Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del Bilag 324
Offentligt
1023942_0001.png
1023942_0002.png
1023942_0003.png
1023942_0004.png
1023942_0005.png
1023942_0006.png
1023942_0007.png
1023942_0008.png
1023942_0009.png
1023942_0010.png
1023942_0011.png
1023942_0012.png
1023942_0013.png
1023942_0014.png
1023942_0015.png
1023942_0016.png
1023942_0017.png
1023942_0018.png
1023942_0019.png
1023942_0020.png
1023942_0021.png
1023942_0022.png
1023942_0023.png
1023942_0024.png
1023942_0025.png
1023942_0026.png
1023942_0027.png
1023942_0028.png
1023942_0029.png
1023942_0030.png
1023942_0031.png
1023942_0032.png
1023942_0033.png
1023942_0034.png
1023942_0035.png
1023942_0036.png
1023942_0037.png
1023942_0038.png
1023942_0039.png
1023942_0040.png
1023942_0041.png
1023942_0042.png
1023942_0043.png
1023942_0044.png
Desociooøkonnomiskere en‐eferecerrforg dskole akteregrundekaraer20110
‐staatistiknotat
Desocioøkonomiskereferencerforgrundskolekarakterer2010‐statistiknotatForfatter:ChefkonsulentClausJensen�UNI•C
UNI•CStatistik&Analyse,12.august2011
IndholdIndledning ...........................................................................................................................4.Sammenfatning...................................................................................................................6Modelberegningerne..........................................................................................6Resultater ...........................................................................................................6.Præsentationafresultaterne.............................................................................8Sammenhængmellemkaraktererogsocioøkonomiskbaggrund......................................9Institutionerneskarakterersammenholdtmeddesocioøkonomiskereferencer............13Resultaterpålandsplan............................................................................................14Resultaterpåkommuneniveaufordansklæsning...................................................17Resultaterpåkommuneniveauformatematikfærdighedsregning.........................21Resultaterpåkommuneniveauforgennemsnitafbundneprøvefag......................25Eksemplerpåinstitutionernessocioøkonomiskereference ....................................30.Karaktererogsocioøkonomiskreferencefordeltpåskoletyper..............................31Bilag1:Datagrundlag........................................................................................................33Elev‐oginstitutionsgrundlag....................................................................................33Fag,fagdisciplinerogkarakterer...............................................................................33Socioøkonomiskebaggrundsvariable.......................................................................34Bilag2:Denstatistiskemodel...........................................................................................38Bilag3:Resultater.............................................................................................................40
UNI•CStatistik&Analyse,12.august2011
Indledning
IndledningUndervisningsministerietharbesluttetatoffentliggøregrundskolensafgangsprøvekarak‐tererpåinstitutionsniveauienform,dertagerhøjdefordensocioøkonomiskebaggrundforskolenselever.Offentliggørelsenomfatterinstitutionsvispræsentationafsocioøkonomiskereference‐værdierforfolkeskoler,frieogprivategrundskolersamtefterskolermedFSAkaraktererforskoleåret2009/2010.Denenkelteskolesfaktiskekaraktergennemsnitpå9.klassesafgangsprøvererbestemtafmangeforskelligeforhold.Dererbådeforhold,somskolenharindflydelsepå,ogfor‐holdsomskolenikkeharindflydelsepå.Skolenselevgrundlagibredforstandliggerudenforskolensindflydelse.Mangeundersøgelserharsåledesvist,atenvæsentligforklaringpådeopnåedekaraktererknyttersigtilelevernessocioøkonomiskebaggrund.Denso‐cioøkonomiskebaggrundskalforståssomdeøkonomiskeogsocialekår,somelevenkommerfra.Isærforældrenesuddannelsesmæssigebaggrundharvistsigathaveenmarkantindflydelsepådeopnåedekarakterer,menandrefaktorersometnicitet,foræl‐drenesøkonomiskeforholdogarbejdsmarkedsstatussamtfamilietypeharogsåenbe‐tydning.Selvomelevgrundlagetiudgangspunktetikkeliggerindenforskolensindflydelse,erdetdogvigtigtathuskepå,atskolenogsåharmulighedforatindrettesinundervisningefterdeelever,dergårpåden.Vedatforetagestatistiskeberegninger,iandresammenhængeofterefererettilsomkorrektioner,erdetmuligttildelsatreduceredeforskelleiskolerneskaraktergennem‐snit,somskyldesforskelleiskolerneselevgrundlag.Hervedopnåsetmerenuanceretbilledeafskolernesniveaumåltvedkaraktergennemsnittet.Beregningerneskalhelsttagehøjdeforalledeforhold,somskolenikkeharindflydelsepå,fxkøn,etnicitet,for‐ældrenesuddannelsesniveaumv.Dererdogforhold,somikkeerdirektemålbareog/ellerstatistiskregistrerede,ogsomderforikkekaninddrages.Detgælderfxmotivation,familieogvennerspåvirkning,syg‐dom,handicapmv.Beregningerneskalsomfølgeherafbetragtesmeddetforbehold,atderikkenødvendigvisertagethøjdeforsamtligeforholdudenforskolensindflydelse.Vurderingenafdenenkelteskoleskaraktergennemsnitsetiforholdtilelevernessocialebaggrundtilvejebringesnuved,atdetfaktiskopnåedekaraktergennemsnitsammenlig‐nesmedetstatistiskberegnetudtrykfor,hvadeleverpålandsplanmedlignendebag‐grundsforholdforudsigesatopnå.Dettetaldefineressomensocioøkonomiskreferen‐ce.Forskellenmellemdetfaktiskopnåedekaraktergennemsnitogdensocioøkonomiskereference,erafogtilblevetkaldtforskoleeffekten.Detteudtrykkanværelidtmisvisen‐de,hvismandermedtror,atennegativskoleeffektentydigtviser,ateleverneharmod‐tagetdårligundervisningeller,atlærernepræstererdårligt.Forskellenkanogsåskyldesforholdudenforskolensindflydelse,mensomblotikkeermedtagetiberegningerne.Detmankansigeer,ateneventuelforskelikkeskyldes,atskolenseleverkommerfra
4UNI•CStatistik&Analyse,12.august2011
Indledninghjemmedetbestemtuddannelsesniveau,elleratskolenseleverharenbestemtetnisksammensætning.Disseforholderdertagethøjdefor.Udtrykket’socioøkonomiskreference’anvendestilatbeskrive,hvilketkarakterniveaumanstatistisksetvilleforventepåskolenudfradenselevsammensætning.Densocioøkonomiskereferenceeretstatistiskudtrykfor,hvordaneleverpålands‐planmedsammebaggrundsforholdsomskolenseleverharklaretafgangsprøverne.Socioøkonomiskrefererertilelevernessocialeogøkonomiskebaggrund,mensrefe‐rencefortæller,attalletkanbrugessometsammenligningsgrundlagforskolensfaktiskopnåedeafgangskarakterer
Bådeskolermedkaraktergennemsnitidenlaveogidenhøjeendevilkunneliggelavereenddenssocioøkonomiskereference,nårdertageshøjdeforelevsammensætningen.Hvisenskolemedethøjtkaraktergennemsnitliggerlavereenddenssocioøkonomiskereference,vildettypiskværeenskole,somharovervejende’ressourcestærke’elever,oghvordestatistiskemodellerforudsiger,atskolenopnåretendnuhøjerekaraktergen‐nemsnit,enddenfaktiskgør.Tilsvarendekanskolermedkaraktergennemsnitidenlaveendeliggehøjereenddenssocioøkonomiskereference,nårderertagethøjdeforelevsammensætningen.Dettekanfxværeskolermedmangeindvandrere/efterkommereog/ellerskoler,hvorandelenafforældremedingenuddannelseerrelativthøj,oghvorskolensresultatoverstigerdet,manvilleforventeiforholdtilskolenselevsammensætning.Påsammemådekanskolermedethøjtgennemsnitogsåliggehøjereenddenssocio‐økonomiskereference,ogskolermedetlavtgennemsnitkanpåsammemådeogsåliggelavere.Nårenskolevurderesiforholdtildenssocioøkonomiskereference,erdetvigtigt,atderogsåtageshøjdefordentilfældigevariation,derermellemeleverneskarakterer,såle‐desatderikkekonkluderespåetresultat,somligesågodtkunneværeopståetvedentilfældighed.Endvidereharskolensstørrelse,måltvedantalletafelevermedenprøve‐karakter,ogsåenbetydningforhvorsikkertdensocioøkonomiskereferenceerbestemt.Derforberegnesogsåetsikkerhedsinterval,såledesatdetermuligtatafgøre,hvorvidtenforskelmellemskolensfaktiskekaraktergennemsnitogdenberegnedesocioøkono‐miskereferenceerreelellerblotetudtrykfordentilfældigevariation.Dettenotatbeskriverresultaterneafdenstatistiskeanalyse,herunderbeskrivesdetanvendtedatagrundlagogdenanvendtestatistiskemodel.Deoverordnederesultaterpålandsplanbeskrivesforallefagmedprøvekarakterer,mensresultaternepåkommu‐neniveaukunpræsenteresforudvalgtefag
UNI•CStatistik&Analyse,12.august20115
Sammenfatning
SammenfatningDetblivernumuligtatseskolerneskaraktergennemsnitsammenholdtmedensocio‐økonomiskreferenceforhvertafdebundneprøvefagogforhvertafprøvefagenetiludtræk.Densocioøkonomiskereferenceeretstatistiskudtrykfor,hvordaneleverpålands‐planmedsammebaggrundsforholdsomskolenseleverharklaretafgangsprøverne.Socioøkonomiskrefererertilelevernessocialeogøkonomiskebaggrund,mensrefe‐rencefortæller,attalletkanbrugessometsammenligningsgrundlagforskolensfaktiskopnåedeafgangskaraktererBeregningenafdensocioøkonomiskereferenceerbaseretpåkaraktererfraca.64.0009.klasseseleverfordeltpåfolkeskoler,efterskolersamtfrieogprivategrundskoler.Be‐regningerneerbaseretpåenavanceretstatistiskmodel,dertagerhøjdeforelevenskøn,alder,etniskeoprindelse,forældrenesuddannelsesniveau,økonomiogarbejds‐markedsstatus,samtfamilietypen.Deterdensammestatistiskemodel,deranvendesiforbindelsemeddenationaletestresultater.
ModelberegningerneDererberegnetenseparatstatistiskmodelforhvertafprøvefagene,hvorsammen‐hængenmellemelevenskarakterogdesocioøkonomiskebaggrundsvariableerunder‐søgt.Denstatistiskemodelforgennemsnittetafdebundneprøvefagkanforklare22%afvariationenieleverneskarakterer.Destatistiskemodellerforhvertafprøvefageneseparatkanforklaremellem9og18%afvariationenikaraktererne.Fordanskordenkankunforklares9%afvariationenieleverneskarakterer.Modellernesforklaringsgradergenereltstørstideskriftligeprøvefag.Destatistiskemodellerkanforklareoptil56%afvariationenmelleminstitutionerneskaraktereridebundneprøvefag,undtagetdanskorden,hvorkun11%afvariationenmelleminstitutionernekanforklares.Iprøvefagtiludtrækkanforklaresca.40%afvari‐ationenmelleminstitutionerneskarakterer,dogkun17%forkristendomogtyskmundt‐lig.Desocioøkonomiskebaggrundsvariable,somindividueltbedstforklarerkaraktervariati‐onenerdesammesomfortidligereanalyserafprøvekaraktereri2009samtfordenati‐onaletest.
ResultaterOvenståendemodelarbejdeharsomresultatensocioøkonomiskreferenceværdiforhvertprøvefagforhverinstitution.Sammenholdesdennemeddetfaktiskekaraktergen‐nemsnitfåsenforskel,derviserhvormegethøjereellerlavereinstitutionenliggerifor‐holdtilinstitutionermedtilsvarendeelevgrundlag.Endvidereerdetangivet,hvorvidtdenneforskelerstatistisksignifikantellerblotkanværeetudtrykfordentilfældigevari‐ation,dererieleverneskarakterer.Erforskellenstatistisksignifikant,kandethøjere
6UNI•CStatistik&Analyse,12.august2011
Sammenfatningellerlaverekaraktergennemsnitmedstorsikkerhedtilskrivesandrefaktorerendskolenselevgrundlag.DettenotatsTabel5ogTabel6giverenkompletoversigtover,hvormangeskoler,somharenstatistisksignifikantforskelmellemkaraktererneiprøvefageneogdetilhørendereferenceværdier.Nedenforgivesetuddragafdevæsentligsteobservationer:• 42%afinstitutionerneharmindstétkaraktergennemsnitblandtdebundneprøve‐fag,dererstatistisksignifikantlavereendderessocioøkonomiskereference.• Tilsvarendehar45%afinstitutionerne,mindstétkaraktergennemsnitblandtdebundneprøvefag,dererstatistisksignifikantoverderessocioøkonomiskereferen‐ce.• 24%afinstitutionerneliggerhverkenstatistisksignifikantunderelleroverderessocioøkonomiskereferenceinogenafde9bundneprøvefag.Fraregnesdanskor‐den,erder41%afinstitutionerne,derhverkenliggerstatistisksignifikantunderel‐leroverderessocioøkonomiskereferenceinogenafde8bundneprøvefag.• Idansklæsninghar82(5%)afinstitutionerneetkaraktergennemsnit,derliggerstatistisksignifikantunderderessocioøkonomiskereference,mens102(7%)afin‐stitutionerneharetkaraktergennemsnit,derliggersignifikantoverreferencen.• Idanskmundtlighar67(4%)afinstitutionerneetkaraktergennemsnit,derliggerstatistisksignifikantunderderessocioøkonomiskereference,mens62(4%)afin‐stitutionerneharetkaraktergennemsnit,derliggersignifikantoverreferencen.• Idanskskriftlighar159(10%)afinstitutionerneetkaraktergennemsnit,derliggerstatistisksignifikantunderderessocioøkonomiskereference,mens156(10%)afinstitutionerneharetkaraktergennemsnit,derliggersignifikantoverreferencen.• Imatematiskproblemløsninghar194(12%)afinstitutionerneetkaraktergennem‐snit,derliggerstatistisksignifikantunderderessocioøkonomiskereference,mens213(14%)afinstitutionerneharetkaraktergennemsnit,derliggeroversignifikantreferencen.• Iengelskmundtlighar38(2%)afinstitutionerneetkaraktergennemsnit,derliggerstatistisksignifikantunderderessocioøkonomiskereference,mens37(2%)afin‐stitutionerneharetkaraktergennemsnit,derliggersignifikantoverreferencen.• Ifysik/kemimundtlighar130(8%)afinstitutionerneetkaraktergennemsnit,derliggerstatistisksignifikantunderderessocioøkonomiskereference,mens118(8%)afinstitutionerneharetkaraktergennemsnit,derliggersignifikantoverreferencen.• Foretgennemsnitafdebundneprøvefaghar107(7%)afinstitutionerneetkarak‐tergennemsnit,derliggerstatistisksignifikantunderderessocioøkonomiskerefe‐rence,mens112(7%)afinstitutionerneharetkaraktergennemsnit,derliggersig‐nifikantoverreferencen.• Dererstorforskelpåskoletypernemedhensyntilhvormangeinstitutioner,somliggerstatistisksignifikantoverhenholdsvisunderdesocioøkonomiskereferencer.Forgennemsnittetafdebundneprøvefagharefterskolerne(inkl.specialundervis‐
UNI•CStatistik&Analyse,12.august20117
Sammenfatning
ningsefterskolerne)denstørsteandel(24%afinstitutionerne),somliggersignifi‐kantunderderesreferenceværdi.Dentilsvarendeandelforfolkeskolerneerpå5%,ogforfriskolerneerden1%.
PræsentationafresultaterneResultaternebliverpræsenteretiUNI•Csdatabankpåinstitutionsniveauviaensøgeme‐nuforvalgafinstitution.Præsentationenitabelformvilforhvertfagogfagdisciplinin‐deholdeoplysningomkaraktergennemsnit,denberegnedesocioøkonomiskereference,forskellenmellemdisseto,samtenmarkeringafomforskellenerstatistisksignifikant.Endviderevilengrafiskfremstillingværetilrådighedviaetlinkfratabellen.
8UNI•CStatistik&Analyse,12.august2011
Sammenhængmellemkaraktererogsocioøkonomiskbaggrund
SammenhængmellemkaraktererogsocioøkonomiskbaggrundMangeundersøgelserharunderbygget,atdererensammenhængmellemeleverneskaraktererogderessocioøkonomiskebaggrund.Defølgendetabellerillustrererdette.Tabel1 KaraktergennemsnitfordeltpåelevenskønBundneDanskprøvefagLæsningMundtligOrdenRetskrivningSkriftligEngelskFysik/kemiMatematikMundtligMundtligProblemløsningFærdighederDrenge Piger5,86,55,15,75,36,95,96,97,86,38,96,65,58,46,76,86,75,06,37,85,96,76,97,26,06,57,26,88,76,46,97,66,77,47,06,1
Gennemsnit
GennemsnitSkriftligSkriftligMundtligSkriftligMundtlig
PrøvefagBiologitiludtrækEngelskFranskGeografiHistorie
Kristendomskundskab MundtligSamfundsfagTyskMundtligMundtlig
Pigerneskaraktergennemsniterhøjereenddrengenesidanskogsprogfagene,mensdrengeneskarakterererhøjereimatematikoggeografi.
UNI•CStatistik&Analyse,12.august20119
Sammenhængmellemkaraktererogsocioøkonomiskbaggrund
Tabel2
Karaktergennemsnitfordeltpåelevensalder]13,15] ]15,16] ]16,17] ]17,21]årårårårLæsningMundtligOrdenRetskrivningSkriftligEngelskFysik/kemiMatematikMundtligMundtligProblemløsningFærdighederGennemsnitGennemsnitSkriftligSkriftligMundtligSkriftligMundtlig6,47,45,76,66,47,46,17,07,86,99,06,86,88,27,07,37,05,85,97,05,46,06,06,95,86,67,46,48,86,35,87,96,67,06,85,43,85,34,33,53,94,94,14,05,04,37,14,26,35,94,85,75,03,83,25,34,12,73,05,03,63,54,63,96,63,512,05,35,25,14,63,3
Bundneprøvefag
Dansk
PrøvefagBiologitiludtrækEngelskFranskGeografiHistorie
Kristendomskundskab MundtligSamfundsfagTyskMundtligMundtlig
Karaktergennemsnittetfaldermedstigendeelevalder,såledesatdeyngsteeleveropnårdehøjestekarakterer.
10UNI•CStatistik&Analyse,12.august2011
SammenhængmellemkaraktererogsocioøkonomiskbaggrundTabel3Karaktergennemsnitfordeltpåetnicitetogoprindelsesland*BundneDanskprøvefagLæsningMundtligOrdenRetskrivningSkriftligEngelskFysik/kemiMatematikMundtligMundtligProblemløsningFærdighederGennemsnitPrøvefagBiologitilEngelskudtrækFranskGeografiHistorieGennemsnitSkriftligSkriftligMundtligSkriftligMundtligIndv. Indv. Indv. Efterk. Efterk. Efterk.Dansk Asien Afrika Europa Asien Afrika Europa6,37,35,66,36,27,16,16,97,76,79,06,66,68,26,97,27,05,63,96,04,84,04,35,84,64,85,74,86,94,55,45,95,26,55,74,63,25,14,53,13,66,63,93,14,24,06,34,56,35,54,96,25,53,95,05,74,85,24,86,94,85,76,65,57,86,15,27,05,76,85,57,04,25,95,05,24,95,94,84,96,15,27,04,74,16,25,46,35,65,14,46,14,74,84,67,14,74,15,55,17,15,44,36,36,16,36,05,15,26,55,46,05,87,45,35,66,66,08,16,77,37,15,86,86,25,7
Kristendomskundskab MundtligSamfundsfagTysk*SeBilag1fordefinition
MundtligMundtlig
Karaktergennemsnitteneerstørstforeleverafdanskherkomstogmindstforindvandre‐refraAfrika.Forskelleneikaraktergennemsniterstørstidansklæsning,danskretskriv‐ningogmatematiskproblemløsning.
UNI•CStatistik&Analyse,12.august201111
Sammenhængmellemkaraktererogsocioøkonomiskbaggrund
Tabel4
Karaktergennemsnitfordeltpåforældreneshøjestefuldførteuddannelse*Grund‐ Gymn.skolen udd. EUD KVU MVU LVULæsningMundtligOrdenRetskrivningSkriftligEngelskFysik/kemiMatematikMundtligMundtligProblemløsningFærdighederGennemsnitGennemsnitSkriftligSkriftligMundtligSkriftligMundtlig4,55,44,64,64,65,14,14,45,64,77,34,64,16,24,85,45,03,85,76,95,46,15,97,25,66,27,16,38,56,55,97,56,47,16,75,45,6 6,26,5 7,35,3 5,65,7 6,35,6 6,26,3 7,25,2 6,26,1 7,16,9 7,85,9 6,88,4 9,05,7 6,65,0 5,37,4 8,26,0 6,96,5 7,26,2 7,14,8 5,66,78,05,86,96,87,96,77,58,27,37,78,96,37,97,79,17,98,79,38,4
BundneDanskprøvefag
PrøvefagBiologitilEngelskudtrækFranskGeografiHistorie
9,4 10,27,36,78,67,77,87,66,28,77,99,68,78,98,77,4
Kristendomskundskab MundtligSamfundsfagTysk*SeBilag1fordefinition
MundtligMundtlig
Karaktergennemsnittenestigeritaktmedforældrenesuddannelsesniveau.Forallebaggrundsvariablenegælder,atderikkenødvendigviserendirektesammen‐hængmellemvariablenogelevenskarakter.Deenkeltevariablekanværeproxyforandrebagvedliggendeforhold.
12UNI•CStatistik&Analyse,12.august2011
Institutionerneskarakterersammenholdtmeddesocioøkonomiskereferencer
InstitutionerneskarakterersammenholdtmeddesocioøkonomiskereferencerIBilag1erdergivetenmeredetaljeretgennemgangafdatagrundlagogdeanvendtebaggrundsvariablesamtdereskodning.BeregningenafenskolessocioøkonomiskereferenceerbaseretpådenstatistiskemodelbeskrevetiBilag2.Denmetodisketilgangtildensocioøkonomiskekorrektionafaf‐gangsprøvekarakterernelæggersigsåvidtmuligtopaddensocialekorrektionaftestre‐sultaterne,somanvendesidenationaletest.IBilag3fremgårhvilkeafbaggrundsvariablene,dererstatistisksignifikanteimodellernefordeenkeltefagogfagdiscipliner.Endviderefremgårmodellernessåkaldteforklarings‐grader.Betragteseleverneskaraktergennemsnitafdebundneprøvefag,kandenstatistiskemodelforklare22%afvariationenikaraktererne.Denneforklaringsgraderheltsam‐menligneligmed,hvaddertidligereerfundetidissemodeller.Blandtdebundneprøve‐fagskaldetbemærkes,atforklaringsgradenidanskordenkunerpå9%,hvilketeretudtrykfor,atkarakterenidanskordenikkefølgermønstretfrakaraktergivningenideøvrefagdiscipliner.Endviderekandetogsåbemærkes,atforklaringsgradengenerelterstørstideskriftligediscipliner.Dettekanmåskeværeetudtrykfor,atdervedkaraktergivningidemundtli‐gefagerforhold,somikkeerindeholdtidesocioøkonomiskebaggrundsfaktorer,dergørsigekstragældendeheriforholdtilveddeskriftligefag.Dettekanmåskeværefor‐holdsompersonlighed,formuleringsevne,elev‐lærerinteraktionmm.Påbaggrundafdenstatistiskemodelberegnesdensocioøkonomiskereferenceværdiforhverelevforhvertfagogfagdisciplin.Forhverinstitutionmedmindst5prøvefagseleverberegnesnuengennemsnitligsocioøkonomiskreferenceværdi.Ligeledesberegnesbådeforskellenmellemopnåetkaraktergennemsnitogsocioøkonomiskreferenceværdisamtetsikkerhedsintervalomkringdenneforskel.Deranvendeset95%sikkerhedsin‐terval.IBilag3erderdesudenforetagetensammenligningmedanvendelseafet99%sikkerhedsinterval.Hvisdennedregrænseisikkerhedsintervalleterstørreend0,daerforskellenmellemopnåetkaraktergennemsnitogdensocioøkonomiskereferencestatistisksignifikantpositiv.Detbetyder,atskolenseleverharfåetetkaraktergennemsnit,derliggeroverkaraktergennemsnittetforelevermedlignendesocioøkonomiskbaggrund.Hvisdenøvregrænseisikkerhedsintervalletermindreend0,daerforskellenmellemopnåetkaraktergennemsnitogdensocioøkonomiskereferencestatistisksignifikantnegativ.Detbetyder,atskolenseleverharfåetetkaraktergennemsnit,derliggerunderkaraktergennemsnittetforelevermedlignendesocioøkonomiskbaggrund.Hvissikkerhedsintervalletindeholderværdien0,daerderikkestatistisksignifikantfor‐skelmellemopnåetkaraktergennemsnitogdensocioøkonomiskereference.
UNI•CStatistik&Analyse,12.august201113
Institutionerneskarakterersammenholdtmeddesocioøkonomiskereferencer
ResultaterpålandsplanAfTabel5fremgårdet,hvormangeafinstitutionerne,derharetkaraktergennemsnit,dererstatistisksignifikantunderhenholdsvisoverkaraktergennemsnittethoseleverpålandsplanmedlignendesocioøkonomiskebaggrundsforhold.Tabel5Andelafinstitutionermedetkaraktergennemsnitdererstatistisksigni‐fikantunder(Negativ),påniveau(Neutral)ellerover(Positiv)gennem‐snittetforeleverpålandsplanmedlignendesocioøkonomiskbaggrundNegativNBundneDanskprøvefagLæsningMundtligOrdenRetskrivningSkriftligEngelskFysik/kemiMatematikMundtligMundtlig8267%NeutralN%PositivN%IaltN
5,2 13814,3 1437804
88,2 102 6,5 156591,8 62 4,0 156651,4 383 24,5 156576,9 196 12,5 156479,9 156 10,0 156595,2 37 2,4 155684,0 118 7,6 155174,0 213 13,6 156381,3 146 9,3 156586,0 112 7,1 156889,6 62 4,8 129989,0 35 5,800601110
378 24,2
166 10,6 1202159 10,2 1250381302,4 14818,4 1303
Problemløsning 194 12,4 1156Færdigheder1461077331084181718389,3 12736,8 13495,6 11645,20535
GennemsnitPrøvefagBiologitilud‐EngelsktrækFranskGeografiHistorie
GennemsnitSkriftligSkriftligMundtligSkriftligMundtlig
110 100,0
6,5 11272,62,62,65,9660611652573
87,0 85 6,6 129695,9 10 1,594,6 18 2,895,2 15 2,288,7 35 5,4688646685646
Kristendomskundskab MundtligSamfundsfagTyskMundtligMundtlig
Aftabellenfremgår,atfordansklæsningliggerkaraktergennemsnittetpå102institutio‐ner,svarendetilknap7%afdeanalyseredeinstitutioner,overkaraktergennemsnittetforeleverpålandsplanmedlignendebaggrundsforhold.
14UNI•CStatistik&Analyse,12.august2011
InstitutionerneskarakterersammenholdtmeddesocioøkonomiskereferencerIdanskskriftligliggerkaraktergennemsnittetpå156institutioner,svarendetil10%afdeanalyseredeinstitutioner,overkaraktergennemsnittetforeleverpålandsplanmedlig‐nendebaggrundsforhold.Omvendterder159institutioner(10%),hvorkaraktergen‐nemsnitteterunderkaraktergennemsnittetforeleverpålandsplanmedlignendebag‐grundsforhold.AfTabel5fremgårdetogså,atiprøvefagtiludtræk,hvordererfærreeleverogfærreinstitutioner,erdetgenereltenmindreandelafinstitutionerne,hvordetermuligtatafgøremedstatistisksikkerhed,hvorvidtdereskaraktergennemsnitadskillersigfraka‐rakterernehoselevermedtilsvarendesocioøkonomiskbaggrund.Specieltifranskmundtlig,hvorderermegetfåelevermedenprøvekarakter,bibringeranvendelseafsocioøkonomiskreferenceikketiløgetvidenomdeenkelteinstitutionerskarakterni‐veauiforholdtilandreinstitutioner.AfTabel6fremgår,hvormangeafde1549institutionermedmindst5elevermedprø‐vekarakterialle9bundneprøvefag,derliggerhenholdsvisunderogoverderessocio‐økonomiskereferencei0,1,2,…,9afdissebundneprøvefag.Derer901(58%)afinstitutionerne,derikkeliggerstatistisksignifikantunderderesso‐cioøkonomiskereferenceinogenafde9bundneprøvefag.Dermederder42%afinsti‐tutionerne,derharetkaraktergennemsnitunderderessocioøkonomiskereferenceimindstétafdebundneprøvefag.Tilsvarendeerder858(55%)afinstitutionerne,derikkeliggerstatistisksignifikantoverderessocioøkonomiskereferenceinogenafde9bundneprøvefag.376(24%)afinstitutionerneliggerhverkenunderelleroverderessocioøkonomiskereferenceinogenafde9bundneprøvefag.Derer2institutioner,derliggerstatistisksignifikantunderderessocioøkonomiskerefe‐renceisamtligeafde9bundneprøvefag,og19institutioner,derliggerstatistisksignifi‐kantunderderessocioøkonomiskereferenceimindst7afde9bundneprøvefag.Derer10institutioner,derliggerstatistisksignifikantoverderessocioøkonomiskereferenceimindst7afde9bundneprøvefag.Ingenliggeroverisamtligebundneprøvefag.Fraregnesdanskorden,erder1063(69%)afinstitutionerne,derikkeliggerstatistisksignifikantunderderessocioøkonomiskereferenceinogenafde8bundneprøvefag.Dermederder31%afinstitutionerne,derharetkaraktergennemsnitunderderesso‐cioøkonomiskereferenceimindstétafdebundneprøvefag.Tilsvarendeerder1034(67%)afinstitutionerne,derikkeliggerstatistisksignifikantoverderessocioøkonomiskereferenceinogenafde8bundneprøvefag.627(41%)afinstitutionerneliggerhverkenunderelleroverderessocioøkonomiskereferenceinogenafde8bundneprøvefag,nårdanskordenerfraregnet.
UNI•CStatistik&Analyse,12.august201115
Institutionerneskarakterersammenholdtmeddesocioøkonomiskereferencer
Tabel6
Antalinstitutionerfordeltefterhvormangeafde9bundneprøvefag,hvorkaraktergennemsnitteterstatistisksignifikantunder(Negativ),påniveau(Neutral)ellerover(Positiv)gennemsnittetforeleverpålands‐planmedlignendesocioøkonomiskbaggrundNegativNeutralN272134461081883094583761549%0,10,51,42,23,07,012,119,929,624,3100,0N858348158835028147301549Positiv%55,422,510,25,43,21,80,90,50,20100,0
Antalprøvefag0123456789Ialt
N9013391467341181213421549
%58,221,99,44,72,61,20,80,80,30,1100,0
Medregnesprøvefagtiludtræk,erder54%afinstitutionerne,derikkeliggerstatistisksignifikantunderderessocioøkonomiskereferenceinogenafprøvefagene.Dermederder46%afinstitutionerne,derharetkaraktergennemsnitunderderessocioøkonomi‐skereferenceimindstétafprøvefagene.Tilsvarendeerder52%afinstitutionerne,derikkeliggerstatistisksignifikantoverderessocioøkonomiskereferenceinogenafprøve‐fagene.
16UNI•CStatistik&Analyse,12.august2011
Institutionerneskarakterersammenholdtmeddesocioøkonomiskereferencer
ResultaterpåkommuneniveaufordansklæsningITabel7fremgårdet,hvormangeaffolkeskolerneideenkeltekommuner,derharetkaraktergennemsnitidansklæsning,dererstatistisksignifikantunderhenholdsvisoverkaraktergennemsnittethoseleverpålandsplanmedlignendesocioøkonomiskebag‐grundsforhold.Tabel7Dansklæsning.Andelaffolkeskolermedetkaraktergennemsnitidansklæsningdererstatistisksignifikantunder(Negativ),påniveau(Neutral)ellerover(Positiv)gennemsnittetforeleverpålandsplanmedlignendesocioøkonomiskbaggrundNegativNHovedstadenAlbertslundAllerødBallerupBornholmBrøndbyDragørEgedalFredensborgFrederiksbergFrederikssundFuresøGentofteGladsaxeGlostrupGribskovHalsnæsHelsingørHerlevHillerødHvidovreHøje‐TaastrupHørsholmIshøjKøbenhavn000000000000100200011003
NeutralN568783109987101148511561093550
PositivN000001010001100000200102
IaltN56878410109871113487115811104555
%0000000000007,70028,60009,110,0005,5
%100,0100,0100,0100,0100,075,0100,090,0100,0100,0100,090,984,6100,0100,071,4100,0100,075,090,990,075,0100,090,9
%0000025,0010,00009,17,70000025,00025,003,6
UNI•CStatistik&Analyse,12.august201117
Institutionerneskarakterersammenholdtmeddesocioøkonomiskereferencer
Tabel7(fortsat)
NegativN%000003,010,000000000000000010,004,31,7
NeutralN411673248761871696622191161111481940217
PositivN4100014220100000100111012517
IaltN81267327010818816966222911712124102147238
%50,091,7100,0100,0100,091,970,075,0100,087,5100,0100,0100,0100,0100,095,5100,0100,094,191,791,7100,080,090,585,191,2
%50,08,30005,220,025,0012,5000004,5005,98,38,3010,09,510,67,1
HovedstadenMidtjylland
Lyngby‐TaarbækRudersdalRødovreTårnbyVallensbækIaltFavrskovHedenstedHerningHolstebroHorsensIkast‐BrandeLemvigNorddjursOdderRandersRingkøbing‐SkjernSamsøSilkeborgSkanderborgSkiveStruerSyddjursViborgÅrhusIalt
00000810000000000000001024
18UNI•CStatistik&Analyse,12.august2011
InstitutionerneskarakterersammenholdtmeddesocioøkonomiskereferencerTabel7(fortsat)
NegativN%2,7006,700033,3010,003,3006,36,711,17,7022,26,70007,70025,050,07,4
NeutralN34715146182788110710151481157138514124533144
PositivN212010000107000001201002001007
IaltN378171571837108121710161591379158516134646163
%91,987,588,293,385,7100,0100,066,7100,080,0100,090,9100,0100,093,893,388,984,671,477,886,7100,0100,087,592,3100,083,375,050,088,3
%5,412,511,8014,3000010,005,8000007,728,606,70012,50016,7004,3
Nordjylland
AalborgBrønderslevFrederikshavnHjørringJammerbugtLæsøMariagerfjordMorsøRebildThistedVesthimmerlandIalt
1001000101040011110210001001312
Sjælland
FaxeGreveGuldborgsundHolbækKalundborgKøgeLejreLollandNæstvedOdsherredRingstedRoskildeSlagelseSolrødSorøStevnsVordingborgIalt
UNI•CStatistik&Analyse,12.august201119
Institutionerneskarakterersammenholdtmeddesocioøkonomiskereferencer
Tabel7(fortsat)
NegativN%00000011,18,300011,10007,77,112,510,00003,0
NeutralN987211217116113755331113796181211
PositivN300200100301100100022016
IaltN12872312191261439653313148108201234
%75,0100,0100,091,3100,0100,077,891,7100,078,6100,077,883,3100,0100,084,692,987,590,075,090,0100,090,2
%25,0008,70011,10021,4011,116,7007,700025,010,006,8
Syddanmark
AabenraaAssensBillundEsbjergFaaborg‐MidtfynFanøFredericiaHaderslevKertemindeKoldingLangelandMiddelfartNordfynNyborgOdenseSvendborgSønderborgTønderVardeVejenVejleÆrøIalt
00000011000100011110007
ForKøbenhavnskommunegælder,atkaraktergennemsnittetidansklæsningliggeroverkaraktergennemsnittetforeleverpålandsplanmedlignendebaggrundsforholdpå2folkeskoler,mensdetliggerunderpå3afkommunensfolkeskoler.ILyngby‐Taarbækskommunegælder,atkaraktergennemsnittetidansklæsningliggeroverkaraktergennemsnittetforeleverpålandsplanmedlignendebaggrundsforholdpå4folkeskoler,mensingenliggerunder.IIshøjkommuneliggerkaraktergennemsnittetidansklæsningpåniveaumedeleverpålandsplanmedlignendesocioøkonomiskebaggrundsforholdforalledeanalyseredefol‐keskoler.
20UNI•CStatistik&Analyse,12.august2011
Institutionerneskarakterersammenholdtmeddesocioøkonomiskereferencer
ResultaterpåkommuneniveauformatematikfærdighedsregningAfTabel8fremgårdet,hvormangeaffolkeskolerneideenkeltekommuner,derharetkaraktergennemsnitimatematiskefærdigheder,dererstatistisksignifikantunderhen‐holdsvisoverkaraktergennemsnittethoseleverpålandsplanmedlignendesocioøko‐nomiskebaggrundsforhold.Tabel8Matematikfærdighedsregning.Andelaffolkeskolermedetkaraktergen‐nemsnitimatematiskefærdighederdererstatistisksignifikantunder(Negativ),påniveau(Neutral)ellerover(Positiv)gennemsnittetforele‐verpålandsplanmedlignendesocioøkonomiskbaggrundNegativNHovedstadenAlbertslundAllerødBallerupBornholmBrøndbyDragørEgedalFredensborgFrederiksbergFrederikssundFuresøGentofteGladsaxeGlostrupGribskovHalsnæsHelsingørHerlevHillerødHvidovreHøje‐Taastrup101210100112102300122
NeutralN467472810775912464114598
PositivN000102102010000001200
IaltN5687841010987111348711581110
%20,0012,528,612,5010,00012,514,318,27,7025,042,90012,518,220,0
%80,0100,087,557,187,550,080,0100,077,887,571,481,892,3100,075,057,1100,080,062,581,880,0
%00014,3050,010,0022,2014,300000020,025,000
UNI•CStatistik&Analyse,12.august201121
Institutionerneskarakterersammenholdtmeddesocioøkonomiskereferencer
Tabel8(fortsat)
NegativN%0018,20050,028,6013,30000000004,500000010,00
NeutralN33445123432167715416956217811410124818
PositivN1213001018313400100410320013
IaltN4555812673270108188169662229117121241021
%75,060,080,062,5100,050,057,1100,080,070,087,583,350,0100,0100,083,3100,0100,077,388,9100,082,483,3100,0100,080,085,7
%25,040,01,837,50014,306,730,012,516,750,00016,70018,211,1017,616,70010,014,3
Hovedstaden
HørsholmIshøjKøbenhavnLyngby‐TaarbækRudersdalRødovreTårnbyVallensbækIalt
00100032036000000000100000010
Midtjylland
FavrskovHedenstedHerningHolstebroHorsensIkast‐BrandeLemvigNorddjursOdderRandersRingkøbing‐SkjernSamsøSilkeborgSkanderborgSkiveStruerSyddjursViborg
22UNI•CStatistik&Analyse,12.august2011
InstitutionerneskarakterersammenholdtmeddesocioøkonomiskereferencerTabel8(fortsat)
NegativN%4,31,75,405,9000033,30003,314,310,031,313,322,27,714,322,26,712,50023,1
NeutralN39202318161341627981056811136126613751210
PositivN63240023020010120100100110040
IaltN4723837817157183710812171016159137915851613
%83,084,983,8100,094,186,757,1100,075,066,7100,090,0100,086,885,780,068,886,766,792,385,766,786,787,5100,075,076,9
%12,813,410,80013,342,9025,00010,009,9010,00011,10011,16,70025,00
Midtjylland
ÅrhusIalt
242010000100041152211211003
Nordjylland
AalborgBrønderslevFrederikshavnHjørringJammerbugtLæsøMariagerfjordMorsøRebildThistedVesthimmerlandIalt
Sjælland
FaxeGreveGuldborgsundHolbækKalundborgKøgeLejreLollandNæstvedOdsherredRingstedRoskildeSlagelse
UNI•CStatistik&Analyse,12.august201123
Institutionerneskarakterersammenholdtmeddesocioøkonomiskereferencer
Tabel8(fortsat)
NegativN%016,7066,715,30008,78,300016,7000009,115,4012,500
NeutralN4442129987191119115123855291014777
PositivN0100930020001020110110031
IaltN464616312872312191261439653313148108
%100,066,7100,033,379,175,0100,0100,082,691,7100,0100,091,783,385,7100,088,983,3100,087,976,9100,087,570,087,5
%016,7005,525,0008,70008,3014,3011,116,703,07,70030,012,5
Sjælland
SolrødSorøStevnsVordingborgIalt
01042500021000100000320100
Syddanmark
AabenraaAssensBillundEsbjergFaaborg‐MidtfynFanøFredericiaHaderslevKertemindeKoldingLangelandMiddelfartNordfynNyborgOdenseSvendborgSønderborgTønderVardeVejen
24UNI•CStatistik&Analyse,12.august2011
InstitutionerneskarakterersammenholdtmeddesocioøkonomiskereferencerTabel8(fortsat)
NegativN%5,004,7
NeutralN180205
PositivN1118
IaltN201234
%90,0087,6
%5,0100,07,7
Syddanmark
VejleÆrøIalt
1011
IÅrhuskommunegælder,atkaraktergennemsnittetimatematiskefærdighederliggeroverkaraktergennemsnittetforeleverpålandsplanmedlignendebaggrundsforholdpå6folkeskoler,mensdetliggerunderpå2afkommunensfolkeskoler.IJammerbugtenskommunegælder,atkaraktergennemsnittetimatematiskefærdighe‐derliggeroverkaraktergennemsnittetforeleverpålandsplanmedlignendebaggrunds‐forholdpå3folkeskoler,mensingenfolkeskolerliggerunder.
ResultaterpåkommuneniveauforgennemsnitafbundneprøvefagAfTabel9fremgårdet,hvormangeaffolkeskolerneideenkeltekommuner,derharetkaraktergennemsnitidebundneprøvefag,dererstatistisksignifikantunderhenholdsvisoverkaraktergennemsnittethoseleverpålandsplanmedlignendesocioøkonomiskebaggrundsforhold.Tabel9Gennemsnitafbundneprøvefag.Andelaffolkeskolermedetkarakter‐gennemsnitidebundneprøvefagdererstatistisksignifikantunder(Ne‐gativ),påniveau(Neutral)ellerover(Positiv)gennemsnittetforeleverpålandsplanmedlignendesocioøkonomiskbaggrundNegativNHovedstadenAlbertslundAllerødBallerupBornholmBrøndbyDragørEgedalFredensborg00001000
NeutralN568671109
PositivN00010301
IaltN5687841010
%000012,5000
%100,0100,0100,085,787,525,0100,090,0
%00014,3075,0010,0
UNI•CStatistik&Analyse,12.august201125
Institutionerneskarakterersammenholdtmeddesocioøkonomiskereferencer
Tabel9(fortsat)
NegativN%00000012,528,69,10018,220,00010,90033,314,306,710,012,5006,3
NeutralN886111247510579845483114632367517714
PositivN1010100000100001510001622111
IaltN987111348711581110455581267327010818816
%88,9100,085,7100,092,3100,087,571,490,9100,087,581,880,0100,0100,087,337,591,766,785,7100,087,470,062,594,487,587,5
%11,1014,307,70000012,500001,862,58,30005,920,025,05,612,56,3
Hovedstaden
FrederiksbergFrederikssundFuresøGentofteGladsaxeGlostrupGribskovHalsnæsHelsingørHerlevHillerødHvidovreHøje‐TaastrupHørsholmIshøjKøbenhavnLyngby‐TaarbækRudersdalRødovreTårnbyVallensbækIalt
0000001210022006002101811001
Midtjylland
FavrskovHedenstedHerningHolstebroHorsens
26UNI•CStatistik&Analyse,12.august2011
InstitutionerneskarakterersammenholdtmeddesocioøkonomiskereferencerTabel9(fortsat)
NegativN%00050,04,500000010,002,12,92,7000000000
NeutralN966120911510124920412133381615617379
PositivN00001002200015183010101001
IaltN96622291171212410214723837817157183710
%100,0100,0100,050,090,9100,0100,088,283,3100,0100,090,095,287,289,589,2100,094,1100,085,7100,087,5100,0100,090,0
%00004,50011,816,70004,810,67,68,105,9014,3012,50010,0
Midtjylland
Ikast‐BrandeLemvigNorddjursOdderRandersRingkøbing‐SkjernSamsøSilkeborgSkanderborgSkiveStruerSyddjursViborgÅrhusIalt
0001100000010171000000000
Nordjylland
AalborgBrønderslevFrederikshavnHjørringJammerbugtLæsøMariagerfjordMorsøRebildThisted
UNI•CStatistik&Analyse,12.august201127
Institutionerneskarakterersammenholdtmeddesocioøkonomiskereferencer
Tabel9(fortsat)
NegativN%00,828,606,313,344,40022,26,70007,70025,066,711,00004,300
NeutralN711251015135136713851612453214298719121
PositivN18000000101000001003300300
IaltN8121710161591379158516134646163128723121
%87,592,671,4100,093,886,755,6100,085,777,886,7100,0100,0100,092,3100,083,375,033,387,175,0100,0100,082,6100,0100,0
%12,56,600000014,306,70000016,7001,825,00013,000
Nordjylland
VesthimmerlandIalt
012012400210001001418000100
Sjælland
FaxeGreveGuldborgsundHolbækKalundborgKøgeLejreLollandNæstvedOdsherredRingstedRoskildeSlagelseSolrødSorøStevnsVordingborgIalt
Syddanmark
AabenraaAssensBillundEsbjergFaaborg‐MidtfynFanø
28UNI•CStatistik&Analyse,12.august2011
InstitutionerneskarakterersammenholdtmeddesocioøkonomiskereferencerTabel9(fortsat)
NegativN%08,30000020,03,07,7012,500002,6
NeutralN91061338643111137108201216
PositivN010101001110000012
IaltN91261439653313148108201234
%100,083,3100,092,9100,088,9100,080,093,984,692,987,5100,0100,0100,0100,092,3
%08,307,1011,1003,07,77,1000005,1
Syddanmark
FredericiaHaderslevKertemindeKoldingLangelandMiddelfartNordfynNyborgOdenseSvendborgSønderborgTønderVardeVejenVejleÆrøIalt
01000001110100006
Dekommunermeddenstørsteandelaffolkeskolermedetkaraktergennemsnitunderderessocioøkonomiskereferenceer:1. Vordingborg(67%,4udaf6folkeskoler)2. Odder(50%,1udaf2folkeskoler)3. Kalundborg(44%,4udaf9folkeskoler)4. Rødovre(33%,2udaf6folkeskoler)5. Halsnæs(29%,2udaf7folkeskoler)6. Faxe(29%,2udaf7folkeskoler)
UNI•CStatistik&Analyse,12.august201129
Institutionerneskarakterersammenholdtmeddesocioøkonomiskereferencer
Dekommunermeddenstørsteandelaffolkeskolermedetkaraktergennemsnitoverderessocioøkonomiskereferenceer:1. Dragør(75%,3udaf4folkeskoler)2. Lyngby‐Taarbæk(63%,5udaf8folkeskoler)3. Hedensted(25%,2udaf8folkeskoler)4. Aabenraa(25%,3udaf12folkeskoler)5. Favrskov(20%,2udaf10folkeskoler)
EksemplerpåinstitutionernessocioøkonomiskereferenceITabel10ervistenkelteeksemplerpåskolerskarakterersammenholdtmeddenbereg‐nedesocioøkonomiskereference.Tabel10Eksemplerpåinstitutionerskaraktererogdenberegnedesocioøkonomi‐skereferenceiudvalgtefagSocio‐økonomiskKarakter reference6,46,15,68,15,25,14,57,5
InstitutionAmagerfælledskole(København)
Skoletype
Fag
Forskel1,2*1,0*1,1*0,6
Folkeskole Dansk,læsning
SjællandsPrivatskoleFri/privat Dansk,læsning(København)grundskoleHaySkolen(København)Fuglsanggårdsskolen(Lyngby‐Taarbæk)Fri/privat Matematiskpro‐grundskole blemløsningFolkeskole Dansk,læsning
*Forskellenerstatistisksignifikant
Note:Skolernekanværemålrettetforskelligeelevgrupperfxskoletrætteelever,elevermedbehovforspecialundervisning,højtbegavedeelevermv.Resultaterneskaltolkesilysetheraf.
ElevernepåAmagerfælledskoleiKøbenhavnskommuneharetkaraktergennemsnitidansklæsningpå6,4.Detteertætpålandsgennemsnittet,somerpå6,1.EleverpålandsplanmedlignendesocioøkonomiskbaggrundsompåAmagerfælledskoleharetforventetkaraktergennemsnitpå5,2(socioøkonomiskreference).Forskellenmellemskolensfaktiskekaraktergennemsnitogdensocioøkonomiskereferenceerpåoverétkarakterpoint,hvilketerstatistisksignifikant.ElevernepåAmagerfælledskoleharsåle‐desetkaraktergennemsnitidansklæsning,derliggerovergennemsnittetforeleverpålandsplanmedlignendebagrund.
30UNI•CStatistik&Analyse,12.august2011
InstitutionerneskarakterersammenholdtmeddesocioøkonomiskereferencerEttilsvarenderesultatsesforSjællandsPrivatskoleidansklæsningogforHaySkolenimatematiskproblemløsning.ElevernepåHaySkolenharetkaraktergennemsnitimate‐matiskproblemløsning,derliggerunderlandsgennemsnittet,somerpå6,7,mensomliggerover,hvadeleverpålandsplanmedlignendebaggrundharopnået.ElevernepåFuglsanggårdsskoleniLyngby‐Taarbækkommuneharetkaraktergennem‐snitidansklæsningpå8,1,hvilketliggerklartoverlandsgennemsnittetpå6,1.Detliggerdogkunpåniveaumed,hvadeleverpålandsplanmedlignendesocioøkonomiskbag‐grundharopnået.Deterikkestatistisksignifikantoverskolenssocioøkonomiskerefe‐rence.
KaraktererogsocioøkonomiskreferencefordeltpåskoletyperSammenhængenmellemkarakterogsocioøkonomiskreferencefordeltpåefterskoler,folkeskolersamtpåfriskolerogprivategrundskolerfordansklæsning,matematiskefærdighederogforgennemsnittetafdebundneprøvefagfremgårafTabel11‐Tabel13.Tabel11Dansklæsning.Andelafinstitutionermedetkaraktergennemsnitidansklæsningdererstatistisksignifikantunder(Negativ),påniveau(Neutral)ellerover(Positiv)gennemsnittetforeleverpålandsplanmedlignendesocioøkonomiskbaggrundfordeltpåskoletyperNegativNEfterskoler1)FolkeskolerFriskolerogprivategrundskolerIalt1)
NeutralN1669302851381%75,190,689,688,2
PositivN106131102%4,55,99,76,5
IaltN22110263181565
%20,43,40,65,2
4535282
Inkl.specialundervisningsefterskoler,dvs.efterskolergodkendtmed”etsamletsærligtunder‐visningstilbud”
UNI•CStatistik&Analyse,12.august201131
Institutionerneskarakterersammenholdtmeddesocioøkonomiskereferencer
Tabel12
Matematikfærdighedsregning.Andelafinstitutionermedetkarakter‐gennemsnitimatematiskefærdighederdererstatistisksignifikantunder(Negativ),påniveau(Neutral)ellerover(Positiv)gennemsnittetforele‐verpålandsplanmedlignendesocioøkonomiskbaggrundfordeltpåsko‐letyperNegativN%24,27,83,89,3NeutralN1648572521273%73,583,579,781,3PositivN589%2,28,7IaltN22310263161565
Efterskoler1)FolkeskolerFriskolerogprivategrundskolerIalt1)
548012146
52 16,51469,3
Inkl.specialundervisningsefterskoler,dvs.efterskolergodkendtmed”etsamletsærligtundervisningstilbud”Tabel13Gennemsnitafbundneprøvefag.Andelafinstitutionermedetkarakter‐gennemsnitafdebundneprøvefagdererstatistisksignifikantunder(Negativ),påniveau(Neutral)ellerover(Positiv)gennemsnittetforele‐verpålandsplanmedlignendesocioøkonomiskbaggrundfordeltpåsko‐letyperNegativNEfterskoler1)FolkeskolerFriskolerogprivategrundskolerIalt1)
NeutralN1649192661349%73,589,683,486,0
PositivN657%2,75,6
IaltN22310263191568
%23,84,91,36,8
53504107
49 15,41127,1
Inkl.specialundervisningsefterskoler,dvs.efterskolergodkendtmed”etsamletsærligtundervisningstilbud”Efterskolernemodtagerførstelevernefraogmed9.klassetrin(medenkelteundtagel‐ser),hvilketbørmedtænkesivurderingenafefterskolernesresultater.AfTabel13fremgår,atkaraktergennemsnittetidebundneprøvefagliggeroverkarak‐tergennemsnittetforeleverpålandsplanmedlignendebaggrundsforholdpå15%afdefrieogprivategrundskolerogpåknap6%affolkeskolerne.Idansklæsning(Tabel11)erderikkedensammestoreforskelmellemde3skoletyper.
32UNI•CStatistik&Analyse,12.august2011
Bilag1:Datagrundlag
Bilag1:DatagrundlagElev‐oginstitutionsgrundlag• Derinkludereseleverpåallefolkeskoler,friskolerogprivategrundskolersamtef‐terskoler.• Eleverisåvelnormalklasser(såvelårgangsopdeltesomikkeårgangsopdelte)somspecialklasserinkluderes.Detteharmonerermeddegennemsnitskarakterer,somvisesi’Gennemsigtighedogåbenhed’(GAA)perspektivetidatabanken.• Derinkludereseleverpå9.klassetrinmedFSAprøvekaraktererforsommerprøve‐termin2010.• Beregningerneogpræsentationendækkerskoleåret2009/2010.• Elever,somergåettilFSAsomprivatisterekskluderesfradatagrundlaget.• Derviseskunresultaterforinstitutionermedmindst5prøvefagselever
Fag,fagdisciplinerogkaraktererDervisessocioøkonomiskereferenceværdierforfølgendekarakterer:• FSAbundneprøvefag• Dansk,læsning• Dansk,retskrivning• Dansk,skriftligfremstilling• Dansk,orden• Dansk,mundtlig• Matematik,matematiskefærdigheder• Matematik,matematiskproblemløsning• Engelsk,mundtlig• Fysik/kemi,praktisk/mundtlig• FSAprøvefagtiludtræk• Engelsk,skriftlig• Tysk,mundtlig• Fransk,mundtlig• Historie,mundtlig• Samfundsfag,mundtlig
UNI•CStatistik&Analyse,12.august201133
Bilag1:Datagrundlag
• Kristendomskundskab,mundtlig• Biologi,skriftlig• Geografi,skriftlig• Etgennemsnitafkaraktererneidebundneprøvefag(fraregnetdansk,orden)Gennemsnittetberegneskunpåbaggrundafdebundneprøvefag,idetdetdervedsik‐res,atgennemsnittetersammenligneligtbådefraårtilårfordenenkelteskoleogmel‐lemskolerideenkelteår.Gennemsnittetberegnessometgennemsnitafalledelkarak‐tererfordebundnefagogdiscipliner,dogfraregnetdanskorden.Fagetdansksomhel‐hedfåraltsåvægten4af8,matematik2af8ogfysik/kemisamtengelskmundtligthvervægten1af8.Allekarakterererangivetpå7‐trinsskalaen.Ialtindgår64.442elevermedénellerflerekarakterer.
SocioøkonomiskebaggrundsvariableFølgendebaggrundsoplysningerermedtaget(Tabel14).Tabel14KønAlderBaggrundsoplysningerValgtkodningDrengPige15årelleryngre15‐16år16‐17årÆldreend17år
Baggrundsoplysning
34UNI•CStatistik&Analyse,12.august2011
Bilag1:DatagrundlagTabel14 Baggrundsoplysninger(fortsat)BaggrundsoplysningEtnicitet1ogoprindelsesland2ValgtkodningDanskherkomstIndvandrerefraEuropammIndvandrerefraAsienmmIndvandrerefraAfrikaEfterkommerefraEuropammEfterkommerefraAsienmmEfterkommerefraAfrikaGrundskolenGymnasialuddannelseErhvervsfagliguddannelseKortvideregåendeuddannelseMellemlangvideregåendeuddannelseLangvideregåendeuddannelse(inkl.ph.d.mv.)Selvstændig(inkl.medarbejdendeægtefælle)LønmodtagerLedigUddannelsessøgendeØvrigudenforarbejdsmarkedet
Forældreneshøjestefuldførteuddannelse3
Faderensarbejdsmarkedsstatus4
Derskelnesmellemindvandrere,efterkommere,ogpersonermeddanskoprindelse.Personermeddanskoprindelse(danskherkomst)erpersoner,hvormindstenafforældreneerdanskstatsborger,fødtiDanmark.EfterkommereerfødtiDanmark.Ingenafforældreneerdanskestatsborgere,fødtiDanmark.Nårenellerbeggeforældre,dererfødtiDanmark,opnårdanskstatsborgerskab,vilderesbørnikkebliveklassificeretsomefterkommere.Fastholderdanskfødteforældreimidlertidbeggeetudenlandskstatsborgerskab,vilderesbørnbliveklassificeretsomefterkommere.Hvisderikkefindesoplysningeromnogenafforældrene,ogpersonenerudenlandskstatsborger,opfattespersonenogsåsomefterkommer.Indvandrereerfødtiudlandet.Ingenafforældreneerdanskestatsborgere,fødtiDanmark.Hvisderikkefindesoplysningeromnogenafforældrene,ogpersonenerfødtiudlandet,opfattespersonensomindvandrer.
1
Kodningen’Indvandrere/efterkommerefraEuropamm.’indeholderpersonermedoprindelses‐landi:Europa(dogundtagetdelande,somernævntunderAsienmm.),OceanienogNord‐,Mel‐lem‐ogSydamerika.Kodningen’Indvandrere/efterkommerefraAsienmm.’indeholderdem,somharoprindelseslandi:AsiensamtTyrkiet,Armenien,Aserbajdsjan,Usbekistan,Kasakhstan,Turkmenistan,Kirgisistan,TadsjikistanogGeorgien.Kodningen’Indvandrere/efterkommerefraAfrikamm.’indeholderdem,somharoprindelseslandiAfrikasamtdemegetfå,somharuoplystoprindelsesland,erstatsløsemm.
2
Denhøjestefuldførteuddannelseblandtelevensmorogfarmåltidetaktuelleår,medmindreelevenerældreend13år.Daindgåroplysningenfradetår,elevenfyldte13år.4Arbejdsmarkedsstatuseret’øjebliksbillede’måltultimonovemberdetaktuelleår,medmindreelevenerældreend13år.Daindgåroplysningenfradetår,elevenfyldte13år.
3
UNI•CStatistik&Analyse,12.august201135
Bilag1:Datagrundlag
Tabel14 Baggrundsoplysninger(fortsat)BaggrundsoplysningModerensarbejdsmarkedsstatusValgtkodning(somfaderensarbejdsmarkedsstatus)
Forældrenesgennemsnitlige‐125.000kr.bruttoindkomst5125‐220.000kr.220‐345.000kr.345.000+kr.Faderensledighedsgrad60%1–50%50+%(somfaderensledighedsgrad)ParEnligEnebarnÆldstebarnibørneflokMidterbarnibørneflokpåhøjst4børnYngstebarnibørneflokpåhøjst4børnØvrige
ModerensledighedsgradFamilietype7Antalbørnogplaceringibørneflokken8
Ikkealleeleverharfyldestgørendeoplysningerpådeherbenyttedebaggrundsvariable.Enofteanvendtmetodetilhåndteringafdetteer’missingvalue’indikatormetoden,hvoruoplystmedtagessomenselvstændigkategoripåligefodmedbaggrundsvariable‐nesøvrigekategorier,ogdersåtilføjesenindikatorvariabel,derfortællerhvorvidt,derertaleomenuoplystværdi.Omfangetafukendtoplysningerdogikkeuafhængigafetniskoprindelse.Oplysnings‐gradenforallebaggrundsvariableneerstørstforeleverafdanskherkomst.Derersåle‐desikketaleomtilfældige’huller’iinformationen.Deterfxspecieltudtaltblandtind‐vandrere,atinformationenomforældrenesuddannelsemangler.Dauddannelsesni‐veauetblandtdeindvandrereogefterkommerehvoruddannelsesoplysningernekendes,erendelanderledesendblandtdanskere,vilderværeenstorrisikofor,at’missingva‐Denvalgtekodningerbaseretpåskatteministerietsopgørelseafmedian,nedreogøvrekvartilafbruttoindkomsteniDanmark,2010.Bruttoindkomstenerfradetaktuelleår,medmindreele‐venerældreend13år.Daindgåroplysningenfradetårelevenfyldte13år.
5
Gradafledighediåretberegnessompersonenstimeritilstanden(hverdage)iforholdtilåretsreferencetimer,somerantalhverdageiåretgangetmed7,4.Enledighedsgradpå0%svarertilatpersonenikkeharværetledigiåret.Enledighedsgradpå50+%svarertil,atpersonenharværetledigmellemhalvdelenogheleåret.
6
7
Familietypenparindeholderægtepar,registreretpartnerskab,samlevendeogsamboendepar.
Antalbørnogplaceringibørneflokkenersammensataftovariable’Antalbørnifamilien’og’Nummerisøskendeflokken’.Antalbørnifamiliendækkerantalhjemmeboendebørnunder18år,somerbørnafmindsténafdeoptiltovoksneifamilien.
8
36UNI•CStatistik&Analyse,12.august2011
Bilag1:Datagrundlaglue’indikatormetodenfejlestimerereffektenafsåveletnicitetsomafuddannelse.Til‐svarendeproblematikeksistererfordeøvrigebaggrundsvariable.Derforerderistedetvalgtatindsætteenværdi,etsåkaldtbedstegæt,påalledeste‐der,hvoroplysningerneerukendte.Forhverelevmedukendtbaggrundsoplysninggæt‐tes5gange,såledesatmodellenbliverestimeretpåbaggrundafensandsynligfordeling.Metodenkaldes’multipleimputation’.Gættenebaserespåfordelingenblandtelevermedoplystbaggrundsvariabel,hvorderertagethensyntilelevenskøn,alderogetnici‐tet.Densocioøkonomiskereferenceforhvereleversåetgennemsnitafde5beregnedeværdier.
UNI•CStatistik&Analyse,12.august201137
Bilag2:Denstatistiskemodel
Bilag2:DenstatistiskemodelDenanvendtestatistiskemodeler:
yij=xijβ+uj+eij
hvoryijerdengennemsnitligekarakterforelevipåinstitutionj,xijerelevensbag‐grundsvariableogβerdetilhørendeparameterestimater,ujervarianskomponentensvarendetilvariationenmellemskolerne,ogeijerresidualetsvarendetilvariationenmellemelevernepåskolen.Allebaggrundsvariablene(Tabel14)medtagesimodellensammenmedinteraktionenmellemforældrenesuddannelseogelevensetniskeoprindelse,interaktionenmellemelevenskønogetniskeoprindelsesamtandelenafindvandrereogefterkommereblandtelevernemeden9.klasseprøvefagskarakter.Interaktionernemedtagesfor,atundersø‐geomeffektenafforældrenesuddannelseogelevenskønafhængerafelevensetnicitet.Skoleniveauvariablenvedrørendeandelenafindvandrereogefterkommeremedtagesforatundersøge,omdererenekstraeffektafenhøjandelafindvandrereogefter‐kommerepåsammeinstitution.Øvrigeinteraktionerogskoleniveauvariableerikkemedtagetdelsforikkeatøgemodellerneskompleksitet,delsviserandreundersøgelser,atdisseikkeøgermodellernesforklaringskraftvæsentligt.Forhverelevberegnesnuensocioøkonomiskreferenceværdiudfraværdierneafele‐vensbaggrundsvariableogdeestimeredeparameterestimater.Herefterberegnesfor‐skellenmellemopnåetkarakterogdensocioøkonomiskereference,detsåkaldteresi‐dualrij,forhverelev.Denestimeredeforskelpåkaraktergennemsnittetogdensocioøkonomiskereferenceienordinærregressionsmodelernugennemsnittetafdisseelevresidualerpådenenkelteskole,rj.Ideheranvendteto‐niveaumodeller,hvorvibådeharvariationmellemsko‐ler(’Between’),ogvariationmellemeleverindenforskolen(’Within’),bliverresidualernepåskoleniveau:
ˆuj=cjrjhvorcjerdensåkaldte’shrinkage’faktor,defineretved
cj=B
(B+W
nj
)
Bervariationenmellemskoler(’Between’),Werresidualvariationenmellemeleverin‐denforskolen(’Within’)ognjerantalletafeleverpådenj’teskole.Forforskellenmellemopnåetkarakterogdensocioøkonomiskereferenceforhverskoleerderudregnetet95%sikkerhedsinterval.Hvisdettesikkerhedsintervalliggerover0,opnårskolenseleveretstatistisksignifikanthøjerekaraktergennemsnitendeleverpålandsplanmedlignendebaggrundsforhold,mensdetmodsatteertilfældet,hvissikker‐hedsintervalletliggerunder0.Indeholder95%sikkerhedsintervalletværdien0,daop‐
38UNI•CStatistik&Analyse,12.august2011
Bilag2:Denstatistiskemodelnårelevernepådenpågældendeskoleetkaraktergennemsnitsomeleverpålandsplanmedlignendebaggrundsforhold.
UNI•CStatistik&Analyse,12.august201139
Bilag3:Resultater
Bilag3:ResultaterNedenståendetabellerviserhvilkeafbaggrundsvariablene,dererstatistisksignifikanteimodellernefordeenkeltekombinationeraffagogfagdiscipliner.Endvidereangivesmodellenstotaleforklaringsgrad,dvs.hvorstårdelafvariationenieleverneskarakterersomkanforklaresafdeinvolveredebaggrundsvariable,samtdendelafvariationenmel‐leminstitutionerne,derkanforklaresafmodellen.Tabel15Bundneprøvefag.p‐værdierforbaggrundsvariableneimodellerne,samtmodellernesforklaringsgradDansk DanskDanskDansklæsning mundtlig retskrivning skriftlig<0,001<0,001<0,001<0,001<0,001<0,001<0,001<0,001<0,001<0,0010,0070,020<0,0010,05813%55%<0,001<0,001<0,001<0,001<0,0010,013<0,001<0,001<0,001<0,0010,0110,021<0,0010,00214%44%<0,001<0,001<0,001<0,001<0,001<0,001<0,001<0,001<0,001<0,0010,13<0,001<0,0010,2616%41%<0,001<0,001<0,001<0,001<0,0010,002<0,001<0,001<0,001<0,0010,010<0,001<0,001<0,00118%36%Danskorden<0,001<0,001<0,001<0,001<0,0010,006<0,001<0,001<0,001<0,001<0,0010,092<0,0010,759%11%
BaggrundsvariabelKønAlderEtnicitetogoprindelseslandForældreneshøjestefuldførteuddannelseForældrenesgennemsnitligebruttoindkomstFaderensarbejdsmarkedsstatusModerensarbejdsmarkedsstatusFaderensledighedsgradModerensledighedsgradFamilietypeAntalbørnogplaceringibørneflokkenInteraktionml.kønogetnicitetInteraktionml.uddannelseogetnicitetAndelindvandrereogefterkommereModellenstotaleforklaringsgradForklaringsgradmelleminstitutionerne
40UNI•CStatistik&Analyse,12.august2011
Bilag3:ResultaterTabel16Bundneprøvefag.p‐værdierforbaggrundsvariableneimodellerne,samtmodellernesforklaringsgradEngelsk Fysik/kemi MatematikMatematikmundtlig mundtlig færdigheder problemløsning<0,001<0,001<0,001<0,001<0,001<0,001<0,001<0,001<0,001<0,001<0,0010,010<0,0010,9412%56%0,011<0,001<0,001<0,001<0,001<0,001<0,001<0,001<0,001<0,001<0,0010,50<0,001<0,00110%30%<0,001<0,001<0,001<0,001<0,001<0,001<0,001<0,001<0,001<0,001<0,0010,12<0,0010,2316%49%<0,001<0,001<0,001<0,001<0,001<0,001<0,001<0,001<0,001<0,001<0,0010,66<0,001<0,00117%46%
BaggrundsvariabelKønAlderEtnicitetogoprindelseslandForældreneshøjestefuldførteuddannelseForældrenesgennemsnitligebruttoindkomstFaderensarbejdsmarkedsstatusModerensarbejdsmarkedsstatusFaderensledighedsgradModerensledighedsgradFamilietypeAntalbørnogplaceringibørneflokkenInteraktionml.kønogetnicitetInteraktionml.uddannelseogetnicitetAndelindvandrereogefterkommereModellenstotaleforklaringsgradForklaringsgradmelleminstitutionerne
UNI•CStatistik&Analyse,12.august201141
Bilag3:Resultater
Tabel17
Gennemsnitafbundneprøvefag.p‐værdierforbaggrundsvariableneimodellerne,samtmodellensforklaringsgradGennemsnit<0,001<0,001<0,001<0,001<0,001<0,001<0,001<0,001<0,001<0,001<0,0010,053<0,0010,2822%
BaggrundsvariabelKønAlderEtnicitetogoprindelseslandForældreneshøjestefuldførteuddannelseForældrenesgennemsnitligebruttoindkomstFaderensarbejdsmarkedsstatusModerensarbejdsmarkedsstatusFaderensledighedsgradModerensledighedsgradFamilietypeAntalbørnogplaceringibørneflokkenInteraktionml.kønogetnicitetInteraktionml.uddannelseogetnicitetAndelindvandrereogefterkommereModellenstotaleforklaringsgrad
Forklaringsgradmelleminstitutionerne62%Fordebundneprøvefagses,atbaggrundsvariablenestortseterstatistisksignifikanteiallemodellerne.Denstørsteforklaringsgradopnåsimodellenforeleverneskarakter‐gennemsnitfradebundeprøvefag.Desocioøkonomiskebaggrundsvariablekanforklare22%afvariationenielevernesgennemsnitskarakter.Betragtesudelukkendevariationenmelleminstitutionerne,kanca.50%afvariationenforklaresafdesocioøkonomiskebaggrundsvariable.Fordanskordenerdetdogkun11%afvariationen,derkanforklares.
42UNI•CStatistik&Analyse,12.august2011
Bilag3:ResultaterTabel18Prøvefagtiludtræk.p‐værdierforbaggrundsvariableneimodellerne,samtmodellernesforklaringsgradBiologiskriftlig0,85<0,001<0,001<0,001<0,0010,0020,0030,0030,19<0,0010,0020,058<0,0010,05111%44%Engelskskriftlig0,90<0,001<0,001<0,001<0,0010,0120,0160,0050,0270,840,680,690,0850,3316%51%Fransk Geografimundtlig skriftlig0,0690,0640,770,0650,0070,350,270,550,580,0760,350,540,0740,03816%38%<0,001<0,001<0,001<0,001<0,001<0,001<0,001<0,001<0,001<0,001<0,0010,46<0,0010,02915%47%
BaggrundsvariabelKønAlderEtnicitetogoprindelseslandForældreneshøjestefuldførteuddannelseForældrenesgennemsnitligebruttoindkomstFaderensarbejdsmarkedsstatusModerensarbejdsmarkedsstatusFaderensledighedsgradModerensledighedsgradFamilietypeAntalbørnogplaceringibørneflokkenInteraktionml.kønogetnicitetInteraktionml.uddannelseogetnicitetAndelindvandrereogefterkommereModellenstotaleforklaringsgradForklaringsgradmelleminstitutionerne
UNI•CStatistik&Analyse,12.august201143
Bilag3:Resultater
Tabel19
Prøvefagtiludtræk.p‐værdierforbaggrundsvariableneimodellerne,samtmodellernesforklaringsgradHistorie Kristendoms‐ Samfundsfag Tyskmundtlig kundskabmundtlig mundtligmundtlig0,59<0,001<0,001<0,001<0,0010,220,31<0,0010,052<0,0010,940,940,0120,00612%0,004<0,0010,570,014<0,0010,500,14<0,0010,002<0,0010,120,930,0150,0939%0,012<0,0010,017<0,001<0,0010,0630,0020,004<0,0010,0010,390,180,400,1510%0,0080,006<0,0010,13<0,0010,078<0,0010,0280,14<0,0010,120,240,0020,4412%
Baggrundsvariabel
KønAlderEtnicitetogoprindelseslandForældreneshøjestefuldførteuddannel‐seForældrenesgennemsnitligebruttoind‐komstFaderensarbejdsmarkedsstatusModerensarbejdsmarkedsstatusFaderensledighedsgradModerensledighedsgradFamilietypeAntalbørnogplaceringibørneflokkenInteraktionml.kønogetnicitetInteraktionml.uddannelseogetnicitetAndelindvandrereogefterkommereModellenstotaleforklaringsgrad
Forklaringsgradmelleminstitutionerne39%17%35%17%Imodellerneforkaraktererneiprøvefagenetiludtrækerénellerflereafbaggrundsvari‐ablenestatistiskinsignifikante.Detskaldogbemærkes,atdetkunerinteraktionenmel‐lemkønogetnicitet,dererinsignifikantisamtligemodellervedr.prøvefagtiludtræk,ogatdenforbiologiskriftligerstatistiskgrænsesignifikant(p=0,058).Destatistiskinsignifikantebaggrundsvariablevurderesikkeatforringemodellernesevnetilatforklarevariationenieleverneskarakterer,hvorfordeallebibeholdesisamtligemodeller.
44UNI•CStatistik&Analyse,12.august2011