Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del Bilag 313
Offentligt
1018971_0001.png
1018971_0002.png
1018971_0003.png
1018971_0004.png
1018971_0005.png
1018971_0006.png
1018971_0007.png
1018971_0008.png
1018971_0009.png
1018971_0010.png
1018971_0011.png
1018971_0012.png
1018971_0013.png
1018971_0014.png
1018971_0015.png
1018971_0016.png
1018971_0017.png
1018971_0018.png
1018971_0019.png
1018971_0020.png
1018971_0021.png
1018971_0022.png
1018971_0023.png
1018971_0024.png
1018971_0025.png
1018971_0026.png
1018971_0027.png
1018971_0028.png
1018971_0029.png
1018971_0030.png
1018971_0031.png
1018971_0032.png
2010
Brug for alle ungeAktiviteter i 2010
2010
INDHOLDDenne pjece præsenterer Brug for alle unges aktiviteter i 2010. Brug for alleunge, der er forankret i Integrationsministeriet, arbejder for, at flere etniskeminoritetsunge påbegynder og gennemfører en uddannelse.Fastholdelseskaravanen, der blandt andet er finansieret af EU’s Socialfond,er en selvstændig del af Brug for alle unge og et samarbejdsprojekt mellemIntegrationsministeriet og Undervisningsministeriet. Denne pjece præsentererligeledes udvalgte dele af Fastholdelseskaravanens aktiviteter i 2010.For nærmere information om Brug for alle unge og Fastholdelseskaravanensarbejde se: Brugforalleunge.dk // Fastholdelseskaravanen.dk
INDHOLDSFORTEGNELSERollemodelindsatsenLektiehjælp og frivilligt arbejdeGuideprojektFilm som dialogredskabEvalueringKampagnePresseFastholdelseskaravanen412161718192022
3
ROLLEMODELINDSATSENBrug for alle unge har to centrale rollemodelskorps bestående af etniske minoritetsungesamt forældre til etniske minoritetsbørn og unge. Herudover støtter Brug for alle ungeetableringen af lokale rollemodelkorps.Rollemodellerne tager blandt andet rundt på landets uddannelsesinstitutioner, hvor degennem deres personlige oplevelser og erfaringer er med til at inspirere og motivere:andre unge til at starte på og fuldføre en uddannelse.forældre til at vejlede og støtte deres børn i skolegang og uddannelse.lærere og vejledere i deres arbejde med de unge.
På besøgene fortæller rollemodellerne deres historie og går derefter i dialog medtilhørerne.
4
FAKTA
I 2010 gennemførtede to centralerollemodelkorps107 rollemodels-besøg.Rollemodellernevar dermed i direktedialog med knap3.000 unge ogforældre.Siden 2003 harrollemodellernemødt mere end23.000 unge ogforældre.
5
FAKTAI 2010 gennemførtede centrale, ungerollemodeller 72besøg.Ved 22 besøg varmålgruppen lærere,vejledere og andre,som arbejder medetniske minoritets-unge.De resterende 50besøg henvendte sigdirekte til unge ogforegik hovedsagligtpå uddannelsesin-stitutioner, herunderfolkeskoler, erhvervs-og produktionsskoler,ungdomsklubber oglektiecaféer.Det centrale foræl-drerollemodelkorpsgennemførte 35besøg i 2010, hvorden primære mål-gruppe var andreforældre med etniskminoritetsbaggrund.0 besøg henvendte
6
DE UNGE ROLLEMODELLERRollemodellerne har i 2010 - i samarbejdemed Fastholdelseskaravanen -styrket indsatsen på erhvervs- ogproduktionsskoler, både med besøgpå skolerne og i særdeleshed medoplæg og dialog på kurser målretteterhvervsskolelærere.Disse besøg giver lærerne mulighed for atgå i dialog med de unge og blive klogerepå, hvilke tiltag og metoder der styrker denunges motivation og kompetence til atgennemføre en ungdomsuddannelse.
FORÆLDREROLLEMODELLERNEEn af Brug for alle unges målsætninger er at nå udtil de etniske minoritetsforældre og i særdeleshedforældre til udsatte børn.Via forældrerollemodellerne er der i 2010 blevetlagt vægt på at skabe mulighed for dialog ogvidensudveksling blandt denne forældregruppe,således at de oplever at få større forståelse af ogviden om det danske skole- og uddannelsessy-stem. Dermed får de viden om, hvordan de bedstmuligt kan støtte og vejlede deres børn, så degennemfører en uddannelse.Forældrerollemodellerne går ligeledes idialog med fagpersoner, der til dagligt arbejdermed etniske minoritetsunge- og forældre for atstyrke deres indsigt i de udfordringer, som deunge og deres forældre står overfor.
7
LOKALE ROLLEMODELKORPSLokaleunge rollemodelkorps:I 2010 oprettede Brug for alle unge i samarbej-de med Fastholdelseskaravanen fire nye lokalekorps i Hillerød, Holstebro, Slagelse og Viborg.Det betyder, at der nu eksisterer 15 lokale ungerollemodelkorps i Danmark, som er støttet afBrug for alle unge og i visse tilfælde Fastholdel-seskaravanen.Der er oprettet lokale ungekorps i: Fredericia-Middelfart, Helsingør, Hillerød, Holstebro,Horsens, Kolding, København, Odense, Sla-gelse, Sønderborg, Varde, Vestegnen, Viborg,Aalborg og Århus. Mange af de korps, som harmodtaget støtte i 2009 og tidligere, er forank-ret lokalt, således at Brug for alle unges støtte irelation til disse korps fortrinsvis har karakter afvidensdeling, netværk og sparring.
Lokaleforældrerollemodelkorps:Oprettelsen af lokale forældrerollemodelkorpsvar et nyt fokusområde, som blev igangsat isidste halvdel af 2009. I 2010 oprettede Brugfor alle unge fem forældrerollemodelkorps. Detbetyder, at indsatsen i dag støtter fem lokalekorps bestående af etniske minoritetsforæl-dre samt danner netværk med det nystartedeforældrerollemodelkorps i Esbjerg.Dermed er der i 2010 oprettet lokale foræl-drerollemodelkorps i: Esbjerg, Greve, Odense,Tingbjerg, Varde og Vejle.
8
REGIONALE NETVÆRKI 2010 etablerede Brug for alle unge tre regionalenetværk for de lokale rollemodelkoordinatorer.Formålet med netværksmøderne er, at koordina-torerne får mulighed for at erfaringsudveksle ogopnå ny viden på området. Desuden vil netvær-kene skabe mulighed for en ensartet udvikling afkorpsene samt støtte korpsenes varige forankring.Samtidig sker der på netværksmøderne et tilbage-løb til ministeriet om integrationsindsatsen rundtom i landet.Netværkene er brugerdrevet. Indholdet ud-springer af de udfordringer og den virkelighed,koordinatorerne står overfor i driften af de lokalekorps. I 2010 holdt Center for frivilligt socialt ar-bejde oplæg om ledelse af frivillige ved de førstenetværksmøder i de tre regioner.
9
10
ROLLEMODELCAMP 2010Over 200 rollemodeller fra hele Danmark deltog i Brug foralle unges rollemodelcamp i Svendborg. Det overordnedetema for campen var ”Gør en forskel”.
Campen var bygget op af to spor; detene spor ”Skab dit eget projekt” gav rol-lemodellerne mulighed for at udvikle enprojektidé, som kunne være med til atløse en udfordring, unge i deres lokal-område stod overfor. Samtidig deltogde i en konkurrenceom de bedste pro-jektidéer, som blevpræmieret med hhv.25.000 kr., 15.000 kr.og 10.000 kr. Pen-gene skulle brugestil at realisere deresprojektidé.
Det andet spor ”Rollemodelbesøg – re-make” gav rollemodellerne mulighed forat nytænke den klassiske rollemodelbe-søgsform samt mulighed for at udviklederes kompetencer indenfor dialog ogkonfliktløsning.Til bedømmelse afprojektidéerne var dersammensat et dommer-panel af hhv. repræsen-tanter fra Dansk RødeKors, DIF, DUF, Integra-tionsrådet i Svendborgsamt en puljeansvarligfra Integrationsministe-riet.
1. præmien gik til UUVestegnens ungerollemodelkorps for deresprojekt ”Brug bolden”. Idéen erat samle unge fra Vestegnentil fodboldturneringer iweekenden. Formålet er attilbyde positive alternativertil egnens unge, der opholdersig på gaden om aftenenog i weekenderne, fordi demangler aktiviteter. Samtidigvil de unge kunne gå idialog med rollemodellerneom uddannelse. Gruppenhar allerede afholdt flerefodboldturneringer ibegyndelsen af 2011.
2. præmien gik tilVejledningscenter Brabrandsunge rollemodelkorps for deresprojekt ”Be smart - it´s yourfuture”. Projektgruppen skaletablere kontakt til en udvalgtskole i Århus for at opbyggeet samarbejde med skolenselever, som de vil give personligrådgivning til og understøttefagligt. Rollemodellerne i Århusvil gerne bryde den negativesociale arv.
3. præmien gik tilKolding Ungdomsskolesunge rollemodeller forderes projekt ”Med enrollemodel på afveje”.Formålet var at lave enteambuildingudflugtmed byens unge, hvorman samtidig brugte tidpå ung-til-ung vejledningom uddannelse. Projektetblev realiseret 4.september 2010, hvor 20unge fra Kolding tog påtur til Houens Odde.
11
LEKTIEHJÆLP OGFRIVILLIGT ARBEJDELEKTIEHJÆLPSHÅNDBOGBrug for alle unge har udgivet en ny lektiehjælpshåndbog ”Lektier-Leg- Læring. Lektiecaféer i mange miljøer,” som yder inspiration tiletablering af nye lektiecaféer - også i alternative rammer.Bogen formidler succesfulde erfaringer fra etablerede lektiecaféer.Brug for alle unge har i denne forbindelse indhentet viden fra DanskFlygtningehjælp, Red Barnet Ungdom, Ungdommens Røde Kors,Statsbiblioteket, Styrelsen for Bibliotek & Medier og KommunernesSkolebiblioteksforening. Lektiehjælpshåndbogen kan gratis hentesog bestilles påwww.brugforalleunge.dk
12
ONLINE LEKTIECAFÉBrug for alle unge, Styrelsen for Bibliotek & Medier ogStatsbiblioteket lancerede i 2009 en foreløbig online lektie-hjælpsportal. Online lektiehjælpsportalen er en internetside,som giver elever mulighed for at komme i kontakt med enfrivillig lektie-hjælper og fålektiehjælp viainternettet.Portalenopnåedeefterfølgendesatspuljestøttemed henblikpå at udvikleet landsdæk-kende tilbud for alle elever i 7. til 10. klasse samt den førsteårgang på ungdomsuddannelserne.Online Lektiehjælp blev re-lanceret i februar 2010, og inovember 2010 havde mere end 1000 elever oprettet enprofil på hjemmesiden. På grund at den store interesse foronline lektiehjælpen har det været nødvendigt at udvideåbningstiderne samt rekruttere flere lektiehjælpere. Portalenhviler i dag på etsamarbejde mellemKulturministeriet,Undervisningsmini-steriet og Integrati-onsministeriet.
Besøg portalen påwww.lektier-online.dk
13
LEKTIEHJÆLP IALTERNATIVERAMMERBrug for alle unge fortsatte i 2010 sitarbejde med at udvikle og eksperi-mentere med nye og alternative lek-tiecafékoncepter. Målet er at udvikleattraktive koncepter, som tiltrækkerbørn og unge efter skoletid til atbenytte den frivillige lektiehjælp, derbliver tilbudt rundt om i landet.Brug for alle unge er særlig opmærk-somme på målgruppen af ungedrenge i folkeskolens afgangsklasser.De møder ikke i nær så høj grad sompigerne op i de traditionelle lektieca-féer.Brug for alle unge har derfor indgåetsamarbejdsaftale med Beboerforeningen Sjælland i Roskilde med henblikpå at opstarte fem lektiecaféer i deres lokale beboerforeninger. Lektiehjæl-pen skal som udgangspunkt tilbydes i ungdomsklubberne. Herudover harBrug for alle unge i 2010 etableret lektiecaféer i Nivå ungdomsklub og påLangå Skole samt Køge Handelsskole.
14
Lektiehjælp i fodboldklubberBrug for alle unge har i samarbejde med Herning KFUM Fod-bold udviklet og afprøvet et lektiehjælpstilbud i klubbenslokaler med stor succes.Lektiecaféen har formået at tiltrække ogfastholde de mere urolige drenge, somellers ikke har været velkomne i andrelektiecaféer. De frivillige lektiehjælpereer nøje udvalgt, idet der lægges storvægt på den anerkendende pædagogi-ske tilgang til målgruppen.Lektiecaféens tilgang har fået stor opmærksomhed i Her-ning, hvilket har resulteret i, at kommunen har valgt at givetilskud til lektiecaféen for at sikre en god forankring. KFUMIdrætsforbund tildelte ligeledes Herning KFUM Fodboldårets Initiativpris 2010 for deres lektiecafé.
Lektiehjælp i etniskeminoritetsforeningerBrug for alle unge indgik 2010et tæt samarbejde med DanskAnatolien Ungdom, som er enparaplyorganisation for tyrki-ske minoritetsforeninger.De etniske minoritetsforenin-ger har let ved at tiltrække børnog unge i foreningens aktivite-ter. Dansk Anatolien Ungdomslokalforeninger i Kalundborg,Kolding, Roskilde, Taastrup ogVejle har alle fået opstartetderes lektiecaféer med megetstor tilslutning og opbakningfra deres medlemmer.Dansk Anatolien Ungdomhar stået for en rekrutterings-kampagne, som har medførtmange nye frivillige lektiehjæl-pere til deres lektiecaféer.Ligeledes har Brug for alle ungeindgået samarbejdsaftalermed fire somaliske foreningeri Århusområdet. Der er afholdtkurser for de fire foreninger omemner som for eksempel orga-nisation, rekruttering og afrap-portering. Kurserne er med tilat klæde foreningerne på til atkunne varetage alle opgaver iforbindelse med etablering afen lektiecafé. Dermed kan dehjælpe andre etniske mino-ritetsforeninger i gang medderes egne lektiecaféer.
Lektiehjælp i karate-og taekwondoklubberBrug for alle unge har i samarbejde medRed Barnet Ungdom fulgt op på de godeerfaringer fra sidste år, hvor der blev etab-leret en lektiecafé i en karateklub. I 2010er der således blandt andet opstartetfrivillig lektiehjælp på Nørrebro.De frivillige lektiehjælpere har mærket, atånden og selvdisciplinen i klubberne ogsåsmitter af på miljøet i lektiecaféen. Elever-ne møder op i karateklubbens lektiecaféefter skole, får styr på deres lektier, hvorefter koncentratio-nen rettes mod træningen.Brug for alle unge har desuden indgået samarbejdsaftalermed to taekwondoklubber fra Rødovre og Nørrebro.
15
GUIDEPROJEKTBrug for alle unge forlængede i 2010 samarbejdsaftalenmed Dansk Flygtningehjælp om oprettelsen af fem frivilligevoksenguidegrupper i Kolding, Odense, Slagelse, Aalborg ogÅrhus.En guide er en voksen person med fast arbejde, der frivilligtstiller sig selv og sit faglige og sociale netværk til rådighedfor en ung skoleelev. Guiden knyttes til den unge gennemhele uddannelsesforløbet, også gennem de uddannelses-mæssige skift den unge tager som for eksempel fra grund-skole til ungdomsuddannelse.Guiderne støtter de unge, så de påbegynder og gennemfø-rer en uddannelse. Brug for alle unge og Fastholdelseska-ravanen har sammen med Dansk Flygtningehjælp indgåetaftaler med ungdomsuddannelser, UU-centre samt ung-domsklubber, som skal være med til at rekruttere flere unge,der har lyst til at få tilknyttet en frivillig guide.
VÆRESTEDERFOR DRENGEBrug for alle unge af-sluttede og forankredei 2010 et drengeklub-projekt i samarbejdemed Red Barnet Ung-dom og boligforenin-gen 3B.Der er etableret klub-ber i Sydhavnen, Valby,Vesterbro og Århus,der blandt andetarbejder med at styrkeuddannelsesparathedblandt unge drengemed etnisk minoritets-baggrund.Klubberne er baseretpå frivillige kræfter,hvilket har skabt etstærkt tillidsforholdmellem de frivillige ogde unge drenge.
16
FILM SOMDIALOGREDSKABBrug for alle unge har sam-men med fagkontorernei IntegrationsministerietsIntegrationsafdeling igang-sat udviklingen af syv kortedebat-/dialogfilm samttilhørende undervisnings-materiale i samarbejde medSalaam.dk.Filmene skal lægge op tildebat om temaer, der errelevante for unges identi-tetsdannelse i det danskesamfund. Kortfilmene skalbruges som et dialogværk-tøj i skoleregi og kan ogsåanvendes i forbindelse medrollemodelbesøg.Filmene og undervisnings-materialet vil fra foråret 2011gratis kunne hente på:www.brugforalleunge.dk.
17
EVALUERINGI løbet af 2010 udarbejdede Ernst &Young en midtvejsevaluering af Brugfor alle unge.Evalueringen konkluderer overordnet,at Brug for alle unges indsatser vedrø-rende forældre- og unge rollemodellerinspirerer og motiverer etniske minori-tetsunge til at tage en uddannelse.Det konkluderes, at lektiecaféerne bi-drager til at forbedre elevernes fagligeresultater. Denne konklusion under-støttes af en evaluering af Integrati-onsministeriets samlede indsats pålektiehjælpsområdet, som i 2010 blevforetaget af Niras konsulenterne.Herudover foretog Ernst & Young i2010 den første af flere evalueringer afFastholdelseskaravanens skoleindsats.Undersøgelsen på to erhvervsskolerviste en reduktion af frafaldet – særligtblandt etniske minoritetsunge – i løbetaf den periode, hvor der var blevetsamarbejdet med Fastholdelseskara-vanen.
18
KAMPAGNEI efteråret 2010 startede Brug for alle unge planlæg-ningen af kampagnen ”Uddannelsesveje til drømme-jobbet”.Kampagnen er målrettet forældre med etnisk mino-ritetsbaggrund, og formålet med kampagnen er atstyrke forældrenes kompetencer i forhold til at støtteog rådgive deres børn i deres valg og gennemførelseaf ungdomsuddannelse med særligt fokus på kend-skab til mulighederne inden for de erhvervsrettedeuddannelser. Kampagnen planlægges gennemført itre boligsociale områder: Urbanplanen på Amager,Skovparken i Kolding og i Brøndby strand.For at definere de lokale udfordringer og for at kva-lificere planlægningen af kampagnens aktivitetergennemførte Brug for alle unge i efteråret 2010en forundersøgelse. Forundersøgelsen indeholderinterviews med en række relevante aktører i lokal-områderne, herunder lærere, uddannelsesvejledere,integrationsmedarbejdere og boligsociale medarbej-dere. Herudover medvirkede både forældre og ungefra lokalområderne.Igennem analyse af interviewene samt af relevant vi-den på området blev forældrenes viden om ungdoms-uddannelserne og kompetencer i forhold til at vejledederes børn i uddannelsesvalget kortlagt og beskreveti en rapport. I rapporten beskrives desuden de lokalenetværk og aktiviteter, som allerede findes i de trelokalområder, således at denne viden kan inddragesi planlægningen af kampagnen. Undersøgelsen kanhentes her:www.brugforalleunge.dk/kampagne2011Kampagnen gennemføres i løbet af 2011 og 2012.
19
PRESSE 2010
LektiehjælpLektiecaféerne er igen i 2010 blevet positivt omtalt i en række lo-kale, regionale og nationale medier. Vinklen på artiklerne er oftest,hvorledes en konkret lektiecafé gør en forskel for lokale unge. I2010 har det nye initiativ med lektiehjælp i alternative rammerogså fundet vej til flere medier.
Lektiehjælpsordningens 3 års fødselsdagDen 26. januar 2010 havde lektiehjælpsprojektet ’100 Lektiecaféer’eksisteret i 3 år. Den officielle fejring fandt sted på Farum Bibliotek,men rundt om i landet var 37 andre lektiecaféer med til at fejredagen. Dette resulterede i 18 historier i lokalaviser, på lokale- ogregionale tv stationer samt et radioindslag på p4.
Holdningsbearbejdende kampagne”Skyd genvej til succes – det helt frivilligt” kampagnen blev lancereti november 2009, men har fortsat genereret presse i 2010. Vinklenpå historierne har været, at for få nydanskere deltager i frivilligtarbejde, og at foreninger mangler frivillige. I alt fire historier på denationale medier DR.dk, Politiken og DR tekst-tv.
20
RollemodelindsatsenRollemodelsindsatsen blev fulgt i 16 artikler, som både dækkedede unge og forældrene. Ligeledes bragte både TV2 Lorry og TV2Fyn længere indslag om Brug for alle unges rollemodeller. TV2Lorry havde derudover haft en rollemodel i studiet for at fortæl-le om Brug for alle unges mentorordning. Avisen.dk bragte enartikelserie på fire dele, som indeholdte reportage fra et rolle-modelbesøg, en artikel og nogle portrætter af nogle af Brug foralle unges rollemodeller.Rollemodel campÅrets rollemodel camp blev positivt omtalt i 17 lokalaviser, hvorvinklen var på Brug for alle unges konkurrence i nyskabendeintegration. Jyllandsposten dækkede campen med en størrereportage, som fik overskriften ”Integrationens førstehold”.
FastholdelseskaravanenForskellige indsatser - igangsat af Fastholdelseskaravanen - blevdækket i både lokale og nationale medier i løbet af 2010.
21
FASTHOLDELSES-KARAVANENFASTHOLDELSESKARAVANENI 2008 blev projektetFastholdelseskaravanenlanceret. Det er et initiativ,der har fokus på at fastholdeunge, især med etniskminoritetsbaggrund, på deerhvervsfaglige uddannelser.Fastholdelseskaravanen er enselvstændig del af Brug for alleunge og et samarbejdsprojektmellem Integrationsministerietog Undervisningsministeriet.Projektet, der kører frem tilog med 2012, er blandt andetfinansieret af midler fra DenEuropæiske Socialfond.
22
23
SKOLESAMARBEJDEFastholdelseskaravanen har i 2010 fortsat samarbejdetom fastholdelse af etniske minoritetsunge med udvalgteproduktionsskoler og erhvervsskoler.Samarbejdet har omfattet en række forskellige aktiviteter,der er fastlagt i dialog med den enkelte skole.I 2010 er der blandt andet fokuseret på ’pædagogiskværkstedledelse’, som omfatter:”Endelig et kursusmed fokus på værk-stedundervisningen.Jeg er overbevist om,at vekselvirkningenmellem fællesdage ogobservering og super-vision af de enkelteteams er det fænomen,der gør, at dette ryk-ker med en helt specielstyrke,”udtaler vejled-ningschef på en samar-bejdsskole.”Jeg har fået merepersonlig indsigt og enbedre forståelse for deforskellige elever ogkollegaer,”udtaler enaf skolens deltagendelærere.
CITATER
Situationsbestemt ledelse. Assertion, autoritet og konflikt håndtering. Motivationsarbejde og et anerkendende ressourcesyn.Kulturelle forskelle og dimensioner. Supervision og feedbackkultur.
24
FAKTA
Fastholdelseska-ravanen har i 2010samarbejdet medotte produktions-skoler, hvor der ergennemført mangeforskellige fastholdel-sesinitiativer.Fastholdelseskara-vanen har i 2010 haftsamarbejde med 19erhvervsskoler.
Af andre områder, hvor der har været samarbejde mellemskolerne og Fastholdelseskaravanen, kan nævnes:Gråzonesprog. Pædagogisk metode- og kompetenceudvikling.Udvikling af værktøjer og metoder til praktikpladssøgningen.Vejledning; herunder skolernes samarbejde med Ungdommens Uddannelsesvejledning, jobcentremed flere.
25
Etniske minoritetsunges valgog gennemførelse af en uddan-nelse er ofte begrænset af for-ældrenes manglende kendskabtil uddannelsesmulighederne.Flere af Fastholdelseskaravanensindsatser har derfor et særligtfokus på familiesamarbejde.En af disse indsatser er gennem-ført i Herning, hvor Ungdom-mens Uddannelsesvejledning - isamarbejde med HerningsholmErhvervsskole - har gennemførtforældrekurser og såkaldteroadshows for etniske minori-tetsunge og deres forældre.Derudover kan nævnes flere an-dre selvstændige indsatser medfokus på kompetenceudvikling,hjemmebesøg og forældrekur-ser.Således udgav Integrations-ministeriet ved Fastholdelses-karavanen/Brug for alle unge ibegyndelsen af 2010 en hånd-bog til hjemmebesøg. I samar-bejde med NCE Metropol er derdesuden gennemført kursus ifamiliesamarbejde for mere end60 lærere, vejledere og fasthol-delsesmedarbejdere samt forcirka 15 ledere. Håndbogen kanbestillespå www.ef.dk
FAMILIE-SAMARBEJDE
26
MOTIVATIONS-PÆDAGOGIKFastholdelseskaravanentilbyder erhvervsskoleret praktisk orienteret kursus,der sætter fokus på, hvordanlæreren kan udnytteog styrke elevens sociale ogpersonlige kompetencer.Det kan bidrage til en øgetmotivation hos eleven ogunderstøtte opnåelsen af defaglige mål.I løbet af efteråret har Fast-holdelseskaravanen afsluttetpilotforløb på to af tre pilot-skoler med såkaldte kaska-dearrangementer, hvor deundervisere, der har delta-get i kompetenceudviklings-forløbet, har undervist dereskollegaer i det lærte.Fastholdelseskaravanen harefter gennemførsel af ud-viklingsarbejdet nu indgåetaftale med Nationalt Centerfor Erhvervspædagogik(NCE) om videreførelse afforløb i Motivationspædago-gik på kommercielle vilkår.
FRIVILLIG LEKTIEHJÆLPFOR ELEVER PÅERHVERVSUDDANNELSERFastholdelseskaravanen har indledt et samar-bejde med Dansk Metal om oprettelse af lek-tiehjælp til unge under uddannelse indenforDansk Metals fagområder, hvor Dansk Metalsseniormedlemmer fungerer som frivilligelektiehjælpere.De unge møder på den måde ældre fagfolktidligt i uddannelsesforløbet, der kan med-virke til overlevering af faglige traditionerog være med til at give de unge et netværk iforhold til praktikpladssøgningen.Et tilsvarende samarbejde er indledt med HKog Dansk Erhverv.
27
GUIDEN TILPRAKTIKPLADSMIDTVEJS-KONFERENCEFastholdelseskaravanen har i samarbejdemed Erhvervsskolernes Forlag revideret,videreudviklet og digitaliseret bogen ”Guidentil praktikplads”, som blev udviklet og udgivetaf Integrationsministeriets Brug for alle ungeindsats i 2004/2005.Den nye elektroniske udgave af ”Guidentil Praktikplads” finder du på hjemmesidenwww.GtilP.dkPå hjemmesiden kan elever få systematiskvejledning, gode råd og redskaber til at styrkeog forbedre egen praktikpladssøgning.Hjemmesiden indeholder skabeloner og red-skaber, som praktikpladskonsulenten og un-derviseren kan gøre brug af i det opsøgendearbejde og i undervisningen. Hjemmesidentager udgangspunkt i forskellige virksom-hedstyper og traditioner.
Omkring 200 undervisere,skoleledere, konsulenter,vejledere og ansatte iministerierne satte 30. novem-ber 2010 hinanden i stævnepå Radisson Hotel i Odense tilFastholdelseskaravanensmidtvejskonference.Fastholdelseskaravanen sattefokus på de foreløbige resul-tater og erfaringer fra de 19erhvervsskoler, 8 produktions-skoler og 6 netværk om vejled-ning, som hidtil har været endel af Fastholdelseskaravanensindsatsarbejde.Læs mere om konferencen her:www.fastholdelseskaravanen.dk/midtvejskonference
28
INTENSIVEVEJLEDNINGSFORLØBFastholdelseskaravanen har i 2010 igangsat etudviklingsarbejde med det formål at udvikle ogafprøve intensive vejledningsforløb for unge un-der 25 år.Kurserne skal vejlede uafklarede unge i valg afuddannelse, men også motivere de unge til atpåbegynde og gennemføre en uddannelse.Forløbene vil blive afviklet i løbet af 2011 og 2012.
29
30
31
Integrationsministeriets Brug for alle unge indsats har til formål atmedvirke til, at flere unge med etnisk minoritetsbaggrund påbegynderog gennemfører en uddannelse. Denne folder præsenterer Brug for alleunges aktiviteter i 2010. Ligeledes præsenteres udvalgte dele af Fasthol-delseskaravanens aktiviteter i 2010.Fastholdelseskaravanen, der blandt andet er finansieret af EU’s social-fond, er en selvstændig del af Brug for alle unge indsatsen og et samar-bejdsprojekt mellem Integrationsministeriet og Undervisningsministe-riet.For nærmere information om Brug for alle unges og Fastholdelseskara-vanens arbejde se:www.Brugforalleunge.dk // www.Fastholdelseskaravanen.dk