Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 328
Offentligt
997881_0001.png
997881_0002.png
997881_0003.png
997881_0004.png
997881_0005.png
TransportministerietCenter for Kollektiv TrafikFrederiksholms Kanal 271220 København K
Koncernsekretariat &JuraDSB afleverede input til status til Trafikudvalget om leverancerne for IC4 og IC2 den12. april 2011 og uddybede status den 29. april 2011 efter Transportministeriets an-modning af 13. april 2011. Efter drøftelse med DSB's bestyrelse er her en yderligereuddybning, jævnfør ministeriets anmodning af 2. maj 2011.1.1.2.3.IndholdsfortegnelseIndholdsfortegnelse .............................................................................................. 1Status for leverancen af IC4 og IC2 ...................................................................... 1Kvalitets- og driftsforbedrende tiltag................................................................... 33.1. Leverancer fra AnsaldoBreda ....................................................................... 33.2. Tiltag i forhold til driften .............................................................................. 33.3. Leverancer fra underleverandører ................................................................ 4Konsekvenser af kvalitets- og driftsforbedrende tiltag ....................................... 4Andre forhold ....................................................................................................... 45.1. Opgradering af togcomputersystemet ......................................................... 45.2. IC2................................................................................................................. 45.3. Myndighedsprocessen .................................................................................. 5
5. maj 2011
DSBSølvgade 40DK-1349 København K
Mobil 24 68 42 28[email protected]www.dsb.dk
4.5.
2.
Status for leverancen af IC4 og IC2
Siden den seneste orientering til udvalget om status for IC4 og IC2, har der været enrække milepæle, jf. figur 1
4. kvartal 201 -1 kvartal 201 :0 .1Testkørsel med IC2 pålukkede spo r i Tjekkiet
Løbende:Ko ntinuert levering af IC4to gsæt fra Italien
1 kvartal 201 - :.1Successiv indsættelse af IC4-to gsæt (2. generatio n) tilsammenko blet kørsel med pas-sagerer i landsdelstrafikken.
M edio 201 :1Levering af det første IC2to gsæt
Figur 1:Milepæle for IC4 og IC2
DSB har siden forliget med AnsaldoBreda i maj 2009 styret IC4's aktiviteter i henholdtil de fastlagte tidsplaner. Det betyder, at DSB har haft fokus på rettidige leverancer ibedst mulig kvalitet. Dette byggede på en forventning om, at den grundlæggendeleverancekvalitet af de serieproducerede (2. generations) togsæt var i orden.AnsaldoBreda har til dato leveret 42 ud af 83 IC4-togsæt, heraf er 14 1. generations- og 28 2. generationstogsæt. De 14 1. generationstogsæt, som DSB fik leveretforud for forliget med AnsaldoBreda i maj 2009, vil blive ombygget til 2. generati-onstogsæt.DSB følger driften med IC4 tæt og har stor opmærksomhed på 2. generationstogsæt-tene, der blev indsat i drift første gang den 17. januar 2011. Selv om det statistiskegrundlag er spinkelt, må DSB konstatere, at driftsstabiliteten for nærværende slet ikkeer på det forventede niveau, hvilket hverken DSB eller DSB's kunder kan være tjentmed.DSB må også konstatere, at den utilstrækkelige driftsstabilitet bliver et stadigt størreproblem i takt med en stigende anvendelse af IC4 i den daglige drift. Hovedparten afproblemstillingerne kan på nuværende tidspunkt henføres til varme, passagerinforma-tionssystem, koblinger, bremser, døre og powerpacks.Driften har også været præget af vinter med stærk frost og sne samt af det forhold, at1. generationstogsæt har kørt mest frem til marts 2011.I figur 2 er rettidigheden og pålideligheden for IC4 vist for perioden oktober 2010 -uge 16.Figur 2:Rettidighed og pålidelighed for IC4 i perioden oktober 2010-uge 16 2011IC4 StatistikIC4 Togrettidighed 5:59100%90%80%70%60%50%
Side 2/5
5. maj 2011
IC4 Pålidelighed
Oktober
December
Uge 5
Uge 7
Uge 9Måned
Uge 11
Uge 13
Uge 15
2. generations togsæt vil blive indsat i driften efterhånden, som de bliver ombyggetog driftssimuleret af DSB. Aktuelt anvendes de 28 2. generationstogsæt i en samletpulje, hvor togsættene lige nu anvendes på følgende vis_
9 togsæt til drift7 togsæt til uddannelse og test12 togsæt til ombygning og driftssimulering
Aktuelt planlægger DSB med 96 ugentlige afgange. Under forudsætning af en tilfreds-stillende driftskvalitet forventes dette antal at stige til 105 afgange primo august.
Driftsstabiliteten påvirkes endvidere negativt af, at AnsaldoBreda hverken levererkomponenter rettidigt eller i tilstrækkelige mængder. DSB har derfor med assistancefra Deloitte netop gennemført en undersøgelse - due diligence - sammen med Ansal-doBreda med det formål at klarlægge AnsaldoBreda's overblik over leverancer tilproduktion af togsættene og reservedele til at understøtte IC4 i drift, jf. nedenforpunkt 2.3.
Side 3/5
5. maj 2011
3.
Kvalitets- og driftsforbedrende tiltag
Som det fremgår, er det nødvendigt at forbedre kvaliteten af AnsaldoBredas leveran-cer og af driftsstabiliteten. Derfor gennemfører DSB følgende initiativer:3.1.Leverancer fra AnsaldoBreda
DSB oplever svingende og svigtende kvalitet i leverancerne fra AnsaldoBreda. DSBskærper derfor tonen yderligere og øger presset på AnsaldoBreda for at få dem til athøjne leverancekvaliteten.DSB udfordrer konsekvent AnsaldoBreda på. For at skærpe indsatsen har DSB senestiværksat følgende initiativer:
"Dobbeltloop"-læring.Den løbende kvalitetskontrol udvides derved, at DSB konfronterer Ansal-doBreda med kvalitetsbrister i leverancen. Kvalitetsbristerne dokumenteresoverfor AnsaldoBreda, der herefter har accepteret at udarbejde handlingspla-ner og yderligere instruktioner for deres medarbejdere med henblik på efter-følgende at undgå lignende kvalitetsbrister.Ekstra inspektionDSB har indført en ekstra inspektion i forbindelse med overtagelse - udoverde inspektioner, der allerede findes i kontrakten - som har til formål at hævekvalitetsniveauet.
3.2. Tiltag i forhold til driftenFor at forbedre driftssituationen har DSB besluttet at udvide værkstedskapaciteten tilIC4 gennem leje af nye faciliteter i Randers. Disse nye faciliteter gør det muligt atfremskynde arbejdet med at opgradere og kvalitetsforbedre togsættene.DSB øger desuden omfanget af driftssimulering, før nye IC4-togsæt sættes i drift. Påden måde søger DSB at fjerne flere af de fejl, der er knyttet til det enkelte togsæt,hvilket sker inden togsættet sættes i drift.Efter den hårde vinter iværksatte DSB endvidere en række her og nu tiltag. Formåletmed disse tiltag er ligeledes at forbedre driftsstabiliteten - blandt andet skete en styr-kelse af driftsorganisationen.Endelig vil DSB i den kommende tid, i samarbejde med uvildig 3. part afdække deforhold, der kan forbedre driften og som følge heraf iværksætte yderligere tiltag.
3.3. Leverancer fra underleverandørerSom nævnt har Deloitte gennemført en undersøgelse, der skal skabe overblik overleverancen. Deloitte har fremlagt en række anbefalinger, hvis gennemførelse DSB pt.drøfter med AnsaldoBreda. På baggrund af den utilfredsstillende situation undersøgerDSB desuden muligheden for at anvende alternative leverandører til komponenter,reservedele m.m.
Side 4/5
5. maj 2011
4.
Konsekvenser af kvalitets- og driftsforbedrende tiltag
Det fremgår af forliget med AnsaldoBreda, at alle IC4 og IC2-togsæt skal være leveretmed udgangen af 3. kvartal 2012.AnsaldoBreda's kommende leverancer må vise, om DSB's øgede pres på AnsaldoBre-da vil påvirke leverancerne tidsmæssigt, men DSB fastholder både leveranceplan ogbodsregime i henhold til kontrakten, og forsinkelse som følge af kvalitetssvigt vilderfor resultere i, at AnsaldoBreda vil ifalde bod.På nuværende tidspunkt betyder IC4-togsættenes utilfredsstillende driftskvalitet, atDSB ikke har det forventede antal IC4-tog til rådighed for driften. Dette påvirker en iforvejen anstrengt materielsituation.Det er DSB's forventning, at initiativerne for at forbedre kvaliteten vil forlænge ind-sættelsestakten, ligesom der vil være behov for at løfte kvaliteten af de togsæt, derer indsat i drift. Det vil alt andet lige få indflydelse på anvendelsen af DSB's øvrigemateriel, og DSB vil derfor på såvel kort som længere sigt have behov for yderligeremateriel for at køre den planlagte trafik.DSB arbejder på at afdække de foranstaltninger, som er nødvendige for at imødegåkonsekvenserne af IC4's manglende driftsstabilitet, og økonomien forbundet hermed.
5.
Andre forhold
5.1. Opgradering af togcomputersystemetArbejdet med den videre opgradering af togcomputersystemet, således at det bl.a.bliver muligt at koble 3 togsæt, forløber planmæssigt. I øjeblikket pågår dynamisketest på Gedserbanen.5.2. IC2De officielle test i Velim i Tjekkiet er afsluttede, og testarbejdet fortsætter i hhv.Arezzo og Pistoia i Italien.Det første IC2-togsæt skal leveres til sommer, og det andet leveres i efteråret 2011.Den væsentligste risiko med henblik på leveringen af 1. togsæt er AnsaldoBredas evnetil at opnå typegodkendelse inden for den fastsatte tidsramme.
AnsaldoBreda har oplyst, at de har indgået en aftale med en tidligere samarbejdspart-ner beliggende ca. 10 km. uden for Pistoia. Dette firma skal færdiggøre IC2 vognkas-serne, inden de samles og testes på AnsaldoBreda's egen fabrik i Pistoia. DSB harbesøgt fabrikken, afholdt møde med repræsentanter derfra og vil følge udflytningenaf produktionen meget tæt.5.3. MyndighedsprocessenMyndighedssamarbejdet med Trafikstyrelsen forløber fornuftigt. Presset på sagsbe-handlingen er dog fortsat højt, bl.a. fordi samtlige togsæt skal behandles særskilt.Trafikstyrelsen har godkendt Scandpower som ekstern assessor på 2. pakke af opgra-deringen af togcomputersystemet.
Side 5/5
5. maj 2011
Med venlig hilsen
Flemming Kristensen