Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del Bilag 26
Offentligt
899441_0001.png
899441_0002.png
899441_0003.png
899441_0004.png
899441_0005.png
899441_0006.png
899441_0007.png
899441_0008.png
899441_0009.png
899441_0010.png
Tidtabel for udviklingen i sagen om Australsk HCB-affald1987Den australske regering, inkl. delstatsregeringerne i NewSouth Wales (NSW) og Victorianedsætter en fælles arbejdsgruppe med henblik på løsninger til behandling og fjernelse afsåkaldt ’genstridigt’ kemikalieaffald.ICI Australia Pty (nu: ORICA) indstiller sin 28-årige produktionaf chlorholdige, organiskeopløsningsmidler og dermed produktionen af HCB-affald.Australien godkender Basel-konventionenom standsning af grænseoverskridende transportaf farligt affald.”National Strategi for Behandling af Særligt affald (incl. HCB)” – den såkaldteSHCB-WMP eller Australsk-New Zealandske ANZECC-plan udarbejdes og ved-etagesmed krav ome- Risikovurdering af både sundheds- og miljømæssige effekter m.v.f- Specificerede krav om oplysninger om kemikalier, koncentrationer, tærskel-tværdier, begrænsninger m.v.er- Krav om fastsættelse af datoer for produktionsophør, behandling ogfslutdisponering af HCB-affaldø- Krav om fastsættelse af principper for offentlighed i vurdering m.v.lRapport fra en Central-regeringskommission vedr.g-Behandling af HCB-affald i overensstemmelse med HCB-WMP på ORICAsenindustriområde i Botany, ca. 12 km syd for Sydney,d-med samtidig anbefaling af ORICA’s forslag om etablering af et HCB-affalds-ebehandlingsanlæg baseret på den såkaldte GeoMelt-teknik.-samt detaillerede retningslinier for inddragelse af lokale Råd, borgerhøring m.v.---oooOOOooo---Jan. 2004Den nyudnævnte NSW-Ministerfor Planlægningnedsætter et’Independant Review Panel’(IRP) for at revurdere det af ORICA udarbejdede og i 2002 anbefalede forslagtilDestruktion af affaldet i Botany.IRP-Panel konkluderer, aten ’fjernt liggende’ placering af et HCB-anlæg i New South Walesvil være at foretrækkefrem for at destruere affaldet i Botany,hvorefterORICA trækker sinplanlægningsansøgning tilbage.Forslag omeksport af HCB-affaldetfremlægges (af ORICA?)NSW’s Miljømyndigheder udvider ORICAs hidtidige VVM-godkendelse til yderligere atomfatteetablering og drift af et HCB-ompakningsanlægi Botany Industri-området.ORICA indgiveransøgninger om eksporttilladelserfor oversøisk transport med henblik pådestruktion i HTI-anlæg, dvs. Høj-Temperatur-Incinerator, der findes udbredt i Europa.Independant Review Panel (IRP) gennemfører en fornyet undersøgelseog konkluderer,- at derikke er nogen realistisk udsigt til, at ORICAs HCB-affald kan destrueres i NewSouth Wales indenfor en overskuelig fremtid,- at denigangværende oplagring i Botany udgør en uacceptabel risiko,
19911992Nov. 1996
Jul. 2002
Jul. 2004
Apr. 2005Aug. 2006Aug. 2006Nov. 2006
1
Apr. 2007Maj 2007Juni 2007Okt. 2007Jan. 2008Nov. 2008
Jun. 2010Aug. 2010
og atmiljømæssigt godkendte faciliteter er oversøisk ”tilgængelige og villige” til atmodtage og destruere det omhandlede HCB-affald.Opbygningen af et HCB-ompakningsanlæg færdiggøres,og ompakning af det eksisterendeHCB-affald påbegyndes d. 18. april 2007Den australske Minister for Miljø & Vandressourcer meddeler, at Australien ikkehar detekniske faciliteter, somer påkrævet for at disponere HCB-affaldet i BotanyMiljøministrene i Nord-Rhein Westphalen og Schleswig-Holsten meddeler offentligt, at derpå grundlag af fire myndighedsbehandlinger er givet afslag om import af HCB-affaldORICArejseradministrative indvendingerover de afgørelser, som danner grundlag forde to tyske delstaters afslagDer indgivesformel appel-ansøgning til Nord-Rhein Westphalen,efter at der derfra ermodtaget afslag på administrativt grundlagORICA indgivernye ansøgninger om eksporttilladelse for 1) HCB-affald, 2) HCB-forurenetmateriale, 3) inkl. byggemateriale(i alt formentlig mere end 50.000 tons, hvoraf op til10.000 tons som HCB-affald med op til 70 % chlor) med henblik på HTI-destruktion i EuropaDanske miljøstyrelse accepterer denbehørigt begrundede1forespørgselom eksport afORICAs HCB-affald til Danmark med henblik på sikker og miljømæssigt forsvarlig destruktionAustralske og Danske regeringer indgår aftale om eksport af 6.100 tons HCB-affaldtilDanmark med henblik på destruktion på Kommunekemi, Nyborg-F.B.-R. – 1. okt. 2010
1
Udtrykket synes at referere til forudsætningerne for afvigelse fra Basel-konventionens bestemmelser
2
HCB Waste Management Plan (HCB-WMP)National Strategi for Behandling af Særligt Affald (incl. HCB)som vedtaget inovember 1996afAustralian and New Zealand Environment and Conservation Council (ANZECC),I henhold til den fastlagte strategi kræves, at en planlagt affaldsbehandlinga)baseres på risikovurderingaf både miljø- og sundhedsmæssige effekter, inkl. sociale og økonomskebelastningerb)specificerer tærskelkoncentrationer, mængdebegrænsninger og væsentlige mængderafenkeltkemikalierc)angiver datoer for ophøraf affaldsgenerering, ophør af materialeanvendelse i forbindelse medaffaldsbehandling, inkl. slutdisponering af sådant materiale, samtd)inddrager vurdering af de principper,som er defineret i denIntergovernmental Agreement on theEnvironment – IGAE.Udviklingen af denne planlægning for HCB-affaldshåndtering og -behandling blev indledt ved offentlighøring d. 13. august 1994, herunder annoncering i den nationale og lokale (dvs. Sydney-) presse. Dette blevefterfulgt af to runder af åbne (”face-to-face”) offentlige høringer. Fyldige referater fra disse høringer erudarbejdet og findes tilgængelige iAffaldsbehandlingssekretariatet.Ved udviklingen af HCB-WMP er de under b) og d) nævnte krav blevet imødekommet med undtagelse afkravet om mængdebegrænsning, hvilket er skønnet ikke at være påkrævet i forbindelse med HCB-affaldsproblematiken. Med hensyn til kravet c) er der blevet fastsat datoer for disponeringen af HCB-affaldet, mens den del af kravet, der vedrører ophøret af HCB-affalds generering m.m. ikke er relevant forså vidt som ICI Australia (nu: ORICA) indstillede sine HCB-genererende produktionsprocesser i 1991.Risikovurderingens betydning ved udarbejdelsen af nærværende plan.Metoder til risikovurdering for kemikalier kan anvendes i forbindelse med situationer, hvor mennesker ellermiljø eksponeres for kemikalierne. Risikoen kan vurderes ud fra en kombineret vurdering af 1) kemikalietsfarlighed (toksicitet) og 2) sandsynligheden for en eksponering af det pågældende kemikalium.Det er vanskeligt at anvende denne metode for industrikemikalier i beholdere eller udstyr, som det ertilfældet for HCB-affaldet. Manglen på eksponeringsdata i forbindelse med en tilsigtet frigivelse til miljøetaf HCB-affald gør det særlig vanskeligt at vurdere risici for det omgivende miljø. Det var derfor ikke muligtat gennemføre en formel risikovurdering i forhold til ICI’s (nu: ORICA’s) HCB-affaldpå grund afde talrigeforskellige scenarier som får betydning i forbindelse med HCB-affaldet, og – ikke mindst –på grund afdenbegrænsede information om mulige synergier mellem enkeltkomponenter i HCB-affaldetog på grund afvanskeligheden ved at formulere krav til behandlingsmulighederne2.
Spørgsmålet om behandlingsmuligheder, dvs. destruktionsteknologi, inkl. risikovurdering i forbindelse dermedfremgår af den i Juli 2002 udarbejdede Kommissionsrapport.
2
3
Som tilfældet har været for en tidligere planlægning af PCB-affaldsbehandling er det (derfor) valgt atanvende en relativ risikovurderings-metode, bl.a. indebærende at det oplagrede HCB-affald skal destrueresså hurtigt som muligt (dvs. indenfor 10 år).For det affald, der befinder sig på parkeringspladsen3, skal en særskilt, detaljeret risikovurdering udvikles,idet ICI (nu: ORICA) i mellemtiden ved hjælp afin situmetoder skal søge at behandle dette affald.Implementering af planenNærværende plan er indgivet til ANZECC til godkendelse, hvorefter den vil blive behandlet med henblik påimplementering af NSW-delstatsregering. Den vil blive iværksat af NSW og om nødvendigt også få virkningfor andre Commonwealth, Stats- eller Territorie-myndigheder og den vil dermed få betydning som officielmyndighedsvejledning.Miljøgodkendelse af den valgte destruktionsteknologi.Efter at ICI Australia Pty Ltd. (nu: ORICA) har valgt den foretrukne destruktionsteknologi skal en VVM-miljøgodkendelse gennemføres. NSWPlanning’s lovgrundlag kræver, at offentligheden bliver givet mulighedfor at kommentere denne vurdering, inkl. forslag om at opbygge et anlæg i Botany-området.HøringsprocesPlanlægningen skal periodevist underkastes revurdering. Efter udvælgelsen af teknologien skalnærværende affalds-behandlingsplan ligeledes revurderes med henblik på bedømmelse af dens egnethed.Yderligere skal den efter en passende periode – ikke overstigende fem år – revurderes i lyset af de til dentid indvundne erfaringer. Alle nye oplysninger eller risikovurderingsmetoder som måtte have betydning forplanens egnethed og forudsætninger skal gennemgås ved disse revurderinger – herunder med særlig vægtpå informationer vedr. sundheds- og miljøtoksikologiske effekter af HCB.Lokalsamfundets rolleDen foreslåede inddragelse af såvel lokalsamfund som revurderingskomite forventes at få væsentligbetydning for begge revurderingsprocedurer og for offentlighedens indflydelse på miljøbelastnings-vurderingen.(F.B.-R. – 1. okt. 2010)
3
"Parkeringsplads-affaldet" omfatter ca. 45.000 m af en jord-kulaske blanding, der er forurenet med ca.0,18 % HCB og andet chlorholdigt, organisk materiale, og som er dækket af et asfaltlag.
3
4
Australsk plan for behandling af HCBRapport fra regerings-nedsat Kommission – Juli 2002Fremsendelsesbrev til Vice-statsminister, minister for planlægning m.v. …I den efterfølgende rapport (på i alt 115 sider + 10 sider indledning, 98 sider tabeller samt 5 figurer og 8bilag) giver Kommissionen en grundig behandling af alle væsentlige miljømæssige problemstillinger oginddrager herunder alle relevante miljø-aspekter i sine forslag. Kommissionen finder det tilfredsstillendegodtgjort,at den ’såkaldte’ GeoMelt teknik til HCB-destruktion er egnetforudsat at alle forudsatte oganbefalede forsigtighedsforanstaltninger overholdes.at emissioner til luft og spildevand, såvel som (forurenet) jord og genindvundet metal kanbehandlesefter den standard, der er opstillet af miljømyndighederne – herunder også opfylde de i”HCB Waste Management Plan af 1996” stillede krav. Planmyndighedens allerede etableredekriterier for farlighed og risiko vil være opfyldt, hvorved også beskyttelsen af lokalsamfundet, inkl.mennesker såvel som miljø vil være sikret.at de miljømæssige aspekter ikke udgør nogen hindring for godkendelseaf det foreslåede anlægtil affaldsdestruktion, således som er foreslået af ORICA Australia Pty Ltd.indenfor Botany Bay’sbyområdeog under skyldig hensyntagen til de strenge godkendelsesbetingelser, der er anbefaletm.h.t. kontrol og minimering af mulige miljømæssige belastninger.”Sign. Kevin Cleland, Deputy Chairperson
Rapportens hovedkonklusioner:ORICA Australia PTY Ltd. (herefter: ORICA) foreslår at opbygge, anvende og efterfølgende nedlægge etHexachlorobenzen-affaldsdestruktionsanlæg(HCB-anlæg) i Botany Bay Park, 12 km syd for Sydney’scentrale byområde.Anlægget skal kun behandle HCB-affald som hidrører fra ORICAs Botany Park-område.Det påregnes atplanlægning og konstruktion af anlægget vil vare 2 år, hvorefter det vil være operativt i 4år, efterfulgt af 6 måneder til nedlæggelse og fjernelse.Den teknologi, som foreslås anvendt kaldes enGeoMelt-proces.Den indebærer batch-vis, termiskbehandling af en blanding af HCB-affald og jord i en digel-ovn. Anlægget vil kunne behandle 10.500 tons afHCB-affald, der er oplagret i Botany-området, såvel som 20.000 tons af jord, tromler o.a. forurenetmateriale. Kontrol-, overvågnings- og rapporteringsprocedurer vil blive indført for at sikre, at ORICAimødekommer de strenge standarder, der er kræves af miljømyndighederne og som er forudsat i HCB-WMP (dvs. HCB-Waste Management Plan).ORICA vil derved producere i alt 20.000 tons forglasset(vitrified) materiale som vil kunne recirkuleres, resp. godkendes til slutdisponering som materiale tiljordfyld el.lign. i overensstemmelse med gældende miljøstandarder. Emissioner til luft eller spildevand
5
vil blive behandlet i overensstemmelse med de standarder, som gælder ifølge HCB-WMP, resp. krav fraMiljøstyrelse og Sydney Water Authority.Det samlede projekt vil koste mere end 70 mill. australske $(ca. 370 mill. DKK). Ca. 50 personer vil værebeskæftigetunder anlæggets konstruktion og ca. 20 i driftsperiodenAlle de parter,som har udtalt sig direkte til Kommissionenhar udtrykt det som et ønske, at HCB-affaldet,der er oplagret på ORICAs område i Botany, skal destrueres på sikker måde.Imidlertid er de lokale byråd, beboere, lokalsamfund og miljøgrupper, inkl. lokale forretningsdrivendekraftige modstandere af, at destruktion af HCB-affaldet sker i Botany. Man er især bekymret af hensyn tilhelbred, inkl. helbred for familier og naboer.Fødevare-producenterer bekymrede for kvaliteten af deresprodukter. Mange udtrykker ønske om at, at affaldet destrueres ’fjernt fra’ befolkningscentre.De finderikke, at Botany-området er egnetpå grund af risiko for sundhed og sikkerhed.Der imod finder New South Wales’ planmyndigheder (NSW-planning) ikke,at det er hensigtsmæssigt, atHCB-behandlingen skal finde sted udenfor området, bl.a. med henvisning til den øgede risiko forbundetmed en evt. transport.Såvel NSW-planning som miljømyndighederneanser det for tilfredsstillendegodtgjort, at HCB-affaldet kan destrueres sikkert i Botany-området, og at ORICA vil være i stand til atoverholde de gældende miljømæssige krav.Botany Bay’s byråds særlige konsulenthar ligeledes ud fra enteknisk vurdering fundet, at destruktionen af HCB-affaldet er tilfredsstillende.KOMMISSIONENbemærker, at en behandling af HCB-affaldet i Botany vil reducere mulighederne foruheld/hændelser, herunder også den mere omfattende transport, der vil kunne give anledning til udslip afHCB til miljøet. Fra en teknisk synsvinkel, er Botany-området derfor at foretrække under forudsætning af, attilstrækkelig beskyttelse sikres for beboere, inkl. lokalsamfundets helbred og sundhed – på kort såvel somlang sigt.Et væsentligt aspekt, som Kommissionen har vurderet, er spørgsmålet om den såkaldteGeoMelt-proces’egnethed til behandling af HCB-affaldet fra Botany-området.Som et led i dette har Kommissionen indhentet oplysnnger om, hvorvidt GeoMelt er en tilstrækkelig robust teknologi til at behandle HCB-affald, ognaturligvis om den er påvist at være både sikker og effektiv. Detaillerede oplysninger om GeoMelt-processen er i denne sammenhæng blevet stillet til rådighed for Kommissionen, der imidlertid bemærker,både atORICAs udvælgelsesproces har været præget af en del subjektivitet,og atansvaret for valget afbehandlingsmetode i sidste ende påhviler firmaet4.Kommissionen har tolket sin rolle – som givet af Ministeren – således, at det påhvilede den at ’spørge ind tilog vurdere alle miljømæssige aspekter’ af ORICAs forslag om at benytte GeoMelt processen, herunder atvurdere om der er tale om en teknologi, som er forudsigelig, reproducerbar og pålidelig i drift. Detmateriale, der derved har været stillet til rådighed, har inkluderet behandlingen af stationære portioner afop til 100 tons materiale med indhold af chlorholdige kemikalier, der i mængde er sammenlignelige med
Det fremgår, at GeoMelt-metoden er blevet udvalgt ud af reelt 5 mulige destruktionsmetoder. Bemærkelsesvær-digt er det, at der ikke i disse overvejelser indgik HTI, dvs. HøjTemperaturForbrænding. HTI, som er foretrukketoveralt i Europa, inkl. Kommunekemi, er naturligvis kendt i Australien, men har kun i mindre omfang vundet indpas.(FB-R’s bemærkn.).
4
6
affaldet fra Botany. Resultatet af disse forsøgsbehandlinger har vist en samlet destruktionseffektivitet, dermed hensyn til effektivitet svarer til kravene i HCB-WMP.ORICA har yderligere foreslået, at der sker en gradvis opbygning og iværksættelse, og at processenseffektivitet vurderes progressivt, således at anlægget vil kunne standses, såfremt det skulle vise sig, at denkrævede standard ikke opfyldes. Kommissionen anser en sådantrinvis proces-opbygningfor væsentligbåde af hensyn til accepten af processens anvendelighed, og for lokalsamfundets accept. Kommissionen erligeledes overbevist om, at enuafhængig vurderingbåde af proces-opbygningen og af projektets samledeforløb er påkrævet. Et uafhængigt overvågnings Panel er i denne sammenhæng nødvendig, og ORICAsøverste ledelse bør derfor inddrage ethvert råd givet af det uafhængige Panel ved hvert nyt trin iopbygnings- og indkøringsfasen. Lokalsamfundets bekymring omkring HCB-affaldet og dets behandling erbetydelig, og Kommissionen finder derfor, at der også for denne gruppe skal være adgang til selvstændigrådgivning, idet Kommissionen herved anbefaler, atbetingelser for enighed fastsættes(”… recommendsconditions of consent”).Uanset disse forhold er det Kommissionens opfattelse, at GeoMelt processen på tilfredsstillende måde vilkunne destruere HCB-affaldet effektivt målt i forhold til gældende standard, og at lokalsamfundetssikkerhed og sundhed vil være sikret.Emissioner til luft fra HCB-anlæggetvil under normale driftsbetingelser ske gennem en enkelt 22 meter højskorsten. Emissionen vil blive behandlet efter bedste tilgængelige praksis og kontrolteknologi. Emissionervil kunne omfattehexachlorbenzen, dioxiner og andre chlorholdige organiske forbindelser, samt saltsyreog kviksølv.Koncentrationerne af disse vil blive krævet reduceret til de standarder, der er fastsat i HCB-WMP og i de af miljømyndighederne til ORICA givne tilladelser i henhold til gældende lovgivning. Deforudseelige udslipsmængder regnes at udgøre fra 10-50 % af de foreslåede acceptværdier.Spredningsmodeller baseret på meteorologiske data og beregningsmodeller, som af miljømyndighederneer fundet acceptable, viser, at de maksimale koncentrationer i jordhøjde for organiske chlorforbindelser,saltsyre og kviksølv med en faktor på mindst 3 x vil overholde de vejledende koncentrationer, som erfastsat med henblik på beskyttelse af særligt følsomme individer. Koncentration af disse stoffer på dennærliggende Kellogg’s fabrik vil overholde de vejledende koncentrationer med en betydeligsikkerhedsmargin. Såfremt hensyn også tages til forskellen mellem de beregnede udslip og det ispredningsmodellerne anvendte tilladelige udslip, vil sikkerhedsmarginen under normale driftsforhold væreendnu større.Kommissionen finder det godtgjort, atlokalsamfundets sundhedstilstand,herunder også for særligtfølsomme enkeltindivider, såvel somkvaliteten af de fødevarer,der måtte blive produceret i omgivelserneomkring HCB-anlægget vil være tilfredsstillende beskyttet. Kommissionen anser yderligere, at der er ringesandsynlighed for, at der opstårstøvbelastningfra konstruktionsarbejde og fra udgravning af proces-jord,ligesom Kommissionen ikke finder det sandsynligt, atlugtgenerfra indfyringsforberedelser ellerjordarbejde vil være mærkbare udenfor området.ORICAsPræliminlære Farlighedsanalyser (PFA)som inddrager afvigende forhold, herunder også evt.nødsituationer, har anvendt en analytisk metode, som opfylder de generelle retningslinjer, der er fastsatfor NSWPlanning’s risiko-analyser.Det originale PFA-dokument blev imidlertid på en række områderfundet at være utilstrækkeligt,iflg. NSWPlanning og dets konsulenter, såvel som for Byrådets konsulent.
7
ORICA anmodede derfor om – og fik bevilget – yderligere tid til at udarbejdeet revideret PFA.Dettereviderede dokument blev afNSWPlanningog afByrådets konsulentanerkendt som et både grundigt ogtilstrækkeligt grundlag for vurderingen af farlighed og risiko.Byrådetfastholdt imidlertid sin oprindeligevurdering, at det reviderede PFA – på grund af utilstrækkelighederne i det oprindelige – skullegenfremlægges med henblik på vurdering i henhold til kravene i den gældende miljølovgivning.PlanningNSW, såvel som Kommissionen fandt imidlertid ikke, at en sådan genfremlæggelse var påkrævet.PFA-dokumentet vurderer specielt de akutte risici,hvorimod kroniske risici vurderes i sammenhæng medvurderingen af den sundhedsmæssige belastning. Risikoen bestemmes ved at vurdere 1) den sandsynligekonsekvens af en indtruffet hændelse sammenholdt med 2) sandsynligheden for at en sådan hændelsefaktisk indtræder. Toksiske gasarter somklorbrinte, klor og fosgen(sidstnævnte som led i en eventuel HCB-lager brand), såvel someksplosions-overtryk og varmestrålinger vurderet i ORICAs PFA-dokument.Individuelle fatale risici i udsatte arealanvendelser, i beboelsesområder og i nærliggende industriområder,såvel som risiko for skadevirkninger fra mulige overtryk og varmestråling, samt toksisk eksponering ogirritations-risici ved kortvarig eksponering af følsomme individer i lokalsamfundeter alle vurderet atopfylde NSWPlanning’s veletablerede risikokriterier.Med henblik på reduktion af uundgåelige risici, er detKommissionens anbefaling, at risikoreduktion gennemføres, som det er anført i det reviderede PFA-dokument.Ikke desto mindre erkendes det, at skadelige og irriterende niveauer af klorbrinte, klor ogfosgen vil kunne forekomme udenfor grænserne af Botany-området i tilfælde af, at den usandsynligehændelse måtte indtræffe.Såfremt en (uforudset) hændelse skulle indtræffe i HCB-anlæggets driftsperiode vil forøgede mængder afHCB, dioxiner, hexachloroethane, hexachlorobutadien, kulilte og kviksølvkunne undslippe. Disseforbindelser besidder et potentiale som akut livstruende, resp. som årsag til skade eller irritation. ORICAsdetaillerede analyse har vist, at alle maksimalt forudseelige koncentrationer af disse kemikalier –bortset fraHexachlorobenzen– både indenfor og udenfor området vil være lavere end ethvert akutinhalationskriterium gældende for irritation, skade eller livstrussel selv for særligt følsomme individer.Selvom koncentrationerne af HCB resulterende fra de vurderede hændelsesscenarier vil være lavere endsvarende til livstruende eksponering,foreligger der en mulighed for, at kriterierne for akut skade ellerirritation kan blive overskredet i enkelttilfælde i bebyggede beboelsesområder.Imidlertid er disserisikoniveauer for en mulig frigivelse af HCB mindre end de skades- og irritationsniveauer, som er fastsat afPlanningNSW. Kommissionen finder derfor, under hensyn til de ovenfor anbefalede betingelser for enigaccept af risikoniveauer, at risikoen ved akut inhalation knyttet til en mulig frigivelse også afHexachlorobenzen (HCB) overholder de fastsatte kriterier, og at lokalsamfundet således vil være passende(eng.: appropriately) beskyttet.En detailleret analyse af mulige langtids- eller kroniske effekter forårsaget af kemikalieudslip som resultataf en hændelse i HCB-anlægget har vist, at sundhedsmæssige effekter almindeligvis vil være lave og reeltuden betydning. For det højst usandsynlige tilfælde af brand i HCB-lagerbygning D har ORICAs forsigtigevurdering vist, at virkninger af dioxin emissioner vil kunne nå nærtliggende beboelsesområder medmulighed for kronisk virkende belastning af børn og småbørn. I et sådant tilfælde af brand i et HCB-lager vilanalytisk prøvning for Dioxin deponering i jord være påkrævet for i givet fald at bestemme enmulig/sandsynlig belastning, herunder behov for evt. oprensnings-, resp. afbødningsforanstaltninger.Installation af et brandsluknings-sprinklersystem i perioder med HCB-oplagring i lagerbygning D vil i den
8
sammenhæng reducere muligheden for brand til et sådant niveau, at brandrisikoen bringes ioverensstemmelse med PlanningNSW’s veletablerede risiko-kriterier. Kommissionen bemærker i denneforbindelse, atrisikoen for en brand eksisterer som resultat af en HCB-oplagring, og at den vil være tilstede når som helst og hvor som helst HCB-affald behandles.Under hensyn til de konservative antagelserog vurderingskonklusioner finder Kommissionen, at sandsynligheden for langtids-sundhedseffekterhidrørende fra HCB–anlægget er minimale (eng.: remote).Grundvandunder og i nærheden af området er forurenet, men vil i øvrigtikke blive yderligere berørt,idetdet ”ligger lavere end de planlagte udgravningsniveauer, og oplagring hævet over jordoverfladen vil bliveanvendt” (eng.: ”..screwed piles will be used”?). Kommissionen finder det tilfredsstillende godtgjort, atgrundvandsspørgsmål sandsynligvis vil være uden betydning.Mindre mængder af jord,hvoraf noget er forurenet, vil blive opgravet og/eller nivelleret underopbygningen af HCB-anlægget. Omkring 20.000 tons jord vil blive udgravet fra to jordlagre på eller vedBotany-området med henblik på anvendelse i behandlingsprocesserne. Udgravningsområderne vil bliveafgrænset og overdækket i perioder, hvor der ikke graves, og den opgravede procesjord vil blive tildækketunder lagring. En jord- og vandbehandlingsplan vil blive udarbejdet og iværksat med henblik på opbygnings-og operationsfaserne. Det er Kommissionens opfattelse, at spørgsmål omkring jord og jordanvendelse vilkunne håndteres effektivt ved hjælp af eksisterende, velprøvede tekniker og derved minimere muligemiljøbelastninger.Hovedaffaldsmængden, der opstår ved GeoMelt processenbestår i det forglassede stenmateriale.Miljømyndighederne kræver, at indholdet af chlorholdigt organisk materiale heri ikke overstiger 1 ppm(mg/kg). Erfaringer, der er opnået ud fra analyse af chlorholdigt, organisk affald hidrørende fra mangebatches af GeoMelt-behandlet, forglasset stenmateriale, viser, at kravet om maks. 1 ppm til stadighedoverholdes. ORICAs forslag om behandling af andre affaldstyper således som det er beskrevet imiljøgodkendelsen viser på tilfredsstillende måde, hvorledes det færdige materiale behandles. Forudsat atnedbrydning og fjernelse af HCB-anlægget sker i overensstemmelse med de fremlagte planer, er det ikkesandsynligt, at tilbageværende HCB-forurenede materialer eller udstyr vil forekomme efter projektetsafslutning.Betydelige mængder af spildevandvil blive udledt til Sydneys spildevandsystem. Behandlingen vil ske vedsædvanlige rensningsteknikker og vil løbende blive overvåget, og spildevandet vil blive recirkuleret såfremtdet ikke overholder normale standarder. Kommissionen har fundet, at rensningssystemet er udviklet ogstyret på en sådan måde, at procesvandet opfylder de udledningsstandarder, der er krævet af HCB-WMP ogSydney Water Authority.Kommissionen har konstateret, atoverfladevandkan kontrolleres indenfor rammerne af Jord- og Vand-styringsplanerne i såvel opbygnings- som driftsfaserne af HCB-anlægget.Oversvømmelse i lokalområdetvilikke påvirkes/forøges som følge af projektet.Enstøj-policyer udviklet i fællesskab mellem Botany Bay’s byråd og Miljømyndighederne gældende for detpågældende område. Det vil blive krævet af ORICA, at de fastsatte kriterier skal overholdes foropbygningsfasen og driften af HCB-anlægget, herunder også de særlige restriktioner, der gælder iarbejdstimerne. De nærmeste beboelsesområder er beliggende ca. 700 meter fra det foreslåede
9
byggeområde, hvorimod aktiviteter omkring udgravning af jord fra Denison Street-lageret vil værebetydeligt nærmere, hvilket betyder, at en akustisk afskærmning vil være påkrævet. Kommissionen finder,at støjniveauet der er knyttet til byggeri, udgravninger og driftsfaserne af anlægget ikke vil være til gene forbeboere eller nærliggende industrielle områder, såfremt de nævnte kontrolforanstaltninger gennemføres.Densocio-økonomiske belastningfra projektet er begrænset af dets relativt korte levetid. Konstruktions-og driftsomkostninger for ORICA og beskæftigelsen, der er knyttet til projektet, vil have positiv socio-økonomisk betydning, lokalt såvel som regionalt. Der er ikke tegn på, at ejendomsværdier vil blivepåvirkede, ligesom der i øvrigt er miljømæssig gevinst ved, at HCB-affaldet destrueres. Kommissionenanbefaler, atlokalsamfundet bør følge og udviser interesse for projektet i hele implementeringsfasen, ogat der direkte ansættes en person til varetagelse af kommunikationsbehovet.Det er Kommissionens opfattelse, atmiljøbelastningen relateret til trafik, visuelle effekter, flora & fauna,kulturelle aktiviteter og klimapåvirkninger er af mindre betydning.De vil være tilfredsstillende varetagetgennem de forpligtelser, som ORICA i øvrigt er pålagt via miljøgodkendelsen og den af kommissionenforudsatte og anbefalede enighed.Projektet vil være underlagt kravene fastsat de er fastsat i Miljøstyringsplanlægningen, og gældende forsåvel konstruktions- som driftsfaserne, således som disse krav har været forelagt for Kommissionen.Firmaet vil i disse planer være pålagt et betydeligt engagement for at sikre beskyttelsen af såvellokalsamfund, som omgivelserne i det hele taget.Væsentlige overvågnings- og moniteringsprogrammer er foreslået, med begyndelse allerede i HCB-anlæggets opbygningsfase. Den tidlige overvågning skal bruges til at bestemme, hvorvidt anlæggets drift vilvære acceptabel for såvel ORICAs ledelse som for miljømyndighederne og gældende for hver af de enkelteopbygningsfaser. Under hensyn til karakteren af det affald, der skal behandles anbefaler Kommissionensupplerende monitering for dioxiner og furaner i de senere behandlingstrin. Denne overvågning skalfortsætte gennem hele projektets løbetid for at sikre, at det overholder de standarder, der er fastsat i HCB-WMP og i de betingelser om enighed, som er anbefalet af Kommissionen.Kommissionen har grundigt vurderet ORICAs forslag om planlægning, bygning, drift og nedrivning af HCB-destruktionsanlægget i Botany. Idet der i øvrigt henvises til de anbefalede betingelser om enighed medhensyn til kontrol og minimering af mulige miljøbelastninger,er det på dette grundlag opfattelsen, at demiljømæssige aspekter i forslaget ikke udgør nogen hindring for dets godkendelse.
(oversat F.B.-R. – 1.okt. 2010)
10