Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 350
Offentligt
1026992_0001.png
1026992_0002.png
1026992_0003.png
1026992_0004.png
1026992_0005.png
1026992_0006.png
1026992_0007.png
1026992_0008.png
Aktstykke nr.181
Folketinget 2010-11
181Økonomi- og Erhvervsministeriet.København, den 29. august 2011.
a.
Økonomi- og Erhvervsministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til, at økonomi- og er-hvervsministeren kan:– Etablere en ordning, hvorefter Finansiel Stabilitet A/S kan yde medgift til et pengeinstitut, derovertager et nødlidende pengeinstitut (eksklusive aktiekapital og anden ansvarlig kapital), samt atafholde udgiften herved.– Etablere en ordning, hvorefter Finansiel Stabilitet A/S kan yde medgift i tilfælde af, at et af Finan-siel Stabilitet A/S ejet datterselskab (pengeinstitut) overtager et nødlidende pengeinstitut (eksklu-sive aktiekapital og anden ansvarlig kapital) og i umiddelbar forlængelse deraf frasælger en del tilet andet pengeinstitut, samt at afholde udgiften herved. Den ydede medgift medgår til dækning afdet tab ved afvikling af den resterende del af det overtagne pengeinstitut, som datterselskabet el-lers måtte forventes at have.– Etablere en ordning, hvorefter Finansiel Stabilitet A/S mod betaling af garantiprovision kan udste-de individuel statsgaranti til et pengeinstitut, der er fusioneret, og hvor fusionen udløser forfald afseniorgæld til betaling.– Etablere en ordning, hvorefter Finansiel Stabilitet A/S mod betaling af garantiprovision kan udste-de individuel statsgaranti til afløsning af eksisterende individuelle statsgarantier i det specifikketilfælde, hvor to pengeinstitutter ønsker at fusionere og, hvor mindst det ene institut har individuelstatsgaranti.Ordningerne medfører samlet set ikke øgede statslige udgifter, idet udgifterne til medgift i forbin-delse med håndteringen af nødlidende pengeinstitutter højest kan svare til de tab, som måtte forven-tes på de individuelt stillede statsgarantier, såfremt institutterne skulle afvikles efter reglerne i Bank-pakke III, og opkrævningen af risikobaseret garantiprovision forventes at dække eventuelle tab på deindividuelle statsgarantier, som stilles i forbindelse med fusioner.I 2008 ramte den internationale finansielle krise Danmark, hvilket skabte likviditets- og kapital-problemer for mange pengeinstitutter med risiko for kreditklemme og negative konsekvenser forvækst og beskæftigelse. Hertil kommer, at en række danske pengeinstitutter havde bragt sig i en sår-bar situation som følge af en høj og risikobetonet udlånsvækst i årene op til krisen.Dette var baggrunden for, at et bredt flertal i Folketinget gennemførte betydelige foranstaltningerfor at sikre den finansielle stabilitet i Danmark.
b.
AU004546
2
Bankpakken med den 2-årige ubegrænsede statsgaranti sikrede, at pengeinstitutterne atter fik ad-gang til at skaffe finansiering og likviditet på pengemarkederne. Kreditpakken gav institutterne ad-gang til statslige kapitalindskud og individuelle statsgarantier. Bankpakke III indførte en afviklings-ordning for nødlidende pengeinstitutter og efterfølgende en medgiftsordning i forbindelse med over-tagelse af et nødlidende institut. Endvidere er Finanstilsynet blevet styrket, Forbrugerombudsmandenhar også fået tilført flere ressourcer, og den finansielle lovgivning er skærpet.Indsatsen har samlet set bidraget til at genoprette den finansielle stabilitet i Danmark med færrestmulige negative konsekvenser for realøkonomien. Det har været, og er fortsat, et bærende princip, atsektoren selv har skullet betale for disse ordninger, og at ejerkapital og anden ansvarlig kapital stårførst til at tage tab.Den danske finansielle sektor er i dag generelt sund, og det er vigtigt for samfundsøkonomien ogden finansielle stabilitet, at der er tiltro til den danske finansielle sektor. Der er imidlertid fortsat risi-ko for, at flere små og mellemstore pengeinstitutter vil få solvensproblemer frem mod 2013. Endvi-dere kan en række små og mellemstore pengeinstitutter få vanskeligt ved at skaffe den likviditet, dervil være nødvendig, når de individuelle statsgarantier udløber i 2012 og 2013, ligesom den fornyedeuro på de globale finansielle markeder har skabt yderligere usikkerhed om institutternes adgang tilfunding.Regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti,Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Liberal Alliance har på den baggrund indgået aftale omen række konsolideringsinitiativer den 25. august 2011. Det drejer sig om:– Styrke medgiftsordningen, så det bliver mere attraktivt at overtage nødlidende institutter.– Fjerne barrierer for fusioner mellem pengeinstitutter gennem mulighed for statslig garanti medforhøjet præmiebetaling.– Bidragsfinansiering af Indskydergarantifonden (og afviklingsafdelingen), så sektorens betalingertil ordningen jævnes ud samt etablering af en mulig konsolideringsfond.– Forberede kommende regler om systemisk vigtige finansielle institutter i Danmark.Danmarks Nationalbank har endvidere den 16. august 2011 oplyst, at Danmarks Nationalbank, forat forbedre pengeinstitutternes adgang til likviditet, pr. 1. oktober 2011 agter at udvide sit belånings-grundlag for lån til pengeinstitutter, så der kan optages lån med sikkerhed i bankernes udlån af godbonitet.Med dette aktstykke udmøntes dele af aftalen.Udvidet medgiftsordningFor at styrke mulighederne for håndtering af nødlidende pengeinstitutter udvides den eksisterendemedgiftsordning, jf. lov nr. 619 af 14. juni 2011, således at der gives større incitamenter til, at sundepengeinstitutter vil overtage hele eller dele af nødlidende institutter, før Bankpakke III finder anven-delse. Derved søges undgået, at ikke-efterstillede kreditorer, der ikke er dækket af Garantifonden forIndskydere og Investorer (Indskydergarantifonden) eller individuel statsgaranti, lider tab. Medgifts-ordningen udvides på to måder, der begge indebærer, at staten kan bidrage med det tab på den til etpengeinstitut stillede individuelle statsgaranti, der måtte forventes, hvis instituttet skulle afvikles ef-ter Bankpakke III.Model I:Der gives mulighed for, at statens selskab Finansiel Stabilitet A/S kan indgå aftale om at yde enmedgift i det tilfælde, at der er et sundt pengeinstitut, der er villig til at overtage hele det nødlidendepengeinstitut (eksklusive aktiekapital og anden ansvarlig kapital). Det sunde pengeinstitut vil såledesfremover – ud over en medgift fra Indskydergarantifonden – tillige kunne få en medgift fra FinansielStabilitet A/S, såfremt det vurderes nødvendigt for at få overtagelsen på plads.
3
Finansiel Stabilitet A/S fastsætter den statslige medgift med udgangspunkt i samme værdiansættel-se af det nødlidende pengeinstituts aktiver og passiver som ved fastsættelse af medgift fra Indskyder-garantifonden.Finansiel Stabilitet A/S skal på baggrund af de foreliggende oplysninger vurdere, at en medgifts-løsning ikke stiller staten økonomisk dårligere, end tilfældet ville være, hvis Finansiel Stabilitet A/Sskulle håndtere det nødlidende pengeinstitut ved afvikling under Bankpakke III.Det er endvidere en forudsætning, at den statslige medgift ikke udgør en større andel af de indivi-duelle statsgarantier i det nødlidende pengeinstitut end den andel, som Indskydergarantifondens med-gift udgør af de af indskydergarantiordningen dækkede indskud i det nødlidende pengeinstitut.Finansiel Stabilitet A/S skal betinge sin medgift af, at der efterfølgende finder en efterregulering afmedgiften sted (”earn out”), såfremt det tre år efter overtagelsen viser sig, at overtagelsen af det nød-lidende institut giver mere end forventede gevinster til det overtagende institut. Efterreguleringen vilbasere sig på en værdiansættelse af de største engagementer i det nødlidende pengeinstitut, dels vedovertagelsen, dels tre år derefter. Finansiel Stabilitet A/S’ vurderingsteam vil som et minimum gen-nemgå de største 20 engagementer, men vil normalt gennemgå væsentligt flere. Ca. tre år efter over-tagelsen af det nødlidende institut vil Finansiel Stabilitet A/S’ vurderingsteam i samarbejde med detovertagende institut på ny gennemgå og værdiansætte de pågældende engagementer. Såfremt værdi-en af engagementerne er steget med mere end 10 pct., efterreguleres medgiften ved, at halvdelen afværdistigningen over 10 pct. skal tilbagebetales til Finansiel Stabilitet A/S. Tilbagebetalingen vil dogaldrig kunne overstige den medgift, som det overtagende institut har modtaget fra Finansiel StabilitetA/S ved overtagelsen af det nødlidende institut.Det er et krav for udbetaling af statens medgift til det overtagende pengeinstitut, at fortsættendeindividuelle statsgarantier i det nødlidende pengeinstitut behandles, for så vidt angår fastsættelse afgarantiprovision, som var de nye individuelle statsgarantier, udstedt i henhold til den nye ordning forstatsgarantier, jf. nedenfor.Model II:Der gives mulighed for, at Finansiel Stabilitet A/S gennem et dertil oprettet datterselskab kanovertage og afvikle den usunde del (den røde del) af et nødlidende pengeinstitut (eksklusive aktieka-pital og anden ansvarlig kapital) med medgift fra Indskydergarantifonden til datterselskabet i hen-hold til den nuværende medgiftsordning, jf. lov nr. 619 af 14. juni 2011, og med indregning af detforventede tab på den over for det nødlidende institut stillede individuelle statsgaranti, såfremt insti-tuttet skulle afvikles under Bankpakke III, mens et sundt pengeinstitut overtager den sunde del (dengrønne del) af det nødlidende pengeinstitut, og uden at ikke-efterstillede, udækkede kreditorer lidertab. Indregningen af det forventede tab på den over for det nødlidende institut stillede individuellestatsgaranti sker teknisk ved, at Finansiel Stabilitet A/S yder en medgift til datterselskabet svarendetil det forventede tab.Det er et krav, at det sunde pengeinstitut er villigt til, i umiddelbar forlængelse af Finansiel Stabili-tet A/S’ datterselskabs overtagelse af det nødlidende pengeinstitut, at købe den grønne del af det nød-lidende institut.. Den grønne del omfatter som minimum alle engagementer med privatkunder. Finan-siel Stabilitet A/S videresælger således med det samme den grønne del til køberen, mens den rødedel, herunder gæld optaget med individuel statsgaranti, forbliver i Finansiel Stabilitet A/S’ dattersel-skab. Finansiel Stabilitet A/S’ datterselskab modtager medgift fra Indskydergarantifonden i henholdtil den nuværende medgiftsordning.Finansiel Stabilitet A/S fastsætter den statslige medgift med udgangspunkt i samme værdiansættel-se af det nødlidende pengeinstituts aktiver og passiver som ved fastsættelse af medgift fra Indskyder-garantifonden.
4
Finansiel Stabilitet A/S skal på baggrund af de foreliggende oplysninger vurdere, at en medgifts-løsning ikke stiller staten økonomisk dårligere, end tilfældet ville være, hvis Finansiel Stabilitet A/Sskulle håndtere det nødlidende pengeinstitut ved afvikling under Bankpakke III. Det vil indebære, atden efterfølgende afvikling i det dertil oprettede datterselskab af den røde del tillagt medgiften fraIndskydergarantifonden, den statslige medgift og indtægten ved salg af den grønne del ikke forventesat resultere i et tab.Det er endvidere en forudsætning, at den statslige medgift ikke udgør en større andel af de indivi-duelle statsgarantier i det nødlidende pengeinstitut end den andel, som Indskydergarantifondens med-gift udgør af de af indskydergarantiordningen dækkede indskud i det nødlidende pengeinstitut.Indskydergarantifondens afviklingsafdeling stiller – i lighed med Bankpakke III – en tabskaution,der dækker i det omfang, at Finansiel Stabilitet A/S’ datterselskab (efter indregning af den ved over-tagelsen af det nødlidende pengeinstitut ydede medgift fra Indskydergarantifonden, den statsligemedgift og indtægten ved salg af den grønne del) efter endelig afvikling af det nødlidende pengein-stituts røde del måtte vise sig at give et tab. Frem til lovændring om Indskydergarantifondens tabs-kaution er vedtaget og trådt i kraft, kan Finansiel Stabilitet A/S indgå aftale med en eller flere andreparter, der påtager sig at stille tabskautionen, fx Det Private Beredskab.Såfremt afviklingen giver et bedre resultat end forventet, har Indskydergarantifonden, FinansielStabilitet A/S, aktionærer og anden ansvarlig kapital i det nødlidende pengeinstitut en ”earn out” ef-ter sædvanlig konkursrækkefølge.De værdiansættelser, der forudsættes anvendt i begge ovenstående modeller, skal følge sammeværdiansættelsesprincipper som under Bankpakke III, jf. lov nr. 721 af 25. juni 2010, dvs. den værdi,aktiverne forventeligt kan afhændes til pr. overdragelsesdatoen uden hensyn til goodwill og andreimmaterielle værdier og med fradrag af omkostninger ved en afhændelse.For begge modeller gælder, at der inden indgåelse af endelig aftale med et sundt pengeinstitut omhel eller delvis overtagelse af det nødlidende pengeinstitut gennemføres en proces, der givet omstæn-dighederne er så åben og transparent som muligt, og hvor andre interesserede pengeinstitutter harmulighed for at fremkomme med et bud. Dette skal bidrage til at sikre, at den ydede medgift ellerprisen på den grønne del, er fastsat så fair og tæt på markedsvilkår som muligt.Finansiel Stabilitet A/S’ nuværende vurderingsteam vil i forbindelse med værdiansættelse af detnødlidende pengeinstituts aktiver og passiver blive suppleret med to uafhængige revisorer.Finansiel Stabilitet A/S skal sørge for, at afviklingen sker på en ordentlig og redelig måde. Detindebærer bl.a., at Finansiel Stabilitet A/S skal– tage skyldige økonomiske hensyn ved forvaltning af statens midler,– hjælpe levedygtige virksomheder til en ny bankforbindelse,– følge reglerne om god skik for finansielle virksomheder.Derudover skal EU’s statsstøtteregler efterleves. Det indebærer blandt andet, at Finansiel StabilitetA/S’ rentesatser skal ligge i den øvre ende af markedet.Finansiel Stabilitet A/S skal årligt redegøre for kundesituationen i datterselskaber, herunder statusfor overflytning af kunder fra datterselskaber til sunde banker, første gang primo 2012.Finanstilsynet vil tilrettelægge sine arbejdsgange med henblik på at sikre, at tiltag til at forberedeen overtagelse af nødlidende pengeinstitut iværksættes tidligst muligt og så vidt muligt i god tid, in-den der gives frist til retablering af kapitalen.Individuel statsgaranti i forbindelse med fusionerMed henblik på at understøtte konsolideringen blandt pengeinstitutter indføres en ordning, hvoref-ter pengeinstitutter frem til udgangen af 2013 kan ansøge om en individuel statsgaranti i forbindelse
5
med en fusion. Aftaler om individuelle statsgarantier indgås af Finansiel Stabilitet A/S, der admini-strerer ordningen på vegne af staten.Pengeinstitutter kan søge om indgå aftale om en individuel statsgaranti i det tilfælde, at en fusionmellem to pengeinstitutter udløser forfald af eksisterende seniorgæld til betaling. Garantien vil i dettetilfælde have samme løbetid og størrelse som den forfaldne seniorgæld. Der fastsættes et loft for desamlede garantier udstedt under denne ordning på 10 mia. kr.Pengeinstitutter kan endvidere ansøge om individuel statsgaranti i det tilfælde, at to pengeinstitut-ter, hvoraf mindst det ene institut har en individuel statsgaranti i medfør af lov 103 af 3. februar2009, ønsker at fusionere. Den nye garanti kan have en løbetid på op til 3 år fra udløb af de eksister-ende garantier. Garantien kan maksimalt dække samme beløb som de eksisterende garantier i de fusi-onerende institutter. Der fastsættes et loft for garantier udstedt under denne ordning på samlet set 40mia. kr. Loftet på de 40 mia. kr. revurderes i lyset af udviklingen senest i foråret 2012.Finansiel Stabilitet A/S’ indgåelse af aftaler om individuel statsgaranti forudsætter, at:– der er tale om fusion i henhold til konkurrenceloven.– der foreligger en forretningsplan for det fusionerede pengeinstitut, der er godkendt af Finanstilsy-net, jf. § 204 i Lov om finansiel virksomhed. I forretningsplanen skal der redegøres for, hvordaninstituttet vil håndtere situationen, når den individuelle statsgaranti udløber.– Finansiel Stabilitet A/S vurderer, at fusionen mellem de to pengeinstitutter reducerer statens sam-lede risiko på det fortsættende instituts forpligtelser i forhold til den risiko, staten ville have, hvisinstitutterne fortsat var hver for sig.– mindst et af de fusionerende institutter ikke er under skærpet tilsyn af Finanstilsynet, samt at Fi-nanstilsynet vurderer, at det fusionerede pengeinstitut ikke umiddelbart vil skulle være underskærpet tilsyn.Ansøgning kan indgives af danske pengeinstitutter, som opfylder solvenskravet på 8 pct., kravet tilinstituttets individuelle solvensbehov og et eventuelt højere individuelt solvenskrav fastsat af Finans-tilsynet, jf. § 124 i lov om finansiel virksomhed.Aftaler om tilsagn om individuel statsgaranti indgået af Finansiel Stabilitet A/S vil skulle indehol-de følgende bestemmelser, der vil være gældende i garantiperioden:– Der kan kun udbetales udbytte forudsat, at det kan rummes inden for det løbende overskud.– Der må ikke foretages kapitalnedsættelser, hvor beløbet udbetales til aktionærer, garanter eller an-delshavere, iværksættes nye tilbagekøbsprogrammer af egne aktier, udstedes fonds- eller friaktiertil favørkurs eller i øvrigt gøres brug af lignende fordelagtige ordninger. Dette gælder dog ikkehelt eller delvis tilbagekøb af statens aktier som led i en afvikling af et statsligt kapitalindskud i deinstitutter, hvor staten har en konverteringsret.– Der må ikke igangsættes nye aktieoptionsprogrammer eller andre lignende ordninger til direktio-nen, og eksisterende programmer og andre lignende ordninger må ikke forlænges eller fornyes.Pengeinstituttet betaler en risikobaseret garantiprovision for statsgarantien, som tilfalder staten.Udgangspunktet for garantiprovisionen er det af EU-Kommissionen fastsatte minimumsniveau forinstitutter uden rating på 1,35 pct. Hertil lægges et tillæg, der er stigende i garantiens løbetid, såledesat der i det første år tillægges 0,65 pct., det andet år 0,75 pct. og det tredje år 0,90 pct. Såfremt EU-Kommissionens minimumsniveau sættes op, vil garantiprovisionen for nye garantiudstedelser somudgangspunkt blive forhøjet.I det særlige tilfælde, at den nye garanti udstedes i forbindelse med anvendelse af den udvidedemedgiftsordning, gælder det ligeledes, at den nye garantis maksimale løbetid er 3 år fra udløb af deeksisterende garantier. Den i dette aktstykke fastsatte garantiprovision træder dog i kraft fra tids-punktet for fusionen og med virkning for den resterende løbetid, for så vidt angår individuel statsga-ranti tildelt det nødlidende institut i medfør af lov 103 af 3. februar 2009, jf. model I ovenfor. Så-fremt den samlede garantiperiode efter fusionen for individuel statsgaranti oprindeligt tildelt det nød-
6
lidende institut er længere end 3 år, vil garantiprovisionen for den pågældende individuelle statsga-ranti i de efterfølgende år være den samme som i det tredje år.I det tilfælde, at der ansøges om individuel statsgaranti som følge af, at seniorgæld forfalder tilbetaling i forbindelse med en fusion, vil gælde samme regler for fastsættelse af garantiprovision. Så-fremt der er behov for at stille en garanti med løbetid mere end 3 år, vil garantiprovisionen i de efter-følgende år være den samme som i det tredje år.Ordningerne vil blive administreret af Finansiel Stabilitet A/S i henhold til regler fastsat af økono-mi- og erhvervsministeren, der udover ovenstående vilkår vil omfatte regler, der svarer til de regler,der blev anvendt i forbindelse med Finansiel Stabilitet A/S’ administration af den tidligere ordningmed individuelle statsgarantier, jf. lov nr. 103 af 3. februar 2009. Endvidere vil reglerne blive tilpas-set eventuelle krav, der måtte være en forudsætning for EU-Kommissionens godkendelse i henholdtil statsstøttereglerne.Obligationer udstedt med ny individuel statsgaranti belånes i Nationalbanken.Ordningerne omfatter gæld udstedt senest den 31. december 2013. Der kan udstedes individuelstatsgaranti på gæld indtil 31. december 2013.Såfremt betingelserne for anvendelse af henholdsvis den udvidede medgiftsordning og den statsli-ge garantiordning ved fusioner er opfyldt, kan et pengeinstitut anvende begge ordninger i forbindelsemed en fusion.c.Aktstykket oversendes nu af hensyn til hurtigst muligt at imødegå den usikkerhed, den fornyedeuro på de finansielle markeder har skabt, og for at sikre fortsat tillid til den danske finansielle sektor.Såvel den udvidede medgiftsordning som den statslige garantiordning ved fusioner vil skulle god-kendes af EU-Kommissionen efter statsstøttereglerne.Under henvisning til ovenstående anmodes om tilslutning til at økonomi- og erhvervsministerenkan:– Etablere en ordning, hvorefter Finansiel Stabilitet A/S kan yde medgift til et pengeinstitut, derovertager et nødlidende pengeinstitut (eksklusive aktiekapital og anden ansvarlig kapital), samt atafholde udgiften herved.– Etablere en ordning, hvorefter Finansiel Stabilitet A/S kan yde medgift i tilfælde af, at et af Finan-siel Stabilitet A/S ejet datterselskab (pengeinstitut) overtager et nødlidende pengeinstitut (eksklu-sive aktiekapital og anden ansvarlig kapital) og i umiddelbar forlængelse deraf frasælger en del tilet andet pengeinstitut, samt at afholde udgiften herved. Den ydede medgift medgår til dækning afdet tab ved afvikling af den resterende del af det overtagne pengeinstitut, som datterselskabet el-lers måtte forventes at have.– Etablere en ordning, hvorefter Finansiel Stabilitet A/S mod betaling af garantiprovision kan udste-de individuel statsgaranti til et pengeinstitut, der er fusioneret, og hvor fusionen udløser forfald afseniorgæld til betaling.– Etablere en ordning, hvorefter Finansiel Stabilitet A/S mod betaling af garantiprovision kan udste-de individuel statsgaranti til afløsning af eksisterende individuelle statsgarantier i det specifikketilfælde, hvor to pengeinstitutter ønsker at fusionere og, hvor mindst det ene institut har individuelstatsgaranti.Indtægter og udgifter på ordningerne kan optages direkte på forslag til lov om tillægsbevilling.
d.
e.
7
På forslag til lov om tillægsbevilling for 2011 og forslag til lov om tillægsbevilling for 2012 opfø-res følgende tekstanmærkninger under § 08. Økonomi- og Erhvervsministeriet, materielle bestem-melser:"Nr. 112 ad 08.23.05.Stk. 1.Økonomi- og erhvervsministeren bemyndiges til at etablere en ordning, hvor Finansiel Sta-bilitet A/S kan indgå aftaler om at yde medgift i tilfælde af, at et pengeinstitut overtager et nødliden-de pengeinstitut (eksklusive aktiekapital og anden ansvarlig kapital), der har indgået aftale med Fi-nansiel Stabilitet A/S om individuel statsgaranti i medfør af lov nr. 103 af 3. februar 2009, samt atafholde udgiften i forbindelse hermed. Medgiften fastsættes med udgangspunkt i det tab, som statenmåtte forvente at lide, såfremt det overtagne pengeinstitut skulle afvikles i medfør af Bankpakke III,og med udgangspunkt i den samme værdiansættelse som under Bankpakke III, jf. lov nr. 721 af 25.juni 2010, dvs. den værdi, aktiverne forventeligt kan afhændes til pr. overdragelsesdatoen uden hen-syn til goodwill og andre immaterielle værdier og med fradrag af omkostninger ved afhændelse. Af-taler om medgift skal indeholde bestemmelser, der indebærer, at der vil ske en efterregulering afmedgiften, hvis det overtagende pengeinstitut i løbet af en periode på 3 år efter overtagelsen realise-rer større gevinster på en nærmere aftalt del af de overtagne engagementer end forudsat på tidspunk-tet for overtagelsen.Stk. 2.Økonomi- og erhvervsministeren bemyndiges til at etablere en ordning, hvorefter FinansielStabilitet A/S kan yde en medgift, jf. stk. 1, i tilfælde af, at et datterselskab til Finansiel Stabilitet A/Sindgår aftaler om at overtage et nødlidende pengeinstitut (eksklusive aktiekapital og anden ansvarligkapital) uden at ikke-efterstillede kreditorer, der ikke er dækket af Indskydergarantifonden eller indi-viduel statsgaranti, lider tab, og i umiddelbar forlængelse deraf frasælger dele af det overtagne pen-geinstitut til et andet pengeinstitut, samt at afholde udgiften herved. Den ydede medgift anvendes tildækning af datterselskabets forventede tab ved afvikling af den resterende del af det overtagne pen-geinstitut.Stk. 3.Deter en forudsætning for Finansiel Stabilitet A/S’ anvendelse af ordningen, jf. stk. 2, at derforeligger en tabskaution for datterselskabet, der dækker tab, som måtte opstå ved afviklingen. Fi-nansiel Stabilitet A/S kan indgå aftale med en anden part, fx Det Private Beredskab, om at stille ensådan tabskaution.Stk. 4.Det er en forudsætning for anvendelse af ordningerne, jf. stk. 1 og 2, at Finansiel StabilitetA/S vurderer, at en anvendelse af en af de beskrevne ordninger ville være økonomisk mere fordelag-tigt for staten, end hvis det overtagne pengeinstitut skal afvikles efter Bankpakke III, jf. lov om fi-nansiel stabilitet, og at den af Finansiel Stabilitet ydede eller beregnede medgift ikke udgør en størreandel af de individuelle statsgarantier end den andel, som indskyderfondens medgift udgør af de afindskydergarantiordningen dækkede indskud i det nødlidende pengeinstitut.Stk. 5.Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler for administration af ordnin-gerne.Nr. 113 ad 08.23.05.Stk. 1.Økonomi- og erhvervsministeren bemyndiges til at etablere en ordning, hvorefter FinansielStabilitet A/S kan udstede individuel statsgaranti til et pengeinstitut, der er fusioneret, og hvor fusio-nen udløser forfald af seniorgæld til betaling. Garantien kan i dette tilfælde have op til samme løbetidog beløb som den forfaldne seniorgæld. Der fastsættes et loft for de samlede garantier udstedt underdenne ordning på 10 mia. kr.Stk. 2.Økonomi- og erhvervsministeren bemyndiges til at etablere en ordning, hvorefter FinansielStabilitet A/S kan udstede individuel statsgaranti til afløsning af eksisterende individuelle statsgaran-tier i det specifikke tilfælde, hvor to pengeinstitutter ønsker at fusionere, og hvor mindst det ene in-
8
stitut har individuel statsgaranti. Den nye garanti kan have en løbetid på op til 3 år fra udløbet af deneksisterende garanti og kan maksimalt dække samme beløb som de eksisterende garantier i de fusio-nerede institutioner. Der fastsættes et loft for de samlede garantier udstedt under denne ordning på 40mia. kr.Stk. 3.Finansiel Stabilitet A/S bemyndiges til at opkræve risikobaseret garantiprovision vedrøren-de de individuelle garantier, jf. stk. 1 og stk. 2. Garantiprovisionen tilfalder staten.Stk. 4.Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler for administration af ordnin-gerne, herunder om ansøgningskrav- og procedure samt beregning af garantiprovision i forbindelsemed ordningerne. ”f.Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 29. august 2011
BRIANMIKKELSEN/ Jesper OlesenTil Finansudvalget.