Kirkeudvalget 2010-11 (1. samling)
KIU Alm.del Bilag 42
Offentligt
1014060_0001.png
1014060_0002.png
1014060_0003.png
1014060_0004.png
1014060_0005.png
1014060_0006.png
1014060_0007.png
1014060_0008.png
1014060_0009.png
1014060_0010.png
Støttegruppen for tidligere Jehovas vidnerformand Poul DalEnebærstien 88800 Viborg[email protected]Tlf. 86 64 44 11Mobil 21 40 99 24
Til medlemmer af Folketingets retsudvalg og kirkeudvalg.20. juni 2011
Vedr. folketingsmedlemmers ønske om at undersøge, om anerkendte trossamfund lever op tilderes forpligtelser, herunder kravet om, at man skal kunne forlade trossamfundet udenkonsekvenserBente Dahl blev i Jyllandsposten citeret for at have sagt: ”… … Men hvis ledelsen i et trossamfundanbefaler, at deres medlemmer skal undgå kontakt og samvær med personer, som forlader trossamfundet, såer den gal.”Vi vil gerne dokumentere, at ledelsen ikke blot anbefaler dette, men nærmere befaler dette, idetkonsekvensen for en person, der kommer sammen med en udstødt, selv kan udstødes.Vi fra Støttegruppen for tidligere Jehovas vidner mener ikke, at Jehovas vidner lever op til kravene, idet detkan være meget vanskeligt at forlade trossamfundet uden meget høje konsekvenser for den enkelte, hvilket vigerne vil være behjælpelig med at få afdækket og dokumenteret.Hos Jehovas vidner gør ledelsen alt for at øve kontrol over medlemmerne, og derfor er alt gennemtænkt ogorganiseret ned til mindste detalje.Det meste af Vagttårnsselskabets litteratur er let tilgængelig og kan bruges som dokumentationsmateriale.Derimod er det lidt sværere at få fat i den litteratur, som udelukkende bliver skrevet til ældste og andreansvarshavende. Vi har erfaring for, at visse ting kun bliver meddelt mundtligt ved møder med ældste ellermed ansvarshavende højere oppe i hierarkiet, men det er lykkedes os at downloade den sidste nye ældstebogfra nettet: "Shepherd the Flock of God" (English). I forvejen er vi i besiddelse af ældstebog fra 1991: ”Givagt på jer selv og på hele hjorden”.Vi vil i det følgende dokumentere, at det næsten altid får vidtrækkende konsekvenser for et medlem atforlade Jehovas vidner, især hvis man har nære slægtninge i trossamfundet, hvad de fleste har.Udstødelse:Konsekvensen bliver, at alle Jehovas vidner ikke vil komme sammen med vedkommende,ja ikke engang hilse på vedkommende på gaden. (Se dokumentation under ” Meddelelse omudelukkelse”, side 3 )Afskærelse:Hvad menes der, når Vagttårnslitteraturen siger, at et medlem har ”afskåret sig selv”? Detbetyder, at vedkommende enten har forladt Jehovas vidner, idet vedkommende mundtligt eller skriftligt
Side 1
udtaler, at han/hun ikke tror på det længere (Frafald). Personen kan også ”ved sine handlinger” ”afskæresig selv”. Det betyder, at vedkommende har foretaget noget, der er forbudt i Jehovas vidner, men som eren borgerrettighed i det land, vedkommende bor i. Det kan f.eks. dreje sig om frit at ytre sig, stemmepolitisk, gå ind i militæret eller gå over til et andet trossamfund. Til den verden, der er uden fortrossamfundet, lyder det pænere at sige, at vedkommende har ”afskåret sig selv fra Jehovas vidner” elleri et mere normalt sprog ”selv har forladt Jehovas vidner”. Men i virkelighedens verden betyder det, athan/hun reelt er udstødt, idet vedkommende skal behandles som en udstødt. (Se dokumentation under”Udelukkelse” og ”Afskærelse fra menigheden” side 3 )Man skal tage afstand fra frafaldne, og deres ”gerninger” betegnes som onde:(Se dokumentationunder ”Det rette syn på de udstødte og dem der har afskåret sig selv”, side 4)Mindreårige kan blive udstødt:(Se dokumentation under ”Sager vedrørende mindreårige”, side 5)”Frafaldne” bliver udsat for yderst grove beskyldninger (Sedokumentation side 5)Man kan blive udstødt for at komme sammen med en udstødt.
Forsætlig, unødvendig samvær med udstødte ikke-slægtninge.(Se dokumentation fra bogen”Shepherd the Flock of God”, side 6)Man skal tage afstand fra frafaldne og udstødte slægtninge: (Se dokumentation sunder ”Lad osbruge vor kristne frihed forstandigt” og”Viskristen loyalitet når et familiemedlem bliver udelukket afmenigheden”, side 7, 8 og 9)Vagttårnet opfordrer til had mod frafaldne:(Se dokumentation under ”Undersøg mig, Gud”, side 7)Vagttårnets repræsentanter får at vide, hvad de skal sige til advokater og journalister, skønt detikke er i overensstemmelse med sandheden.Det fremgår ligeledes tydeligt, at organisationen helevejen igennem bliver styret ovenfra og ned (de ældste skal kontakte hovedkontoret):(Se dokumentationfra bogen ”Shepherd the Flock of God”, side 10)
Vi sender link til bogen ”Shepherd the Flock of God”:http://www.x-jv.dk/aeldstebog.pdfog er selvfølgelig til rådighed, hvis der bliver brug for yderligere dokumentation i form af kopier af deoriginale artikler. Hvis vi ikke har det på tryk, så kan de hentes fra Vagttårnets cd-rom, som vi er i besiddelseaf, hvor de har alle deres officielle artikler tilbage til 1970.Vi mener, det med al tydelighed fremgår, at Vagttårnsorganisationen ikke giver deres medlemmer tanke- tro-og ytringsfrihed, og at det derfor kan være helt uoverskueligt at forlade dem, hvis man har tættefamilierelationer inden for sekten. Helt uacceptabelt mener vi det er, at mindreårige, der har ladet sig døbe,skal leve med konsekvensen af denne handling resten af deres liv, idet de så ikke frit kan forladetrossamfundet uden f.eks. at miste kontakten til deres forældre. Det kan være en af grundene til, at mange gårtilbage og ”angrer” efter en udstødelse, fordi de simpelt hen ikke kan klare den hårde behandling.Med venlig hilsenStøttegruppen for tidligere Jehovas vidner
Side 2
DOKUMENTATIONCitat fra bogen ”Organiseret til at gøre Guds vilje, udg. 2005” side 154-156 under afsnittene ”Meddelelse omudelukkelse” og ”Afskærelse fra menigheden”:Meddelelse om udelukkelse:”Når det er nødvendigt at udelukke en overtræder der ikke har ændret sind,bringes der en kort meddelelse med ordlyden:”(personens navn) er ikke længere et Jehovas vidne” … Dettevil få menighedens trofaste medlemmer til at holde op med at komme sammen med vedkommende”Afskærelse fra menigheden: ...Men den der har afskåret sig fra menigheden ved at fornægte troen og medforsæt vender tilbedelsen af Jehova ryggen, betragtes på samme måde som en, der er blevet udelukket. … Enbroder eller søster kan frasige sig sin plads i den kristne menighed ved sine handlinger, f.eks. ved at slutte sigtil en verdslig organisation, hvis mål er i strid med bibelen, og som derfor fordømmes af Gud … Hvis enkristen på denne måde vælger at slutte sig til dem der har Guds mishag, bringes der en kort meddelelse tilmenigheden med ordlyden:”(personens navn) er ikke længere et af Jehovas vidner.” Vedkommende vil blivebehandlet på samme måde som en, der er blevet udelukket”.[OBS (Støttegruppens kommentar): Det ”at slutte sig til en verdslig organisation, hvis mål er i strid medbibelen, og som derfor fordømmes af Gud” kan f.eks. dreje sig om et politisk parti, et andet trossamfund,militæret el. lign.]
Side 3
Citat fra bogen ”Giv agt på jer selv og hele hjorden”, side 103-104, udgivet i 1991 til ”de ældste”:

Det rette syn på de udstødte og dem der har afskåret sig selv

Hvis en person søger at påvirke andre til at følge en ubibelsk handlemåde eller søger at føre nogen baglyset, bør alle undgå ham; det er den slags der beskrives i Andet Johannesbrev 9-11.De der ønsker at have et godt forhold til Jehova vil undgå de udstødte og dem der har afskåret sig selv………Johannes vejleder om, at man ikke bør tale med eller komme sammen med en udstødt eller en der harafskåret sig selv, for at man ikke skal blive ”delagtig i hans onde gerninger” (2. Joh. 11)……Vi må specielt passe på ikke at have kontakt med udstødte som er frafaldne eller som fortsat lever etumoralsk liv … …Deres indflydelse kan brede sig i menigheden som koldbrandDet princip der fremsættes i Jesu ord i Matthæus 10:34-38 gælder i situationer vedrørende slægtningeder er udstødte eller har afskåret sig selv.Der kan opstå særlige, og vanskelige, problemer i forbindelse med selskabeligt samvær.En nær slægtning vil normalt ikke blive udstødt for at komme sammen med en udstødt, med mindre der ertale om åndeligt fællesskab eller om bestræbelser for at undskylde den urette adfærd.[OBS (Støttegruppens kommentar): I Vagttårnets optik er det at føre nogen bag lyset det samme som at giveudtryk for sine selvstændige meninger. Altså holdninger, der ikke svarer til Vagttårnsorganisationen s mådeat tænke på. De taler ikke her om at være uærlig og bedragerisk i almindelighed. Ligeledes opfattes det atforlade Jehovas vidner, skifte religion og lign. som ”onde gerninger”.Reglen i en familie, hvor en eller flere er udstødt, vil være, som der står i Matthæus 10: 34-38: ”… Jeg erkommet for at sætte splid mellem en mand og hans far, en datter og hendes mor …”. Hos Jesus var det blotfamilien, der kunne volde de kristne problemer, mens det hos Jehovas vidner er ”de kristne”, som volderproblemer og sætter splid i familien.Man kan selv blive udstødt for at komme sammen med udstødt, og som det fremgår af ovenstående, kan mani forbindelse med en nær slægtning ikke undgå udstødelse, med mindre man fordømmer de tanker oghandlinger, som vedkommende er blevet udstødt for.]
Side 4
Citat fra bogen ”Organiseret til at gøre Guds vilje, udg. 2005” side 158 under afsnittet ”Sagervedrørendemindreårige”:Hvis døbte mindreårige begår alvorlige overtrædelser, skal de ældste underrettes om det. Når de ældstebehandler alvorlige sager hvor mindreårige er impliceret, er det bedst, at vedkommendes døbte forældre er tilstede og samarbejdet med det dømmende udvalg. Forældre bør ikke forsøge at beskytte den unge overtrædermod den nødvendige tugt. Det dømmende udvalg vil forsøge at retlede vedkommende og bringe ham på fodeigen, lige som de gør, når det gælder voksne overtrædere. Hvis den unge imidlertid ikke ændrer sind, må hanudelukkes af menigheden.
Citat fra Vagttårnet 15. juli 2011 under artiklen ”Vildu give agt på Jehovas klare advarsler”,side 15 og16Hvordan opererer de falske lærere? Deres metoder afslører at de er snedige. De ’lister’ødelæggende ideer ind. Ligesom smuglere opererer de i det skjulte, idet de underfundigtlufter frafaldne synspunkter. Og ligesom en svindler der prøver at sætte falske papirer i omløb, bruger defrafaldne „falske ord“, falske argumenter, for at udbrede deres egne hjemmelavede synspunkter. De spreder„bedrageriske lærdomme“ og ’fordrejer Skrifterne’ så de stemmer med deres egne ideer.(2 Pet. 2:1, 3, 13; 3:16) Det er meget tydeligt at de frafaldne ikke har vore bedste interesser på sinde. Atfølge dem vil lede os bort fra vejen der fører til evigt liv.Hvordan kan vi beskytte os mod falske lærere? Bibelens vejledning er meget klar.(Læs Romerbrevet 16:17; Andet Johannesbrev 9-11). „Undgå dem,“ siger Guds ord. An-dre bibeloversættelser siger: „Hold jer borte fra dem!“ (Da. aut. 1948) Eller blot: „Hold jerfra dem!“ (Da. aut. 1992; Seidelin) Der er intet uklart ved denne inspirerede vejledning.Lad os forestille os at en læge råder dig til at undgå kontakt med en der har en smitsom, dødbringendesygdom. Du ved hvad lægen mener, og du vil omhyggeligt følge hans anvisning. Frafaldne er ’syge i sindet’og prøver at inficere andre med deres illoyale lære. (1 Tim. 6:3, 4)Den store Læge, Jehova, befaler os at vi skal undgå kontakt med dem. Vi ved hvad hanmener, men er vi besluttede på at give agt på hans advarsel i alle henseender?Hvad vil det sige at undgå falske lærere? Det vil sige at vi ikke modtager dem i vores hjem eller hilser pådem. Vi vil heller ikke læse deres publikationer, se tv-udsendelser de optræder i, læse deres hjemmesider påinternettet eller skrive kommentarer på deres blogs. Hvorfor tager vi dette afgjorte standpunkt? Vi gør det afkærlighed. Vi nærer kærlighed til „sandhedens Gud“ og er derfor ikke interesserede i en fordrejet lære læreder modsiger hans sandhedsord. (Sl. 31:5; Joh. 17:17) Vi nærer også kærlighed til Jehovas organisation,hvorigennem vi har lært betagende sandheder at kende — for eksempel sandheden om Jehovas navn ogdets betydning, Guds hensigt med jorden, de dødes tilstand og opstandelseshåbet.
Side 5
Citat fra bogen”Shepherd the Flock of God”Chapter FiveDetermining Whether aJudicial CommitteeShould Be Formed……10. Though this is not an exhaustive list, brazen conduct may be involved in the following if thewrongdoer has an insolent, contemptuous attitude made evident by a practice of these things:• Willful, continued, unnecessary associationwith disfellowshipped nonrelatives despiterepeated counsel.-Matt. 18:17b; 1 Cor. 5:11, 13;2 John 10, 11; w81 9/l5 pp. 25-26.60 "Shepherd the Flock of God"-l Peter 5:2
Chapter TenMatters Related toDisfellowshipped andDisassociated Ones……6. If members of the congregation are known tohave undue association with disfellowsbippedor disassociated relatives who are not in thehouseholdl elders should counsel and reason withthose members of the congregation from the Scrip-tures. Review with them information from the"God/s LoveN book, pages 207-208; The Watchtowerof ApriJ 151 1988, pages 26-30; or the article "Dis-play Christian Loyalty When a Relative Is Disfellow-shipped. Iin the August 2002 Our Kingdom Ministry.If it is clear that a Christian is violating the spirit ofthe disfellowshipping decree in this regard and doesnot respond to counsel, it may be that he wouldnot qualify for congregation privileges, which requireone to be exemplary. He would not be dealt with judi-dally unless there is persistent spiritual association orhe openly criticizes the disfellowshipping decision.
Side 6
Citat fra Vagttårnet 1. juni 1992 side 18 § 14: ”Lados bruge vor kristne frihed forstandigt”For at holde menigheden ren må de ældste undertiden udstøde en overtræder der ikke angrer. … … Menhvad nu hvis den der bliver udstødt er en nær ven eller en slægtning? Hvis det måske endda er ens far ellermor, eller ens søn eller datter? Vil vi så alligevel respektere de ældstes afgørelse? Det kan måske være svært.Men det ville i høj grad være at misbruge sin frihed hvis man satte spørgsmålstegn ved de ældstes afgørelseog blev ved med at komme sammen med en der øver en fordærvende indflydelse på menigheden!(2 Johannes 10, 11) Jehovas folk som helhed skal roses fordi de samarbejder med de ældste i sådanne sager.Resultatet er at Jehovas organisation bevares ren og ubesmittet af verden. — Jakob 1:27.
Citat fra Vagttårnet 1. oktober 1993 side 19 § 15 ”Undersøgmig, Gud“Om sådanne siger salmisten: „Hader jeg ikke dem der hader dig, Jehova, og ledes jeg ikke ved dem der rejsersig mod dig? Med fuldkomment had hader jeg dem. Mine fjender er de blevet.“ (Salme 139:21, 22)… Frafaldne hører til dem der viser deres had til Jehova ved at gøre oprør mod ham. Nogle frafaldne hævderat de kender og tjener Gud, men samtidig afviser de nogle af de læresætninger og krav der findes i hans ord.Andre hævder at de tror på Bibelen, men de vrager den organisation Jehova benytter og forsøger aktivt athindre dens virke. Når de med overlæg vælger det forkerte efter at have fået kendskab til det der er sandt, nårondskaben bliver så indgroet at den er en uadskillelig del af deres personlighed, så må en kristen uvægerlighade (i ordets bibelske forstand) dem der har knyttet ubrydelige bånd til det onde. Sande kristne nærer desamme følelser for sådanne frafaldne som Jehova gør; de er ikke nysgerrige efter at få indblik i frafaldnestanker. Tværtimod „ledes“ de ved dem der har gjort sig selv til Guds fjender, men de overlader hævnen tilJehova. — Job 13:16; Romerne 12:19; 2 Johannes 9, 10.
Citat fra Rigets Tjeneste, august 2002 (intern månedlig folder til brug ved møderne):Vis kristen loyalitet når et familiemedlem bliver udelukket af menigheden1 Familiebåndene kan være meget stærke. Derfor er det en prøve for en kristen når vedkommendesægtefælle, barn, mor, far eller en anden nært beslægtet bliver udelukket af menigheden eller afskærer sig selvfra den. (Matt. 10:37) Hvordan skal loyale kristne behandle et sådant familiemedlem? Hvordan forholderman sig til en udstødt der hører til ens egen husstand? Lad os først se på hvad Bibelen siger om emnet. Densvejledning gælder i lige så høj grad forholdet til dem der afskærer sig fra menigheden som forholdet til demder bliver udstødt.2 Hvordan man skal behandle dem der er blevet udelukket: Guds ord befaler kristne at undgå fællesskab meddem der er blevet udelukket af menigheden: „I skal holde op med at omgås enhver som kaldes broder og somer utugtig eller havesyg eller afgudsdyrker eller spotter eller dranker eller udsuger, ja end ikke spise sammenmed en sådan. . . . Fjern det onde menneske fra jer selv.“ (1 Kor. 5:11, 13) En anden relevant vejledning erJesu udtalelse i Mattæus 18:17: „Lad [den udstødte] være for dig som en fra nationerne og som enskatteopkræver.“ Datidens jøder undgik venskaber med ikkejøder og unødig kontakt med skatteopkrævere,
Side 7
som ingen ville omgås. Med andre ord pålagde Jesus sine disciple ikke at komme sammen med nogen dervar blevet udelukket af menigheden. — Se Vagttårnet for 15. november 1981, side 9-12.3 Loyale kristne har derfor intet åndeligt fællesskab med nogen der er blevet udelukket af menigheden. MenGuds ord siger desuden at vi „end ikke [vil] spise sammen med en sådan“. (1 Kor. 5:11) Derfor undgår viogså privat samvær med udstødte. Det vil sige at vi ikke deltager i udflugter, selskabelighed, sport, indkøb ogunderholdning sammen med dem. Og vi spiser ikke sammen med dem, hverken privat eller på en restaurant.4 Kan vi tale med en udstødt? Bibelen beskriver ikke enhver tænkelig situation, men Andet Johannesbrev,vers 10, viser os hvordan Jehova ser på spørgsmålet: „Hvis nogen kommer til jer og ikke fører denne lære, såmodtag ham ikke i jeres hjem og hils ikke på ham.“ Vagttårnet for 15. november 1981 kommenterede på side16 dette vers sådan: „Et enkelt ’goddag’ [kan] ofte . . . være det første skridt til en samtale og måske etvenskab. Vil vi ønske at tage dette første skridt over for en udstødt?“5 Det forholder sig som beskrevet på side 22 i førnævnte udgave af Vagttårnet: „Sagen er at en kristen derhenfalder til synd og må udstødes, forspilder meget: sit godkendte forhold til Gud . . . foruden det dejligefællesskab med brødrene, herunder også en væsentlig del af det samvær han har haft med sine kristneslægtninge.“6 I husstanden: Vil det sige at en kristen der bor under samme tag som et udstødt familiemedlem, ihverdagen skal afholde sig fra at tale med, spise sammen med og i det hele taget være sammen med etfamiliemedlem der er blevet udelukket af menigheden? I Vagttårnet for 15. april 1991 stod der i en fodnotepå side 22: „Hvis der i en kristen husstand er en udstødt slægtning, vil vedkommende stadig tage del ifamiliens daglige aktiviteter og gøremål.“ Det er derfor op til familiens medlemmer at afgøre i hvilketomfang de vil have fællesskab med den udstødte når de spiser eller foretager sig noget andet. Dog vil de ikkegive brødre som de kommer sammen med, det indtryk at alt er som før udstødelsen.7 Vagttårnet for 15. november 1981 siger imidlertid noget tankevækkende på side 19 og 20 angående en derer blevet udelukket eller har afskåret sig selv: „De åndelige bånd der var, er blevet skåret over. Dette gælderogså i den udstødtes forhold til sine slægtninge, endog de slægtninge han eller hun bor under samme tagmed. . . . Dette vil medføre ændringer i det åndelige fællesskab der har eksisteret i hjemmet. Hvis det foreksempel er manden der er blevet udstødt, vil hans kone og børn ikke føle sig godt tilpas ved at han førerordet ved et familiebibelstudium eller leder familien i bibellæsning og bøn. Hvis han vil bede en bøn, foreksempel ved måltidet, har han ret til at gøre det i sit eget hjem. Men de kan stille bede deres egne bønner tilGud. (Ordsp. 28:9; Sl. 119:145, 146) Hvad nu hvis en udstødt i hjemmet gerne vil være til stede når familienlæser i Bibelen sammen eller holder et bibelstudium? De øvrige kan lade ham være til stede og lytte hvis hanikke prøver på at belære dem eller at give udtryk for sine religiøse opfattelser.“8 Hvis et hjemmeboende mindreårigt barn bliver udelukket af menigheden, har de kristne forældrenaturligvis stadig pligt til at tage sig af deres barn. I Vagttårnet for 15. november 1988 stod der på side 20:„Ligesom de vil blive ved med at sørge for føde, klæder og husly, må de stadig oplære og tugte deres barn ioverensstemmelse med Guds ord. (Ordsprogene 6:20-22; 29:17) Kærlige forældre kan således afholde etbibelstudium med deres barn, også selv om han eller hun er udstødt. Måske vil barnet hurtigere komme påfode igen hvis studiet afholdes med ham eller hende alene. Men det kan også være at vedkommende får lovtil fortsat at deltage i familiestudiet.“ — Se også Vagttårnet for 1. oktober 2001, side 16, 17.
Side 8
9 Familiemedlemmer uden for husstanden: „Situationen er anderledes hvis et familiemedlem der er blevetudstødt eller har afskåret sig selv fra menigheden, bor uden for hjemmet,“ skrev Vagttårnet for 15. april1988 på side 28. „I så fald vil det sikkert være muligt at undgå så godt som enhver kontakt medvedkommende. Selv i tilfælde hvor familieanliggender vil kræve en vis kontakt, bør denne afgjort holdes pået minimum“ i harmoni med Guds påbud om at „holde op med at omgås enhver“ der synder uden at ændresind. (1 Kor. 5:11) Loyale kristne vil søge at undgå unødigt samvær med et sådant familiemedlem. Selveventuelle forretningsmæssige kontakter vil de begrænse til et absolut minimum. — Se også Vagttårnet for15. november 1981, side 21, 22.10 Vagttårnet har omtalt en anden tænkelig situation: „Hvad så hvis en nær slægtning, som for eksempel ensøn eller en fader eller moder som ikke bor i hjemmet, er blevet udstødt og derefter ønsker at flytte tilbage tileller ind hos den troende familie? Familien kan da tænke tingene igennem og beslutte hvad der skal gøres.Det kan for eksempel være at en udstødt fader eller moder som er oppe i årene, er syg og ikke længere i standtil at klare sig selv enten økonomisk eller fysisk. I et sådant tilfælde er kristne børn både bibelsk og moralskforpligtede til at hjælpe. (1 Tim. 5:8) . . . Den endelige beslutning kan afhænge af sådanne faktorer som detældre familiemedlems virkelige behov, hans eller hendes indstilling, og familieoverhovedets hensyntagen tilhusstandens åndelige velfærd.“ — Vagttårnet for 15. november 1981, side 20.11 Angående børn i denne situation fortsatte artiklen: „I nogle tilfælde har kristne forældre ladet et udstødtbarn som er blevet legemligt eller mentalt sygt, flytte hjem et stykke tid. Forældrene kan dog i hvert enkelttilfælde vurdere de foreliggende omstændigheder. Har en udstødt søn hidtil klaret sig selv, og er han nu udeaf stand til det? Eller ønsker han i første række at flytte tilbage fordi tilværelsen derved bliver nemmere forham? Hvordan er hans moral og indstilling? Vil han føre ’surdej’ ind i hjemmet? — Gal. 5:9.“12 Det gavner at være loyal mod Jehova: Det gavner at følge Bibelens vejledning om at udelukke forhærdedeovertrædere og undgå dem. Ordningen beskytter menighedens renhed og viser tydeligt at vi opretholderBibelens høje moralnormer. (1 Pet. 1:14-16) Det beskytter os mod fordærvende påvirkning. (Gal. 5:7-9) Detgiver også overtræderen mulighed for at få fuld gavn af tugten, som kan få ham til at frembringe „en frugtsom fører til fred, nemlig retfærdighed“. — Hebr. 12:11.13 Efter at have hørt et foredrag ved et kredsstævne blev en broder og hans kødelige søster enige om at demåtte forholde sig anderledes til deres mor, som boede et andet sted og havde været udstødt i seks år. Ligeefter stævnet ringede broderen til moderen og fortalte at han og søsteren holdt meget af hende, men at deikke længere kunne tale med hende undtagen i tilfælde af at vigtige familieanliggender krævede at dekontaktede hinanden. Kort efter begyndte moderen at komme til møderne, og med tiden blev hun genoptaget.Hendes mand, som ikke havde samme tro, begyndte at studere og blev siden døbt.14 Når vi loyalt støtter den bibelsk begrundede ordning med at udelukke overtrædere, viser vi at vi elskerJehova, og vi er et svar til den der smæder ham. (Ordsp. 27:11) Vi kan være sikre på at Jehova til gengæld vilvelsigne os. Om ham skrev kong David: „Hans forskrifter, dem vender jeg mig ikke fra. Mod den loyalehandler du loyalt.“ — 2 Sam. 22:23, 26.
Side 9
Citat fra bogen ”Shepherdthe Flock of God”Chapter SixPreparing for theJudicial HearingIf the Accused Threatens legal Action17. If the accused threatens legal action againstthe elders, the elders should suspend proceedingsand promptly telephone the branch office.18. If a member of the media or an attorneyrepresenting the accused contacts the elders,they should not give him any information about thecase or verify that there is a judicial committee. Rather, they should give the follOwing explanation:"The spiritual and physical welfare of Jehovah's Witnessesis of paramount concern to the elders, who havebeen appointed to 'shepherd the flock.' The eldersextend th is shepherding confidentially. Confidentialshepherding makes it easier for those who seek theelders' heip to do so without worrying that what theysay to the elders will be divulged later. Consequently,we do not comment on whether elders are currentlyor have formerly met to assist any member of thecongregation." If there is a need to do so, the eldersmay obtain the inquirer's name and phone numberand inform him that their attorney will contacthim. The elders should then promptly telephone thebranch office.
Side 10