Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
EPU Alm.del
Offentligt
926897_0001.png
926897_0002.png
926897_0003.png
J.nr. 2010-238-0123Dato:3. december 2010
TilFolketinget – Energipolitisk udvalg
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 26 af 12. november.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ole Hækkerup (S).(Alm. del).
Troels Lund Poulsen/Lene S. Henningsen
Spørgsmål:Af Aftaler om finansloven for 2011 fremgår, at regeringen, Dansk Folkeparti og Kristen-demokraterne er enige om at justere reglerne for opgørelse af afgift på varme produceret isamspil med el (kraftvarme), således at afgiften af varme produceret ved kraftvarme øges.Ifølge aftaleteksten vil tiltaget bidrage til at reducere det endelige energiforbrug og til op-fyldelsen af Danmarks internationale forpligtelser i forhold til at øge andelen af vedvarendeenergi.a) Vil ministeren oplyse, om der med ”det endelige energiforbrug” henvises til energi-forbruget hos slutbrugeren eller til brændselsforbruget hos producenterne?b) Vil ministeren forklare, hvordan øget afgift på kraftvarme vil reducere det endeligeenergiforbrug?c) Vil ministeren oversende en opgørelse over henholdsvis det nuværende og det for-ventede fremtidige energiforbrug samt andelen af vedvarende energi i den danskeenergiproduktion efter den øgede afgift på varmeproduktion fra kraftvarme er ind-ført i juni 2011?Svar:Ad a) Med Finanslovsforslaget justeres reglerne for opgørelse af afgift på varme producereti samspil med el (kraftvarme), således at afgiften af varme produceret ved kraftvarme øges.Udover at være et finansieringselement vil tiltaget bidrage til at reducere det endelige ener-giforbrug og til opfyldelsen af Danmarks internationale forpligtelser i forhold til at øge an-delen af vedvarende energi.Det endelige energiforbrug udtrykker energiforbruget leveret til slutbrugerne, dvs. det en-delige forbrug hos private og offentlige erhverv samt husholdninger.Ad b) Med tiltaget øges afgiften på den del af (kraft)varmen, der produceres på fossilebrændsler og affald. Idet varmeprisen generelt er omkostningsbestemt, vil forslaget lede tilen forøgelse af den gennemsnitlige varmepris. Dermed indebærer forslaget, at varmefor-brugerne (husholdninger samt private og offentlige erhverv) i højere grad tilskyndes til atreducere deres varmeforbrug. Dermed forventes det endelige energiforbrug reduceret.Ad c) Ud over at reducere det endelige energiforbrug forventes tiltaget at lede til substituti-on over imod afgiftsfritaget vedvarende energi.Forslaget skønnes at lede til en reduktion af fjernvarmeproduktionen på ca. 0,5 PJ i 2025.Det dækker over et fald i fjernvarmeproduktionen baseret på fossile brændsler samt affaldpå knap 1 PJ i 2025, der til dels opvejes af en forøgelse af fjernvarmeproduktion baseret påafgiftsfritaget vedvarende energi på 0,5 PJ.Med udgangspunkt i disse adfærdseffekter samt Energistyrelsens såkaldte basisfremskriv-ning forventes det endelige energiforbrug samt VE andelen i den danske produktion af elog varme, dvs. i den danske konverteringssektor, at udvikle sig som angivet i tabel 1.Side 2
Tabel 1. Energiforbrug og VE andel i den danske energiproduktion2011Endeligt energiforbrugAndelen af vedvarendeenergi i den danske ener-giproduktion/ konverte-ringssektor647,22012651,42013657,22014658,32015PJ659,8 660,4Pct.38,538,9660,3660,3660,1661,320162017201820192020
29,7
31,4
31,9
39,2
39,9
40,9
41,7
41,5
Kilde: Energistyrelsens basisfremskrivning samt Skatteministeriets beregninger af adfærdseffekten. Skatteministeriets beregninger afsåvel provenueffekter samt adfærdseffekter, hviler ikke direkte på Energistyrelsens basisfremskrivning. Således er Skatteministeriets be-regninger baseret på de seneste historiske tal (2009) og en antagelse om, at grundlaget reduceres med 2,5 pct. årligt. Det svarer stort set tilreduktionen i Energistyrelsesbasisfremskrivning fra 2010 til 2020, idet grundlaget her reduceres med 2,6 pct. årligt. Ved udregning afeffekterne af tiltaget, forudsættes grundlaget, dvs. fjernevarme baseret på fossile brændsler samt affald, at falde med 0,54 pct. pr. kronepr. GJ afgiftsstigning på varme. Halvdelen forudsættes at vedrøre et lavere varmeforbrug og den anden halvdel substitution over imodafgiftsfritaget vedvarende energi. Ved udregning af VE andelen er denne ændring i relation til varmeforbruget indregnet, mens fordelin-gen af el-produktionen på brændsler forudsættes uændret.
Basisfremskrivningen bygger på en række overordnede økonomiske forudsætninger (er-hvervenes produktion, privatforbrug, brændselspriser m.m.), en række teknologispecifikkeantagelser (hvad koster forskellige typer af anlæg, hvad er deres effektivitet m.m.) samt an-tagelser om, hvad energimarkedets aktører vil gøre på rent markedsmæssige vilkår.Fremskrivninger af denne art vil altid være underlagt mange centrale og usikre antagelser,og en anderledes udvikling end den antagne, vil derfor kunne rykke resultatet.
Side 3