Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 554
Offentligt
989643_0001.png

Notat

KemikalierJ.nr. 001-04500Ref. nihlaDen 29. april 2011

Muligheden for nationalt at begrænse import og salg af produkter til indendørs brug og

produkter, der kan komme i kontakt med hud og slimhinder, som indeholder ftalaterne

DEHP, DBP, BBP og DIBP.

Miljøstyrelsen har undersøgt muligheden for nationalt at begrænse import og salg af varer tilindendørs brug og varer, der kan komme i kontakt med hud og slimhinder, der indeholder ftalaterneDEHP, DBP, BBP og DIBP. Konklusionen er, at der er argumenter for, at den påtænkte reguleringkan gennemføres, jf. nedenfor. De nævnte vurderinger er dog forbundet med betydelig tvivl, da deter nye veje, der betrædes i forhold til EU-retten.Miljøstyrelsen vurderer at, den påtænkte regulering er forenelig med REACH-forordningen. Mendet er en usikker vurdering. For visse produkttypers vedkommende vil den påtænkte nationaleregulering ligge inden for områder, hvor der er fastsat totalharmoniserende EU-regler. Det drejer sigom byggevarer og maskiner. Miljøgarantien kan ikke anvendes til at indføre nye nationale regler,der er begrundet i sundhedshensyn. Reguleringen kan derfor kun gennemføres for disseproduktgrupper, hvis man kan anvende såkaldte beskyttelsesklausuler i direktiverne for atgennemføre reguleringen, og i så fald er der kun tale om en midlertidig regulering, indtil der bliverindført regulering på EU-plan, eller Kommission pålægger Danmark at ophæve de nationale regler.Der kan argumenteres for, at beskyttelsesklausulerne kan anvendes på baggrund afkombinationseffekten, selv om det enkelte produkt ikke i sig selv udgør en risiko. Der kan ogsåargumenteres for, at de kan anvendes til generelt at forbyde visse produktkategorier og ikke, somklausulerne hidtil er anvendt, kun konkrete produkter eller produktserier. Denne tilgang er ikketidligere forsøgt.Andre produktkategorier er ikke omfattet af EU-harmonisering, hvorfor der vil kunne fastsættesnationale regler, forudsat at EU-traktatens handelshindringsbestemmelser overholdes. Reglerne skalsåledes kunne begrundes ud fra hensynet til sundheden, og det skal være nødvendigt ogproportionalt. Der kan argumenteres for såvel anvendelse af kombinationseffekten i forhold til defire stoffer som for den brede afgrænsning af produkterne.Et udkast til sådanne nationale regler skal notificeres i henhold til informationsproceduredirektivet.En sådan notifikation indebærer, at reglerne ikke må sættes i kraft før udløbet af en stand-stillperiode på tre måneder. Hvis Kommissionen fremkommer med en udførlig udtalelse, udvidesstand-still perioden til i alt seks måneder. Afhængig af den videre proces herefter vil ikrafttrædelsenaf det nationale forbud kunne blive udsat i op til i alt 18 måneder fra notifikationsdatoen, og –afhængig af Kommissionens holdning og argumenter – vil reglerne måske slet ikke kunne udstedes,eller må modificeres væsentligt.