Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2010-11 (1. samling)
UUI Alm.del Bilag 12
Offentligt
901625_0001.png
901625_0002.png
901625_0003.png
901625_0004.png
901625_0005.png
901625_0006.png
901625_0007.png
NOTATDato:Kontor:28. september 2010Kontoret forIntegrationspolitikJ.nr.:Sagsbeh.:Fil-navn:10/14170ALUStatusrapport

Notat om status på den styrkede repatrieringsindsats – september 2010

1. Baggrund

Herboende udlændinge har gennem mange år haft mulighed for at opnå økonomisk støtteog rådgivning i forbindelse med en frivillig tilbagevenden til deres hjemland eller tidligere op-holdsland. Reglerne om repatriering er en del af den generelle udlændingepolitik, hvis over-ordnede sigte blandt andet er at yde beskyttelse til de personer, der har behov herfor, og atgive de personer, der har mulighed for at vende tilbage til deres hjemland, de nødvendigeforudsætninger herfor.Reglerne om repatriering var tidligere reguleret i lov om aktiv socialpolitik, men blev i 1999samlet i en selvstændig lov med henblik på at forstærke og udbygge den hidtidige repatrie-ringsindsats. Loven hviler på den forudsætning, at udlændingens tilbagevenden sker på fri-villigt grundlag og med det formål at tage varig bopæl i hjemlandet eller det tidligere opholds-land.

2. Aftale om en styrket repatrieringsindsats og lovændring

Den 12. november 2009 indgik regeringen og Dansk Folkeparti som led i aftalen om finans-loven for 2010 aftale om en styrket repatrieringsindsats. Aftalen indeholder en række initiati-ver, der har til formål at give herboende udlændinge bedre mulighed for frivilligt at vende til-bage til deres hjemland eller tidligere opholdsland. Aftalen indeholder endvidere initiativer,der har til formål at styrke kommunernes indsats og muligheder for at støtte den enkelte ud-lænding, der ønsker at repatriere.Aftalen blev udmøntet ved lov nr. 248 af 23. marts 2010, der trådte i kraft den 25. marts2010. Loven er tillagt tilbagevirkende kraft, således at ændringerne omfatter alle udlændin-ge, der er repatrieret den 1. januar 2010 eller senere.Lovændringen har medført:en udvidelse af repatrieringslovens personkreds,en forhøjelse af hjælpen til etablering i hjemlandet,en forhøjelse af reintegrationsbistanden for visse landegrupper, ogindførelse af en ekstra reintegrationsbistand for udlændinge, der er berettiget til rein-tegrationsbistand, og som har fået opholdstilladelse i Danmark før den 1. juli 2002.
Udvidelse af personkredsenKravet om tidsubegrænset opholdstilladelse for familiesammenførte udlændinge til andreend flygtninge er afskaffet og erstattet af et krav om fem års opholdstilladelse her i landet.Endvidere er kravet om tidsubegrænset opholdstilladelse som betingelse for udbetaling afreintegrationsbistand afskaffet, og aldersgrænsen for den personkreds, der kan modtage re-integrationsbistand, er nedsat fra 60 år til 55 år.Herudover er personkredsen, der kan modtage hjælp til repatriering, uden at referenceper-sonen også repatrierer, blevet udvidet til også at omfatte udlændinge, der har opholdstilla-delse på grundlag af en familiemæssig tilknytning til en herboende søn eller datter. Det gæl-der dog kun for gruppen af udlændinge, der er fyldt 55 år, der opfylder betingelserne for atmodtage førtidspension, eller er fyldt 50 år og på grund af deres helbredstilstand eller lig-nende forhold må antages ikke at kunne skaffe sig et forsørgelsesgrundlag selv i hjemlandet.Forhøjelse af hjælpen til etablering i hjemlandetHjælp til etablering i hjemlandet eller det tidligere opholdsland, jf. repatrieringslovens § 7, stk.2, nr. 4, er forhøjet fra 29.301 kr. til 117.581 kr. for udlændinge, der er fyldt 18 år, og fra9.376 kr. til 35.860 kr. for udlændinge, der er under 18 år.Ifølge repatrieringslovens § 7, stk. 3, udbetales hjælp til etablering i hjemlandet eller det tidli-gere opholdsland som hidtil i to dele. Ved tilbagevenden udbetales der indtil 17.581 kr. af de117.581 kr. pr. person, der er fyldt 18 år, og indtil 5.860 kr. af de 35.860 kr. pr. person, derikke er fyldt 18 år. For udlændinge, der har fortrydelsesret efter udlændingelovens § 17 a,stk. 1 eller 2, (dvs. flygtninge m.v. og familiesammenførte til flygtninge m.v.) udbetales denresterende del af hjælp til etablering efter fortrydelsesfristens udløb. For andre udlændingeudbetales den resterende del af hjælp til etablering 12 måneder efter udrejsen af Danmark.Forhøjelse af reintegrationsbistanden for visse landegrupperI forbindelse med ændringen af repatrieringsloven gennemførtes en forhøjelse af størrelsenaf reintegrationsbistanden for visse landegrupper. Ændringerne indebærer, at landegrupper-ne er reduceret fra fire til to, samt reintegrationsbistanden for de tidligere landegrupper 1 og2 (f.eks. Afghanistan, Irak, Somalia og Tyrkiet), er forhøjet fra henholdsvis 1.400 kr. og 1.500kr. til 2.500 kr. Beløbene udgør således 2.500 kr. for gruppe 1 (tidligere gruppe 1, 2 og 3) og4.500 kr. for gruppe 2 (tidligere gruppe 4).Supplerende reintegrationsbistandMed den ny bestemmelse i repatrieringslovens § 10, stk. 3, er der indført en supplerende re-integrationsbistand på 1.000 kr. pr. måned i fem år til en udlænding, der er berettiget til atmodtage reintegrationsbistand, og som er meddelt opholdstilladelse her i landet før den 1.juli 2002.Udlændingen kan i stedet anmode om at modtage en løbende, månedlig livslang ydelse på800 kr. i stedet for en løbende, månedlig ydelse i fem år. Anmodningen skal fremsættes in-den kommunalbestyrelsen træffer afgørelse og er uigenkaldelig.
Side 2
Styrket kommunal indsatsEfter de ændrede regler afholder staten fra og med regnskabsåret 2010 alle kommunensudgifter til repatriering og reintegrationsbistand.Puljen Styrket informationsindsats i forhold til repatrieringsordningenI forbindelse med aftalen om en styrket repatrieringsindsats blev der etableret en pulje på 20mio. kr., hvorfra kommuner m.fl. kan søge om støtte til konkrete projekter, der understøtterrepatriering, f.eks. en mere offensiv indsats lokalt med information om repatrieringsmulighe-der, tilbud om forberedelse til repatriering, herunder f.eks. besøg i hjemlandet, eller modta-gelsesaktiviteter i hjemlandet med henblik på at sikre en holdbar repatriering. Bevillingen kanendvidere anvendes til generelle informationsindsatser, der iværksættes af ministeriet.Puljen supplerer ministeriets pulje Styrkelse af repatrieringsindsatsen, der har en årlig bevil-ling på 4,4 mio. kr., hvoraf udgifterne til ministeriets kontrakt med Dansk Flygtningehjælp omvaretagelse af rådgivningsopgaven bl.a. afholdes.Da de to puljer har samme anvendelsesformål – nemlig at styrke repatrieringsindsatsen – erder for overskuelighedens skyld alene annonceret én pulje, som projektansøgere kan søge,på ministeriets hjemmeside; støtte til de projekter, der imødekommes, vil herefter blive bevil-get forholdsmæssigt fra de to puljer.

3. Statistik for 2010

I perioden 2003-2009 repatrierede i alt 1.053 udlændinge, hvilket svarer til et gennemsnit på177 om året. Heraf udgør mere end en tredjedel – 552 – irakiske flygtninge og deres familier,herunder de irakiske tolke, der havde assisteret de danske styrker i Irak og efterfølgendeblev meddelt asyl i Danmark.200318301832004267026720051681918720061044414820077437111200818224206200910533138
FlygtningeIndvandrereI alt
I perioden fra den 1. januar 2010 til den 31. august 2010 er der repatrieret 248 udlændinge,hvoraf 169 havde flygtningestatus. De repatrierede stammer hovedsagligt fra Bosnien-Hercegovina (64), Irak (49), Rusland (inkl. Tjetjenien) (17), Serbien (17) og Tyrkiet (28).Af de 248 repatrierede udlændinge er 187 voksne og 61 børn under 18 år. 127 af de repatri-erede er over 55 år, og i alt 131personer modtager reintegrationsbistand og/eller pension imedfør af bilaterale aftaler. 19 havde på tidspunktet for repatrieringen tilknytning til det dan-ske arbejdsmarked.

4. Initiativer

Skriftlig information til kommunerneMinisteriet orienterede ultimo 2009 kommunerne om de forventede lovændringer, herunderom betydningen af, at lovforslaget blev tillagt tilbagevirkende kraft. Umiddelbart efter, at lo-ven var vedtaget udsendte ministeriet en quickguide over ændringerne i repatrieringsloven tilSide 3
kommunerne, og i juni 2010 udsendte ministeriet en revideret og udvidet vejledning til repa-trieringsloven til kommunerne som erstatning for den gamle vejledning fra 2001. Oriente-ringsbrev, quickguide og vejledning er tilgængelige på ministeriets hjemmeside.Orienteringsmøder og dialog med kommunerneSom supplement hertil gennemførte Integrationsministeriet og Integrationsservice i samar-bejde med Dansk Flygtningehjælp i foråret en danmarksturne for kommunale sagsbehandle-re og medarbejdere med henblik på at informere om den styrkede repatrieringsindsats. På1turneens 11 møder deltog over 194 medarbejdere fra 65 af landets kommuner.Erfaringerne fra møderne har vist, at nogle kommuner allerede havde et vist kendskab til re-patrieringsområdet, herunder med at behandle repatrieringssager, mens andre kommunerikke havde haft forespørgsler på repatriering i flere år. Informationsbehovet var således me-get varierende. På den baggrund vil Integrationsministeriets konsulentenhed Integrations-service og Dansk Flygtningehjælp senere på året udbyde workshops, hvor specifikke emnerinden for repatrieringsområdet sættes på dagsordenen. Der sættes desuden fokus på ud-valgte målgrupper i kommunerne, f.eks. udsatte og socialt belastede familier, hvor repatrie-ringsmuligheden kan tænkes ind som et alternativ til en tilværelse i Danmark.Flere kommunale sagsbehandlere har i forbindelse med danmarksturnéen givet udtryk for, atdet i den enkelte kommune kan være en stor opgave selvstændigt at iværksætte og gen-nemføre repatrieringsprojekter, men at kommunerne meget gerne vil indgå i et samarbejdemed andre kommuner og organisationer om konkrete projekter. For at afhjælpe denne barri-ere gør Integrationsservice en aktiv indsats for at understøtte netværksmøder på tværs afkommunerne med henblik på at medvirke til informationsudveksling og erfaringsopsamlinghos relevante aktører samt etablering af partnerskaber mellem kommuner og/eller organisa-tioner.Ud over møderne på den fælles danmarksturné har Dansk Flygtningehjælp afholdt informa-tionsmøde om repatrieringsreglerne for sagsbehandlere i Ålborg Kommune, holdt oplæg omrepatrieringsområdet og ændringerne af repatrieringsloven på en konference i Kolding medmere end 400 medarbejdere inden for integrations- og sprogskoleområdet samt ledet enworkshop om repatrieringsmulighederne i forbindelse med en konference i Odense om ar-bejdet med etniske ældre. Endvidere har Integrationsservice og Dansk Flygtningehjælp isamarbejde i starten af året holdt en række erfaringsmøder, hvor der var sat fokus på repa-trieringsområdet.Integrationsservice står endvidere for at arrangere erfa- og netværksmøder i kommunerne,hvor Integrationsservice bl.a. orienterer om mulighederne i repatrieringslovgivningen, lige-som Integrationsservice tilbyder yderligere information og bistand i forhold til den kommunaleindsats på området.Information til målgruppen1
Det bemærkes, at de små kommuner, såsom Fanø, Langeland og Ærø kommuner, samar-bejder med en større nabokommune på repatrieringsområdet, hvorfor de ikke kan forventesat deltage i møderne.Side 4
Dansk Flygtningehjælp har i forbindelse med den generelle informationsindsats over forflygtninge og indvandrere gennemført kollektive rådgivninger over for bl.a. arabiske, bosni-ske, tyrkiske og vietnamesiske flygtninge og indvandrere ved møder i bl.a. Esbjerg, Nyborg,Odense, Sønderborg, Viborg og Ålborg. Kollektive rådgivninger indebærer en generel vej-ledning for en større gruppe af deltagere; efter møderne er der mulighed for at modtage indi-viduel rådgivning fra en af Dansk Flygtningehjælps repatrieringskonsulenter, ligesom det ermuligt at aftale tid til en individuel rådgivning.Dansk Flygtningehjælp har herudover distribueret mere end 4.500 pjecer om repatrierings-ordningen til målgruppen, bl.a. via flygtninge- og indvandrerforeninger.Endvidere er der blevet bragt indslag om repatrieringsordningen i diverse indvandrermedier,herunder et interview med en konsulent fra Dansk Flygtningehjælp om ændringerne i repa-trieringsloven til den somaliske lokalradio i Kolding, der også bragte interviewet i somalisklokalradio i København og Århus. Temaet har desuden været behandlet i P1 Orientering den24. juni 2010.Information i forhold til andre landeDansk Flygtningehjælp har i den forbindelse i juni måned bistået International Organizationof Migration (IOM) i Norge med udvikling af et oplæg til de norske myndigheder om etable-ring af rådgivning og støtte i forbindelse med repatriering fra Norge, ligesom Dansk Flygtnin-gehjælp har været i kontakt med den bosniske ambassadør i Norge, som er blevet inspireretaf det danske arbejde med repatriering.Dansk Flygtningehjælp har desuden afholdt møde med den vietnamesiske ambassadør iDanmark, bl.a. med henblik en smidiggørelse af de vietnamesiske myndigheders procedureri forbindelse med repatrieringssager.Konkrete projekter og indsatsområderIntegrationsministeriet har foreløbig pr. 27. september 2010 ydet støtte fra puljen Styrkelseaf repatrieringsindsatsen til fire projekter med i alt 4.062.998 kr.Projekterne består af tre informationskampagner og et repatrieringsprojekt, hvoraf Sønder-borg Kommune står bag det ene informationsprojekt og Dansk Flygtningehjælp bag de treandre projekter.Sønderborg Kommunes projekt ”På Vej – Hjem” vedrører en informationskampagne i Søn-derborg Kommune i forhold til udlændinge, herunder særligt ældre udlændinge samt udlæn-dinge med humanitær opholdstilladelse, samt fagfolk og organisationer, der er i kontakt medudlændinge med henblik på at øge målgruppens kendskab til repatrieringsloven. Projektethar endvidere til formål at formulere en administrativ forretningsgang i kommunen på tværsaf forvaltningerne og eksterne organisationer med henblik på en hurtig og effektiv sagsbe-handling af repatrieringssager.Dansk Flygtningehjælps projekt ”Otium i hjemlandet – oplysningsprojekt for de tidligere ”gæ-stearbejdere” fra Tyrkiet og det tidligere Jugoslavien” er et informationsprojekt om mulighe-Side 5
derne for repatriering, der er rettet mod de tidligere gæstearbejdere fra Tyrkiet og Eksjugo-slavien. Fællestegnet for denne målgruppe er, at de har været mange år – ofte op mod 40 år– i Danmark, og at de taler et meget ringe dansk, hvorfor de ofte er ganske isolerede. Pro-jektet er landsdækkende med samarbejde med de fem regioner.Projektet ”Tilbage til Vietnam”, der også er et informationsprojekt, er rettet mod ældre herbo-ende vietnamesere og varetages af Dansk Flygtningehjælp. Projektet er særligt rettet modRegion Syddanmark og Region Midtjylland, der har en høj koncentration af ældre vietname-sere i alderen 50-89 år.Projektet ”Tilbage til Bosnien-Hercegovina eller blive i Danmark. Afklaring, forberedelse ogreintegration for udsatte flygtninge” angår et repatrieringsprojekt for traumatiserede flygtnin-ge fra Bosnien Hercegovina og varetages ligeledes af Dansk Flygtningehjælp. Projektet eren fortsættelse af pilotprojekt ”Integration i Danmark eller tilbage til hjemlandet – et afkla-ringsforløb for svært traumatiserede flygtninge fra Bosnien og Hercegovina”, der blev afslut-tet i 2009. Projektet har til hensigt at hjælpe bosniske flygtninge, herunder særligt sværttraumatiserede, med at undersøge mulighederne for en vellykket repatriering. Projektet erbaseret på et konkret samarbejde med 12 udvalgte kommuner.Med særlig henblik på at styrke ansøgerfeltet til puljen Styrkelse af repatrieringsindsatsenhar Integrationsservice i forhold til den netop afsluttede danmarksturné særskilt inviteret pro-jektmedarbejdere i kommuner, sprogcentre og andre relevante samarbejdspartnere til mø-derne. Endvidere er deltagere på kurset blevet opfordret til at tage kontakt til deres leder,hvis de har idéer til projekter, der kan fremme repatrieringsindsatsen i kommunen. Endelig erdeltagerne på danmarksturnéen og på Integrationsservices andre kommunale møder blevetinformeret om opfølgende workshops for kommuner, der ønsker at iværksætte en særlig op-søgende indsats på området.

5. Udbud af rådgivningsopgaven efter repatrieringsloven

Integrationsministeriet har ansvaret for den individuelle rådgivning af herboende udlændinge,der ønsker at repatriere, samt ansvaret for den generelle rådgivnings- og informationsindsatsvedrørende repatriering, jf. repatrieringslovens § 4, stk. 1. Ministeriet kan efter loven overla-de udførelsen af disse opgaver til Dansk Flygtningehjælp eller til en eller flere myndigheder,organisationer eller foreninger m.v.Ministeriets kontrakt om varetagelse af rådgivningsopgaven med Dansk Flygtningehjælp ud-løber den 31. december 2010. Rådgivningsopgaven har derfor været i udbud.På baggrund af en vurdering af de to indkomne tilbud har ministeriet den 17. august 2010accepteret Dansk Flygtningehjælps tilbud. Kontrakten er gældende i perioden fra den 1. ja-nuar 2011 til den 31. december 2013.

6. Sammenfatning

I perioden fra den 1. januar til den 31. august er der repatrieret 248 udlændinge.
Side 6
Kommunalt og på landsbasis er der en række initiativer og projekter i gang med henblik påat sikre, at information om repatrieringsordningen når ud til flere udlændinge, herunder sær-ligt til isolerede og dårligt integrerede udlændinge.Endvidere bemærkes, at en stor del af de udlændinge, der henvender sig til Dansk Flygtnin-gehjælp for at modtage information om repatriering, udtrykker tvivl om, hvorvidt de 100.000kr. i etableringshjælp pr. voksen udlænding, der udbetales et år efter udrejsen/ efter fortry-delsesfristens udløb, rent faktisk også bliver udbetalt. Det er på den baggrund Dansk Flygt-ningehjælps og ministeriets vurdering, at det vil have en positiv virkning på interessen for re-patriering, når herboende udlændinge hører om venner og bekendte, der er repatrieret, ogsom har fået udbetalt den resterende del af støtten, og i øvrigt hører om deres erfaringer omat være vendt tilbage til hjemlandet eller det tidligere opholdsland.Det er endelig vigtigt at bemærke, at de seneste mange års erfaringer viser, at det har envæsentlig indflydelse på antallet af repatrierede, hvis der sker en mærkbar politisk og sam-fundsmæssig udvikling i et land; således er mange bosnisk-hercegovinske statsborgerevendt tilbage efter freden i 1995, ligesom mange irakiske statsborgere er vendt tilbage til Irakisær i årene umiddelbart efter Saddam Husseins fald. Irakere udgør stadig en forholdsvisstor procentdel af de repatrierede udlændinge.
Side 7