte ”færgeregel”,og hvilke konsekvenser det får, hvis afbrydelsen er for lang iforhold til køre- og hviletidsforordningens krav.Kravene til en førers daglige hviletid fremgår af Europaparla-mentets og Rådets forordning (EF) nr. 561/2006 (køre- og hvi-letidsforordningen).Af køre- og hviletidsforordningens artikel 8, stk. 2, fremgår, aten fører inden for hver periode på 24 timer efter afslutningen afden foregående daglige eller ugentlige hviletid skal have holdten ny daglig hviletid. Det betyder, at den daglige hviletid skalvære påbegyndt således, at hviletiden kan afholdes indenfor24-timersperioden.Begreberne ”hvil” og ”daglig hviletid” er defineret i artikel 4,litra f og g, i køre- og hviletidsforordningen, hvoraf det bl.a.fremgår, dels at et ”hvil” er enhver sammenhængende periode,i hvilken føreren frit kan disponere over sin tid, dels at en ”dag-lig hviletid” er den daglige periode, i hvilken føreren frit kandisponere over sin tid. Begrebet ”daglig hviletid” dækker ”re-gulær daglig hviletid” og ”reduceret daglig hviletid”.”Regulær daglig hviletid” er ethvert hvil på mindst 11 timer,som kan tages sammenhængende eller i 2 perioder, hvoraf denførste skal være på mindst 3 sammenhængende timer og denanden på mindst 9 sammenhængende timer.”Reduceret daglig hviletid” er ethvert hvil på mindst 9 sam-menhængende timer, men mindre end 11 timer. Af køre- oghviletidsforordningens artikel 8, stk. 4, fremgår, at førerenhøjst må holde 3 reducerede hviletider mellem 2 ugentlige hvi-letider.Forordningen stiller således krav om, at et dagligt hvil skal væ-re sammenhængende og ikke må afbrydes.2
Som en undtagelse til dette krav indeholder køre- og hviletids-forordningens artikel 9, stk. 1, (den såkaldte ”færgeregel”) mu-lighed for, at en regulær daglig hviletid, som holdes, mens fø-reren ledsager et køretøj om bord på færge eller tog, kan afbry-des højst 2 gange af andre aktiviteter i sammenlagt højst éntime. I den nævnte regulære daglige hviletid skal føreren haveadgang til en køje eller liggeplads.Færgereglen kan således, hvis betingelserne i forordningen eropfyldt, anvendes ved afholdelse af en regulær daglig hviletidpå mindst 11 timer eller en regulær daglig hviletid, der er op-delt i to perioder på henholdsvis 3 og 9 timer, men ikke ved enreduceret daglig hviletid. Ved den opdelte regulære dagligehviletid er det uden betydning, om afbrydelserne sker på denkorte eller den lange del af det opdelte hvil eller på hver del afdet opdelte hvil, når blot det samlede antal afbrydelser ikkeoverstiger to gange og den samlede afbrydelse ikke overstigeren samlet varighed af højst én time.Det er et krav, at hvilet på trods af de to tilladte afbrydelsersammenlagt stadig skal være på henholdsvis 11 timer eller 3plus 9 timer.Ved overtrædelse af køre- og hviletidsforordningen, herunderovertrædelse af reglerne for afholdelse af daglig hviletid, an-vendes en generel tolerancegrænse på 5 % (sanktionstoleran-ce). Det betyder, at der kun rejses tiltale, hvis overskridelsen afreglerne har været på 5 % eller mere.Efter Rigspolitiets opfattelse og i henhold til aflæsnings- ogsanktionspraksis er en overskridelse af selve kravet til denmaksimale varighed af den mulige afbrydelse af regulær daglighviletid i ”færgereglen” ikke i sig selv en overtrædelse, dersanktioneres. Der gives derfor ikke særskilt sanktionstolerancepå afbrydelsen, men der gives sanktionstolerance på varighe-den af den samlede daglige hviletid, når der konstateres enovertrædelse heraf.Konsekvensen af at overskride kravet i ”færgereglen” om isammenlagt højst én time at afbryde den daglige hviletid er,som anført i eksemplet, at den daglige hviletid anses for af-brudt, og at der foretages opmåling af den længst opnåeligesammenhængende daglige hviletid inden for 24-timersperioden.”Jeg kan henholde mig til Rigspolitiets udtalelse om den generelle anven-delse af færgereglen og finder i øvrigt af principielle grunde ikke at burdeudtale mig om den konkrete straffesag, som omtales i henvendelsen fraTungvognsspecialisten.3
Som det bl.a. fremgår af Rigspolitiets udtalelse følger det direkte af køre-og hviletidsforordningen, at færgereglen kun gælder, hvis den samledeafbrydelse af hviletiden ikke overstiger en time. Er den samlede afbry-delse længere end en time, anses den daglige hviletid derimod for af-brudt. Som det ligeledes fremgår af Rigspolitiets udtalelse anvendes der idag en generel tolerancegrænse på 5 pct. i forhold til overtrædelser af dematerielle køre- og hviletidsregler, således at der kun rejses tiltale i sager,hvor overskridelsen har været på 5 pct. eller mere. Der gælder såledesallerede i dag en bagatelgrænse i forhold til mindre overtrædelser af reg-lerne om køre- og hviletid, og der er efter min opfattelse ikke behov forat ændre på denne bagatelgrænse.
4